جدید ترین

پیشروی محسوس حزب – سخنرانی اصغر کریمی، رئیس هیئت اجرائی حزب، در کنگره دوازدهم حزب کمونیست کارگری ایران

لازم به توضیح است که این گزارش قبل از کنگره برای نمایندگان کنگره ارسال شده بود که فشرده ای از آن در کنگره توسط دبیر هیئت اجرایی حزب ارائه شد. بعلاوه گزارش ارگان های متعدد حزب نیز قبلا کتبا برای کلیه نمایندگان ارسال شده بود و گزارش زیر در واقع جمعبندی و فشرده ای از این گزارشات است.

در گزارش به کنگره دو سال قبل اشاره کردیم که دوره بسیار مهمی در حیات سیاسی جامعه ایران و همینطور حزب کمونیست کارگری شروع شده است، تقابل میان توده مردم و حکومت گسترده تر و عمیق تر شده و کارگر و کمونیسم به نیرویی غیر قابل انکار در صحنه سیاسی ایران تبدیل شده است. مقامات مختلف حکومت از شیوع جریانات کمونیستی در جنبش کارگری و صدای پای سوسیالیسم صحبت کردند و به حکومت هشدار دادند. تحولات مهمی که در فاصله بین دو کنگره اتفاق افتاده که تقابل مردم با حکومت را عمیق تر، گسترده تر و همینطور سازمان یافته تر کرده و کمونیسم و حزب کمونیست کارگری در تار و پود جنبش های اعتراضی گسترده تر ریشه دوانده است.

در کنگره قبل به موقعیت جنبش ملی اسلامی بویژه از مقطع دی ۹۶ و حاشیه ای تر شدن هرچه بیشتر آن اشاره کردیم. در فاصله این دو کنگره جنبش ناسیونالیسم عظمت طلب ایرانی تحت فشار رادیکالیسم جامعه و کناره گیری چهره شاخص آن از سلطنت استراتژی اش بهم ریخت و به بن بست رسید. جنبش ناسیونالیستی و ستون فقرات آن یعنی سلطنت طلبی برای اینکه تماما به تحولات و واقعیات سیاسی جامعه بی ربط نشود ناگزیر شد اعلام کند که سلطنت جواب نیست و آینده ایران سوسیالیستی خواهد بود. از سوی دیگر برخی از فعالین و چهره هائی که با جنبش ناسیونالیستی و یا ملی-اسلامی شناخته می شدند و هنوز هم میشوند تحت تاثیر فضای سیاسی رادیکال جامعه به چپ متمایل شده و با فعالین جنبش سرنگونی و جنبش کارگری و چهره های جنبش کارگری همراه شدند.

در فاصله دو کنگره شاهد خیزش عظیم مردم در آبان ۹۸ بودیم که میتوان گفت مهمترین اتفاق سیاسی در تاریخ چهل ساله ایران بود. بدنبال آن شاهد شلیک به هواپیمای مسافربری و عکس العمل وسیع مردم در دیماه همان سال، سپس انتخابات بی رونق تر از همیشه حکومت و انتخاب رئیسی برای مقابله با طوفان های وسیع اجتماعی اما ناتوان از این ماموریت، بحران عمیق تر اقتصادی و سیاسی حکومت، تضعیف آشکارتر موقعیت حکومت در منطقه و انزوای جهانی آن و دادگاه هایی که یکی پس از دیگری و گام به گام بایکوت جهانی حکومت را در چشم انداز قرار میدهند، بودیم. کابینه ها بویژه از دوره احمدی نژاد به این طرف امنیتی تر و نظامی تر شده اند اما همه آنها در مقابل مردم ناتوان تر شده و در طول دوره هر کابینه ای رژیم ضعیف تر و مردم قوی تر بیرون آمده اند. حتی علیرغم کشتار ۱۵۰۰ نفر از مردم در دی ۹۸، فقط چند هفته بعد تر در دیماه همان سال مردم با شعارهای تندتر در شهرهای مختلف دست به تظاهرات زدند.

از یک طرف حکومت با انتخاب رئیسی تلاش میکند از طریق مجلس و سیستم قضایی و دستگاه تبلیغاتی اش عقبگرد بیشتری به جامعه تحمیل کند، قوانین ارتجاعی تر علیه زنان و مردم وضع کند و سیستم قضایی اش را علیه فعالین تندتر کند و از طرف دیگر با مردمی مواجه هستیم که هر روز با نفرت بیشتری نه تنها به حکومت و قوانین و ارگانها و رهبرانش بلکه به کل مذهب دهن کجی میکنند و انزجار خود را از فرهنگ ماتم و عزا و سوگواری اسلامی صریحا و در ابعادی گسترده بیان میکنند. چنان انزجار از مذهب و نهادهای مذهبی بالا گرفته که روزنامه جمهوری اسلامی گفته است باید بودجه حوزه های علمیه و برخی دیگر از موسسات مذهبی قطع شود و صرف آموزش و پرورش شود. فضای سیاسی و فرهنگی جامعه بطور محسوسی نسبت به دو سال قبل قطبی تر شده است. یک بارومتر و شاخص آشکار توازن قوای جدید، افشاگری های تند برخی مقامات و نمایندگان مجلس و همینطور موضعگیری گاها تند تعداد رو به رشد سلبریتی ها و ورزشکاران و هنرمندان علیه حکومت و در همبستگی با مردم است. علیرغم سرکوب هر روزه، دستگیری های وسیع و پرونده سازی ها و اخراج ها و غیره، توان حکومت بطور محسوسی نسبت به دو سال قبل در مهار اعتراضات و اظهار مخالفت ها و انتقادات و افشاگری ها بشدت پایین تر آمده است.

یک شاخص مهم شرایط جدید گستردگی جنبش دادخواهی و صدها چهره شجاع این جنبش در میان مادران آبان و یا خانواده های جانباختگان پرواز اوکراین است که با جسارت تجمع میکنند، دادخواهی میکنند، مراسم میگیرند و محاکمه سران حکومت را به یک خواست توده ای تبدیل کرده اند. یک شاخص مهم دیگر نمونه های اعتصابات و اعتراضات در هفت تپه و در میان دهها هزار کارگر پروژه ای نفت است که قدم به قدم پیشروی جنبش کارگری و تثبیت برخی دستاوردها و ناتوانی حکومت در پایان دادن به این اعتراضات را نشان میدهد. یا معلمان که تنها در همین دو ماه گذشته دو اعتراض سراسری قدرتمند سازمان داده اند. تجمع در بیش از ۷۰ شهر در ۲۰ آبان و تدارک و سازمان یافتگی آن و روحیه حاکم بر سخنرانی ها نشان میداد که معلمان با قدرت و آمادگی بیشتری وارد میدان شده اند. و نمونه متاخرتر اعتراضات کشاورزان اصفهان است که به تاکتیک جدیدی روی آورده و به محملی برای همبستگی دهها هزار نفر از مردم اصفهان تبدیل شدند و تحصن آنها میدان التحریر نام گرفت. تجمعات پی در پی بازنشستگان، حجاب برگیری جمعی و زیبای دختران دانشجو در مقابل دانشگاه و زنده کردن حرکت دختران خیابان انقلاب، خیزش مردم خوزستان، تجمعات اعتراضی دانش آموزان در بیش از بیست شهر در اردیبهشت امسال در اعتراض به امتحانات حضوری و دهها مورد دیگر گوشه هایی از فضای پر جوش و خروش جامعه را نشان میدهد. در واقع به موازات جنبش رشد یابنده کارگری، شامل کارگران مراکز صنعتی، معلمان و بازنشستگان و پرستاران، جنبش های دیگری دارند سر بلند میکنند و سر بلند کرده اند که صحنه سیاسی ایران را دگرگون کرده اند. جنبش هایی که با تعمیق رادیکالیسم در میان آنها، سازمان یافته تر بودن و داشتن فعالینی روشن و سازش ناپذیر به جنبش های دیرپا و غیر قابل شکستی تبدیل شده اند.

بر متن این تحولات نگاهی می اندازیم به فعالیتهای حزب در فاصله بین دو کنگره و بررسی سیاستها و متد و جهت گیری ای که مبنای این فعالیتها است و تصویر روشنی از موقعیت حزب در دل شرایط سیاسی حاضر بدست میدهد. بخش اول این گزارش به فعالیتهای حزب در عرصه های مختلف و بخش دوم به متدولوژی و جهتگیری حزب اختصاص دارد.

اما قبل از وارد شدن به این بخش گزارش اجازه بدهید از ضایعه از دست دادن شش نفر از رفقایمان یاد کنیم. متاسفانه بی بی هل عضو کهنسال حزب و مریم جبارزاده عضو جوان حزب، بهروز مهرآبادی و فراز آزادی اعضای کمیته مرکزی و نازنین برومند و فریده آرمان اعضای دفتر سیاسی حزب را در فاصله دو کنگره از دست دادیم. جای این رفقا در این کنگره و در همه فعالیت های حزب خالی است. یاد عزیزشان برای همیشه گرامی باد.

دسترسی به جامعه: 

تلویزیون کانال جدید مدتی است روی دو ماهواره برنامه های آن پخش میشود و کیفیت پخش برنامه ها بطور محسوسی بهتر شده است. همینجا لازم است از نقش کیوان جاوید که حدود ۱۵ سال مدیر کانال جدید بود و بطور شبانه روزی در جهت ارتقای برنامه ها و با نوآوری های مختلف و برنامه های متفاوت تلاش کرد عمیقا قدردانی کنیم. کیوان جاوید پنج ماه قبل تقاضا کرد مدیریت کانال جدید به رفیق دیگری سپرده شود و از آن مقطع کیان آذر مدیریت این کانال را بعهده گرفت. کمیته جدید تغییرات تازه ای در برنامه ها ایجاد کرد. از جمله بخش قابل توجهی از برنامه ها اکنون به صورت لایو تهیه و پخش میشود و سرعت عکس العمل به رویدادهای سیاسی و مبارزاتی بیشتر شده است. همینطور حضور فعالین سیاسی و اجتماعی در کانال جدید در واقع از یکسال قبل به میزان بالایی افزایش یافته است. گزارشات متعددی از ایران نشان میدهد که در یک سال اخیر تعداد بینندگان کانال جدید رو به افزایش بوده و در ماههای گذشته این روند با سرعت بیشتری ادامه یافته است. برنامه ها همچنین همزمان از شبکه های مختلف اجتماعی پخش میشود.

نقش کانال جدید در شناساندن کمونیسمی متفاوت، اجتماعی، انسانی، دخالتگر و زمینی، و تبدیل کمونیسم به یک نیروی مطرح اجتماعی واقعا بی نظیر بوده است. اینجا لازم است تاکید کنم که کمونیسم ما در عین حال که بسیار عمیق است و کوهی از ادبیات تئوریک و سیاسی پشت آن است اما در عین حال بسیار ساده و زمینی است، برای هر انسانی با هر میزان آگاهی قابل درک است و از آنجا که کانال جدید جزو قدیمی ترین و شناخته شده ترین کانال هاست و بینندگان قابل توجهی دارد، کمونیسم شاد، امیدوار و انسانی ما  در دل جامعه و در هر کوی و برزنی رسوخ کرده است و ایده های برابری طلبی، عدالتخواهی، ضد مذهب و خرافه و انتظارات بالا و عملی بودن مطالبات اساسی مردم و تغییرات بنیادی را در اقشار وسیع جامعه به یک فرهنگ تبدیل کرده است. گزارشاتی داریم که بعضا دسته جمعی به برنامه ها نگاه میکنند و بحث های داغی در میان بینندگان ایجاد میشود. بخش قابل توجهی از بینندگان کانال جدید تحت تاثیر این برنامه ها به مبلغین کمونیسم و حزب تبدیل شده اند. در سخنرانی کادرهای حزب و در آکسیون ها و مدیای اجتماعی و ادبیات مختلف ما نیز این کمونیسم مربوط به امروز جامعه بشری مدام تبلیغ میشود. هر ناظر منصفی میتواند ابعاد اجتماعی جنبش ما و رشد هر روزه آن و دست بالا پیدا کردن آن در اعتراضات و شعارها و بیانیه های مردم معترض را مشاهده کند. یک اقدام موثر کانال جدید در روزهای اخیر تصمیم به پخش مستقیم پنج روز دادگاه آبان در انگلیس بود که بطور محسوسی بینندگان کانال جدید را توسعه داد.

علاوه بر کانال جدید، مدیای اجتماعی حزب و ارگان ها و نهادهای مورد حمایت حزب که مجموعا حدود چهل پلاتفرم را در بر میگیرد و فالورهایی از هزار تا ۶۰ هزار را شامل میشود، دسترسی نسبتا وسیعی به حزب، ادبیات و کمپین های حزبی را ممکن کرده است.

در این دوره همچنین به دلیل تحرک بالای تعدادی از چهره های شناخته شده و نهادهای مورد حمایت حزب و نیز آکسیون های حزب در خارج، شاهد دعوت رو به گسترش رسانه های فارسی زبان از کادرهای حزب و انعکاس فعالیت های حزب بوده ایم. تعدادی از اعضای رهبری حزب و مشخصا مینا احدی و شیوا محبوبی و همینطور شهناز مرتب و شیرین شمس در رسانه های متعددی حضور دارند و جنبش سرنگونی و حزب و کمونیسم و انزجار و اعتراض مردم به سیاست های حکومت و مذهب و تبعیضات و فقر و بیحقوقی را نمایندگی میکنند. بیانیه های نهادهای مورد حمایت حزب و آکسیون های حزب نیز که بی وقفه ادامه دارد پوشش بسیار بیشتری نسبت به گذشته در رسانه های غیر حزبی داشته است.

در مجموع باید گفت که در دو سال گذشته، آشنایی مردم با حزب و چهره های شناخته شده آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته و حزب به خانه های بیشتری راه یافته است.

حضور در اعتراضات،‌ کارزارها و خیزش های داخل کشور:

در دو سال گذشته جنبش سرنگونی نه تنها ابعاد بیشتری پیدا کرده است، بلکه جنبش سرنگونی متعین تر شده، چهره های علنی بیشتری پیدا کرده، اشکال سازمانیافته تری بخود گرفته و نهادهای بیشتری در این جنبش شکل گرفته است. حزب از طریق تبیین لحظه به لحظه رویدادها، دخالت سیاسی هر روزه،‌ انعکاس رسانه ای این جنبش، اتفاقات و شخصیت های آن، از طریق کار میدانی وسیع و همه روزه از طریق اعضا و کادرهای حزب و دخالت در تدوین بیانیه هایی که هر روز رادیکال تر و تعرضی تر میشوند، نقش موثری در تعین دادن به این جنبش، شکل گیری نهادها، خودآگاه کردن فعالین، تقویت رادیکالیسم و شفافیت جنبش های اعتراضی و مقابله با گرایشاتی که مانع  پیشروی جنبش سرنگونی بوده اند ایفا کرده است. حزب بیش از هر زمان به چهره ای فعال و دخالتگر در جنبش سرنگونی تبدیل شده است.

در خیزش آبان و دی ۹۸ فعالین حزب و سازمان جوانان در تعدادی از شهرها و محلات شهرها نقش قابل توجهی ایفا کردند و بعضا از لیدرهای اعتراضات بودند. در دانشگاه هایی که ستون فقرات تظاهرات های رادیکال دیماه بودند نقش فعالین سازمان جوانان برجسته بود. دیگر خبری از مارکسیسم خط امامی نبود. همه یکپارچه علیه حکومت به میدان آمده بودند.

یکی از جلوه های خیزش آبان ۹۸ برجسته شدن نقش محلات بود. حزب بر اهمیت این فاکتور انگشت گذاشت و فعالین حزب در کنترل برخی محلات تهران و شمال و خوزستان در خیزش های مختلف نقش قابل توجهی ایفا کردند.

در خیزش مردم در شهرهای خوزستان فعالین حزب در برخی شهرها حضور داشتند و در جهت دهی اعتراضات و انعکاس آن دخالت موثری انجام دادند. گزارشات زیادی نیز مستقیما از طرف جوانان شرکت کننده در این اعتراضات به کانال جدید ارسال شد و کانال جدید به سخنگوی پیگیر این اعتراضات تبدیل شد.

دو سال گذشته در عین حال دوره شکل گیری انواع و اقسام کارزارهای سیاسی و اجتماعی در داخل کشور بوده است. این بخشی از متعین شدن و خودآگاه شدن جنبش های اعتراضی است که اثباتی نیز خود را مطرح میکنند، مطالبه گری میکنند، و این طریق نیز نیرو بسیج میکنند و برای ابراز حضور و اعتراض مردم ابزار میسازند. فعالین حزب یا در این کارزارها شرکت فعالی داشته اند و یا بعضا خود مبتکر سازماندهی این کارزارها بوده اند.

در روزهای مشخصی مانند اول مه و هشت مارس و ۱۶ آذر و ایجاد گفتمان حول این روزها و شعارنویسی و سخنرانی و سازماندهی آکسیون ها نقش فعالین حزب برجسته بوده است.

در ماههای اولیه اشاعه کرونا، به ابتکار حزب و کادرهای حزب ستاد مردمی مبارزه با کرونا در خارج کشور سازمان داده شد و در داخل این کمک ها محملی برای شکل گیری شبکه های محلی در چندین محله شد.

در واقع در امتداد متدولوژی پویا، سیاسی و اجتماعی حزب، رسانه های حزب و فعالین داخل کشور هر جا اعتراض قابل توجه و پایداری شکل گرفته در آن حضور یافته و دخالت کرده اند و تاثیرات مثبتی باقی گذاشته اند.

جنبش کارگری

جنبش کارگری در دو سال گذشته پیشروی چشمگیری کرده است. هفت تپه ای ها از اسدبیگی خلع ید کردند و علیرغم حمایت همه ارگانهای حکومت و امام جمعه و مقامات مختلف حکومت از او، مجبور شدند او را دادگاهی و محکوم کنند. رویکرد اداره شورایی را به ایجاد پایه های شورا و انتخاب نمایندگان تبدیل کردند و به سنگر مستحکمی در جنبش کارگری تبدیل شدند و به دیگران الگو دادند. از جمله در شورای اسلامی را گل گرفتند و راه را برای گل گرفتن شوراهای اسلامی این ارگان حکومتی و ضد کارگری در همه مراکز کارگری باز کردند. کارگران پروژه ای نفت با اعتصاب طولانی مدت خود دو خواست ساختاری را بر پرچم مبارزه خود کوبیدند و با خواست هیچ دستمزدی نباید کمتر از ۱۲ میلیون باشد خواست های میلیون ها کارگر را نمایندگی کردند و با ایجاد شورای سازماندهی اعتراضات و همچنین مجمع عمومی و مجمع نمایندگان قدم مهمی در جهت شکل دادن به یک رهبری مصمم و رادیکال برداشتند. با ایجاد شورای سازماندهی عملا کارگران اعتصابی به نهادی با هویت روشن و مطالبات روشن و کانالی برای خبر رسانی معتبر مجهز شدند.

بازنشستگان یکشنبه های اعتراض را با شعارهای رادیکال و جسورانه شان و خواست افزایش حقوق و درمان رایگان ادامه دادند و معلمان به تجمعات اعتراضی خود گسترش بیشتری دادند و سازمان یافته تر و مصمم تر علیه تحصیل کالایی و در دفاع از دانش آموزان علیه آموزش حضوری بدون تامین پروتکل های بهداشت جهانی به میدان آمدند، خواهان آزادی معلمان زندانی و پایان دادن به احضارها و دستگیری ها شدند و بر گسترش تشکل های خود تاکید کردند. در دل اعتصابات و تحرکات چشمگیر جنبش کارگری، رهبران جوان تازه ای پا به میدان مبارزه و ایفای نقش در جنبش کارگری گذاشتند و بسیار روشن تر و تعرضی تر و جسورانه تر از همیشه اعتصابات و اعتراضات کارگری را رهبری کردند. تشکل های کارگری نقش مهمی از طریق بیانیه ها و طومارهای خود، پوشش خبری دادن به اعتصابات و اعتراضات و نیز بیانیه هایی در دفاع از زندانیان سیاسی و علیه ظلم و ستم به سایر اقشار جامعه نقش ویژه ای داشتند. تشکل های معلمان و بازنشستگان نیز از طریق بیانیه های رادیکال و تعرضی خود نقش مهمی در فضای سیاسی و سازماندهی تجمعات مداوم و پرشور ایفا کردند. سخنرانی ها و شعار دادن و تهیه و قرائت بیانیه های متعدد توسط فعالین این اعتراضات نقش مهمی در ارتقای فعالین معلمان و بازنشستگان داشت.

حزب بی وقفه اعتراضات کارگری را پوشش داد، همراهی با کارگران و معلمان و بازنشستگان معترض را تحکیم کرد، از نظر میدانی حضور موثری در بسیاری از این مبارزات و لحظات مختلف آنها داشت و بویژه کمیته سازمانده و فعالین حزب در داخل کشور فعالیت میدانی برجسته ای در این اعتراضات ایفا کردند. حزب بر اعتصابات سراسری مدام تاکید کرد، گفتمان شورایی را دامن زد، کادرهای حزب بعضا در اتاق فکرهای جنبش کارگری و برخی دیگر از اعتراضات شرکت مستمر داشتند که نقش و تاثیرات مهمی در رهبری اعتراضات باقی گذاشتند. بر متن گسترش روابط در محیط های کارگری در خوزستان، واحد خوزستان حزب نیز در این دوره تشکیل شد.

در این دو سال حدود ۱۶۰۰ اطلاعیه حول اعتراضات و مسائل کارگری توسط حزب منتشر شد که بیانگر دخالت روزمره و لحظه به لحظه در بسیاری اعتراضات کارگری است. دار و دسته های وابسته به حکومت بارها از حضور و نقش ما در نفت، در هفت تپه، در فولاد و در برخی دیگر از مراکز کارگری هشدار داده اند.

نمیتوان از پیشروی حزب و نقش حزب در جنبش کارگری صحبت کرد و به نقش شهلا دانشفر دبیر کمیته سازمانده حزب و بعنوان یک چهره شناخته شده و مطلع از مسائل و گره گاههای جنبش کارگری و تلاش شبانه روزی او در لحظات مختلف این جنبش صحبت نکرد. نقش شهلا دانشفر و انرژی تمام نشدنی اوعمیقا قابل تقدیر است. همینطور باید از تعداد قابل توجهی از اعضا و کادرهای حزب در داخل کشور عمیقا قدردانی کرد که در اعتراضات کارگری و توده ای حضور دارند و نقش فعالی در زمینه متحد کردن، خط دادن و غیره ایفا میکنند.

جغرافیای تشکیلات حزب در این دوره وسیعتر شده و به شهرهای بیشتری گسترش یافته است.

در این دوره با پیوستن تعداد بیشتری از فعالین جنبش های اعتراضی به حزب و تحرک سازمان یافته تر اعضا و کادرهای حزب، دامنه عمل تشکیلات حزب وسیع تر شد و نقش فعالی در عرصه هایی مانند جنبش دادخواهی، اعتراضات مردم خوزستان، اعتراضات کشاورزان در اصفهان و شهر کرد،  و مسائلی مانند سیل و زندانیان سیاسی و غیره نیز بویژه از طریق فعالین حزب در داخل کشور ایفا کرد. به جرات میتوان گفت که کمتر اعتراض ادامه دار و برجسته ای هست که حزب نقشی در آن نداشته باشد.

حزب و جنبش دانشجویی

جنبش دانشجویی در دی ۹۸ نقش ویژه ای در تظاهرات های وسیع تهران و چند شهر دیگر داشت و به نوعی ستون فقرات آن بود. اما چند ماه بعد از آن و بدنبال شیوع کرونا و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه ها شرایط کاملا متفاوت شد. امکان تحرک توده ای از دانشجویان گرفته شد و برای فعالین دانشجویی میدان عمل وسیع قبلی برای تاثیرگذاری و سازماندهی و جذب نیرو از میان رفت و تحرک در میان دانشجویان به فعالیت فعالین دانشجویی محدود شد و در شکل انتشار بیانیه های رادیکال و بعضا مشترک با تشکل ها و فعالین کارگری، سمینارها و کنفرانس ها به پیش رفت. حضور حزب در جنبش دانشجویی اساسا از طریق سازمان جوانان حزب پیش میرود.
 
در جریان خیزش آبان و دی سازمان جوانان نقش ویژه ای ایفا کرد و از جمله ۲۰۰ نفر را در اعتراضات در گروه های سه تا پنج نفره در سطح دانشگاه ها، شهرها و محله ها سازمان داد که عمدتا از فعالین دانشجویی، فعالین جنبش زنان و رنگین کمانی و جوانان ضد دین بوده اند که در محیط هایشان و همینطور در شبکه های اجتماعی فعالیت میکنند. در تحرکات وسیع دانشجویی در تظاهرات های دیماه کاملا روشن بود که جریاناتی مثل مارکسیسم خط امامی دیگر نقشی ندارند و دانشجویان نوک پیکان خود را متوجه رژیم کرده اند. و فعالین بیشتری متوجه حقانیت سیاست ها و رویکرد حزب شده اند. شرایط عملی مبارزه نیز خودبخود پوچ بودن شعار خیابانی علیه جریانات اپوزیسیون را که در اوایل ۹۸ در دانشگاه دیده میشد را به دانشجویان نشان داده بود.

دوره بعد از شیوع کرونا، فعالین سازمان جوانان در دانشگاهها که موقعیت مستحکم تری در دیماه پیدا کرده بودند ارتباطات خود را در میان فعالین دانشجویی بطور محسوسی گسترش دادند و با تعداد زیادی از فعالین شناخته شده دانشجویی در شهرهای مختلف تماس برقرار کردند.
 
سازمان جوانان کمونیست تنها نماینده متشکل جنبش دانشجویی علیه جمهوری اسلامی است که به صورت هر روزه و بدون وقفه در جنبش دانشجویی فعالیت دارد. در نتیجه این فعالیت ها اکنون می توان گفت که مواضع حزب و سازمان جوانان حزب در میان فعالین دست بالا پیدا کرده است.
 
کادرسازی و آموزش کمونیزم کارگری از وجوه دیگر فعالیتهای سازمان جوانان در دو سال گذشته بوده است که منجر به رشد اعضا و فعالین این سازمان در داخل و خارج کشور شده و فعالیتهای سازمان جوانان بر دوش این فعالین جلو برده میشود.

نقش زنان در جنبش های اعتراضی و نقش حزب و انقلاب زنانه  


اعتراضی نیست که زنان نقش فعالی در آن نداشته باشند. از خیزش آبان و دی ۹۸ تا اعتراضات کشاورزان در اصفهان و شهر کرد، از جنبش دادخواهی و مادران آبان تا خانواده های جانباختگان پرواز ۷۵۲، از زندانیان سیاسی تا اعتراضات دانشجویی، از حضور در مدیای اجتماعی و کلاب هاوس ها تا اعتراضات معلمان و بازنشستگان، از فعالیت در عرصه محیط زیست تا مقابله با حجاب و سایر اقدامات زن ستیزانه حکومت و هر اعتراض مطرح دیگری زنان و فعالین جنبش رهایی زن نقش چشمگیری ایفا میکنند. جنبش«می تو» یکی از عرصه هایی بود که زنانی به میدان آمدند و علیه سوء‌ استفاده جنسی شجاعانه دست به افشاگری زدند. تحرک ویژه در هشت مارس، جمع آوری ۱۵۰۰ امضا در کردستان علیه قتل های ناموسی و قوانین ضد زن و سنت های ارتجاعی و حرکت های اعتراضی متعدد دیگر را نیز باید اشاره کرد. بسیاری از زنان به جرم لیدری اعتراضات به زندان افتاده اند. آتنا دائمی و سپیده قلیان و دهها زن زندانی دیگر قهرمانانه در زندان مقاومت میکنند و سیستم قضایی را افشا میکنند. زنان نیروی قدرتمندی در صف اول جنبش های حق طلبانه اند و در سازماندهی اعتراضات و در جنبش سرنگونی نقش ویژه ای ایفا میکنند. انقلاب ایران واقعا یک انقلاب زنانه است.

حزب در این عرصه نیز حضور فعالی از نظر سیاسی، تبلیغی و در کار میدانی دارد. انقلاب زنانه یکی از نهادهای زیرمجموعه سازمان جوانان حزب است که در داخل و خارج کشور به عنوان نهادی شناخته شده و معتبر فعالیت وسیعی را در عرصه جنبش رهایی زن به پیش برده و موقعیت ویژه تری پیدا کرده است. فعالیت حول پثص۸  مبارزه علیه حجاب اجباری، علیه تبعیض و تفکیک جنسیتی، علیه بردگی و تجاوز جنسی، علیه کودک همسری و علیه دخالت مذهب در زندگی زنان، علیه ناموس و ناموس پرستی، محورهای اصلی فعالیت انقلاب زنانه بوده که از طریق برنامه های تلویزیونی، اطلاعیه ها و بیانیه ها و اکتها و پیکت ها و آکسیونهای مشترک و گفتمان سازی ها در شبکه های اجتماعی و  تولیدات روزانه به پیش رفته است. اینستاگرام انقلاب زنانه تعداد فالورهایش تقریبا در این دو سال دو برابر شده و به حدود ۶۰ هزار رسیده است. ترم انقلاب زنانه در میان فعالین بیشتری در ایران و خارج کشور جا افتاده و تماس با این نهاد بیشتر شده است. سازماندهی ۲۵ نوامبر، بدست گرفتن ۲۷ دسامبر روز جهانی علیه حجاب اجباری و نقش فعال در ۸ مارس ها از مهمترین ایونتهای انقلاب زنانه بوده است. کارزار رای ما سرنگونی یکی از موفق ترین کارزار هایی بود که به ابتکار انقلاب زنانه مطرح شد و تعدادی از خانواده های دادخواه و مادران آبان از آن حمایت کردند. اعلام روز سحر خدایاری یکی دیگر از ابتکارات انقلاب زنانه بود. رهبری سازمان جوانان اخیرا تصمیم گرفته که انقلاب زنانه بصورت مستقل فعالیت کند هرچند همچنان زیرمجموعه ای از سازمان جوانان باقی خواهد ماند.
 
از نقش سازمان جوانان در دفاع و جهت دهی به مساله رنگین کمان ها نیز باید اسم برد که بطور سیستماتیک به این عرصه پرداخته است. برنامه های تلویزیونی، انتشار بیانیه، شرکت در ایونت های مربوط به رنگین کمانان در کشورهای غربی از جمله روز جهانی آشکارسازی، روز جهانی مشاهده پذیری دوجنسگرایان و ماه دوجنسگرایان و فستیوالهای پراید در سوئد و آلمان و تبلیغات مستمر علیه فرهنگ اسلامی و ضد انسانی در برخورد به رنگین کمانان، گسترش رابطه با رنگین کمانان افغانستان از جمله فعالیت های بخش رنگین کمانان سازمان جوانان بوده است. باید از فعالیت شبانه روزی کیان آذر، شیرین شمس و میثم عتیق و فعالیت های شبانه روزی آنها در سازمان جوانان عمیقا قدردانی نمود.

در کردستان

در این دوره سه عرصه فعالیت در اولویت کمیته کردستان بوده است:

دخالت در تحولات اجتماعی و سیاسی و اعتراضات جاری، تلاش در جهت دخالت در مسائل مربوط به زنان و مبارزات کارگری و بطور مشخص کولبران و کارگران شهرداری و نمایندگی رفع ستم ملی و تبعیض زبانی و فرهنگی

در عرصه زنان، مبارزه علیه ناموس پرستی، تبعیض، قتلهای ناموسی و تبعیض جنسیتی، نهادی به نام «نه به تابو نه به خشونت علیه زنان» توسط کمیته کردستان سازماندهی شد و در مدت محدودی امکان تماس با تعداد قابل توجهی از زنان پیشرو و صاحب نظر و نیز زنانی که مورد خشونت قرار میگیرند فراهم شد. این نهاد در جمع آوری طوماری علیه قتل های ناموسی و قوانین و سنت های ارتجاعی نقش موثری بازی کرد. در عرصه کولبران نیز بدنبال قتل ژیان علیپور، نهاد روز کولبران و سوخت بران به کمک فعالین این عرصه سازمان داده شد. دخالت در مسائل اجتماعی و مبارزاتی از طریق برنامه های تلویزیونی به زبان کردی و کار میدانی از طریق ارتباط با فعالین عرصه های مختلف مبارزاتی و اجتماعی و بعضی شخصیت های شناخته شده به پیش رفته است.

در عرصه رفع تبعیض زبانی، کمیته کردستان در این دوره چند برنامه ایسکرا را به این مساله اختصاص داد و از جمله با حمید تقوایی که بحث ارزنده ای در این زمینه داشت به زبان فارسی مصاحبه کرد.

در دو سال گذشته معلمان، زنان، کارگران شهرداری و کولبران اعتراضات زیادی داشته اند و بویژه معلمان به دلیل اعتراضات سازمان یافته موقعیت تازه ای در کردستان پیدا کرده اند که لازم است کمیته کردستان تلاش و تمرکز ویژه ای را به این عرصه اختصاص بدهد. مبارزه علیه تحرک سلفی ها در سنندج و مریوان نیز از اقدامات مهم کمیته کردستان بود که طوماری با امضای حدود ۲۰۰۰ نفر توسط کمیته سازماندهی شد. سازماندهی محلات نیز در این دوره مورد توجه بود و در برخی محلات در زمینه ایجاد شبکه ها قدم های اولیه را برداشته ایم. در فاصله دو کنگره کنفرانس کادرهای تشکیلات کردستان تاثیر محسوسی بر بهبود فعالیت کمیته ایجاد کرد. نسان نودینیان دبیر چندین ساله کمیته کردستان به دلیل وضعیت جسمی در ماه اکتبر تقاضا کرد از دبیری کمیته معاف شود. اینجا باید از فعالیت های شبانه روزی نسان نودینیان در طول سالهای طولانی عمیقا قدردانی کرد و برای عبدل گلپریان که دبیری کمیته را بعهده گرفت آرزوی موفقیت کرد.

درآذربایجان، کمیته آذربایجان با درگیر شدن در مباحث مهم اجتماعی، نظیر حق آموزش به زبان مادری، فرهنگ، موضوع تغییرات جمعیتی، و همچنین با دخالت در اعتراضات اجتماعی سیاست های احزاب و جریانات ناسیونالیست را مورد نقد قرار داد و در خنثی کردن تلاش ها و تقلاهای حکومت برای دامن زدن به اختلاف و تفرقه بر اساس ملیت و قومیت، مخصوصا میان مردمان ترک زبان و کرد زبان، نقش دخالت فعالی داشت. در این رابطه به شرکت محسن ابراهیمی، در برنامه های متعدد تلویزیونی مرتبط با مسائل جاری در آذربایجان بایداشاره کرد. اخیرا کنفرانسی در مورد آذربایجان توسط حزب برگزار شد و بدنبال آن کمیته جدیدی انتخاب شد و کار میدانی و گسترش تماس با فعالین اجتماعی و سیاسی و فعالین اعتراضات و اعتصابات در این منطقه را در اولویت خود قرار داد. محسن ابراهیمی که در چند سال گذشته دبیر کمیته بود تقاضا کرد رفیق دیگری عهده دار دبیری کمیته شود. در انتخاباتی که صورت گرفت محمد شکوهی دبیر کمیته شد. جا دارد هم از محسن ابراهیمی و هم محمد شکوهی صمیمانه قدردانی شود.

حزب در خارج کشور

در خارج کشور حزب از امکانات و ابزار قابل توجهی برخوردار است و فعال ترین حزب سیاسی در خارج کشور با متنوع ترین عرصه های فعالیت است. آکسیون ها و پیکت های پشت سر هم و بعضا سراسری به مناسبت های مختلف، کار لابی ایستی، حضور در رسانه های مختلف فارسی و غیر فارسی، سازماندهی و دفاع از پناهندگان ایرانی در کشورهای مختلف، افشای مماشات دول غربی با جمهوری اسلامی و جریانات اسلامی، مقابله با مساجد وابسته به جمهوری اسلامی و اسلام سیاسی، مقابله با حضور جمهوری اسلامی در نمایشگاه کتاب یا فراری دادن مقامات جمهوری اسلامی که چند سال است مجبور شده اند بشکل مخفی رفت و آمد کنند، شرکت و دخالت در مناسبت هایی مانند رنگین کمانان، روزهای جهانی مربوط به مذهب، یا روز جهانی مقابله با خشونت علیه زنان، جمع آوری طومار حول موضوعات مختلف، جلب همبستگی با مبارزات کارگران، زنان و زندانیان سیاسی و یا محکومین به اعدام، سازماندهی برنامه های آنلاین به مناسبت های مختلف، پیگیری سیاست بایکوت جمهوری اسلامی توسط دولت ها و نهادهای بین المللی، از جمله فعالیت های تشکیلات خارج و نهادهای مورد حمایت حزب در این دوره بوده است. یک نکته مهم این است که فعالیت های گسترده حزب در خارج تعدادی از کادرهای حزب را در برخی شهرها در موقعیت مساعد تری در حیطه فعالیت خود قرار داده است. این رفقا با تجربه و اتوریته بیشتری که در محل فعالیت خود پیدا کرده اند عملا در موقعیت منحصر به فرد و کلیدی در شهر یا کشور خود قرار گرفته اند.

تشکیلات خارج کشور در عین حال حامی اصلی فعالیت ها و کارزار هایی است که توسط نهادهای مورد حمایت حزب در خارج انجام میشود. علاوه بر این دهها نفر از اعضا و کادرهای حزب در ارگان هایی مانند کانال جدید، تامین مالی حزب، سایتها و نشریات و مدیای حزب فعالیت دارند.

لازم به توضیح است که کنفرانس تشکیلات خارج چند ماه قبل برگزار شد و کمیته جدیدی انتخاب شد. محمد شکوهی دبیر چندین ساله تشکیلات خارج و تشکیلات آلمان به کمیته آذربایجان منتقل شد و سیاوش مدرسی به عنوان  دبیر کمیته خارج انتخاب گردید.

فعالیت های مینا احدی:‌

مینا احدی بعنوان یک چهره شاخص جنبش سرنگونی در این دوره نیز فعالیت های متنوع و خستگی ناپذیری را به پیش برد. معمولا هر جا مقامی از جمهوری اسلامی مخفیانه پا به اروپا می گذارد و یا مماشاتی با جمهوری اسلامی میشود، مینا نقش مهمی در مقابله با آن، در تعقیب و فراری دادن مقامات و تشدید فشار به جمهوری اسلامی ایفا میکند. اینها همه خشم جمهوری اسلامی را بیش از پیش برانگیخته است.

از فعالیت در ستاد مقابله مردمی با کرونا که این نهاد موفق شد چند ده هزار دلار برای کمک رسانی به کادر درمان و برخی انسان های نیازمند جمع آوری کند، تا فعالیت در اکس مسلم، زنان علیه طالبان و ملاقات با مقامات دولت آلمان و موفقیت در خارج کردن تعدادی از فعالین سیاسی از افغانستان، علیه اذان که همچنان شهرداری کلن علیرغم تصمیمش به پخش اذان جرات نکرده آنرا عمل کنند تا تلاش برای بستن مسجد هامبورگ که به نقطه مناسبی رسیده است، شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و سازماندهی کنفرانسی در آنجا علیه سیاست های جمهوری اسلامی، انتخاب بعنوان یکی از پنج قهرمان آزادی از طرف روزنامه بیلد و ملاقات با مقامات آلمانی و انتقاد به سیاست آنها در مقابل جمهوری اسلامی در جریان این مراسم، ایجاد شبکه ای با پنجاه زن سرشناس آلمانی برای بایکوت جمهوری اسلامی و تغییر سیاست دول اروپایی در قبال آپارتاید جمهوری اسلامی، اعتراض به روسای جمهور اطریش و آلمان بخاطر تبریک گفتن به رییسی که رییس جمهور آلمان را وادار کرد به اشتباه خود اعتراف کند، تلاش برایممنوعیت حجاب کودکان در آلمان و جمع آوری امضا همراه با یک سازمان آلمانی و تلاش برای طرح مساله در پارلمان آلمان، اعتراض به ایجاد مرکز مذهبی و اسلامی در وزارت خارجه برای مشاوره به وزیر با طومار ٧٠٠٠ امضا که به کنسل شدن منجر شد و فعالیت های دیگری در این زمینه که اکثر این فعالیت ها با مصاحبه های متعددی در رسانه های آلمان همراه بوده است. این فعالیت ها از جمله منجر به تهدید به قتل مینا احدی شد که پلیس آنرا جدی گرفت و برای مینا تیم اسکورت گذاشت. جمهوری اسلامی و سایر رگه های اسلام سیاسی از تاثیرات فعالیت مینا احدی و نقش او در محدود کردن آنها و بسیج جامعه و رسانه ها علیه آنها مطلعند و صف آرایی شدیدتری علیه او ایجاد کرده اند.

مصاحبه با مینا احدی در برنامه های کانال یک و استقبال مردم از این برنامه ها منجر به این شد که در کانال یک هفته ای یک ساعت برنامه به مینا دادند که موقعیت محکم تری برای مینا در ایران ایجاد کرد تا فعالیت های سیاسی و کمپینی اش علیه جمهوری اسلامی را در موقعیت مناسب تری ادامه دهد. در آلمان نیز فعالیت های مینا احدی موقعیت های مهمی را برای تشکیلات آلمان ایجاد میکند که باید با سازماندهی بهتر توسط تشکیلات آلمان از این فرصت ها برای پیشبرد فعالیت های میدانی و سیاسی استفاده بیشتری کرد.

نهادهای مورد حمایت حزب، همگی دوره بسیار پرکاری را پشت سر گذاشتند و فعالیت های درخشانی توسط نهادهای مورد حمایت حزب که کادرهای حزب در رهبری آنها قرار دارند صورت گرفته و موقعیت خود این نهادها در ایران و در سطح بین المللی بیشتر جا افتاده است. فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی، کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، کمپین برای آزادی کارگران زندانی، کمیته بین المللی علیه اعدام، اکس مسلم، کودکان مقدمند، و نیز برنامه با هم که در زمینه مسائل افغانستان و همبستگی میان مردم ایران و افغانستان فعالیت میکند و به نهاد شناخته شده ای در میان فعالین افغانستانی تبدیل شده است. 

حزب و زندانیان سیاسی

طی دوسال گذشته بار دیگر و در سطح وسیع تری نبض اقدامات و فعالیتهای حزب و کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی با نبض اعتراضات زندانیان سیاسی و خانواده های آنها تپید. این کمیته توانست صدای چهره ها و فعالین شناخته شده جامعه در عرصه زندانیان سیاسی جنبش دادخواهی باشد. روز جهانی سهیل در  سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱، صدای معترضین آبانماه، کرونا و زندان، اعتراض به حکم اعدام سه تن از بازداشت شدگان آبان، اعتراض به ربودن و اعدام روح الله زم، کمپین بایکوت جمهوری اسلامی، دفاع از برادران افکاری، جمع آوری امضا برای آزادی جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی، حمایت از طومار بایکوت جمهوری اسلامی از طرف خانواده ها و فعالین در ایران و جمع آوری امضا، خواست پیگرد قضائی رئیسی از شورای حقوق بشر سازمان ملل و همچنین حمایت از دادگاه حمید نوری و اخیرا آبان تریبونال، با وصل کردن ارتباط تنی چند از خانواده ها به آبان تریبونال، از جمله عرصه های فعالیت این کمیته بوده است. کار لابی ایستی و جلب حمایت  وزرای خارجه ایرلند، استرالیا و پارلمان هلند و برخی مجامع بین المللی علیه جنایات حکومت در آبان ۹۸، مسئله امنیت زندانیان به دلیل کرونا که موضوع امنیت جانی زندانیان سیاسی و آزادی آنان را به موضوع و مطالبه رسمی برخی نهاده تبدیل کرد. اعتراض به عضویت جمهوری اسلامی در شورای حقوق زنان سازمان ملل، دخالت سریع علیه حضور جمهوری اسلامی در نشست گلاسکو و حضور فعال در آبان تریبونال کمیته و سخنگوی آن شیوا محبوبی را بسیار رسانه ای کرد.

سازماندهی کنفرانس بین المللی آنلاینی به مناسبت روز جهانی در دفاع از زندانیان سیاسی در ۲۰ ژوئن، و نیز به مناسبت اعتراضات آبان با حضور مادران میدان مایو و فعالین جنبش برای آزادی زندانیان سیاسی از ایران و ترکیه و آمریکای جنوبی و نیز شرکت در برخی کنفرانس های دیگر از جمله اقدامات جالب کمیته بوده است.

این فعالیت ها کمیته را به مرجعی معتبر و شناخته شده تر در سطح بین المللی و در ایران تبدیل کرد. موقعیت کمیته در میان جنبش دادخواهی و جنبش آزادی زندانیان سیاسی در این دوره بیش از گذشته تحکیم شده است.

حزب و مبارزه علیه اعدام

جنبش علیه اعدام در فاصله بین دو کنگره قدمهای بلندی به جلو برداشت و در اعتراض به اعدام سه تن از معترضین آبان ۹۸ و همچنین اعدام نوید افکاری در ابعاد وسیع اجتماعی وارد زورآزمایی با جمهوری اسلامی شد و توانست اعدام معترضین آبان ۹۸ و دی ماه ۹۶ را متوقف کند. فعالین علیه اعدام در کارزار اینترنتی بزرگ “اعدام نکنید” نقش مهمی ایفا کردند و رفقای ما در کمیته بین المللی علیه اعدام با فراخوانهای مبارزاتی متعدد نقش برجسته ای در این پیشرویها داشتند. در اینجا می توان به آکسیون جهانی ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۰ که از سوی کمیته بین المللی علیه اعدام فراخوان داده شد و در ۱۸ شهر برگزار گردید اشاره کرد. آکسیون های متعددی دیگری در استکهلم و کپنهاگ توسط فعالین حزب در این زمینه سازمان داده شد.

فعالین حزب در کمیته بین المللی علیه اعدام همچنین مبتکر برگزاری کارزار دفاع از برادران افکاری به اتفاق دو نهاد دیگر یعنی کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و کمپین برای آزادی کارگران زندانی شدند که بازتاب خوبی در رسانه ها داشت و همچنین بیانیه این سه نهاد در باره روز جهانی علیه اعدام مورد توجه رسانه های فارسی زبان زیادی قرار گرفت.

یکی از جلوه های فعالیت علیه اعدام در دوره اخیر حضور پیگیر در مقابل محل دادگاه حمید نوری در استکهلم بوده است که هم اعتراضی علیه کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ بوده است و هم عاملی در تقویت جنبش دادخواهی با خواست دادگاهی و محاکمه کردن همه سران رژیم و عواملش که در ارتکاب جنایت علیه مردم ایران نقش داشته اند. در سوئد و آلمان چندین دیدار با مقامات این دو کشور به منظور اعمال فشار بیشتر علیه جمهوری اسلامی و بایکوت آن صورت گرفت.

حزب سابقه ای درخشان در مبارزه علیه اعدام دارد. از چهره دادن به زندانیان گمنام و تبدیل آنها به افراد شناخته شده بین المللی، نجات برخی محکومین به اعدام، پرهزینه کردن اعدام ها، و نیز پایان دادن عملی به سنگسار در ایران بخشی از تاریخ حزب در این عرصه است. در این دوره ترم اعدام قتل عمد دولتی است بیشتر سر زبان ها افتاده است. مدیای کمیته بین المللی علیه اعدام نیز بسیار شناخته شده است و پست های آن مورد توجه زیادی قرار میگیرد.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی (فری دم ناو)

این نهاد نیز اکنون در میان بسیاری از اتحادیه ها و نهادهای کارگری به عنوان یک نهاد پرکار و معتبر شناخته شده است به طوری که خبرهایش در برخی سایت های اتحادیه های کارگری کانادا منعکس میشود و برخی اتحادیه ها ساپورتر آن شده اند.گسترش ادبیات انگلیسی این نهاد در این دوره نقش موثری در پیشروی آن داشت. از جمله سایت لیبر استارت خبرهای فری دم ناو را منتشر میکند که در شناخته شدن فری دم ناو نقش زیادی دارد.

حساسیت نسبت به شکنجه و اعدام و مساله زندانیان سیاسی و یا کرونا و تاثیرات آن بر زندگی مردم و زندانیان سیاسی در ایران، شرایط اسفناک کودکان کار در شناخته شدن این نهاد در میان اتحادیه های کارگری موثر بود. کنفرانس موفقی اخیرا توسط فری دم ناو برگزار شد و تعدادی از رهبران شناخته شده کارگری و فعالینی مانند پیتر تاچل و اریک لی از سخنرانان آن بودند و با به آن پیام ویدیویی فرستادند.

تا کنون ۱۱ اتحادیه کارگری و چهره های شناخته شده بین المللی قطعنامه فری دم ناو با خواست اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار را امضا کرده اند. لغو مجازات اعدام، لغو احکام شلاق و مجازات های اسلامی،مشروعیت نداشتن احکام صادره توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات، حق تجمع، حق اعتصاب و حق تحزب از جمله مسائلی است که توسط تعدادی از اتحادیه های کارگری اکنون مطرح میشود.

حزب و عرصه پناهندگی

در دو سال گذشته فعالیت در عرصه پناهندگی گسترش بسیار بیشتری پیدا کرد و فدراسیون پناهندگان ایرانی به دلیل وضعیت اسفبار دهها هزار پناهجوی ایرانی در ترکیه توجه ویژه ای را متوجه ترکیه کرد. دبیر فدراسیون به سرعت با پناهجویان زیادی در تماس قرار گرفت. ۲۰۰۰ نفر از آنها به تلگرام فدراسیون پیوستند و با دیگر گروههای تلگرامی نیز رابطه فعالی برقرار گردید. با سازماندهی واحدهای پناهندگی در شهرهای مختلف، برگزاری جلسات، راه و چاه نشان دادن برای متشکل شدن، ارسال نامه به مراجعه مختلف، جمع آوری کیس ۹۰۰ پناهجو برای ارائه به پارلمان کانادا، جلوگیری از پنج پناهجویی که در آوریل امسال در معرض دیپورت بودند، و خدماتی مانند سازماندهی کلاس های زبان انگلیسی، گذاشتن دست پناهجویان در دست وکیل و خبرنگار و مددکار اجتماعی و پزشک و نماینده پارلمانترکیه، جمع آوری و ارسال حدود ۱۰ هزار دلار کمک برای برخی پناهجویانی که در شرایط غیر قابل توصیفی قرار داشتند عملا روحیه حاکم بر بسیاری از پناهجویان عوض شد و بقول عبدالله اسدی دبیر فدراسیون پناهجویان در طول یک سال اخیر جان تازه ای گرفتند چون حرف تازه ای شنیدند و عملکرد دیگری را تجربه کردند، با تجربه سازمانی خوشنام و باسابقه و مربوط به پناهجویان آشنا شدند.

علاوه بر ترکیه واحدهای فدراسیون در آلمان و سوئد که محل بیشترین پناهجویان ایرانی است فعالند و از طریق مشاوره به پناهجویان و سازماندهی آنها به اقامت آنها و جلوگیری از سرخوردگی و افسردگی آنها کمک میکنند. تعداد قابل توجهی از پناهجویان با کمک فدراسیون اقامت گرفته اند و نیروی خوبی حول فدراسیون جمع شده است.

برنامه «با هم»:

تحولات سیاسی در افغانستان برای حزب جایگاه خاصی دارد. هم از زاویه تحرکات اسلام سیاسی و هم دفاع از میلیون ها افغانستانی که در ایران زندگی میکنند. برنامه تلویزیونی که از پنج سال قبل شروع به کار کرد به تحولات در افغانستان و مهاجرین افغانستانی در ایران اختصاص دارد و عملا فراتر از یک برنامه تلویزیونی است و مجموعه‌ وسیعی از فعالیت را در بر میگیرد. پس از پنج سال کار میدانی مداوم، انعکاس عرصه‌های تعیین کننده در روند تحولات پر نشیب و فراز سیاسی در افغانستان، برنامه باهم به یک ثقل قابل اتکا تبدیل شده و برای فعالین سیاسی و اجتماعی افغانستان نامی معتبر و آشنا است. جهت‌گیری و واکنش به موقع، سبب شده است که برنامه یک ساعته هفتگی «باهم» بتواند در جایگاه قابل قبولی در میان سایر رسانه‌های خبری و تحلیلی در باره افغانستان قرار بگیرد.

بخش قابل ملاحظه‌ای از برنامه‌های هفتگی «باهم» به مبارزات زنان در افغانستان اختصاص دارد. با عنوان «زنان علیه طالبان» تظاهراتی در دهها شهر سازمان داده شد. مجموعه‌ای از فعالین زنان در داخل و خارج افغانستان به این کارزار پیوستند. تماس ها و امکاناتی که از طریق برنامه با هم و مشخصا توسط سیامک بهاری ایجاد شده بود و نیز تماس ها و موقعیت مینا احدی این کارزار را عملی کرد و موجی از تحرک سیاسی در داخل و خارج افغانستان از جمله در ایران شکل گرفت و بسیاری از رسانه‌‌های فارسی و بین‌المللی آنرا بازتاب دادند. فعالین زن افغانستانی که در صف اول این تجمعات بودند در برنامه باهم حضور یافتند. پیش از بازگرداندن طالبان نیز کارزارهای مختلفی در افغانستان شکل گرفت که برنامه با هم از طریق مصاحبه با فعالین این حرکت ها آنها را پوشش داد و تقویت کرد.

یک بخش ثابت از برنامه های «با هم» نیز انعکاس وضعیت فاجعه بار مهاجرین و پناهندگان افغان در ایران، علیه سیاست های راسیستی حکومت و تلاش برای جلب همبستگی با آنها است.تماس‌های خانواده‌‌های کارگران مهاجر افغان در ایران نشان می‌دهد که باهم به خانه‌‌های آنها راه یافته است. برنامه با هم در عین حال با فعالین، تشکل‌ها و نهادها و سازمانهای چپ و مترقی در افغانستان نیز در تماس است و در فعالیت های آنها نقش دارد.

حزب و مساله کودک:

شکل دادن و گسترش فرهنگ انسانی نسبت به کودکان، مقابله با قوانین و ارگان ها و سیاست های ضد کودکان، تلاش برای شکل گیری یا تقویت نهادهای مدافع حقوق کودک و دفاع از فعالین حقوق کودک از جمله فعالیت های حزب در این زمینه بوده است که بطور ویژه از طریق برنامه کودکان مقدمند در کانال جدید مورد توجه بوده است.

کمپین آزادی معلمان زندانی، کمپین علیه حجاب و بویژه حجاب کودکان، کرونا و مدارس، تلاش برای بستن مدارس مذهبی و تهیه پتیشن در این مورد، کمپین علیه ختنه کودکان و برگزاری سمیناری در این رابطه، سمینار علیه حجاب در استکهلم با همکاری چند تشکل دیگر، کمپین بازگشایی مدارس، تمرکز ویژه بر موضوع کودکان به قتل رسیده در آبان ۹۸، مصاحبه با نماینده امنستی در این زمینه و شکایت به دادگاه لاهه، مصاحبه با خانواده هایی که در سرنگونی پرواز اوکراین فرزندانشان را از دست داده بودند، تهیه برنامه های متعدد تلویزیونی علیه طرح‌های جمع‌‌‌آوری کودکان کار و خیابان از جمله فعالیت های کودکان مقدمند در این دوره بوده است. همینطور برنامه هایی در زمینه بی توجهی حکومت به کودکان در جریان گسترش کرونا، تمرکز روی اعتراضات دانش آموزان در بهار سال جاری، دفاع از فعالین زندانی مثل آتنا دائمی و مشکلات کودکانی که مادرانشان در زندان به سر میبرند، دفاع از معلمان زندانی، پرداختن به مدارس ناامن و کودکان شین آباد، وضعیت کودکان پناهنده، نقد نارسایی های کنوانسیون حقوق کودک در تماس با سازمان نجات کودک در سوئد که باعث شد این مساله رد نهاد سالانه آنها مطرح شود و همینطور نقد و افشای قوانین مذهبی در مدارس سوئد اقداماتی است که توسط فعالین حزب در این عرصه انجام شده است.

علیه اسلام سیاسی

یکی از عرصه های مهم فعالیت در خارج علیه اسلام سیاسی و شاخ و برگ های آن است که اساسا توسط نهاد اکس مسلم در دو کشور آلمان و سوئد متمرکز است. بعلاوه برنامه تلویزیونی آن که هر هفته با تعدادی از فعالین این عرصه در حزب و بیرون حزب مصاحبه میکند. ائتلاف نهاد‌های اکس مسلم و جمهوری بی‌ خدایان روز ۳ اکتبر را به عنوان روز جهانی‌ سهیل عربی‌ نام گذاری کردند. به مناسبت این روز، آکسیون هایی در چند شهر اروپا برگزار شد. که سهیل و فرنگیس مظلوم هم به مناسبت همین روز پیام دادند. بیانیه مربوط به این روز که توسط میلاد رسایی منش پیشنهاد شد، را بیش از ۱۵۰ چهره مطرح خداناباور، از جمله بنیاد ریچارد داوکینز امضا کردند و طومار نامه هم به بیش از ۱۱۰ هزار امضا رسید.حضور فعال در روز جهانی ارتداد، روز جهانی سهیل عربی و روز جهانی کفرگویی از جمله اقدامات نهاد اکس مسلم است.

نشریات

انترناسیونال نشریه مرکزی سیاسی حزب است که بصورت هفتگی منتشر میشود و مسائل مختلف سیاسی و تحلیلی اساسا مربوط به ایران و کارزارها و اعتراضات کارگری و توده ای و فعالیت حزب و فعالین حزب را بازتاب میدهد. صفحه بندی نشریه در این دوره کیفیت بسیار بالاتری پیدا کرد.

کارگر کمونیست نیز نشریه هفتگی است که با سردبیری به عنوان ادیتور به مسائل کارگری اختصاص دارد. نشریه ایسکرا که توسط کمیته کردستان برای سالهای طولانی منتشر میشد از چند ماه قبل انتشارش متوقف شد و کمیته کردستان اساسا به مدیای اجتماعی اتکای بیشتری کرده است.

سایت ها و مدیای اجتماعی:

در این دوره کیفیت برخی سایت ها از جمله سایت حزب به همت رضا مرادی بالا رفت، دسترسی به ادبیات قدیمی حزب راحت تر شد، ادبیات حزب در زمینه های مختلف و کارزارهای مختلف دسته بندی شد که امکان میدهد راحت تر سرچ شود، علاوه بر این پوسترهای هر روزه و با کیفیت بالا تهیه میشود که مورد استفاده نشریات و سایتها و مدیای حزب قرار میگیرد.

حدود ۴۰ پلاتفرم در مدیای اجتماعی توسط فعالین حزب در ارگان ها و نهادهای مختلف اداره میشود. تلگرام حزب روزانه بین ۱۵ تا ۴۰ پست از خبرهای اعتراضی و مسائل مختلف سیاسی منتشر میکند و با سرعت نسبتا بالایی نسبت به اتفاقات روز عکس العمل نشان میدهد. اینستاگرام حزب از مارس ۲۰۲۰ شروع به کار کرد و اخیرا مورد توجه دهها هزار نفر قرار گرفته است و بازدید کنندگان از پست ها به سرعت افزایش یافته و پست ها به چند هزار تا ۲۰۰ هزار بازدید کننده و چند صد تا ۱۰ هزار لایک رسیده است که تجربه بسیار موفقی است.

توییتر حزب چند ماه قبل شروع به کار کرد و سرعت رشد نسبتا خوبی داشته است.

اطلاعیه های حزب:

در فاصله دو کنگره حدود ۲۰۰۰ اطلاعیه و بیانیه توسط حزب منتشر شده است (این جدا از اطلاعیه های کمیته های حزبی است) که ۱۶۰۰ مورد آن به مسائل و اعتراضات کارگری اختصاص دارد و توسط تیم پرکار شهلا دانشفر و کاظم نیکخواه تهیه شده است. اطلاعیه ها نشان دهنده عکس العمل سریع حزب نسبت به مسائل مختلف سیاسی و مبارزاتی است که در عین حال خط دهنده است و در شکل گیری گفتمان های سیاسی در جامعه نقش ایفا میکنند. اطلاعیه های مربوط به اعتراضات در عین حال بخشا با نظردهی فعالین اعتراضات و مشخصا اعتراضات کارگری در داخل کشور تهیه میشود.

منابع آموزشی و ترویجی:

اینجا لازم است به پادکست هایی که در ماههای اخیر توسط کاظم نیکخواه تهیه شده است اشاره کرد. این پادکست ها منبع آموزشی مناسبی برای فعالین حزب و علاقمندان به حزب و کمونیسم است.

بیست مصاحبه از حمید تقوایی در مورد مبانی کمونیسم و نیز تاریخ دو حزب کمونیست ایران و حزب کمونیست کارگری نیز قبلا توسط حمید تقوایی تهیه شده که همراه با بسیاری دیگر از ادبیات حزب و نیز ادبیات غنی منصور حکمت منابع گسترده ای برای اعضا و کادرهای حزب و علاقمندان به کمونیسم و آشنایی با حزب است.

هزینه ها و تامین مالی حزب

طبق گزارش کمیته مالی حزب، بطور متوسط در دو سال گذشته ماهی حدود ۲۰ هزار یورو در ماه درآمد و کمی بیش از این مقدار هزینه داشته ایم. کسری بودجه از حساب ذخیره برداشت شده است.

منابع تامین مالی حزب شامل پروژه هایی که توسط کمیته مالی حزب سازماندهی میشود، حق عضویت ها و کمک مالی اعضا و دوستان حزب و کانال جدید است. در کمپین یک ماهه برای جمع آوری کمک مالی در فوریه امسال ۵۸ هزار دلار جمع آوری شد و بدنبال آن نیز حدود ۵۰ هزار دلار دیگر از جانب چهار نفر تعهد داده شده است. نکته قابل توجه دیگر اینکه تعداد دوستانی که به حزب کمک مالی میکنند رو به افزایش است و سازماندهی روتین جمع آوری کمک مالی باید جدی تر گرفته شود.

کمیته مالی حزب مسئولیت اصلی تامین مالی حزب را بعهده دارد و نقش تعیین کننده ای در تامین مالی حزب دارد. به دلیل گسترش فعالیت های حزب، نیاز به درآمد بیشتر به عنوان یک موضوع مبرم در مقابل حزب قرار دارد. هزینه ها مرتب بیشتر میشود، دو ماهواره و بهبود کیفیت آن و نیز نوسازی کامپیوترهای استودیو هزینه بالایی دارد، لازم است به تعداد بیشتری کمک هزینه پرداخته شود، تعدادی از فعالین داخل نیاز مبرمی به کمک دارند، و این مجموعه ایجاب میکند که نیروی بیشتری به تامین مالی حزب اختصاص داده شود.  

آذر پویا، کریم شاهمحمدی، کاوش مهران، شهاب بهرامی، سوسن صابری و اصغر کریمی اعضای کمیته مالی حزب هستند.

بخش دو: نگاهی به شرایط سیاسی حاضر و متد و جهت گیری حزب

همانطور که در زمینه های مختلف بطور فشرده توضیح داده شد حزب کمونیست کارگری بطور قاطع در این دوره نقش تعیین کننده ای در عمق دادن و متشکل کردن جنبش سرنگونی و تعین دادن به آن ایفا کرده است و به همین اعتبار میزان نفوذ آن و رشد آن نیز محسوس بوده است. این را در پیام هایی که از طیف های مختلف جامعه برای کنگره ارسال کرده اند نیز به خوبی میتوان مشاهده کرد. از فعالین حقوق زن و کارگران هفت تپه و نفت و فولاد، تا کارگر معدن و پزشک و پرستار و معلم و بازنشسته و کشاورز معترض اصفهانی تا دانشجو و جوان گیتاریست و جوان رنگین کمانی و مادر دادخواه و درجه دار ارتش و یا زن افغان و فعال بیانیه آزادی و خانواده های دادخواه، زن خانه دار، مخالفین ازدواج کودکان به این کنگره پیام فرستاده اند. اینها صرفا پیام نیست، بیانگر دایره وسیع فعالیت حزب در جنبش های مختلف حق طلبانه و پل های میان حزب و جامعه است. حزب با متدولوژی و برخورد سیاسی و زنده و رادیکالش در میان فعالین میدانی در جنبش کارگری و دانشجویی جای خود را بیش از همیشه باز کرده است. در اعتراضات حق طلبانه جاری طیفی از فعالین روشن و رادیکال شرکت دارند یا بلافاصله وارد آن میشوند و گرایشات عقب مانده و رفتارهای فرقه ای و سنتی را بر نمی تابند. متدولوژی حزب هم به فعالین حزب رویکردی میدهد که امکان تاثیرگذاری داشته باشند و هم به فعالین عملی جنبش های اعتراضی خط و جهت میدهد. این رویکرد نقش مهمی در اجتماعی کردن حزب، گسترش نفوذ حزب در میان فعالین و راه نشان دادن به فعالین حزب داشته است که در جنبش های اعتراضی بدون ابهام و تزلزل شرکت کنند و بر آن تاثیر بگذارند.

جنبش های حق طلبانه و مبارزه برای رفرم در زندگی مردم در برنامه حزب و ادبیات حزب و پراتیک حزب فصلی حیاتی و بسیار مهم و تعیین کننده را تشکیل میدهد. این جنبش ها هستند که فضای عمومی را می سازند و حزب خود را موظف می داند در همه آنها حضور داشته باشد و به تحکیم آنها، رشد گرایش رادیکال و تقویت آنها کمک می کند. این متد پایه ای حزب است. فعالین حزب سالها است با این رویکرد شکل گرفته اند ودر تک تک این جنبش ها حضور دارند و نقش موثری ایفا میکنند، آنها را تقویت میکنند، به رسانه ای شدن آنها و جلب همبستگی با آنها کمک میکنند وبا کمک طیف رادیکال این جنبش ها، گرایشات محافظه کار را پس میزنند. تبیین حزب از سیر تحولات سیاسی در ایران و ریشه های بحران جمهوری اسلامی، داشتن یک تشکیلات وسیع و تعداد قابل توجهی کادر مسلط به سیاست ها و متدولوژی حزب، دسترسی وسیع به جامعه، شناخته شده بودن حزب، و متدولوژی برخورد به جنبش سرنگونی، که به متد سلبی  در برخورد به جنبش سرنگونی در میان ما معروف است، اینها به حزب و فعالینش امکان تاثیرگذاری، متحد کردن، تضعیف گرایشات سکتی و تقویت همبستگی با جنبش های اعتراضی داده و حزب را با اقبال وسیعی در جامعه روبرو کرده است. رفقای ما در هر اعتراض حق طلبانه ای که بتوانند، حضور پیدا میکنند و با این نگرش اعتماد ایجاد می کنند و نقش ویژه ایفا میکنند. اما علاوه بر فعالین داخل کشور، تعداد مدام بیشتری از اعضای رهبری حزب و کمپینرهای حزب در سطح وسیعی شناخته شده اند و نفوذ کلام بیشتری در جامعه پیدا کرده اند. این نیز نقشی کلیدی در موقعیت حزب دارد. فاکتور دیگر مدیای حزب و مشخصا تلویزیون کانال جدید بعنوان یک رسانه معتبر و کاملا شناخته شده مخصوصا در میان کارگران و فعالین جنبش های اعتراضی است که بی وقفه و پیگیر اعتراضات حق طلبانه مردم را منعکس میکند، حول آنها از طریق مصاحبه و میزگرد و غیره بحث میکند، تحلیل و تبیین میکند و نگرش رادیکال حزب را در جامعه و جنبش های اعتراضی تحکیم میکند. در دو سال گذشته صدها فعال سیاسی از جنبش های مختلف از داخل و خارج کشور در برنامه های کانال جدید حضور یافته اند، به نقش آن پی برده اند و از حضور در برنامه ها استقبال میکنند. علاوه بر این فاکتورها حضور فعال تشکیلات خارج کشور حزب در همبستگی با اعتراضات داخل کشور، در همبستگی با مبارزات مردم و علیه سرکوبگری ها، علیه حضور مقامات جمهوری اسلامی، در فراری دادن آنها و علیه مماشات دولت ها با جمهوری اسلامی و جریانات اسلامی و در مقابله قاطع با اسلام سیاسی و اذان و مساجد وابسته به جریانات اسلامی، فاکتور موثر دیگری در گسترش نفوذ حزب در داخل کشور است.

در گزارشاتی که به نشست های کمیته مرکزی در یک سال اخیر ارائه کرده ام به یک نکته قابل توجه دیگر نیز اشاره کرده ام و آن اتحاد مستحکم صفوف حزب و وجود تعداد قابل توجهی از کادرها در رهبری حزب، در کمیته ها و نهادهای مورد حمایت حزب و فونکسیون های مختلف حزب است که بطور شبانه روزی و خستگی ناپذیر، با خوشبینی و روحیه ای مصمم مشغول فعالیت اند. این یک نقطه قوت حیاتی حزب است، حزبی بدون مشغله های داخلی، و در نتیجه کل انرژی حزب صرف فعالیت سیاسی، کمپین ها، فعالیت در ارگانهای تبلیغی و نشریات و غیره میشود. این روحیه اساسا ناشی از سیاست ها و تحلیل های حزب و موفقیت در زمینه های مختلف است. در پایان این گزارش لازم میدانم روی دو نکته تاکید کنم: وجود تعداد قابل توجهی از اعضا و کادرهایی که فعالیت حزبی، بخش قابل توجهی از زندگی شان را تشکیل میدهد سرمایه بزرگی است که به جرات میتوان گفت کمتر حزبی از چنین نیروی حاضر و آماده و مسلطی برخوردار است. فاکتور مهم دیگر نقش ویژه حمید تقوایی لیدر حزب است که سهم موثری در پیشروی و اتحاد صفوف حزب بازی میکند. این دو فاکتور در کنار تبیین منسجم اوضاع و سیر رو به پیش مبارزات اجتماعی، موتور پیشروی حزب را تشکیل میدهند. به جرات میتوان گفت هیچگاه حزب در چنین موقعیت ویژه ای قرار نداشته و در این دوره بدون اغراق، هر ماه پیشروی حزب محسوس بوده است.

جا دارد که از همه اعضا و فعالین حزب در داخل و خارج کشور که این موقعیت را برای حزب ایجاد کرده اند و نقش مهمی در تحولات سیاسی بازی میکنند از طرف کنگره حزب صمیمانه قدردانی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *