اطلاعیه پایانی سی و هشتمین پلنوم کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران

پلنوم سی و هشتم کمیته مرکزی حزب در روزهای ٧ و ٨ ژوئیه ٢٠١٢ (١٧ و ١٨ تیرماه ١٣۹١) با شرکت اکثریت اعضای کمیته مرکزی و تعدادی از کادرهای حزب برگزار شد. پلنوم با پخش سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت در گرامیداشت یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم و بیاد عزیز منصور حکمت شروع شد و در طی دو روز مباحث فشرده با موفقیت به کار خود پایان داد. علاوه بر گزارشهای سیاسی و تشکیلاتی از جانب دبیر کمیته مرکزی، رئیس هیئت اجرائی و رئیس دفتر سیاسی حزب، پلنوم قطعنامه ای در مورد سیاست دولتهای غربی و روسیه و چین در قبال جمهوری اسلامی را به تصویب رساند و در جوار پلنوم نیز سمیناری حول سازماندهی حزبی برگزار شد.

سخنرانی افتتاحیه حمید تقوائی اساسا به موقعیت دولتها و نیروهای بورژوازی جهانی تحت تاثیر تحولات انقلابی دو ساله اخیر، و نقش برجسته جنبشهای اعتراضی و انقلاب توده ای در شکل دادن به تحولات سیاسی جهان اختصاص داشت. او مهمترین ویژگی دوره حاضر را سر بلند کردن جهان متمدن در برابر دوقطب تروریستی میلیتاریسم و اسلامیسم دانست و گفت برخلاف دوره جنگ تروریستها امروز این جنبشهای اعتراضی و انقلابی است که دولتها و قطبهای ارتجاعی را به عکس العمل و اتخاذ سیاست در قبال یکدیگر و در مقابله با مردم واداشته است. او تاکید کرد که این واقعیت را باید در بررسی و تبیین شرایط سیاسی در منطقه خاورمیانه و بویژه مناسبات دولتها با جمهوری اسلامی و مقابله با سیاستها و سناریوهای ارتجاعی آنان مد نظر قرار داد.

اصغر کریمی، دبیر هیئت اجرائی حزب، گزارش فشرده ای از فعالیت های حزب در فاصله دو پلنوم و عملکرد چهارماهه ارگانها و کمیته های حزبی شامل كمیته سازمانده، كمیته خارج كشور، كمیته كردستان، سازمان جوانان، تلویزیون كانال جدید، نشریات حزب و كمپینها و فعالیت های بین المللی حزب ارائه داد و بر اولویت های دوره بعد تاکید کرد. مصطفی صابر، رئیس دفتر سیاسی نیز در گزارش خود به پیشروی های مهم اخیر در زمینه مذهب زدایی و نقد مقدسات و “اعتراض عریان” و مبارزه علیه انقیاد جنسی و بیحقوقی زن و نقش فعال حزب در این زمینه ها اشاره کرد و بر این تاکید گذارد که حزب باید برای دخالت در دوره جدیدی که شروع شده است آماده شود.

بدنبال ارائه گزارشات، اعضای کمیته مرکزی به بحث و اظهار نظر حول آن پرداختند و درمورد موقعیت حزب، و نقاط قوت و ضعف و راههای گسترش و تقویت فعالیتهای حزب در عرصه های وسیع و متنوعی که درگیر آنست مورد تبادل نظر و بررسی قرار گرفت. تعمیق بحران جمهوری اسلامی و سردرگمی کل اپوزیسیون بورژوائی، وضعیت انفجاری جامعه، رشد روحیه تعرضی و مبارزه جویانه بویژه در جنبش کارگری، علیه حجاب و فضای حاد ضد مذهبی در ایران، موقعیت ویژه و منحصر بفرد حزب در زمینه های مختلف که زمینه های مساعد رشد حزب و آلترناتیو کمونیستی را بیش از پیش فراهم ساخته است، از جمله نکات مورد تاکید در مباحثی بود که حول گزارشات صورت گرفت.

چندین قرار نیز در زمینه های مختلف به پلنوم ارائه شده بود که بررسی آنها بدلیل ضیق وقت به دفتر سیاسی ارجاع شد.

در جوار پلنوم سمیناری حول سازماندهی حزبی توسط حمید تقوائی ارائه شد و بحث مفصلی حول آن صورت گرفت. اساس و تز اصلی این سمینار سازماندهی حزبی حول فعالیتها و مبارزات و کمپینهای اجتماعی و بویژه سازماندهی فعالیتهائی بود که مشخصا از نظریه حزب و قدرت سیاسی استنتاج میشود. شرکت کنندگان در سمینار از جوانب و زوایای مختلفی به بحث و تبادل نظر پرداختند و سمینار با نتیجه گیریهای عملی مشخصی در زمینه سازماندهی و سازمانیابی حزبی خاتمه یافت. مباحث و نتایج این سمینار بزودی منتشر خواهد شد.

در مبحث انتخابات ابتدا حمید تقوائی به اتفاق آرا بعنوان دبیر کمیته مرکزی و ٢٢ نفر به عضویت دفتر سیاسی حزب انتخاب شدند:
کیان آذر، فریده آرمان، محمد آسنگران، محسن ابراهیمی، مینا احدی، عبه اسدی، نازنین برومند، سیامک بهاری، سیما بهاری، فاتح بهرامی، کیوان جاوید، شهلا دانشفر، بهرام سروش، عصام شکری، مصطفی صابر، حسن صالحی، مرتضی فاتح، اصغر کریمی، خلیل کیوان، شیوا محبوبی، مریم نمازی و کاظم نیکخواه.

انتخاب مشاورین کمیته مرکزی دستور دیگر این نشست بود و ٣٠ نفر از کادرهائی که کاندید مشاوری بودند انتخاب شدند:
پیام آذر، مسعود آذرنوش، سیاوش آذری، زری اصلی، سعید اصلی، حبیب بکتاش، فواد پارسا، سهیلا خسروی، فرزانه درخشان، مهین درویش روحانی، بهمن ذاکرنژاد، صابر رحیمی، ایرج رضائی، فواد روشن، هوشیار سروش، شمه صلواتی، سلیمان سیگارچی، شایان شیخی، جمال صابری، نازیلا صادقی، نازنین صدیقی، مریم طاهری، اسماعیل علیجانی، عباس گویا، عباس ماندگار، مهران محبوبی، سیامک مکی، سارا نخعی، نسان نودینیان و ستار نوریزاد.

پلنوم با سخنرانی اختتامیه حمید تقوائی بپایان رسید.
در نشست کوتاه دفتر سیاسی که پس از پلنوم برگزار شد مصطفی صابر باتفاق آرا بعنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شد.

حزب کمونیست کارگری ایران
١٠ ژوئیه ۲۰۱٢، ٢٠ تیرماه ١٣٩٢

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *