shahla daneshfar

تحصن ٥٠٠٠ کارگر بافق یزد یک اتفاق سیاسی مهم

shahla daneshfar
شهلا دانشفر:
٥٠٠٠ کارگر معدن بافق یزد از ٢٩ شهریور در اعتراض و مبارزه هستند. کارگران میگویند تا همکاران ما را آزاد نکنید به اعتراض خود ادامه خواهیم داد. در این معدن حکم بازداشت ١٨ کارگر داده شده است و هم اکنون ٧ نفر از آنان دستگیر و زندانی شده اند. دو نفر از این کارگران به اسامی امیر حسین کارگران و علی صبری در ٢٨ مرداد دستگیر شدند و ٥ نفر دیگرشان در حوالی ساعت ٢ نیمه شب ١ شهریور بازداشت شده اند. ١٣ نفر دیگر از کارگران که حکم بازداشت دارند در پناه ٥٠٠٠ کارگر در معدن در تحصن بسر میبرند.

روز ١ شهریور در پنجمین روز تحصن اعتراضی این کارگران، در اقدامی جالب خانواده‌های کارگران بازداشت شده این معدن به اعتراض کارگران پیوستند و در مقابل دفتر کارفرما تحصن کرده و اجازه خروج کارفرما از دفترش را نمیدادند. این اعتراضات درحالی است که نیروی انتظامی نیز در محل مستقر است.

زیر فشار این تجمع، مدیر عامل این معدن ناگزیر در جمع خانواده و کارگران معترض حاضر شده و اعلام داشت که شکایت خود را پس گرفته و امکان منع تعقیب و آزادی کارگران بازداشتی را فراهم خواهد. کرد. او بعداظهر این روز همراه با ماموران نیروی انتظامی محل کار خود را به مقصد فرمانداری بافق ترک کرد. خانواده ها و جمعی از کارگران برای ادامه اعتراضاتشان به مقابل فرمانداری رفته و آنجا به تحصن نشستند.

موضوع در تمام شهر انعکاس یافته است. بعد از ظهر این روز عسکری مدیر عامل معدن ناگزیر به حضور در جمع تجمع کنندگان معترض شده و قول داد که امکان آزادی کارگران بازداشت شده را فراهم کند. اما کارگران و خانواده های دستگیر شدگان گوششان به قول و وعده بدهکار نیست و خواستار آزادی فوری آنان هستند. بدین ترتیب خانواده ها و جمعی از کارگران معدن بافق و مردم این شهر شبانه در مقابل فرمانداری متحصن شده و در آنجا شب را به صبح رساندند.

در برابر چنین اعتراض قدرتمندی همه مقامات شهر و معدن بافق یزد در تلاشند که فضا را آرام کنند. خبر این اعتراض در صدر اخبار دولتی قرار گرفته است.همزمان با تجمع در مقابل فرمانداری، شورای تامین شهرستان بافق با حضور محمد رضا صباغیان تحت عنوان نماینده کارگران جلسه ای برگزار کردند. و صباغیان بعد از جلسه به جمع تجمع کنندگان معترض رفته و اعلام کرده بود که آزادی کارگران زندانی در گرو تصمیم شورای تامین شهرستان باق است و روز ٤ شهریور نتیجه آن به کارگران گزارش میشود. اما کارگران و خانواده دستگیرشدگان اعلام کردند که تا آزادی دستگیر شدگان و لغو احکام صادر شده بازداشت ها، به اعتراضشان ادامه میدهند و روز ٢ شهریور نیز اعتراض کارگران بافق یزد و خانواده های دستگیر شدگان ادامه یافت.

بدین ترتیب همه مقامات شهر در حال تشکیل جلسه و تلاشند که فضا را آرام کنند. کارفرما و مقامات دولتی اساسا در انتقامگیری از اعتصاب ٣٩ روزه کارگران بافق یزد در اردیبهشت ماه که بطور واقعی شکستی برای آنها بود، دست به این تعرضات زده اند. اما در مقابل آن، کارگران ایستاده اند. مبارزات قدرتمند٥٠٠٠ کارگر بافق یزد و خانواده هایشان در مقابل آنها شهر را به جنب و جوش درآورده است. مبارازت کارگران بافق یزد دیگر مبارزه ای محدود به خود این معدن و این شهر نیست. بلکه به قدرتنمایی کارگری در سطح جامعه تبدیل شده که راه نشان میدهد. به این اعتبار مبارزات امروز، کارفرمایان و مقامات دولتی را در مقابل قبول شکست بزرگتری قرار داده است.

دور دوم اعتراضات کارگران بافق یزد چگونه آغاز شد
دور دوم اعتراضات کارگران بافق یزد در عکس العمل به بازداشت دو نفر از همکارانشان در ٢٨ مرداد ماه و حکم بازداشت ١٨ نفر از کارگران این معدن شروع شد. علت این بازداشتها، ٣٩ روز اعتراض قدرتمند کارگران معدن بافق یزد در اردیبهشت ماه است که از ٢٧ اردیبهشت شروع و تا ٤ تیر ادامه یافت. اعتراضی که از آن به عنوان یکی از طولانی‌ترین اعتراضات کارگری در دو دهه اخیر یاد میشود. شروع اعتراض کارگران معدن بافق یزد در اردیبهشت ماه به فروش ٢٨/٥ درصد از سهام معدن در فرابورس بود که آنرا مقدمه ای برای بیکارسازی ها و کاهش سطح دستمزدهای خودشان میدانستند. خصوصا اینکه بیشتر قراردادهای کارگران این معدن موقت است و با سپردن سهام معدن به پیمانکاران، هیچ امنیت شغلی ای برای آنها باقی نمی ماند. اتفاقی که سی و چند سال است در طول حاکمیت رژیم اسلامی در مراکز مختلف تولیدی روی داده و در نتیجه آن تهاجم وسیعی به زندگی و معیشت کارگران شده است.

٣٩ روز اعتراض و مبارزه قدرتمند اردیبهشت ماه کارگران بافق یزد با اعلام لغو موقت خصوصی سازی معدن و وعده دولت مبنی بر تحقق مطالبات کارگران در تاریخ ٤ تیر ماه پایان یافت و کارگران با اولتیماتوم دو ماهه ای به دولت برای اجرای تعهدات خود، به اعتصاب خود خاتمه دادند و سر کارشان حاضر شدند. این موفقیت کارگران، یک شکست سیاسی برای حکومت اسلامی بود. اکنون که آب ها از آسیاب افتاده است، کارفرمایان و مقامات دولت در همدستی باهم تلاش کردند که با یورشی دوباره به این کارگران به خیال خود، آنها را سرجایشان بنشانند. بویژه اینکه پشت داستان فروش سهام این معدن پولها خوابیده است که گذشتن از آن برای مقامات درگیر ساده نیست و این چنین بود که اعتراضات از سرگرفته شد.

«علی ربیعی» وزیر کار دولت روحانی در تاریخ ٢٣ مرداد به شهرستان بافق رفت و با مقامات مختلف کارخانه و دولت و نمایندگان شوراهای اسلامی گفتگو کرد. او در حالی که در مورد اعتراضات اردیهبشت ماه ٥ هزار کارگر این معدن از این صحبت کرد که اگر این اعتراضات ٣٣٩ روز هم ادامه پیدا میکرد، اجازه نمیدادم مویی از سر کارگر کم شود،!!! اما در جلساتشان در خفا قرار مدارهایشان را گذاشته بودند. در نتیجه یک هفته بعد از بازگشت او، دستگیری کارگران شروع شد و دو کارگر بازداشت شدند. اما کارگران با عکس العملی سریع، کارفرمایان و دولت را غافلگیر کردند. در پی این دستگیریها، از ساعت ١٠ شب ٢٨ مرداد کارگران بافق یزد در اعتراض به بازداشت همکارانشان تولید را متوقف کرده و دست از کار کشیدند. ١٦ کارگر دیگر نیز که در لیست بازداشت ها قرار داشتند پس از اطلاع از صدور حکم خود به معدن پناه آوردند.

تلاش برای درهم شکستن صف متحد کارگران شروع شد. در مذاکرات روز ٢٩ مرداد میان پلیس و نماینده کارگران، پایان اعتراض کارگران به لغو حکم بازداشت هر ١٨ کارگر منوط شد و جانشین فرمانده نیروی انتظامی یزد تلویحا با خواسته کارگران موافقت کرد . اما همه اینها فریبی بیش نبود. فردای آنروز ماموران یگان ویژه در معدن مستقر شدند. کارگران معدن بافق یزد نیز با هوشیاری تمام به تحصن خود ادامه دادند و توطئه ای که با شرکت علی ربیعی و نیروی انتظامی و مقامات شهر و کارفرما چیده شده بود نقش بر آب کردند. ٣٠ مرداد نیروی انتظامی ناگزیر به ترک معدن بافق یزد شد. اکنون مبارزات کارگران معدن بافق یزد و خانواده های دستگیرشدگان این معدن ادامه دارد.

خواستهای کارگران معدن بافق یزد، خواست های کل مردم این شهر است
مبارزات کارگران بافق یزد دامنه اش به شرکت خانواده ها و به تدریج مردم کشیده میشود. علاوه بر خواست آزادی کارگران دستگیر شده، کارگران این معدن همچنین پیگیر دیگر مطالبات خود هستند. از جمله این کارگران خواستار لغو کامل خصوصی سازیها و ایمنی شغلی خود هستند. خواستار تغییر مدیر عامل معدن و پایان یافتن این دسیسته ها و تضمین راه اندازی و تامین بودجه کارخانه‌های جوار معدنی نظیر کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و فولاد سازی هستند. در عین حال کارگران خواستار گاز کشی این شهرستان و دو بانده شدن جاده بافق – یزد هستند.

بدین ترتیب کارگران معدن دارند با خواستهای کل این شهر به جلو می آیند. خصوصا اینکه شهرستان بافق یزد با بیش از ٥٠ هزار جمعیت از شهرستان‌های بسیار محروم است و تنها راه ارتزاق و امرار معاش بخش عظیمی از مردم این شهر از راه استخراج معدن است. خصوصی سازیها و متعاقب آن تعدیل نیروی انسانی در معدن بافق، مردم این شهر را با خیل بیکاران روبرو میسازد. مساله دیگر صدمات محیط زیستی این معدن است. در شهر بافق نه تنها کارگرانی که در معدن کار میکنند، بلکه مردم این شهر بخاطر عدم وجود اولیه ترین استانداردهای بهداشتی در معدن در خطر بیماریهای خطرناکی چون هپاتیت و سرطان و غیره قرار دارند. از اینرو برقراری استانداردهای قابل قبول ایمنی محیط کار در معدن و در محیط زیست مردم، مساله ای مهم برای کارگران معدن بافق یزد ومردم این شهر است.

از اینرو خواستهای کارگران معدن بافق یزد و بویژه طرح خواستهایی چون کشیدن گاز به این شهرستان و دو بانده شدن جاده بافق – یزد و غیره خواستهای همه مردم این شهر است. طرح این خواستها از سوی کارگران در عمل مبارزه کارگران این معدن را به مردم این شهر دارد وصل میکند و این اتفاق سیاسی مهمی است که در برابر کل جنبش کارگری راه نشان میدهد.

به این اعتبار امروز مبارزه کارگران بافق یزد از سطح این معدن بسیار فراتر است. دامنه اش دارد کل شهر را میگیرد و بطور واقعی این خود یک دستاورد مهم برای جنبش کارگری است.

کارگران معدن بافق یزد کجا ایستاده اند
اعتراض قدرتمند کارگران بافق یزد و اقدام شجاعانه خانواده های کارگران بازداشت شده در برابر همه کارگران و کل جامعه راه نشان میدهد. ٥٠٠٠کارگر بافق یزد، در کنار خانواده هایشان و در کنار مردم این شهر میتوانند، تشکیل دهندگان یک جبهه بزرگ مبارزه برای آزادی همه کارگران زندانی و زندانیان سیاسی باشد. با چنین نیرویی، این کارگران نه تنها میتوانند خواستار آزادی همکاران بازداشت شده خود شوند، بلکه میتوانند فریاد رسای کارگر زندانی آزاد باید گردد، زندانی سیاسی آزاد باید گردد را سر دهند و به یک سنگر مهم برای آزادی همه کارگران زندانی تبدیل شوند.

از سوی دیگر کارگران معدن بافق یزد خواستهای مهم دیگری دارند که بهترین موقعیت برای کوبیدن مهر خود و طلب آنهاست. امروز کارگران معدن بافق یزد نه تنها میتوانند جلوی خصوصی سازی ها و بیکارسازی ها را بگیرند بلکه میتوانند خواهان رسمی شدن تمام قرار دادهایشان شوند. میتوانند به صف اعتراض برای خواست افزایش دستمزدها بپیوندند و خواست مستقیم افزایش فوری دستمزدها را اعلام کنند. میتوانند خواستار برقرار فوری استانداردهای قابل قبول ایمنی محیط کار شوند .

یک شرط مهم گام برداشتن کارگران معدن بافق یزد به جلو و طرح خواستهای فوری همین امروزشان، حفظ صف متحد مبارزاتی شان است. لازمه آن نیز متکی بودن به مجمع عمومی کارگری یعنی ظرفی که همه این ٥٠٠٠ کارگر را دور هم نگاهدارد و از اینطریق بتوانند تصمیم گیری جمع کنند و قدرتمند جلو روند. به این لحاظ تجربه کارگران پروفیل ساوه درس آموزنده برای کارگران بافق یزد و همه کارگران دارد. کارگران پروفیل ساوه در کوران مبارزات اخیری که داشتند اعلام کردند که هر ماه به مدت ٤٥ دقیقه مجمع عمومی خود را تشکیل خواهند داد. بدون اینکه مساله خاصی پیش آمده باشد و این کار را میکنند تا از آن طریق صف خود را متحد نگاهدارند و پیگیر خواستها و مطالباتشان باشد. این تصمیم مهمی است که در برابر کارگران معدن بافق یزد نیز قرار دارد و انجام آن نیز ممکن و عملی است. این گامی واقعی برای متشکل شدن کارگران در محل است. باید این گام را برداشت و برای کارگران معدن بافق یزد اتخاذ این تصمیم حیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *