در باره کمپین دفاع از کارگران نفت گفتگو با شهلا دانشفر

گفتگو با شهلا دانشفر هماهنگ‌کننده کمپین

انترناسیونال: حزب کمونیست کارگری کمپینی را در حمایت از اعتراضات کارگران نفت اعلام کرده است، لطفاً از دلایل و ضرورت به جریان انداختن چنین کمپینی برای ما بگویید؟

شهلا دانشفر: صنعت نفت این شاهرگ اقتصادی کشور که در طول حیات جمهوری اسلامی به‌صورت دژی تسخیرناپذیر در دست باندهای مختلف چپاولگر حکومتی و پیمانکاران مفت‌خور منشأ ثروت‌های کلان بوده، اکنون مدتی است که به تکان درآمده است. ماجرا ازاین‌قرار است که تغییر ساختار صنعت نفت و تجزیه آن به شرکت‌های متعدد پیمانکاری و استخدام کارگران در قالب اشکال مختلف قراردادهای برده‌وار موقت کاری بدون وجود هیچ‌گونه امنیت شغلی ای برای آنان، یک نقشه سیاسی و استراتژیک برای جمهوری اسلامی بوده که از همان آغاز کار آن را در دستور کارش قرارداد. اجرای این سیاست در پناه حاکم کردن فضای امنیتی سنگین بر مراکز کاری در نفت با هدف جلوگیری از به میدان آمدن قدرتمند کارگران در این مرکز کلیدی باتوجه‌به تجربه سال ۵۷ و تشدید استثمار و بهره‌کشی بیشتر از کارگران بود. بدین ترتیب طی سالیان دراز باندهای مختلف حکومتی از طریق پیمانکاران به جان کارگران در نفت افتادند و تسمه از گرده آنان کشیدند. اجرای این سیاست و طرف شدن هر بخش از کارگران نفت با یک پیمانکار، بر قدرت اعتراضی و سراسری آنها برای سال‌هایی طولانی لطمه جدی وارد کرد. چندین سال است که کارگران در نفت به‌ویژه کارگران پروژه‌ای و قرارداد موقت شاغل در نفت در مقاطع مختلف اعتراضاتی داشته و به درجه‌ای توانسته‌اند فضای امنیتی در نفت را بشکنند و این زنجیرها را پاره کنند و امروز در ادامه چنین جدالی و در شرایطی بسیار متفاوت است که کارگران نفت دوباره به میدان آمده و می‌خواهند کل این سیستم بردگی را جمع کنند و این یک اتفاق سیاسی مهم در شرایط پر التهاب جنبش کارگری و کل جامعه است.

همانطور که خبرها را دنبال کرده‌اید اعتراضات کارگران رسمی نفت این بخش تعیین‌کننده در نفت از اوائل مهرماه با تعیین سقف حقوق برای آنها که منجر به کاهش سطح دستمزدهایشان می‌شود و گذاشتن محدودیت بر حق سنوات بازنشستگی‌شان وسعت یافت و طی این مدت این کارگران با تأکید بر خواست‌های فوری حذف سقف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی و بازگرداندن کسورات مازاد مالیات و برای اجرای ماده ده، تجمعات اعتراضی بسیاری برپا داشته‌اند. اتفاق مهم اینجاست که کارگران سکوهای نفتی با اعلام اینکه اگر پاسخ نگیرند هر دوشنبه تجمع خواهند کرد و کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری بر هر روزه بودن اعتراضات خود تأکید کرده‌اند و این اقدام تأکیدی بر تداوم اعتراضات آنان است که دامنه‌اش هزاران کارگر را در بر می‌گیرد.

از سوی دیگر کارگران قراردادی شاغل در نفت پرچم اعتراض به اشکال مختلف قراردادهای استخدامی که در خدمت شقه‌شقه کردن مراکز نفتی و تشدید استثمار است را بلند کرده‌اند. این اعتراض حرکتی در جهت در هم شکستن این ساختار تحمیلی حکومت در نفت و در مراکز بزرگی چون ماشین‌سازی‌ها و مجتمع‌هایی چون ایران‌خودرو و ذوب‌آهن و بخش‌های وسیعی از مراکز کارگری در سطح جامعه است. این کارگران اولتیماتوم داده‌اند که اگر پاسخ نگیرند دامنه اعتراضاتشان به مراکز بیشتری خواهد کشید. تبدیل قراردادهای موقت و پیمانی به رسمی و خروج پیمانکاران از نفت، خواست‌های فوری این کارگران است. با طرح چنین خواست‌هایی کارگران قراردادی نفت عملاً کل ساختار صنعت نفت را به چالش می‌کشند.

به‌ویژه اینکه کارگران ارکان ثالث نیز با خواست خروج پیمانکاران از محیط‌های کار به میدان آمده‌اند و این مطالبه‌ای سراسری در نفت است و به‌خاطر آن هزاران کارگر پروژه‌ای نفت در این چند ساله اعتراضات گسترده‌ای بر سر آن داشته و لغو قراردادهای موقت یک خواست کلیدی آنها بوده است. به این اعتبار اعتراضات کارگران نفت به طور واقعی خیزش هزاران کارگر برای در هم شکستن سیستم بردگی حاکم و فضای به‌شدت امنیتی نفت است. 

اولین نکته مهم این است که هم اکنون کارگران در بخش‌های مختلف نفت در اعتراض‌اند و دامنه این اعتراضات هزاران کارگر را در بر می‌گیرد و می‌رود تا ابعادی سراسری‌تر به خود بگیرد.

اعتراضات کارگران نفت علیه تعرضات معیشتی حکومت و اشکال مختلف قراردادهای کاری برده‌وار و علیه پیمانکاران مفت‌خور است که در این چهار دهه تسمه از گرده کارگران کشیده است. دومین نکته مهم این است که موضوعات اعتراضات در نفت فقط محدود به این کارگران نمی‌شود؛ بلکه بخش عظیمی از کارگران در جامعه با همین معضلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند و موضوع اعتراض هر روزه آنهاست. بدین ترتیب اعتراضات کارگران نفت، این شاهرگ اقتصادی کشور قدرت بخش اعتراضات کارگری در سطح جامعه است و تأثیر مستقیمی بر بهبود توازن قوا برای گسترش اعتراضات کارگران در سطح سراسری دارد.

به عبارت روشن‌تر روند پر شتاب اعتراضات کارگران نفت به‌سوی اعتصابات سراسری در این مرکز کلیدی کارگری می‌رود و این خود بستر اعتصابات سراسری در سطح جامعه است.

نکته مهم دیگر این است که اعتراضات کارگران نفت در دل شرایطی اتفاق می‌افتد که مردم در اشکال مختلف مبارزاتی تداوم انقلاب را فریاد می‌زنند و جنبش کارگری پر جنب‌وجوش به جلو گام بر می‌دارد. یک نمونه‌اش اعتراضات هر روزه بازنشستگان در شهرهای مختلف و تجمعات و راهپیمایی‌های پرشورشان تنور انقلاب را داغ نگاه‌داشته‌اند. در چنین شرایطی اعتراضات کارگران نفت نیز متقابلاً از فضای اعتراضی جامعه نیرو گرفته و به‌تدریج رنگ و بو و فضای اعتراضی جامعه را به خود می‌گیرد. در چنین شرایطی است که اعتراضات کارگران نفت کیفیت جدیدی به خود گرفته و یک اتفاق سیاسی مهم است که در سیر حرکت خود به جلو، می‌تواند تحول‌ساز باشد.  

مجموعه این شرایط بر ضرورت برپاکردن کارزاری قدرتمند در حمایت از اعتراضات کارگران نفت و دامن‌زدن به حمایت هرچه گسترده‌تر و فعال‌تر از آنها تأکید می‌کند و با دیدن چنین اوضاعی است که حزب کمپین حمایت از کارگران نفت را در دستور کار خود گذاشته است.

انترناسیونال: باتوجه‌به نکاتی که اشاره کردید کمپین حمایت از اعتراضات کارگران نفت چه خواست‌ها و مطالباتی را در دستور دارد و اهداف مهم آن چیست؟

شهلا دانشفر: هدف اول کمپین حمایت از اعتراضات کارگران نفت، نشان دادن جایگاه اجتماعی و سیاسی این مبارزات در روند پیشروی انقلاب و در همین راستا جذب بیشترین حمایت‌ها از این مبارزات در ایران و در سطح جهان باشد.

 اعتراض علیه فقر و گرانی و بی‌تامینی و تعرضات معیشتی هر روزه حکومت و بساط چپاولگری حاکم، اعتراض علیه قراردادهای برده‌وار موقت کاری در اشکال مختلفش و خواست رسمی شدن استخدام‌ها و خروج پیمانکاران مفت‌خور و چپاولگر از نفت و از تمام مراکز کارگری ضربه‌ای کاری بر کل ساختار سیاسی – حاکم حکومت در محیط‌های کاری است. اینها خواست‌ها و مطالبات برجسته‌ای هستند که با مبارزات کارگران نفت جلوآمده و متحدشدن حول آنها یک حلقه مهم برای شکل‌گیری اعتصابات سراسری در نفت و در سطح سراسری در جامعه است. از همین رو اینها همه خواست‌ها و مطالباتی هستند که حزب در کارزار حمایت از اعتراضات کارگران نفت در دستور می‌گذارد و بر روی آنها تأکید دارد.

طبعاً اعتراضات کارگران نفت به اعتراضات بخش‌های دیگر کارگری و مشخصاً اعتراضات بازنشستگان که با تجمعات اعتراضی با شکوه خود تنور انقلاب را داغ نگاه‌داشته و با شعار شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد پرچم اتحاد طبقاتی کارگری در جامعه را به دست گرفته‌اند، ربط مستقیم دارد. امروز اعتراضات بخش‌های مختلف کارگران در نفت علیه تعرضات معیشتی حکومت در کنار اعتراضات هر روزه بازنشستگان مصداقی از این اتحاد است. اتحادی که تبلور آن را در شعار “فقر فساد گرونی میریم تا سرنگونی” که از سوی مردم در دل انقلاب زن زندگی آزادی فریاد زده شد، می‌توان دید.

با چنین رویکردی است که امروز حزب کمونیست کارگری کمپین و کارزار حمایت از کارگران نفت را اعلام کرده است. در این راستا فراخوان ما به کارگران، دانشجویان، بازنشستگان، معلمان و همه بخش‌های معترض جامعه این است که خود را فعال این کمپین بدانند و به هر شکلی که می‌توانند صدای اعتراض کارگران نفت در سطح جامعه و در سطح جهان باشند. اخبار اعتراضات کارگران نفت را وسیعاً در همه‌جا پخش کرده و با نوشتن شعار “کارگر نفت حمایتت می‌کنیم” بر درودیوار و تبدیل آن به گفتمان وسیع مدیای اجتماعی و در هر جمع و محفلی، همه‌جا را به رنگ همبستگی و اتحاد با کارگران نفت در آورند.

 در این راستا تشکل‌ها و فعالین کارگری با بیانیه‌های مستقل و یا جمعی خود می‌توانند کارزار حمایت از کارگران نفت را در سطح جامعه به جلو ببرند و صدای این کارگران در سطح جهان باشند. حزب کمونیست کارگری نیز از طریق تلویزیون کانال جدید و مدیای اجتماعی و از طریق تظاهرات های حمایتی از کارگران نفت در کشورهای مختلف و امثال اینها در خارج کشور و نیز جلب همبستگی اتحادیه‌های کارگری در سطح جهان این کارزار را با قدرت به جلو می‌برد. برای پیشبرد قدرتمند کمپین حمایت از اعتراضات کارگران نفت با ما همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *