Nesan Nodiniam
نسان نودینیان

نگاه هفته:اخبار رویدادهای هفته در شهرهای مختلف کردستان

Nesan Nodiniam

نسان نودینیان:
گل در برابر شلاق!
اعمال توحش ۲۰ ضربه شلاق پیمان نودینیان در آستانه روز جهانی زن کلید رمز یک رویا رویی اجتماعی است. شلاق زدن به پیمان نودینیان معلم دلسوز در آستانه روز جهانی زن هشدار نهادهای جنایتکار جمهوری اسلامی به فعالین جنبش برابری زنان است. سنندج در بیش از سه دهه گذشته کانون گرم برگزاری مراسم های روز جهانی زن است. تجمع و راه پیمایی، قطعنامه و کیفرخواست جنبش آزادی زن علیه ححاب اجباری، حشونت و مردسالاری و در دفاع از حقوق کودک و زنان کارگر و قوانین شریعه در مراسم های روز جهانی زن، چهره مدرن و رادیکال سنندج و مراسمهای روز جهانی زن است. با وجود توحش شلاق اما جنبش آزادی زن امسال در روز جهانی زن نقطه امید، شد. مارش و بلند کردن مطالبات زن توسط زنان و مردان آزادیخواه در خیابانهای شهر سنندج به نمایش درآمدند. توحش شلاق ناکام شد. همکاران معلم پیمان نوینیان در محل کارش با دسته های گل به دیدار او رفتند و توحش شلاق را محکوم کرند.

جمعی از معلمین و فعالین حقوق زنان در سنندج از پیمان نودینیان، معلم مبارز دیدار بعمل آوردند.
۱۹ اسفند: پیمان نودینیان میزبان جمعی از فعالین حقوق زنان در مدرسهمحل کار خود شد. حکم ٢٠ ضربه شلاق این عضو هیات مدیرهانجمن صنفی معلمان کُردستان، هفتهگذشته در شعبهاجرای احکام دادگستری سنندج به اجرا درآمد. معلمین و فعالان حوزه زنان با حضور در مدرسهمحل کار آقای نودینیان، اجرای حکم شلاق او را محکوم کردند. معلمانی که به دیدار پیمان نودینیان رفته بودند از استقامت و شهامت وی تقدیر و وی را نمونه یک معلم مبارز عنوان کردند. پیمان نودینیان از سوی دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران به “توهین به مأمور دولت در حین انجام وظیفه” متهم گردیده و شعبه ١٠٥ دادگاه انقلاب سنندج برای وی احکام زندان تعلیقی و شلاق صادر کرد. پیمان نودینیان از سال ١٣٨٤ تا ١٣٨٧ بهمراه مختار اسدی فعال فرهنگی کُرد به استان زنجان تبعید شده بود.

۸مارس روز جهانی زن
زنده باد ۸ مارس، زنده باد آزادی و برابری

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت روز جهانی زن
۸ مارس روز جهانی زن، سرآغاز خیزی بزرگ در تاریخ بشریت برای پایان دادن به ستم و تبعیض بر علیه زنان است. این روز در بیش از یکصد سال پیش بر متن مبارزات طبقه کارگر و اهداف و آرمانهای انسانی آن به منصه ظهور رسید و بدنبال خود جنبش زنان را بمثابه یک جنبش بزرگ اجتماعی در طول تاریخ معاصر وارد کشمکشهای اجتماعی جهان کرد. جنبشی که امروزه یک سر آن در آفریقا و خاورمیانه و سر دیگر آن در کشورهای بزرگ صنعتی است و در برخی کشورها از جایگاه اجتماعی تعیین کننده ای برخوردار است و اثرات بسیار مهم و تاریخ سازی در چرخشهای اجتماعی دارد. برابری خواهی، هویت و خصلت نمای جنبش زنان است و از همینجا، این جنبش در عمیق ترین سطح پیوندی ناگسستنی و تاریخی با جنبش کارگری دارد. ستم و تبعیض جنسیتی بر زنان یکی از ستون فقرات اصلی حفظ نظام بردگی و بهره کشی انسان از انسان است و تا زمانیکه تحولات اجتماعی قادر به رفع کامل این ستم و تبعیض نشود هیچ تحول بزرگ انسانی را نیز در امروز و فردای تاریخ بشریت شاهد نخواهیم شد. اینرا ما کارگران بخوبی میدانیم و بر آن واقفیم و به همین دلیل ما پیگیرترین نیروی اجتماعی برای تحقق کامل برابری حقوق زنان و مردان هستیم و همیشه بدور از هر گونه سیاست ورزی در کنار جنبش زنان قرار داشته ایم و قرار خواهیم داشت. اتحادیه آزاد کارگران ایران با خفت بار شمردن و محکوم کردن هر گونه تبعیض جنسیتی بر زنان، ۸ مارس را به عموم زنان و مردان شریف و برابری خواه صمیمانه تبریک میگوید و با اعلام همبستگی با جنبش زنان، خواهان تحقق فوری برابری کامل حقوق زنان و مردان در کلیه شئون زندگی اجتماعی اقتصادی و سیاسی فرهنگی است و با تاکید بر حق زنان و مردان برابری خواه برای برگزاری مراسم این روز جهانی، اعضا خود و عموم کارگران در سراسر کشور را به شرکت در مراسهای روز ۸ مارس فرا میخواند. اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۱۶ اسفند ۱۳۹۲

گزارش مراسم ٨ مارس درتهران
در ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ ، جشن ۸ مارس – روز جهانی زن – درتهران در جمعی از فعالین زنان، کارگری ،نوبسنده، شاعر وپژوهشگر برگزارشد . مراسم با خوشامدگویی به مهمانان توسط مجری – ناهید شقاقی – آغاز شد و تاریخچه ای مختصر از۸ مارس توسط خانم اکرم نصیریان خوانده شد . بعدازآن سخنرانی تحت عنوان بی حقوقی زنان از دوران انقلاب مشروطه تا کنون توسط یک محقق ایرادشد . سپس مجری ، شعری خواند و موسیقی زنده نواخته شد . سخنران بعدی خانم مریم محمدی بود که پیرامون ۸مارس و کشته شدن دو کارگر زن درآتش سوزی خیابان جمهوری صحبت کرد. درادامه یکی از زنان فعال در عرصه ورزش زنان درجایگاه قرارگرفت ودرمورد مشکلات مربیان ورزش زنان مطالبی را بیان کرد . در قسمت بعدی برنامه ، خانم نازگل ازمهاجرین افغانستانی مقیم تهران پیرامون همسرنوشتی زنان افغان و ایران و همراهی آن ها سخن گفت و آرزو کرد که با رفع تبعیضات موجود ، زندگی شایسته انسانی نصیب همه مردم شود. سپس خانم پروین نخستین بعنوان همسر یک مرد مهاجر درایران ، از مشکلات خود و فرزندانش صحبت کرد و با بیان معضلات تکان دهنده ای که خانواده هایی از این قبیل با آن دست و پنجه نرم می کنند ، حاضران را تحت تاثیر قرار داد . آنگاه آقای مهدی پور درخصوص سیمای زن در ادبیات مردسالار به ایراد سخنرانی پرداخت . دربخش بعدی از مراسم ، کمپین » طلاق ، حقوق بیکاری حق زن است » و وبلاگ ندای زنان ایران توسط اسرین درکاله معرفی شد و از حاضرین خواسته شد تا به این کمپین بپیوندند . بعد نوبت به خانم محبوبه فرحزادی که سال ها با بیماری سرطان پستان مبارزه کرده است درباره ی این بیماری ونحوه درمان و مشکلات ناشی از آن برای حاضران سخن گفت . سپس یکی از زنان حاضر در مراسم مقاله ای زیر نام » خصوصی تر از خصوصی » که در باره تابو بودن مطرح شدن تمایلات جنسی زنان در روابط زناشویی بود ، مقاله کوتاهی ارائه کرد . و در پایان بیانیه ندای زنان ایران توسط خانم نصیریان خوانده شد و َمراسم ۸ مارس امسال با اجرای موسیقی زنده و پذیرایی با شربت و شیرینی به پایان رسید

گزارش برگزاری مراسم ۸ مارس روز جهانی زن برابر با ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ در شهر سقز
همراه با قطعنامه اين مراسم روز جمعه برابر با ۱۶/اسفند /۹۲ مراسمی به مناسبت روز جهانی زن در محله شريف آباد در شهر سقز برگزار شد. اين مراسم که جمع کثيری از زنان و مردان آزاديخواه در ان شرکت کردند ساعت ۴ بعداز ظهر با اعلام يک دقيقه سکوت برای ارج نهادن به همه عزيزانی که برای آزادی و برابری جان خود را از دست دادند از طرف مجری برنامه اعلام شد و حضار همگی قيام کردند. سکوت با يک قطعه شعر کوردی از طرف مجری برنامه شکسته شد. بورژواکان بو ئاوازی کليساتان، که وای تانوو پو زيرين له به ر ده که ن. کی ئه و که وای چنی بوتان ، منی روتی برسی بی نان. به دنبال اين شعريکی از شرکت کنندگان زن در مورد مشکلات زنان جامعه ايران سخنانی ايراد کرد که از طرف حضار مورد تشويق قرار گرفت. يک قطعه شعر از طرف مجری برنامه قرائت شد. به دنبال آن يکی از مردان شرکت کننده در مورد روز جهانی زن و تاريخچه اين روز سخنانی ايراد کرد. يک قطعه شعر از طرف يکی از خانم ها قرائت شد . بعد از اين شعر يکی از دختران شرکت کننده يک مقاله در مورد روز جهانی زن و مشکلات عديده ای که زنان ايران و جهان با آن روبرو هستند قرائت کرد و مورد تشويق حضار قرار گرفت. بعد از اين مقاله يک قطعه شعرديگر از طرف يک خانم قرائت شد. يک شعر ديگر از طرف مجری برنامه تقديم به شرکت کنندگان شد. جوی، جويبار. جويبار، رود. رود، رودخانه و رودخانه دريا را به وجود می آورد. ما آن رودی نيستيم که چون جلو دارمان شوند، مرداب شويم. اگر رهمان را سد کنند در خود دريا خواهيم شد.
بعد از اين شعر قرائت قطعنامه ۱۴ ماده ای زنان شهر سقز از طرف يکی از دختران دانشجو قرائت شد که بند به بند اين قطعنامه مورد تائيد و تشويق حضار قرار گرفت. يکی از مردان به خواندن يک قطعه شعر پرداخت که مورد تائيد قرار گرفت. به دنبال آن شرکت کنندگان پيشنهاد دادند که ادامه مراسم را به سئوال و جواب و بحث آزاد بپردازند و برابر پيشنهاد حضار تا ساعت ۷ شب مراسم ادامه داشت و بعد از ان مراسم با پزيرايی و شادی در ميان شور و شوق حضار پايان يافت. قطعنامه روز جهانی زن در سال ۱۳۹۲ شهر سقز ۸ مارس برابر با ( ۱۷ اسفند ) روز اتحاد و همبستگی بين المللی زنان ِ سراسر جهان ، برای مبارزه در راه آزادی ، برابری ، صلح و دمکراسی است . اين روز در واقع روز مبارزه عليه نابرابری و استثمار ، شکنجه و زندان ، اعدام و سنگسار ، جنگ و نابودی محيط زيست و انواع ستمگری و بی حقوقی تحميل شده از جانب سرمايه ، به زن و مرد کارگر و تحت ستم است . ۸ مارس روز بيداری زنان و روز کيفر خواست نيمی از انسان های ستمديده و استثمار شده جهان ، عليه ستم و بهره کشی سرمايه است . اين روز در واقع با نام کارگر و آرمان انسانی اين طبقه برای نابودی ظلم و بيدادگری عجين شده و با ان پيوند خورده است . زنان آگاه و مبارز در اين روز با گردهمايی های خود در اقصی نقاط جهان ، بانگ حق طلبی خود را عليه تحميل ستم و بی حقوقی نسبت به خيل عظيمی از انسان های روی زمين ــ زنان ــ به گوش جهانيان می رسانند و عزم خود را برای مبارزه با ريشه و بنياد اين ستم و بهره کشی از زن ، يعنی سرمايه و سرمايه داری جزم می کنند . ما زنان و مردان آزاديخواه و برابری طلب خواست و مطالبات خود را در اين روز يعنی ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ روز جهانی زن ، به شرح زير اعلام نموده و برای تحقق يک به يک موارد آن تلاش و مبارزه خواهيم کرد : ۱ ــ برابری کامل حقوق زنان و مردان در همۀ عرصه های زندگی اقتصادی ، سياسی ، اجتماعی ، فرهنگی و جنسيتی و . . . و لغو هر نوع قوانين زن ستيزانه و جنسيت محور ، که زنان را از دستيابی به حقوق خويش در عرصه های مختلف محروم می نمايد . ۲ ــ برخورداری از حق اعتصاب و حق ايجاد تشکلهای خود ساخته حق مسلم ماست. ۳ ــ لغو قرار دادهای موقت کار ، که بيشترين فشارها و پيامد های آن ، مستقيم يا غير مستقيم متوجه زنان محروم و تحت ستم جامعه خواهد بود . ۴ ــ لغو مجازات اعدام و آزادی زندانيان سياسی و عقيدتی .
۵ ــ حمايت از تمامی جنبش های آزاديخواهانه و برابری طلب و جلوگيری از بازداشت ، محاکمه ، تهديد و تعقيب فعالين جنبش های اجتماعی بخصوص جبش کارگری و جنبش زنان.
۶ ــ برخورداری از حق طلاق ، حق عائله مندی ، حق حضانت از فرزندان ، حق انتخاب پوشش و محل زندگی ، حق انتخاب همسر ، حق تحصيل ، حق آزادانۀ سفر به مناطق مختلف و . . . 7 ــ در نظر گرفتن دستمزد و حقوق ماهيانه ، برای زنان خانه دار که به کار شبانه روزی ، تکراری و طاقت فرسای خانگی مشغولند و برخورداری از حق استفاده از مزايای بيمه های اجتماعی و برخورداری ازمهد کودک رايگان برای اين بخش از زنان ۸ ــ برخورداری از حقوق و مزايای کامل برای هر نوع بازنشستگی ِ پيش از موعد زنان. ۹ــ با توجه به کار طاقت فرسا و مسئوليت سنگين ِ شغل پرستاری ، اين حرفه می بايست جزء مشاغل و حرفه های سخت و زيان آور محسوب شده و پرستاران بايد بتوانند از بازنشستگی پيش از موعد ، با حقوق کامل برخوردار شوند . ۱۰ ــ حقوق زنان کارگری که در طول مدت کار ، در صد حق بيمۀ آن ها ، از حقوق شان کسر شده است ، در صورت فوت بايد عيناً مثل مردان ، به فرزندان آنان تعلق گيرد . ۱۱ــ از ميان برداشتن و لغو هر نوع خشونت عليه زنان ، از جمله سنگسار و اعدام ۱۲ ــ تأسيس خانه های امن برای زنان آسيب ديده در جامعه و حمايت های ويژۀ بهداشتی و روانی و آموزشی و حرفه ای از آنان ۱۳ ــ محکوم کردن جنگ افروزی و مسابقۀ تسليحاتی ، تحريم های اقتصادی ناشی از رقابت های سرمايه داری ، که به طور قطع بيشترين زيان های آن متوجۀ طبقۀ کارگر و توده های تحت ستم مردم می شود . ۱۴ دولت موظف است به کليه زنان مطلقه بيمه بيکاری برابر با تورم موجود در جامعه حقوق پرداخت کند.
زنده باد ۸ مارس ، روز جهانی زن برقرار باد آزادی و برابری اين قطعنامه با يک مقدمه و ۱۴ ماده از طرف زنان و مردان شهرستان سقز در ۸ مارس ۲۰۱۴ برابر با ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ تدوين و به تصويب شرکت کنندگان در مراسم روز جهانی زن رسيد

گزارش کوتاه از برگزاری مراسم روزجهانی زن در میدان هلوی شهر سقز.
خبر برگزاری مراسم روز ۸مارس،روزجهانی زن درميدان هلو در شهر پخش شده بود.
همين خبرباعث شده بود که،ماموران امنيتی،لباس شخصيها و گارد ويژه تمام مسيرهای منتهی به ميدان هلورا کنترل وتحت نظر بگيرند.ماموران امنيتی با دروبين فيلم برداری ومبايل مشغول فيلم برداری وعکس گرفتن از افرادی بودن که بسوی ميدان در حرکت بودند.به عناوين مختلف ميخواستن ترس ووحشت را بر منطقه حاکم کنند. با وجود فضای حاکم بر ميدان هلو،جمع کثيری از زنان ومردان آزاديخواه از ساعت۵بعد از ظهر به بعد در دسته های۴ويا ۵ نفره بسوی محل برگزاری مراسم روان شدند.زنان ومردان آزاديخواه ضمن پخش شيرينی وتراکتهای که به مناسبت روز جهانی نوشته شده بودند، ۸مارس روز جهانی زن را به عابران ومردم حاضردرميدان تبريک می گفتند.برگزاری مراسم با استقبال گرم مردم وبه ويژه زنان آزاديخواه روبروشد.برگزارکنندگان مراسم تنها چيزی که برايشان اهميت نداشت حضور نيروهای امنيتی و فضای بود که برمنطقه حاکم کرده بودند.مصمم بودن برگزارکنندگان مراسم به حدی بود که ماموران امنيتی جرئت برخورد با برگزار کنندگان مراسم را نداشتند زيرا خوب ميدانستند در صورت دخالت با واکنش تند مردم وبرگزارکنندگان روبرو خواهند شد.
بخش شيرينی وتراکت وتبريک گفتن به مردم به مناسبت اين روز تا ساعت هفت بعد از ظهر ادامه داشت.دراين مدت در مورد تاريخچه هشت مارس،دلايل برگزاری مراسم هشت مارس وضرورت مبارزه برای بدست آوردن مطالبات وخواسته های زنان مورد بحث وتاکيد قرار گرفت.برگزاری مراسم روحيه مردم درمحل وعابران را بيش از حد بالا برده بود.آنها ضمن تبريک اين روز ازبرگزار کنندگان مراسم تشکر وقدردانی ميکردند.مراسم با شادی وخوشحالی از برگزاری موفق مراسم پايان يافت. زند باد هشت مارس روز جهانی زن!

احضار و تهدید فعالین کارگری و اعضای کمیته هماهنگی همچنان از سوی نیروهای امنیتی ادامه دارد. به گزارش رسیده روز چهارشنبه ۹۲/۱۲/۱۴ اداره اطلاعات نیروی انتظامی شهر سنندج طی احضاریه ی کتبی ،غالب حسینی فعال کارگری واز اعضای کمیته هماهنگی را به آن اداره احضار و او را تهدید نمودند که نباید در راهپیمایی هشت مارس (روزجهانی زن ) شرکت کند. همچنین در همان روز نیروهای اداره اطلاعات به درب منزل وفا قادری فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی رفته و او را تهدید به عدم شرکت در مراسم هشت مارس نمودند. قابل ذکراست روز ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ نیز ،فتاح سلیمانی و رحمان تنها از دیگر اعضای کمیته هماهنگی در شهر اشنویه نیز توسط نیرو های اداره اطلاعات احضار و به مدت دو ساعت مورد باز جویی قرار گرفتند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری هر گونه احضار تهدید و فشار بر فعالین کارگری و اعضای این کمیته را محکوم می کند.

اطلاعیه شماره ٧ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد
بعد از تشکیل “کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد”، تعداد زیادی از کارگران و انسانهای عدالتخواه که خود را با جنبش طبقه کارگر تداعی می کنند، درخواست عضویت در این کمیته داده بودند. این موضوع در اولین نشست هیئت اجرایی، در دستور کار قرار گرفت و مصوب شد که هر کسی که مایل به همکاری با این کمیته است، میتواند با ارسال مشخصات خود تقاضای عضویت کند و همراه با دیگر اعضای این کمیته در حمایت و دفاع از کارگران و فعالین کارگری دربند فعالیت کند. ما اعضای کمیته دفاع از کارگران دستگیر شده مهاباد، از همه کسانی که برای تقویت جنبش طبقه کارگر و برای دفاع از خواست و مطالبات بر حق کارگران به ویژه برای آزادی کارگران دربند، تلاش و مبارزه میکنند، صمیمانه تشکر و قدردانی میکنیم.. کمیته دفاع از کارگران دستگیر شده مهاباد

مدرسه روستای “خرمنیری” شهرستان ماکو به دلیل آتشسوزی در بخاری نفتی غیراستاندار، کاملا در آتش سوخت.۱۲ اسفند: حادثه به هنگام حضور دانشآموزان در کلاس درس روی داده و خوشبختانه هیچ دانشآموزی آسیب ندید. “کلیه میز و صندلی و تجهیزات داخل مدرسه بطور کامل در آتش سوخت و اگر اقدامات معلم دلسوز نبود امکان وقوع حادثهای نظیر شینآباد دور از انتظار نبود”. این آتشسوزی در روز ١٢ اسفندماه در روستای کُردنشین خرمن یری از توابع شهرستان ماکو به وقوع پیوسته بود. پیشتر نیز در روستای “نایبین” از توابع بخش مرکزی ارومیه، مدرسه روستا در آتش سوخت که تمامی کتاب و لوازمالتحریر دانشآموزان و میز و نیمکت داخل مدرسە در شعلەهای آتش سوخت و خسارات مالی زیادی بە بار آورد. روز پانزدهم آذرماه سال گذشته ٣٧ دانشآموز دختر مدرسهی ابتدایی به دلیل آتشسوزی کلاس درسشان در روستای شینآباد از توابع شهرستان مرزی پیرانشهر در استان آذربایجانغربی دچار سوختگی شدند که بر اثر این حادثه دو تن از این دانش آموزان به نامهای “سیران یگانه” و “سارینا رسولزاده” جان باختند. هماکنون ٤١ درصد(٩ هزار) از کلاسهای درس استان آذربایجانغربی از بخاریهای نفتی جهت سیستم گرمایشی استفاده میکنند که عمدتاً در روستاها واقع شدهاند. این آتش سوزیها نشان از عدم تجهیز مدارس منطقه به امکانات مطمئن و استاندار و برخوردای از سیستم گرمایشی ضعیف هستند که در فصل سرما جان فرزندان کُرد را میگیرد.(گزارش از سایت کردپا)

نا امنی محیط کار. تعداد کارگران جانباخته در اقلیم کُردستان عراق به ١٣ نفر رسید.
۱۸ اسفند: ابراهیم فرزند احمد ٤٢ ساله ساکن شهرستان مریوان، هنگام کار در یک پروژه عمرانی در شهر حلبچه جان خود را از دست داد. رانش زمین و واژگونی ماشین هنگام کار در کانال، دلیل مرگ این کارگر کُرد عنوان شده است. “ابرهیم” به منظور امرار معاش، به اقلیم کُردستان عراق سفر کرده بود.

کارگر مهاجرعلی غلام شاهی فرزند صابر در شهر سلیمانیه بر اثر عارضه قلبی جان خود را از دست داد.

تعقیب ماموران رژیم و جانباختن مهدی عبدالهی
بوکان: ۱۷ اسفند: مأموران حکومتی ادارهی اماکن شهرستان بوکان با تعقیب مهدی عبداللهی فرزند محمود، مرگ او را سبب شدند. این جوان ٢٤ ساله از ترس بازداشت نیرهای انتظامی، اقدام به فرار کرده و در نهایت به به داخل آب رودخانه سقوط و جان سپرد. در دستگاه قضایی بوکان برای مهدی عبداللهی پروندهسازی کرده بودند و نیروهای اماکن هنگام بازداشت مهدی در پارک ساحلی وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و وی نیز به دلیل به خطر افتادن جانش اقدام به فرار نموده بود.
حکم مسعود کُردپور از ٣ سال و شش ماه به ٣ سال کاهش یافته است”.
در تاریخ هفدهم اسفندماه، خسرو کُردپور در شهر مهاباد بازداشت و دو روز بعد مسعود کُردپور، در حالی کە برای پیگیری وضعیت برادرش بە ادارە اطلاعات مهاباد رفتە بود بازداشت شد. مسعود و خسرو کُردپور پس از ٨ ماه حبس و ٣ بار محاکمە از سوی دادگاه انقلاب شهر مهاباد با قاضیگری “جواد کیا” مجموعا بە ٩ سال و ٦ ماه زندان تعزیری محکوم شدند. وکیل برادران کُردپور: تاکنون علیرغم اینکه چندین بار برای این دو روزنامهنگار کُرد درخواست مرخصی کردهاند، اما دادگاه مرتبا با این در خواست مخالفت کرده است”.

دستگیری:
۱۵ اسفند: ١٥٠ پسر و دختر ساکن شهر سنندج در یکی از باغات مسیر جاده دهگلان حدفاصل “صلوات آباد” بازداشت و به زندان انتقال یافتند. درپی بازداشت این جوانان، روز جمعه خانوادههایشان در مقابل ادارهی پلیس در خیابان “کشاورز (وکیل)” تجمع نمودند و خواستار آزادی فرزندانشان شدند.

تهدید امنیتی:
سیمین چایچی، سوسن رازانی، خالد و غالب حسینی، مظفر صالحنیا و خلیل کریمی از با تهدید مراکز امنیتی و قضایی حکومت اسلامی ایران در شهر سنندج مواجه گردیدند.

خودکشی:
زن ٢٠ سالەای بە نام مهتاب خشتە فرزند سلیم در روستای “عایشە گولان” شهرستان بوکان اقدام بە خودکشی کرد و جان سپرد. علت خودکشی این زن جوان اهل روستای قادرآباد اختلافات خانوادگی اعلام شدە است.

۸اسفندماه، زن متاهلی بە نام “حسیبە ” ساکن در شهرستان سقز خود را حلقآویز و بە زندگی خود پایان داد. این زن کە دارای دو فرزند ٣ و ٦ سالە بودە و بە علت اختلافات خانوادگی اقدام بە خودکشی زدە و بە زندگی خود پایان دادە بود.

۱۳ اسفند: دختر جوانی بە نام صبری کریمی ساکن روستای “بیاشوش” از توابع شهرستان روانسر کە روز قبل اقدام بە خودسوزی کردە بود جانش را از دست داد. این دختر ١٧ سالە بە علت اختلافات خانوادگی اقدام بە خودسوزی کردە و بە زندگی خود پایان دادە بود.

رحیم رشی فعال سیاسی ۶۶ ساله اهل مهاباد، روز ۱ اسفندماه ۱۳۹۲ از سوی نیروهای امنیتی اطلاعات مهاباد بازداشت و پس از ۱۱ روز تحمل بازجویی و آزار و اذیت ماموران این اداره، ۳ روز پیش به زندان مرکزی این شهر منتقل شده است. هنوز از دلیل بازداشت و سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.

سیمین چایچی به حفاظت اطلاعات نیروهای انتظامی سنندج احضار شد
۱۲اسفند: نیروهای امنیتی شهر سنندج سیمین چایچی را احضار و مورد بازجویی قرار دادە و وی را از هرگونە فعالیت مرتبط با ٨ مارس، روز جهانی زن منع کردند. مأموران حفاظت اطلاعات نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران شب پیشتر بە منزل سیمین چایچی رفتە و بە وی اعلام کردەاند کە ساعت ٨:٣٠ صبح فردا(دوشنبە) خود را بە ادارە اطلاعات معرفی نماید. سیمین چایچی سال ١٣٣٤ در شهر سنندج متولد و تاکنون چندین مجموعە داستان، نمایشنامە کودکان و مجموعە شعر را چاپ و منتشر کردە است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *