اطلاعيه پايانى پلنوم بيست و دوم کميته مرکزى حزب

بيست و دومين پلنوم کميته مرکزى حزب کمونيست کارگرى در روزهاى ٢٥ تا ٢٧ فوريه برگزار شد. اولين دستور پلنوم طرح گزارشهاى سياسى و تشکيلاتى از فعاليتهاى حزب در دوره پس از کنگره پنجم و بحث و تبادل نظر در اين زمينه بود. در اين مبحث حميد تقوائى دبير کميته مرکزى، آذر ماجدى رئيس دفتر سياسى و اصغر کريمى رئيس هيات دبيران در گزارشهائى که ارائه کردند يک تصوير عمومى از فعاليتها و پيشرفتهاى حزب در دوره پس از کنگره پنجم بدست دادند. همچنين رفقاى مسئول کميته ها و ارگانهاى حزبى نيز هر يک در مورد عرصه فعاليت خود به پلنوم گزارش دادند. در اين گزارشها و بحث و تبادل نظرى که حول آنها صورت گرفت، انسجام و اتحاد بيش از پيش حزب پس از انشعاب اخير و واقعيات و شاخص هاى اجتماعى و سياسى متعددى که نشانگر قدرت گيرى چپ و مشخصا گسترش نفوذ و محبوبيت حزب در جامعه است مورد بحث و بررسى قرار گرفت.

يکى از مباحث مهم پلنوم اوضاع سياسى ايران و موقعيت حزب بود. در اين دستور على جوادى، اصغر کريمى و حميد تقوائى جنبه هاى مختلف بحث را معرفى کردند. وضعيت مشخص راست و چپ در جامعه ايران، ويژگيهاى جنبش کارگرى و جنبش انقلابى و بويژه روى آورى فعالين مبارزات کارگرى جارى به حزب و نقش دخالتگر و هدايت کننده حزب در اين مبارزات از جمله موضوعات مهمى بود که در اين دستور طرح و بررسى شد. در اين مبحث حميد تقوائى در رابطه با پولاريزاسيون طبقاتى در ايران، بستر و زمينه هاى جهانى اين پولاريزاسيون در دوره پس از جنگ سرد، ويژگيهاى جنبش کارگرى و انقلاب در ايران بر اين بستر جهانى و استراتژى حزب نظرات و تزهائى ارائه داد که مورد توجه و استقبال پلنوم قرار گرفت. اسناد مبتنى بر اين مباحث بزودى منتشر خواهد شد.

موضوع ديگرى که پلنوم مورد بحث قرار داد حزبيت و روابط و مناسبات درون حزبى بود. پلنوم در اين مبحث، با توجه به شرايط سياسى ايران و نقش خطير و تعيين کننده حزب در اين شرايط، اتکاى بيش از پيش حزب بر مناسبات مدرن و منضبط را يک امر ضرورى و عاجل دانست و بويژه بر اجراى پيگير قرارهاى پلنوم دهم در اين زمينه تاکيد نمود. قرارهاى پيشنهادى ديگرى نيز در اين رابطه به پلنوم ارائه شده بود که بخاطر ضيق وقت تصويب آنها به دفتر سياسى سپرده شد.

در پايان حميد تقوائى باتفاق آرا بعنوان ليدر حزب انتخاب شد و پانزده نفر از اعضاى کميته مرکزى بعنوان دفتر سياسى انتخاب شدند. اعضاى منتخب کميته مرکزى عبارتند از:

محمد آسنگران، محسن ابراهيمى، مينا احدى، فاتح بهرامى، على جوادى، شهلا دانشفر، سياوش دانشور، عصام شکرى، مصطفى صابر، اصغر کريمى، خليل کيوان، آذر ماجدى، سياوش مدرسى، مريم نمازى، و کاظم نيکخواه.

دفتر سياسى در اولين نشست خود پس از پلنوم آذر ماجدى را باتفاق آرا بعنوان رئيس دفتر سياسى انتخاب کرد.

کميته مرکزى حزب کمونيست کارگرى ايران
دوم مارس ٢٠٠٥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *