karghariVahed

شهلا دانشفر: دهمین  سالگرد اعتصابات با شكوه كارگران شركت واحد را گرامي ميداريم!

shahla_daneshfar11

٨ بهمن ٨٤ هزاران كارگر شركت واحد در تهران دست به اعتصاب زدند و كل تهران را به جنب و جوش در آوردند. اعتصاب كارگران شركت واحد يك اتفاق سياسي مهم بود كه تاثير خود را بر تغيير توازن قواي جامعه گذاشت  و به سهم خود نقطه عطفی در جنبش کارگری بود. مبارزات كارگران شركت واحد در عين حال يك شكست سياسي براي جمهوري اسلامي بود. كارگران شركت واحد در بهمن ماه سال ٨٤ تصميم گرفتند اعتصاب كنند و عليرغم دستگيري٬ تهديد و فشار رژيم٬ تصميم خود را عملي كردند. رژيم وحشيانه به كارگران حمله كرد. اعتصاب آنها را درهم شكست، بيش از ١٠٠٠ كارگر واحد را راهي زندان كرد. اما اين تهاجم و فشارهاي متعاقب آن اگر چه مشكلات و رنجها و فشارهاي زيادي به كارگران شركت واحد وارد كرد، اما اين جمهوري اسلامي بود كه از نظر سياسي منزوي تر و منفور تر شد، و زير فشار يك كارزار بين المللي گسترده عملا يك شكست سياسي را متحمل گرديد. امروز كارگر واحد در سطح جهان و ايران محبوب و شناخته شده است، و جمهوري اسلامي بيش از بيش بعنوان سركوبگر و ضد كارگر در سطح جهان شناخته ميشود و منفور خاص و عام است. در يک کلام اعتراضات کارگران شرکت واحد باعث شد كه تمام توجه ها نه تنها در داخل ايران بلكه در سطح جهاني به طرف طبقه كارگر در ايران و كارگران شركت واحد متوجه شود. بدنبال اين اتفاقات كارگران ايران بيش از پيش وارد صحنه سياسي جامعه شدند و بعنوان وزنه اي مهم در سير تحولات سياسي جامعه مورد توجه همه قرار گرفتند.

مبارزات کارگران شرکت واحد در سال ٨٤ و دستاوردهایش بطور واقعی يك پيشروي مهم براي كارگران شركت واحد و طبقه كارگر در ايران است. اكنون ديگر جايگاه اعتراضات کارگران شرکت واحد بر همه کس روشن است. در طول ده سالی که از این اعتراضات میگذرد رزيم اسلامي همواره تلاش کرده است که شکست سياسي خود را جبران کند. اخیر ترین آن محاکمه داود رضوی از اعضای هیات مدیره این سندگا در ٢٣ دی ماه در شعبه ٢٦ دادگاه اسلامی است. و جرم او همچون موارد دیگر “اقدام عليه امنيت كشور” اعلام شده است.

اعتصاب سال ٨٤ كارگران شركت واحد قدرت اين كارگران و قدرت اعتصاب كارگر را در مقابل اين كارگران و كل جامعه قرار داد و درسهاي آموزنده بسياري داشت كه برگشتن و نگاه كردن به آنها مهم است. بويژه امروز در شرايطي كه تمام مراكز كارگري حالتي انفجاري دارد، جامعه در التهاب مبارزه است و مردم در كمين فرصتي هستند كه جلو بیایند و تكليف اين رژيم سركوب و جنايت را يكسره كنند، قدرت متحد كارگران و دست بردن به ابزار قدرتمند اعتصاب يك گام مهم در به ميدان آمدن قدرتمند كارگران است. پیش بسوی اعتصابات سراسری کارگری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *