shahla daneshfar11

شهلا دانشفر

shahla_daneshfar@yahoo.com

جنبشی سراسری علیه شهریه مدارس

shahla daneshfar11
شهلا دانشفر:
سال جدید تحصیلی نزدیک میشود و بحث بر سر شهریه مدارس داغ است. تعیین شهریه های ٢٠٠ هزار تومان برای مدارس در تهران و ۱۵۰ هزار تومان برای مدارس در شهرستانها هزینه سنگینی بر دوش خانواده هاست.

به این معنی که شهریه مدارس و دانشگاهها، همراه با تامین وسایل اولیه تحصیلی برای کودکان چون کتاب و نوشت افزار و لباس و غیره، شروع سال تحصیلی جدید را به کابوسی برای مردم تبدیل کرده است. خصوصا اینکه شهریه مدارس و دانشگاهها، در کنار گرانی هر روزه قیمت ها، در کنار دستمزدهای چند بار زیر خط فقر ٦٠٨ هزار تومانی، در کنار پرداخت نکردن دستمزد بخش عظیمی از کارگران و حقوق بگیران جامعه و بالاخره در کنار بیکاری چندین میلیونی در جامعه به معضلی جدی برای کل جامعه تبدیل شده است. این وضعیت کودکان بسیاری را در خطر محرومیت از تحصیل قرار داده است.

با جنبشی سراسری بر سر نپرداختن شهریه مدارس و با خواست تحصیل رایگان برای همه میتوان با این خطر مقابله کرد.

بطور واقعی نیز زمزمه های اعتراضی بسیاری بر سر این موضوع در میان مردم هست. اخبار رسیده حکایت از آن دارد که هم اکنون بخش های مختلفی از مردم از جمله معلمان، دانشجویان، دانش آموزان و خانواده هایشان بصورت ارسال پیامک های اعتراضی از اعتراض در مقابل اخاذی مدارس و گرفتن شهریه از دانش آموزان سخن میگویند. از جمله در پیامکی که بدست ما رسیده چنین آمده است: “شهریه نمی پردازیم. اگر کودکانمان را ثبت نام نکنید اول مهر جلوی مدارس جمع خواهیم شد. جای کودکان ما در مدرسه است”.

پخش چنین پیامک هائی فضای اعتراضی جامعه در آستانه سال تحصیلی جدید را نشان میدهد. از جمله زیر فشار چنین جنبشی خبردار شدیم که اعلام شده است که خانواده هائی که امکان پرداخت شهریه ندارند، مراجعه کنند تا ظرف یک هفته درخواست و مشکل آنها مورد بررسی قرار گیرد.

در برابر معضل هزینه های سنگین تحصیل کودکان و اخاذی های مدارس تحت عنوان شهریه، راه حل فردی نیست. باید با جنبشی سراسری و متحد در برابر این مشکلات قد علم کنیم و کودکانمان را راهی مدرسه کنیم.

پرداخت شهریه نه تنها معضل خانواده ها برای دانش آموزان در مدارس، بلکه معضل دانشجویان نیز هست. این موضوع هم اکنون به یک موضوع اعتراض در دانشگاهها نیز تبدیل شده است. حتی میزان شهریه در دانشگاهها افزایش نیز پیدا کرده است. از جمله در ٢٥ تیر جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد قم در اعتراض به افزایش شهریه ثابت در ترم تابستان، در مقابل گرداننده بخش امور مالی این دانشگاه تجمع کردند. بنابر خبر، شهریه ثابت ترم تابستانی سال گذشته این دانشگاه در سال گذشته ١٢٠هزار تومان بود و امسال به ١٨٠هزار تومان افزایش یافته است.

در هر حال پیامک هائی که هم اکنون در میان مردم بر سر حق تحصیل کودکان در حرکت است، و نمونه ای که به آن اشاره کردم، میتواند موضوع کارزاری در دفاع از حقوق کودکانمان و برای فرستادن آنها به مدرسه در آغاز سال تحصیلی جدید باشد. میتواند موضوع جنبشی بر سر تحصیل رایگان در تمام سطوح تحصیلی برای همگان باشد. وسیعا به این حرکت اعتراضی بپیوندیم و این پیامک را با بلوتوث و اس ام اس همه جا پخش کنیم.

با این گفتمان ها در هر محله خانواده ها میتوانند متحد شوند و تصمیم بگیرند که به اخاذی های مدارس تحت عنوان شهریه و غیره جواب ندهند. میتوانند از هم اکنون قرار مدارهایشان را بگذارند و همانطور که در پیامک هائی که در سطح تهران پخش شده، اعلام کنند که زیر بار پرداخت شهریه و اخاذی های دیگر برای ورود کودکانشان به مدرسه نمیروند. اخطار کنند که اگر مانعی بر سر ورود فرزندانشان به مدرسه قرار داده شود، روز اول مهر در تمام محلات همه مادران و پدران به همراه فرزندانشان در مقابل مدارس جمع خواهند شد و کاری خواهند کرد که همه کودکان بدون شهریه و رایگان بتوانند تحصیل کنند.

بعلاوه از هم اکنون میتوان گفتمانی را بر سر تحصیل رایگان برای همه کودکان و در تمام سطوح تحصیلی به راه انداخت. خواست تحصیل رایگان برای همه، بندی از قطعنامه های اعتراض معلمان در سال ٨٥، بندی از قطعنامه های اول ماه مه ها در سالهای مختلف و بندی از بیانیه کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان در سال گذشته بود. این خواست را به خواستی سراسری در تمام اعتراضات کارگری و کل جامعه تبدیل کنیم.

بر سر تحصیل رایگان در تمام سطوح آموزشی و جنبش نپرداختن شهریه میتوان صفحات فیس بوکی ویژه درست کرد و حول این خواست نیرو گرد آورد. میتوان خواستهای خود بر سر این موضوع از جمله تحصیل رایگان برای همه، ممنوعیت هر نوع شهریه و اخاذی از والدین، یک وعده غذای گرم و رایگان برای کودکان در مدارس، کمک هزینه به خانواده هائی که در آمد پائینی دارند، بازسازی فوری مدارس و امن کردن و مجهز کردن آنها به تجهیزات لازم آموزشی، برخورداری کودکان از امکانات بهداشتی و درمان رایگان، جدائی مذهب از آموزش و پرورش و کوتاه شدن دست حوزه های علمیه و گله های آخوند از مدارس، و بالاخره آموزش و پرورشی شاد، سکولار، مدرن و انسانی از جمله خواستهای ما در این قطعنامه ها میتواند باشد. در هر محل و شهر میتوان حول این خواستها طومار جمع کرد و این خواستها را به خواستهای مبارزاتی کل جامعه تبدیل کرد. بدین ترتیب با جنبشی سراسری در دفاع از کودکانمان و با خواست آموزش رایگان در همه سطوح حق مسلم همگان است، به استقبال اول مهر آغاز سال تحصیلی جدید برویم.*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *