brezil pap

تظاهرات هزاران نفره عليه سفر پاپ به برزيل

brezil pap
كاظم نيكخواه:
روز سه شنبه اين هفته يعني ٢٣ ژوئيه پاپ فرانچسكو رهبر كاتوليكهای جهان به برزیل سفر كرد. روشن است كه سفر او در داغ داغ تظاهراتهای توده ای علیه دولت این كشور٬ فقط یك بازدید معمولی از یك كشور آمریكای لاتین نبود. او با هدفی كاملا سیاسی آمده بود. او آشكارا برای نجات دولت برزیل از مخمصه تظاهراتهای گسترده به این كشور سفر كرده بود. قصد او آشكارا این بود كه رگ مذهبی مردم را تحریك كند و فضا را عوض كند و یك گسست در تظاهراتهای توده ای ایجاد نماید. در واقع نیز نقش كلیسا و مذهب و پاپ در تمام قرون و اعصار از همین دست بوده است. یك نقش متعفن و ارتجاعی و ضد مردمی. اما جناب پاپ فكر این را نكرده بود كه علیه خود او در كشوری كه ادعا میشود بیشترین تعداد كاتولیكهای جهان را دارد٬ تظاهراتی هزاران نفره صورت گیرد و او را به مخمصه بیندازد. گزارش تظاهرات را از سایت یورونیوز بازگو میكنیم:
“هزاران نفر در اعتراض به هزینه بالای سفر پاپ فرانچسکو، رهبر کاتولیکهای جهان، به برزیل، در اوج شورشهای مردمی علیه فساد دولتی و بحران اقتصادی، در ریودوژانیرو و دیگر شهرهای این کشور تظاهرات کردند. تظاهراتی که پاپ را مجبور کرد تا با هلی کوپتر وارد کاخ فرمانداری ریودوژانیرو شود.
یک دانشجوی معترض می گوید: “مسئله هزینه ای است که دولت برای این سفر می کند. هزینه ای که معادل بیش از چهل میلیون یورو شده است. این مبلغ خیلی بالاست. شما می توانستید آن را برای بهداشت و آموزش هزینه کنید. این اعتراض مذهبی نیست، بلکه سیاسی است و هیچ ربطی به پاپ ندارد. او به اینجا آمده و برای او پول خرج شده است.”
دیگری هم می گوید: “این وقاحت باید فورا خاتمه یابد. زنده باد مبارزه مردم برزیل برای یک زندگی شرفتمندانه تر.”
پلیس از گاز اشک آور برای متفرق کردن تظاهرکنندگان مجهز به کوکتل مولوتف استفاده کرد. برزیل با بیش از یک صد میلیون کاتولیک، بیشترین تعداد پیروان این مذهب را در جهان داراست.”
دو نكته در این گزارش كوتاه هست كه لازم به توضیح است. اولا از زبان یك دانشجو گفته میشود كه این تظاهرات ربطی به پاپ ندارد. این حرف به هردلیل و ملاحظه ای كه بیان شده باشد بهیچ وجه با واقعیت خوانایی ندارد. خود گزارش میگوید پاپ مجبور شد مسیرش را كج كند و او را با هلیكوپتر به فرمانداری ریودوژانیرو بردند. و كل تظاهرات علیه هزینه كردن پول برای سفر پاپ بود. چگونه چنین تظاهراتی میتواند هیچ ربطی به پاپ نداشته باشد؟
ثانیا آمار ١٠٠ میلیون كاتولیك در برزیل از نوع همان آمارهایی است كه در مورد همه كشورها بكار برده میشود و یك مهر مذهبی به پیشانی همه مردم چه مذهبی و چه ضد مذهبی كوبیده میشود. اتفاقا بنا به آمار بسیار جدید و قابل اتكاتری طی سالهای اخیر میلیونها نفر در برزیل و كشورهای دیگر آمریكای لاتین از مذهب كاتولیك بریده اند. اكثرا بی خدا شده اند و شماری هم به شاخه های دیگری از مسیحیت نظیر مسیحیت اوانجلیك كه نسبتا جدیدتر است پیوسته اند. و یك دلیل اساسی این گسست از مذهب كاتولیك افشای فساد گسترده و مزمن در میان كشیشان كاتولیك و كلیساهای كاتولیك بوده است كه بیشتر آنها مربوط به تجاوز كشیشان به هزاران و دهها هزار كودك بوده است. همین جناب پاپ نیز مثل پاپ سلف خود در لاپوشانی این نوع تجاوزات دست داشته است. بعلاوه بنا به گزارشهای متعدد پاپ فرانچسكو كه زاده آرژانتین است در دوره حكومت ژنرالها با آنها در دستگیری و كشتار مخالفین در موارد متعددی همكاری كرده است. و اخبار این “شیرین كاریهای” پاپ و كلیسا را همه مردم شنیده اند و میدانند و بارها در مورد آنها ابراز انزجار كرده اند. حقیقت اینست كه مذهب فقط ابزار تحمیق مردم نیست. بلكه ابزار تجاوز٬ ابزار دزدی٬ و عصای دست اقلیت مفتخور حاكم است و همیشه كمابیش همین نقش را داشته است.*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *