“ما داد از ستمگران خواهیم ستاند”

به مناسبت چهلمین روز فاجعه سرنگونی پرواز ۷۵۲ با دو موشک سپاه پاسداران به یاد قربانیان این جنایت فجیع و هولناک جمهوری اسلامی، گردهمایی هایی برگزار شد. دانشجویان در چند دانشگاه ایران و از جمله امیر کبیر، صنعتی شریف، علامه و دانشگاه بوعلی سینا در همدان به یاد ۱۷۶ قربانیان این قتل عامدامه تجمعاتی را برگزار کردند. دانشجویان با شعار “غلط کردی خطا کردی”، “خطای انسانی تویی شلیک پنهانی تویی” و “سه روزکه نه چهل سال، دروغ ستم ابتذال” به جنایت قاتلان حاکم بر کشور اعتراض کردند.
همچنین در مراسمی که در کانادا و در یادبود شکیبا فقاهتی و راستین مقدم برگزار شد شاهین مقدم و حامد اسماعیلیون با ایراد سخنرانی های پر احساس از دادخواهی و کشاندن عاملین این جنایت و از جمله خامنه ای بعنوان فرمانده کل قوا به پای میز عدالت و محاکمه و به سرانجام رساندن این دادخواهی سخن گفتند. همزمان با چهلمین روز جان باختن سرنشینان پرواز ۷۵۲ وب سایتی شروع بکار کرد با نام “یادمان پرواز PS752 ” تا همگان بتوانند بر یک دیوار مجازی به یاد آن عزیزان “خشت هایی” را بر جای بگذارند (طرح و نقاشی، صدا، عکس، دست‌نوشته، قطعه‌ای موسیقی و یا پیامی شفاهی و غیره ) تا سپس از این خشت های مجازی در ساختن خشت‌های واقعی در بنای یادمانی در کانادا استفاده شود.

سایه جنایت هولناک جمهوری در سرنگونی پرواز ۷۵۲ بر کنفرانس امنیتی مونیخ نیز سنگینی میکرد. دیپلمات های پنج کشوری که شهروندان آنها در ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط جمهوری اسلامی جان باخته اند روز شنبه برابر ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ بر وزیر خارجه حکومت اسلامی، جواد ظریف، برای روشن شدن حقایق مربوط به سقوط هواپیما و تحویل جعبه های سیاه فشار آوردند. جمهوری اسلامی با اینکه قادر به استخراج اطلاعات از جعبه های سیاه نیست، از تحویل آن به کشورهای دیگر سرباز می زند. نمایندگان این پنج کشورها بر این پافشاری میکنند که جمهوری اسلامی اجازه انتقال جعبه های سیاه به مرکزی با ظرفیت لازم برای پیاده کردن و تحلیل صحیح داده های آن را بدهد. خواستی که جمهوری اسلامی از انجام آن امتناع می کند. چرا که بخوبی می داند چه جنایتی را مرتکب شده است و می ترسد که بازخوانی جعبه های سیاه هواپیما سرنخی از حقایق پشت پرده این جنایت و تعمدی بودن آنرا بدست دهد.
با اینحال این موضوعی نیست که جمهوری اسلامی بتواند با وقت کشی و رفتاری کجدار و مریز از آن خلاص شود. مطابق پیوست شماره ۱۳ کنوانسیون جهانی هوانوردی (ایکائو) اطلاعات جعبه سیاه باید بدون تاخیر خوانده شود و اگر کشوری که حادثه سقوط در آن صورت گرفته در این خصوص قصور و کوتاهی کند کشورهای درگیر به لحاظ حقوقی می توانند این موضوع را پیگیری کنند و نهایتا دعوا را بری رسیدگی به دادگاه بین المللی بکشانند. از همین رو جمهوری اسلامی تلاش دارد که از ارسال پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراین به دادگاه بین المللی جلوگیری کند. حکومت اسلامی سعی دارد با طرح “جبران خسارت زیان دیدگان، رفتار مساوی و کمک به آنها” و همچنین رسیدن توافقاتی با کشورهای درگیر، این مسئله را فیصله دهد. غافل از این اینکه درد و مشکل اصلی خانواده های بازماندگان این جنات هولناک نه غرامت بلکه دادخواهی و محاکمه عاملین این قتل عامدانه در یک دادگاه بین المللی است. خانواده ها برای تحقق این خواست و زنده نگاه داشتن یاد کسانی که به خاطر آن جنایت هولناک دستشان از زندگی کوتاه شد، مبادرت به تشکیل انجمنی بنام “خانواده های قربانیان پرواز PS752 ” کرده اند و این انجمن هم اکنون با نمایندگی کردن ۸۰ نفر که تعداد آن در حال افزایش است در کاناد به ثبت رسیده است. خانواده ها در پی این هستند که با حمایت مردم در ایران و جهان بتوانند دادخواهی PS752 را به سرانجام رسانند و ستمگران و جانیانی را که این جنایت فجیع را مرتکب شدند “با خفت و شرم و زاری به پای میز عدالت بکشانند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *