madan

معادن مرگ

madan(عکس از آرشیو)
شهلا دانشفر:
به گزارش ایسنا خبر گزارشی دولتی در هر ١٦ روز یک معدنچی در معادن ایران بر اثر ریزش معدن و یا سقوط جان خود را از دست میدهد. این آماری است که جاقریان معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، در مراسم افتتاحیه کارگاه کشوری بهداشت معادن در خرم‎آباد گزارش میکند. بیان کرد: بنابر آخرین آمار در هر ١٦ روز یک نفر معدنچی در معادن کشور بر اثر سانحه ریزش معدن یا سقوط فوت می‌کند.

هولناکتر اینکه صاحبان کار و دولت از وضعیت فاجعه بار معادن و عدم ایمنی آنها مطلع هستند. بارها اتفاق افتاده است که این خطرات از سوی کارگران قبلا گزارش شده است، اما همچنان در اعماق تاریک این “معادن مرگ” کار جریان دارد .

این ادامه جنگی اعلام نشده به کارگران است که هر روز بخاطر سودجویی مشتی سرمایه دار جنایتکار و دولت حامی شان، در محیط های کار به وقوع می پیوندد. معادن در راس این قتل و کشتارند. در برابر این جنگ اعلام نشده، اولتیماتوم ما کارگران باید اجرای فوری قوانین ایمنی کار مطابق با استانداردهای علمی جامعه بشری امروز باشد. این وضعیت جهنمی باید موضوع فوری بحث و تصمیم گیری کارگران در مجامع عمومی شان و طرح خواست فوری رفع هر گونه مورد خطر برای جان و زندگی شان باشد. تا محیط کارمان امن نشود، سر کار حاضر نخواهیم شد. این باید اخطار کارگران در معادن از جمله ٥ هزار کارگر معدن بافق یزد که در یک ماهه اخیر یک کانون داغ اعتراض کارگری بود و کارگرانش در خطر بیماری سرطان و انواع بیماریهای دیگر قرار دارند، باشد.

هر ١٦ روز مرگ یک معدنچی و قاتلین جنایتی در چنین ابعاد، همچنان بر سر کارند و این جنایت هر روز تکرار میشود. چه کسی اسامی این قربانیان بی نام و نشان جنایتی در چنین ابعاد را شنیده است، تا لااقل برای دقیقه ای هم شده یادشان را گرامی بداریم؟ چه بر سر فرزندان و خانواده های آنان آمده است؟ پاسخ هیچ کدام از این سوالها در گفته های مقامات مربوطه و گزارشاتشان معلوم نیست. قرار هم نیست که معلوم شد. چون کسی در قبال آن مسئول نیست. این دادستان بردگی کارگر در محیط های کار و موضوع جنگ هر روزه مااست. به این توحش و بردگی باید فورا خاتمه داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *