جامعه‌ای انفجاری در آستانه سالروز انقلاب- شهلا دانشفر

امروز گوشه‌گوشه جامعه گویای فضای خشم و انزجار بخش‌های مردم از وضعیت موجود است. اعتراضات بازنشستگان و پرستاران و معلمان و بخش‌های مختلف کارگران جنب‌وجوش و خشم و اعتراضات وسیعی را که در جامعه نهفته است بازتاب می‌دهد.
اعتراضات هر روزه بازنشستگان یک نمونه برجسته از رویدادهای مهم در جامعه است که بازتابی از فضای انقلابی در جامعه است. بازنشستگان این هفته در اعتراض به فقر و بردگی به خیابان آمده و در جایی مثل اهواز در شهر مارش رفتند و با شعار “درد ما، درد شماست، مردم به ما ملحق شوید” کل جامعه را به اعتراض فراخواندند. آنها با دو شعار “شاغل و بازنشسته اتحاد، اتحاد”، “لشکری، کشوری، فولادی، تأمین اجتماعی اتحاد”، پرچم اتحاد کارگری علیه فقر و تبعیض و دزدی و بساط مافیایی حاکم را بلند کردند. آنها در حرکت اعتراضی روز هفتم شهریور در سنندج با فریاد “رئیسی، قالیباف، این آخرین پیام است، جنبش بازنشستگان آماده قیام است”، پیام کل جامعه را به حکومت اعلام کردند. تجمعات بازنشستگان هر هفته با شمار بیشتری از شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود و زنان حضور چشمگیری دارند. در این هفته بیش از هزار بازنشسته فولاد در شهر اصفهان تجمع داشتند. بازنشستگان در تجمعاتشان در این هفته در شعارهایشان بر خواست‌هایی چون درمان رایگان، حق تجمع و اعتراض، آزادی معلمان زندانی، انحلال شورای‌عالی کار به‌عنوان مرجع رقم‌زدن دستمزدهای چند بار زیر خط فقر تأکید کرده و فریاد “معیشت، منزلت، حق مسلم ماست” را سر دادند. این چنین است که بازنشستگان به صدای رسای جامعه و اتحاد مبارزاتی طبقه کارگر تبدیل شده‌اند و این یک اتفاق سیاسی مهم در آستانه سالگرد انقلاب است. اعتراض همچنین در دیگر بخش‌های جنبش کارگری جاری است و در جایی مثل ماشین‌سازی اراک دو هفته است که کارگران در اعتصاب‌اند. همچنین شاهد اولتیماتوم‌های اعتراضی در مراکز مختلف نفتی و یا از سوی معلمان در برابر دستگیری‌ها و اخراج‌ها و حکم دادن‌ها هستیم. معلمان بانی طومار صدهزار امضایی برای آزادی همکاران در بند خود هستند.
جنبش قدرتمند دیگر امروز جنبش دادخواهی این ستون مهم انقلاب است. خانواده‌های دادخواه علی‌رغم سرکوبگری‌های حکومت، دستگیری‌ها و حمله به مزار جان‌باختگان انقلاب، محکم و استوار ایستاده و شعار “قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان”، پیام محکم آنها به حکومت است. شعاری که در کوران انقلاب از سیستان و بلوچستان تا کردستان، از خوزستان تا تهران و همه‌جا در کف خیابان‌ها سر داده شد. این ایستادگی را همچنین امروز در کلیپ‌های خانواده‌های دادخواه و استوری‌هایشان در مدیای اجتماعی، و انتشار ویدئوهایی از عزیزان جان‌باخته‌شان و معرفی این چهره‌های رزمنده انقلاب که گلوله نصیبشان شد، مشاهده می‌کنیم. نهاد دادخواهان به مناسبت سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی، طی پیامی ۲۵ شهریور روز قتل مهسا امینی و فوران انقلاب زن زندگی آزادی را روزی تاریخی خوانده و کل جامعه را به تبدیل این روزبه‌روز اعتراض و دادخواهی سراسری و تعطیل کار و به خیابان آمدن و گل‌باران کردن مزار جان‌باختگان و محل کشته‌شدنشان فراخوان داده‌اند. در این بیانیه دادخواهان از جهانی‌شدن صدای اعتراض خود سخن گفته و با اشاره بر بیانیه اخیر عفو بین‌الملل مبنی بر دستگیری و محاکمه سران جنایت‌کار حکومت به‌خاطر تمام جنایت‌هایشان، بر اتحاد مبارزاتی برای کشاندن تمامی آمرین و عاملین کشتارهای چندین ساله حکومت به‌پای میز محاکمه و عدالت سخن گفته‌اند. از سوی دیگر درحالی‌که حکومت از وحشت برآمد دیگر انقلاب خانواده‌های دادخواه را زیر فشار سختی گذاشته است تا یادمانی برپا نشود. مژگان افتخاری مادر مهسا امینی می‌نویسد: ” مهسا امینی، سال گذشته چون آفتابی درخشان، خانه ما را پر نور کرد. به این امید که امسال هم یاد مهسا کشورمان را روشن و نورانی کند و آفتابی ازلی بر سیاهی‌های ایران بتابد و آزادی را مژده دهد. نور بر ظلمت پیروز است”. از سوی دیگر قرار و مدارها برای گرامیداشت یاد مهسا و دیگر جان‌باختگان انقلاب در سالروزهای قتلشان در سقز و دیگر شهرها گذاشته شده است و این موج دادخواهی از هم اکنون با شدت به‌پیش می‌رود. بعلاوه اینکه درودیوار با شعارنویسی‌ها به این مناسبت پر شده و فراخوان‌ها برای گرامیداشت سالروز انقلاب بسیار است.
یک عرصه مهم دیگر نبرد مردم با حکومت حجاب است. حجاب که با قتل مهسا امینی باعث فوران انقلاب شد. انقلابی که در آن حجاب‌ها به آتش کشیده شد و امروز موج بی‌حجابی خیابان‌ها را فراگرفته است. حکومت که خود را شکست‌خورده می‌بینید با انواع طرح‌ها جلو آمد تا این سنگر فتح شده را باز پس گیرد و خصوصاً امروز در آستانه سالگرد انقلاب بر سرکوبگری‌هایش شدت داده است. از جمله شماری از فعالین زن در گیلان بازداشت شدند و این دستگیری‌ها تداوم دارد. مهدی یراحی خواننده محبوب مردمی به‌خاطر ترانه‌هایش و خواندن ترانه “روسریتو بردار ” دستگیر شد و امروز کارزاری قدرتمند برای آزادی او به راه افتاده و بازتابی جهانی پیدا کرده است. در کف خیابان نیز می‌بینیم آنجا که به زنی به‌خاطر حجاب حمله می‌شود، با تعرض شجاعانه این زنان به سرکوبگران و حمایت باشکوه مردمی روبروییم. مردم با تمام قدرت این سنگر فتح شده را که ضربه بر کمر آپارتاید جنسی حاکم است پاس می‌دارند.
صحنه باشکوه دیگر از اعتراضات مردمی در همین هفته اعتراضات پرستاران و کادر درمانی در چند شهر و به طور مشخص در مقابل بیمارستان میلاد تهران بود. پرستاران که نقش مهمی در انقلاب و نجات جان زخمی‌شدگان تیرخورده از سوی سرکوبگران حکومت داشته و در جنگ با کرونا و حکومت کرونایی در جلوی صحنه جنگ بودند، دوباره به میدان آمده‌اند. روز پنجم شهریور بود که پرستاران و کادر درمانی بیمارستان میلاد تجمع داشتند و همان جا مردی از همراهان بیماران به میان تجمع‌کنندگان رفت و گفت ما مردم حمایتتان می‌کنیم و پرستاران با فریاد شوق و شادی از این همبستگی باشکوه و با کف‌زدن شعار می‌دادند: “بیماران، همراهان حمایت حمایت”. این اتفاق صحنه شورانگیزی از مبارزه و همبستگی است که فضای روزهای منتهی به انقلاب را به نمایش می‌گذارد.
زندان نیز ادامه اعتراض در کف خیابان است. حتی بی دادگاه‌های حکومت با صحنه‌های حماسی ای همچون حضور بی‌حجاب سپیده قلیان در دادگاه و تف کردنش به‌صورت آمنه‌سادات ذبیح‌پور بازجو خبرنگار صداوسیمای جمهوری اسلامی، به صحنه تقابل با حکومت سرکوب تبدیل می‌شود. این تف کردن به روی جمهوری اسلامی بود که دختر جوانی چون سپیده را به‌خاطر حمایتش از کارگران و انقلاب زن زندگی آزادی زندانی کرده و به دادگاه می‌کشد. بعلاوه بیانیه‌های زندانیان سیاسی از درون زندان و نیز فریاد دادخواهی آنان بعد از آزادی‌شان از زندان رویدادهای مهمی هستند که در تاریخ انقلاب مردمی ثبت است.
بعلاوه اعتراضات گسترده در شهرهای آذربایجان از جمله در تبریز و ارومیه به‌خاطر بی‌آبی و سیاست‌های چپاولگرانه حکومت در قبال معیشت مردم، اعتراضات مال‌باختگان در تاکستان و کشیده‌شدنش به تهران و فریاد اعتراض مردمی علیه بساط مافیایی دزدسالار حاکم، اعتراضات در دانشگاه‌ها این سنگر مهم انقلاب، و اعتراض در گوشه‌گوشه کشور فضای ملتهب انقلابی جامعه را به سمت انقلاب سوق می‌دهد.
در متن چنین تلاطمی از مبارزه فراخوان‌های بسیاری از سوی جوانان در شهرهای مختلف برای ۲۵ شهریور با تأکید بر شروع دوباره و برای اعتراضی سراسری در شهرهای مختلف چاپ و همه‌جا پخش شده است. فراخوان‌ها به آمدن به خیابان‌ها و شعاردهی شبانه است. یعنی هر شب ساعت ۹ همراه با پخش آژیر انقلاب به مناسبت ۲۵ شهریور شعاردهی خواهد شد. از جمله شبکه سراسری انقلاب زن زندگی آزادی به مناسبت سالروز قتل مهسا (ژینا) امینی و سالگرد انقلاب در سطح سراسری مردم را به “تجمعات اعتراضی گسترده محله محور و راهپیمایی و تظاهرات اعتراضی و در شهر سقز و استان کردستان به “حضور در راهپیمایی اعتراضی به سمت مزار مهسا (ژینا) امینی در آرامستان آیچی و اعتصاب سراسری کسبه و بازاریان در کردستان” فراخوانده است..در همین بستر فعالین اجتماعی و سیاسی با اسم‌ورسم خود سخن می‌گویند. از جمله ابراهیم عباسی منجزی از فعالین و نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه با انتشار کلیپی به مناسبت سالگرد مهسا امینی سروده‌ای از خود را انتشار می‌دهد.
در برابر این جوش‌وخروش گسترده حکومت اسلامی هراسان گشت‌هایش را در همه‌جا مستقر کرده و می‌کوشد فضا را امنیتی کند و مردم و در جلوی صف آنان زنان و جوانان معترض سازمان‌یافته و متحد بر ۲۵ شهریور شروع دیگری از انقلاب تأکید دارند.
بدین ترتیب درحالی‌که حکومت رجزخوانی می‌کند که خیابان را جمع کرده و سرکوبگری‌هایش را شدت داده است، ما شاهد چنین ابعادی از تلاطم انقلابی در سطح جامعه هستیم و می‌بینیم که خیابان در ابعادی سازمان‌یافته‌تر خود را آماده رزم می‌کند. اینها همه پیشروی‌های ما و قدرت اتحاد ما مردم را به نمایش می‌گذارد. زیر فشار چنین قدرتی است که صفوف حکومت چنین درهم‌ریخته است. از جمله اخیراً بود که حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران در همایش “مسئولین بسیج سراسر کشور”نسبت به ازسرگیری اعتراضات ابراز نگرانی کرد و گفت “دشمن قصد دارد در سالگرد حوادث پاییز ۱۴۰۱ بار دیگر فتنه‌انگیزی کند و راهکار مقابله با آن “پیشگیری” است”. او در سخنانش انقلاب مهسا را “قوی‌ترین، خطرناک‌ترین، جدی‌ترین، نابرابرترین و وسیع‌ترین پیکار بر ضد نظام جمهوری اسلامی” خواند و این حرف تک‌تک سران این حکومت است که از هراس انقلاب خواب از چشمشان ربوده شده. باید قدرت خود را ببینیم و تمام این تصویر را جلوی خود بگذاریم تا برای شروع دیگری از انقلاب در ابعاد قدرتمندتر در این سالگرد انقلاب آماده باشیم. امسال حتی فضا برای تجمعات و اعتصابات سراسری فراهم‌تر است. از جمله تجمعات بازنشستگان و فراخوان‌هایشان به اتحاد کارگری برای اعتراض و نیز اولتیماتوم‌های اعتراضی در میان دیگر بخش‌های کارگری نشانگر این آمادگی است. با تمام قوا برای تجمعات و اعتصابات سراسری و پایان‌دادن به بساط جهنمی جمهوری اسلامی متحد شویم. زنده‌باد انقلاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *