اعتراضات ساکنین و کشاورزان منطقه عین دو در غرب اهواز

روز جمعه بیستم فروردین ماه، شماری از کشاورزان منطقه عین دو در غرب اهواز پس از مطلع شدن از اقدام سازمان آب و برق خوزستان در خاکریزی و مسدود کردن کانال آب موسوم به چمران با تجمع خود از تخریب این کانال جلوگیری کردند.

در گفتگویی که با یکی از کشاورزان این منطقه داشتیم وی اظهار کرد که سالهاست علیرغم کم آبی و خشکسالی این کانال نقش مهمی در رساندن آب به زمین های کشاورزی ما داشته است. از همین رو بسته شدن این کانال مساوی است با نابودی اراضی کشاورزی و به دنبال آن از بین رفتن معیشت هزاران کشاورزی که در حاشیه این کانال زندگی می کنند. این کشاورز می گوید از طرفی دیگر در مواقعی که رودخانه های کارون و کرخه سیلابی می شوند این کانال نقش زیادی در انتقال سیلاب ها به دشت ها و زمین های مسطح شرقی دارد و می تواند جان روستاییان منطقه و احشام آن ها را نجات دهد. بنابراین اگر بسته شود مرگ و نابودی ما در اثر سیل حتمی خواهد بود.

اما کانال چمران یا به قول محلی ها کانال بنی صدر کجاست و به چه دلیل ساخته شد؟
گفته می شود در اوایل جنگ ایران و عراق، خمینی با طرح تخریب سد دز و ورود آب به دشت های خوزستان برای جلوگیری از پیشروی نیروهای ارتش عراق موافقت کرده بود. اما از آن جا که اجرای این طرح همه تاسیسات نفتی و شهرهای پایین دست را نابود میکرد بنی صدر با استفاده از امکانات ارتش اقدام به حفر کانالی کرد که آب رودخانه کارون را از شرق به سمت مرزهای غربی و دشت میشان هدایت کند و مانع از ورود ارتش عراق از این مناطق شود. به همین دلیل اکنون کانال مزبور به این نام شناخته می شود.
در سال های گذشته این کانال علاوه بر تامین آب مورد نیاز کشاورزان و کنترل سیلاب های فصلی مقدار قابل توجهی آب به هورالعظیم و

بطور مشخص به دهانه پنجم این تالاب منتقل میکرد. اما با احداث تاسيسات شركت نفتي آزادگان جنوبی در اين منطقه برای بهره برداری فوری از مخازن نفتی مشترک بین ایران و عراق به جای حفاری در آب و ایجاد اسکله و برای جلوگيری از آسيب به این تاسیسات اقدام به خشک کردن حوضچه های سه، چهار و پنج این تالاب نمودند. اين تاسيسات نفتي محصول قراردادهاي گذشته با چينی هاست كه برای اكتشاف و استخراج نفت، هورالعظیم را خشک کرده و به یکی از کانون های گرد و غبار تبديل كردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *