اطلاعیه پایانی پلنوم ۴۹ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری۱۷ و ۱۸ آذر ۱۳۹۷/ ۸ و ۹ دسامبر ۲۰۱۸

پلنوم ۴۹ کمیته مرکزی حزب در روزهای ١٧ و ١٨ آذر ١٣٩٧ (٨ و ٩ دسامبر ٢٠١٨)با حضور اکثریت اعضای کمیته مرکزی و تعدادی از مشاورین کمیته مرکزی و کادرهای حزب برگزار شد. پلنوم با پخش سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم و یاد منصورحکمت عزیز شروع شد و بعد از دو روز بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری های لازم به کار خود پایان داد.

در این پلنوم دو قرار درمورد سخنگوی حزب و شوراها در شرایط انقلابی و همچنین متن به روز شده سند اصول سازمانی سازمان جوانان کمونیست مصوبه  دسامبر ١٩٩٩ به تصویب رسید وبیانیه ای تحت عنوان آینده از آن ما است و پیام پلنوم خطاب به کارگران تحت عنوان دوره ما فرارسیده است قرائت شد.

حمید تقوایی لیدر حزب در سخنرانی افتتاحیه خود به سیر تحولات سیاسی در ایران در یکسال اخیر پرداخت و گفت جنبش عمومی ای که با خیزش دیماه و به شکل یک انفجاراجتماعی آغاز شد یک شورش و طغیان نبود بلکه مبتنی بر یک گرایش و جنبش عمیق سرنگونی طلبانه در جامعه بود که بدنبال خیزش دیماه در عرصه های مختلفی،و فعال تر و پیگیرتر از هر جا در کارخانه ها و در جنبش کارگری، به پیش رفت و حکومت را به چالش کشید. او بویژه به نقش تعیین کننده اعتصابات سراسری معلمان و تظاهرات کارگران هپکو و اعتصابات کارگران راه آهن و رانندگان کامیون و کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز اشاره کرد و گفت امروز در محور و پیشاپیش جنبش عمومی و سرنگونی طلبانه مردم،طبقه کارگر قرار گرفته است. او گفتسربلند کردن جنبش کارگری در عین حال نشاندهنده جایگاه و نقش کمونیستها در جامعه است. حمید تقوایی تاکید کرد اکنون دوره متحزب شدن جنبش انقلابی مردم و نمایندگی شدن آن در عرصه مبارزه برای قدرت سیاسی فرا رسیده است و این نقشی است که بویژه حزب ما باید ایفا کند.

در مبحث گزارش هیئت اجرایی که توسط اصغر کریمی ارائه شد، تاکید گردید که حزب تبیین منسجم و درستی از سیر تحولاتی که از قبل از دیماه سال قبل، در دیماه و بعد از آن اتفاق افتاد داشت و به همین دلیل با آمادگی خوبی به استقبال شرایط رفت. کسی که از بیرون حزب موضعگیری ها و فعالیت های حزب را دنبال کرده باشد، چفت بودن حزب با جنبش کارگری و اعتراضات توده ای و روند اوضاع را بخوبی تشخیص میدهد. تاکید کرده بودیم که طبقه کارگر در آستانه شکل دادن به تشکل های توده ای است و بر ایجاد شوراهای کارگری و اعتصابات سراسری تاکید کرده بودیم. اعتصابات سراسری کارگران راه آهن و قبل از آن کارگران مخابرات و رانندگان کامیون و معلمان و شکل گیری شوراهای هماهنگی در اعتصابات و شورای کارگری در هفت تپه تبیین واقعبینانهحزب از اوضاع سیاسی را نشان داد. گفته بودیم که چپ و آزادیخواهی بر فضای اعتراضات حاکم است و جریانات راست علیرغم حمایت هرروزه رسانه های دست راستی برای باد زدن آنها، حاشیه ای تر میشوند و اکنون به وضوح میتوان دید که این جریانات موقعیت ضعیف تری پیدا کرده اند و در مقابل، کارگر، اعتصاب، شورا و اداره شورایی، تحصیل و بهداشت رایگان بعنوان گفتمان هایی کمونیستی به گفتمان سراسری تبدیل شده و کارگر و کمونیسم را در موقعیتی متفاوت از همه دوره های تاریخی در ایران قرار داده است.در این گزارش بر نقش موثر حزب در جنبش کارگری، اعتصاب سیاسی در کردستان و اعتراضات دانشجویی و موقعیت جدید حزب در این عرصه ها تاکید شد. این دوره یکی از درخشان ترین دوره های فعالیت حزب بود و حزب را در موقعیت تازه ای قرار داد.

در بخش گزارش رئیس دفتر سیاسی، مصطفی صابر طی سخنان کوتاهی ضمن ارجاع به گزارش کتبی دفتر سیاسی که قبلا در اختیار پلنوم قرار گرفته بود، به جنبه هایی از فعالیت ها و مشغله های دفتر سیاسی در فاصله دو پلنوم از جمله تصویب سند “منشور انقلاب” پرداخت.  وی یادآور شد که گزارش هیات اجرایی و جهت گیری لیدر حزب مورد تایید دفتر سیاسی است. مصطفی صابر همچنین توجه پلنوم را بر اهمیت تاریخی و جهانی طرح شعار “اداره شورایی” در اعتصاب کارگران هفت تپه و انعکاس وسیع آن در جامعه جلب کرد و خواهان فعالیت بیشتر حزب برای معرفی گسترده تر جنبش انقلابی جاری در ایران به مردم جهان شد.

بدنبال این گزارشات، مسئولین کمیته های سازمانده، کمیته کردستان، کمیته آذربایجان، دبیر سازمان جوانان، مدیر تلویزیون کانال جدید، و همینطور مسئولین سایر ارگانها و عرصه ها گزارش کوتاهی از حوزه فعالیت خود ارائه دادند و اعضای کمیته مرکزی فعالانه به بحث حول فعالیت حزب و ارگان های آن و ضعف ها و ایرادات فعالیت در عرصه های مختلف پرداختند.

در جوار نشست کمیته مرکزی دو سمینار برگزار شد. سمیناری درمورد رویکرد حزب به سندیکای شرکت واحد و اعتصاب هفت تپه و سمینار دیگری تحت عنوان”انقلاب زنانه و جنبش سرنگونی جمهوری اسلامی و آینده ایران” برگزار شد که سخنرانان آن شیرین شمس، شهلا دانشفر و حمید تقوایی بودند. مینا احدی سخنران دیگر این سمیناربود که بعلت بیماری نتوانست در پلنوم و این سمینار شرکت کند.

در مبحث انتخابات حمید تقوایی به اتفاق آرا بعنوان لیدر حزب انتخاب شد و سپس ۲۵ نفر بعنوان دفتر سیاسی انتخاب شدند: که عبارتـنـد از: کـیـان آذر، فریده آرمان، محمد آسنگران، محسن ابراهیمی، مـیـنـا احـدی، عـبـه اسـدی، بهروز بهاری، سیامک بهاری، سیما بهاری، فاتح بهـرامی، کـیـوان جاوید، علی جوادی، شهلا دانشفر، نسـریـن رمضـانـعـلـی، بـهـرام سروش، شیرین شمس، مصطفی صابر، حسن صالـحی، جـمـیـل فـرزان، اصـغـر کریمی، خلیل کیوان، عبدل گلپریان، شیوا مـحـبـوبی، نسـان نودینیان و کاظم نیکخواه.

پلنوم در فضایی شاد و با همدلی عمیقی پس از دو روز با سخنرانی کوتاه اختتامیه توسط حمید تقوایی به پایان رسید.

در نشست کوتاه دفتر سیاسی که پس از پلنـوم بـرگـزار شـد،مصطفی صابر به اتفاق آرا به عنوان رئیس دفتر سیاسی حزب انتخاب شد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۲آذر۱۳۹۷، ۱۳دسامبر ۲۰۱۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *