اطلاعیه پایانی چهلمین پلنوم کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری

پلنوم چهلم کمیته مرکزی حزب در روزهای ١ و ٢ ژوئن ٢٠١٣ (١١ و ١٢ خرداد ١٣٩٢) با شرکت اکثریت اعضای کمیته مرکزی و تعدادی از مشاورین کمیته مرکزی و کادرهای حزب برگزار شد. پلنوم با پخش سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت در گرامیداشت یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم، به یاد رفیق عزیز جانباخته عطا محمدنژاد و به یاد عزیز منصور حکمت شروع شد و در طی دو روز مباحث فشرده با موفقیت به کار خود پایان داد.

حمید تقوائی در سخنرانی افتتاحیه خود به وضعیت سیاسی متحول و ناپایدار در ایران و ضرورت مقابله حزب با کل نیروهای کمپ راست و تمهیدات و سیاستهای دولتهای غربی و دول منطقه در قبال تحولات ایران پرداخت. او با بررسی تجربه انقلابات منطقه بر ضرورت تدارک و ایجاد پیش شرط های سیاسی و اجتماعی برای تجهیز و تقویت صف انقلاب در برابر جمهوری اسلامی و کل نیروهای راست تاکید نمود و گفت حزب باید به این منظور شیوه ها و راهکارهای عملی معینی را در دستور کار خود قرار بدهد.

بدنبال سخنرانی حمید تقوائی و تصویب آئین نامه، دستور پلنوم به این شرح تصویب شد: گزارش رئیس دفتر سیاسی و رئیس هیئت اجرائی حزب و بحث حول گزارشات، اولویت های رهبری حزب در شش ماه آینده، قطعنامه درمورد تقویت و متعین کردن صف انقلاب، بررسی قرارهائی که به پلنوم ارائه شده بود و مبحث انتخاب دبیر کمیته مرکزی و اعضای دفتر سیاسی.

مصطفی صابر، رئیس دفتر سیاسی در گزارش خود بر ضرورت معرفه شدن رهبری حزب برای بخش های هرچه وسیعتری از جامعه تاکید کرد. که قبل از هرچیز به تلاش بیشتر خود این رهبری در اتخاذ یک سبک کار اجتماعی و پیشروی در جهت دخالتگری وسیعتر در قبال مسائل سیاسی و اجتماعی ایران گره خورده است.

اصغر کریمی رئیس هیئت اجرائی حزب گزارش فشرده ای از عملکرد ارگانها و کمیته های حزبی، کمپین ها، کانال جدید، نشریات و فعالیت های بین المللی و همینطور گزارش مالی حزب ارائه داد، ضعف ها و موانع پیشروی حزب را مورد بررسی قرار داد و مشخصا به چند قلم از اولویت های تعیین شده در پلنوم قبل که مانند ٢٤ ساعته شدن کانال جدید عملی شد و یا قدم های اولیه ای که در زمینه مدرنیسم و استفاده موثرتر از مدیای اجتماعی و همینطور جنبش رهائی زن برداشته شد، اشاره کرد. او همچنین از تعدادی از کادرهای حزب که بخش مهمی از فعالیت های روزمره حزب در عرصه های مختلف را بدوش دارند از طرف هیئت اجرائی حزب قدردانی کرد و دسته گلی تقدیم فریده آرمان کرد که همچنان الگوی دلسوزی، پرکاری و راندمان بالائی از فعالیت حزبی بوده است.

بدنبال ارائه گزارشات، اعضای کمیته مرکزی و همینطور مشاورین و کادرهای حاضر در پلنوم به بحث و اظهار نظر حول آن پرداختند و جوانب مختلف فعالیت حزب را بطور مفصل مورد بحث و بررسی قرار دادند و درمورد عرصه های متنوع فعالیت حزب در ایران و در سطح بین المللی اظهار نظر کردند و پیشنهادات خود را به پلنوم ارائه دادند.

در ادامه گزارشات، حمید تقوائی در معرفی اولویت های شش ماه آتی صحبت کرد و حاضرین در پلنوم نکات اصلاحی و تکمیلی خود را مطرح کردند.

دستور بعدی بحث حول قطعنامه درباره تقویت و متعین کردن صف انقلاب بود. بحث حمید تقوائی در معرفی این قطعنامه به توضیح سیاستها و تمهیدات نیروهای راست در قبال تحولات سیاسی در ایران، اهمیت و ثقل جنبش کارگری در تقابل با این نیروها و در تقویت صف انقلاب، ضرورت شکل دهی به نهادها، چهره ها، کمپینها و جنبشهای اعتراضی در یک مقیاس اجتماعی، و نقش و جایگاه حزب بعنوان یک پدیده سیاسی موثر و دخیل در تحولات اختصاص داشت. پلنوم بعد از بحث و تبادل نظر در مورد بندهای مختلف قطعنامه و اصلاحیه های پیشنهادی به اتفاق آرا قطعنامه را به تصویب رساند.

در مبحث قرارها یک قرار در پلنوم به تصویب رسید و بررسی و تکمیل قرار دیگری به دفتر سیاسی سپرده شد. متن اسناد مصوب پلنوم جداگانه منتشر خواهد شد.

در جوار پلنوم همچنین سه سمینار تحت عناوین جنبش کارگری، تکنولوژی و مدیای اجتماعی و سازماندهی در ایران به ترتیب توسط شهلا دانشفر، رضا مرادی و محمد آسنگران برگزار شد.

در مبحث انتخابات حمید تقوائی به اتفاق آرا بعنوان دبیر کمیته مرکزی انتخاب شد. همچنین ٢١ نفر به عضویت دفتر سیاسی حزب انتخاب شدند. که به ترتیب عبارتند از: کیان آذر، فریده آرمان، محمد آسنگران، محسن ابراهیمی، مینا احدی، عبه اسدی، سیامک بهاری، سیما بهاری، فاتح بهرامی، کیوان جاوید، شهلا دانشفر، بهرام سروش، عصام شکری، مصطفی صابر، حسن صالحی، جمیل فرزان، اصغر کریمی، خلیل کیوان، شیوا محبوبی، مریم نمازی و کاظم نیکخواه. پلنوم با سخنرانی اختتامیه حمید تقوائی بپایان رسید.

در نشست کوتاه دفتر سیاسی که پس از پلنوم برگزار شد کاظم نیکخواه به اتفاق آرا به عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شد.

حزب کمونیست کارگری ایران
٦ ژوئن ٢٠١٣، ١٦ خرداد ١٣٩٢

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *