kordestan araq

اخبار هفتگی از رویدادهای کردستان

تهیه و تنظیم: یدی محمودی

توافق حکومت اقلیم کردستان با دولت بغداد بر سر فروش نفت
حسین شهرستانی معاوم نخست وزیر عراق اعلام کرد که بعد از چند دور گفتگو با دولت اقلیم کردستان بر سر چگونگی فروش نفت عراق به توافق رسیده اند که تنها شرکت سومو که شرکت ملی عراق است بتواند نفت عراق را بفروش برساند.طی یکسال گذشته و بعد از اینکه حکومت اقلیم قراردادی را با دولت ترکیه بر سر فروش نفت کردستان به آن کشور را امضا کرده بود، جنگ و اختلاف حکومت اقلیم با دولت عراق بالا گرفت، که اخیرا شهرستانی اعلام کرده در مذاکره با نیجیروان بارزانی به توافق رسیده اند که فروش نفت عراق تنها از طریق شرکت ملی نفت عراق سومو صورت بگیرد.
لازم به ذکر است که چندی پیش هم خط لوله نفت قاچاقی در مرز کردستان عراق به ترکیه توسط ارتش ترکیه کشف شده بود، و دولت عراق هم اعلام کرد بود که بیش از ۱۰۶ میلیون بشکه نفت عراق تنها در یکسال در کردستان ناپدید شده.نکته قابل توجه این است که جنگ و توافق حکومت قومی مذهبی بغداد و ناسیونالیستهای کرد، هیچ ربطی به منافع مردم ندارد و اینها هر کدام تنها دارند بر سر سهم خواهی بیشتر از ثروت و سامان آن کشور که در دست اقلیتی مفت خور و دزد قرار گرفته می جنگند و گرنه سهم اکثریت مردم عراق و کردستان همچنانکه تا حالا دیده ایم، جز جنگ، ترور، فقر و سرکوب چیزی دیگری نبوده و نیست.
کشتن زنان در کردستان عراق همچنان ادامه دارد!
از اوئل سال جاری تا هم اکنون در حکومت اقلیم کردستان و مرز استان کرکوک ۱۶ زن کشته شده اند. بر اساس این آمار در این مدت، ۱۶ زن کشته شده اند و یا خودکشی کرده اند، شش زن خود سوزی کرده اند، یک مورد تجاوز جمعی صورت گرفته، یک زن ربوده شده و یک زن هم ناپدید شده. لازم به ذکر است که کردستان عراق طی ۲۳ سال گذشته و از بدو قدرت گیری احزاب ناسیونالسیت کرد به قتلگاهی برای زنان تبدیل شده، بطوری که تا هم اکنون بیش از ۴۰۰۰ هزار زن کشته شده اند.

۸ مارس روز جهانی زن در چندین شهر گرامی داشته شد!

kordestan araq
بر اساس گزارش گروه زنان ژیان، به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن در شهرهای سید سادق و سلیمانیه چندین برنامه برگزار شد که مهمترین آنها عبارت بودند از. در روز شنبه هشتم مارس تعدادی از زنان و مردان برابری طلب در شهر سید صادق بر مزار دو خواهر شلیر و حلیمه گرد هم آمدند و ضمن گرامیداشت روز جهانی زن، خواهان پایان دادن به قتل و کشتار زنان شدند و حاکمین را در برابر کشتار زنان مسول دانستند. همچنین در همین روز در شهر سلیمانیه چندین برنامه و مراسم برگزار شده که عبارتند از، راهپیمائی زنان در بازار شهر سلیمانیه با شعار، حاکمین مسولند در مقابل کشتن زنان، سر به نیست کردن زنان را متوقف کنید، کار برای زنان، آری به قانون برابر، نه به بی حقوقی زنان، نه به تجاوز به زنان، نه به چند همسری، آری به برابری زن و مرد. یکی دیگر از فعالیت های گروه زنان ژیان تجمع در پارک آزادی شهر سلیمانیه و بر مزار شیرکو بی که س شاعری که در دفاع از حقوق زنان بارها شعر سروده بود و نمایش فیلم سنگسار ثریا بوده که با استقبال زیادی روبرو شده است. همین گروه باز در روز نهم مارس به یکی از کارگاهای که زنان کارگر در آن مشغول به کارند می روند و فیلمی را در باره زندگی و مبارزه زنان کارگر به نمایش می گذارند و زنان را به تشکل و اتحاد فرا می خوانند. همچنین نهاد دیگری به اسم نهاد مهربانی با همکاری گروه ژیان، در پارک هه وار شهر سلیمانیه در حمایت از زنان مبتلا به سرطان سینه و به مناسبت روز جهانی زن چندین درخت را می کارند. لازم به ذکر است که مونزیر بهار یکی از فعالان حقوق زنان در کردستان عراق در صفحه فیس بوک خود از این نهاد و تشکلها برای همکاریشان در رابطه با فعالیتهای هشت مارس تشکر کرده، حزب کمونیست کارگری، حزب کمونیست عراق و تشکل کارگران ساختمان سازی.

ادهم بارزانی از رهبری حزب دمکرات کردستان عراق استعفا داد!
روز چهارم مارس آدهم بارزانی عضو انجمن رهبری حزب دمکرات کردستان از این حزب استعفا داد و اعلام کرد از تمام مسولیتهای خود استعفا می دهم، اما هنوز زود است که دلائل استعفایم را اعلام کنم و تنها می توانم بگویم که از امروز به بعد بعنوان یک شهروند ساده زندگی خواهم کرد. بحران و سر درگمی و جنگ قدرت در بین احزاب حاکم ناسیونالیست کرده بالا گرفته، در هفته های گذشته ما شاهد اختلافات جدی اتحادیه مهینی بوده و هستیم و امروز هم با استعفایی ادهم بارزانی از حزب دمکرات نشان می دهد که حزب مسعود بارزانی هم با وجود ظاهری یکپارچه و متحد، اما درون آن از جنگ قدرت و اختلاف که عمدتا بر سر سهم خواهی بیشتر است بدور نیست. جالب است که یکی از شهروندان عراقی با استعفائی بارزانی گفته بود که شما هیچ وقت شهروند ساده نبوده و نخواهید بود، شما کاخهای از دسترنج مردم برای خود ساخته اید که هیچگاه به شهروند عادی تبدیل نخواهید شد.
هشدار مسعود بارزانی به دولت عراق !
روز ششم ماه مارس مسعود بارزانی رئیس حکومت اقلیم کردستان در فرودگاه اربیل در سخنرانی اعلام کرده که ” اگر دولت عراق ادامه به اختلافات با ما بدهید، با تصمیمی غیر قابل انتظار روبرو خواهد شد”. در پی این هشدار تند، چندین مقام عراقی از جمله حنان فتلاوی و سامی عسکری از اعضای پارلمان عراق اعلام کردند که تهدیدات بارزانی را جدی نخواهند گرفت و آنها به تهدیدات بی اساس بارزانی عادت کرده اند. دولت نوری مالکی در پی اختلاف با حکومت اقلیم کردستان نزدیک به سه ماه است که بودجه کارمندان دولت در اقلیم کردستان را قطع کرده و دولت اقلیم هم به این بهانه از پرداخت دستمزد کارمندان دولت سر باز می زند و این جنگ و درگیری سران حکومت قومی مذهبی عراق و کردستان باعث تهدید جدی برای هزاران کارمند دولت و خانواده هایشان شده.
yadi.mahmodi@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *