شلیک به هواپیمای مسافری جنایتی که دنیا را تکان داد

انترناسیونال 869!
چهار ماه و نیم از فاجعه تکاندهنده و فجیع شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراینی پرواز 752 میگذرد. چهارماه و نیمی که هر لحظه و ساعتش بدون تردید برای بستگان ۱۷۶ تن از قربانیان این فاجعه کابوسی وحشتناک سرشار از درد و عذاب و غم و رنج بوده است. جمهوری اسلامی همچنان با قلدری از باز پس فرستادن جعبه سیاه هواپیما خودداری میکند و امکان بررسی جوانب این فاجعه را به کارشناسان بین المللی نمیدهد. این هفته دولت اوکراین اعلام کرد که ممکن است پرونده شلیک به هواپیمای مسافربری توسط جمهوری اسلامی را به دادگاه بین المللی لاهه ارجاع دهد. دلیل این تصمیم را دولت اوکراین عدم همکاری جمهوری اسلامی و به نتیجه نرسیدن مذاکرات و تحویل ندادن جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اعلام کرده است.
در هشت ژانویه سال جاری سپاه پاسداران حکومت با شلیک دو موشک این هواپیما را سرنگون کرد و دنیا را در شوک و اندوه فروبرد. جمهوری اسلامی امیدوار بود که بحران جهانی کرونا این جنایت فجیع را به فراموشی بکشاند. اما کرونا گرچه اخبار مربوط به هواپیمای اوکراینی را از صدر اخبار روزنامه ها پایین آورد، اما از ذهن مردم جهان دور نکرد. جنایتی بی سابقه توسط یک دولت صورت گرفته است که تا زمانی که جوانب آن کاملا روشن نشود و عاملین و آمرین آن جوابگو نشوند، یک ذره از تلخی و داغی آن کم نمیشود. در پرونده جمهوری اسلامی جنایات بسیاری وجود دارد. اما این یکی با هیچ بهانه و توجیه امنیتی و سیاسی و نظامی ای قابل دفاع نیست.
حکومت اسلامی خود به نحوی دارد اعتراف میکند که عمدا این هواپیما را سرنگون کرده است. و اعتراف به چنین جنایت فجیعی و ضد بشری ای به معنای حکم سرنگونی این حکومت است. ابتدا انکار کردند و گفتند سانحه بوده است. بعدا گفتند خطای انسانی بوده و بعد هم جعبه سیاه هواپیما را که اطلاعات ارزشمندی از چگونگی سقوط هواپیما بدست میدهد را تحویل نمیدهند. این آخری بوِیژه آشکارا وحشت حکومت از افشای سرنخی از نحوه شلیک را بدست میدهد و بخودی خود تلاشی برای لاپوشانی اطلاعات از این جنایت است. وگرنه اگر خطای انسانی بوده است و عمدی نبوده است، چرا اجازه نمیدهید که اطلاعات جعبه سیاه خوانده شود و جوانب آن توسط کارشناسان روشن شود و دنیا متوجه ماجرا گردد؟ اینها میدانند که تحویل ندادن جعبه سیاه هواپیما نقض قوانین بین المللی است اما به عبث میخواهند اطلاعات این جنایت را مخفی نگه دارند.
دولت اوکراین و دولت کانادا و چند دولت دیگر که شهروندانشان از قربانیان این جنایت بوده اند پیگیر جنایت جمهوری اسلامی هستند. اما مهمتر از این دولتها، خانواده های قربانیان هستند که کوتاه نمی ایند. در واقع زیر فشار خانواده ها و مردم است که دولتها به صرافت ارائه پرونده این جنایت به دادگاه لاهه افتاده اند.
ارائه پرونده به دادگاه لاهه خاصیت اصلیش اینست که موضوع را داغ نگه میدارد. وگرنه احکام دادگاه لاهه اولا بسیار طول میکشد که صادر شود و بعلاوه برای مقامات دولتها قابل اجرا نیست. اگر یک ذره عدالت در سیستم حاکم در دنیا وجود داشت، اگر بطور واقعی قتل و جنایت توسط هرکسی قابل پیگیری بود و دست اندرکاران حکومتها در مقابل جنایاتشان مصونیت نداشتند، اکنون مدتها بود که سران این حکومت و عاملین شلیک به این هواپیما را در دادگاههای مردمی بطور علنی جلوی چشم مردم محاکمه کرده بودند. اینکه قاتلین عزیزان مردم راحت بعنوان مقامات یک کشور میگردند و در برابر اعتراضات شانه بالا می اندازند و هیچ دادگاهی نمیتواند بعنوان قاتل آنها را به محاکمه بکشد، براستی نفرت آور است.
نکته مهم اینست که جنایتی بی سابقه و بسیار فجیع توسط حکومت اسلامی صورت گرفته است و 176 نفر از عزیزان مردم به عمد و بدون هیچ توجیه و دلیلی توسط یک حکومت به قتل رسیده اند. حامد اسماعیلیون یکی از بازماندگان شناخته شده این جنایت است که به دلیل سخنان پر احساس و فعالیت مستمرش در سطح عمومی به چهره ای شناخته شده تبدیل شده است. او همسرش پریسا و دخترش ریرا را از دست داد. او اکنون در راس یک ستاد پیگیری جنایت پرواز 752 قرار دارد و یکی از تلاشهای این ستاد کشاندن این پروده به دادگاههای بین المللی است.
جمهوری اسلامی در روزهای اخیر تلاش کرد که با تحریک احساسات ناسیونالیستی علیه حامد اسماعیلیون چهره او را مخدوش کند. اما نفرت عمیق جهانی از جنایت جمهوری اسلامی باعث شد که این توطئه نیز فورا شکست بخورد و این تقلاها به رسوایی عاملینش منجر شود.
بدون تردید پرونده شلیک به هواپیمای پرواز 752 تا زمانی که عاملینش محاکمه نشوند بسته نخواهد شد. دنیا عادلانه نیست اما قدرت جنبش عدالت طلبی و حق طلبی انقدر هست که گریبان عاملین این چنین جنایت عظیمی را رها نکند. بدون تردید روزی در دادگاههای علنی مردمی شاهد محاکمه سران و دست اندرکاران این حکومت خواهیم بود و اولین سوالی که باید جواب دهند در مورد این جنایت است. صدای بازماندگان در سطح جهان شنیده شده است. کل سیستم حاکم در دنیا امروز زیر این سوال جدی قرار دارد که آیا قاتلین و جنایتکاران وقتی که در راس حکومتها قرار داشته باشند، به دست عدالت سپرده میشوند یا نه. و ما مردم خود باید تضمین کنیم و اگر متحدانه عمل کنیم این نیرو را داریم که تضمین کنیم که این دشمنان خونخوار بشریت در دادگاه علنی مردمی پاسخگو شوند و به بازماندگان زخم خورده این جنایت و به همه مردم بگویند که چرا در روز روشن به یک هواپیمای مسافربری که دقایقی قبل از فرودگاه خمینی یعنی فرودگاه اصلی کشور متبوع خودشان پرواز کرده بود، شلیک کردند و چه کسی فرمان این شلیک را داد. دور نخواهد بود روزی که پاسخ به این سوال را از زبان عاملینش بشنویم. ما مردم تضمین میکنیم که در تمام تلاشها برای رسیدن به این روز در کنار بازماندگان این جنایت خواهیم بود. تضمین میکنیم که اجازه نمیدهیم که این جنایت به فراموشی سپرده شود. تضمین میکنیم که یاد تک تک عزیزان جانباخته را در کنار بازماندگانشان گرامی خواهیم داشت.*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *