اول مه اعلام کرد که آینده ایران سوسیالیستی است

اصغر کریمی

متن پیاده شده سخنرانی در برنامه آنلاین به مناسبت اول مه

با سلام به عزیزان حاضر در این برنامه و بینندگان عزیز برنامه. قبل از هرچیز از خودت شیرین عزیز و همینطور کیان آذر عزیز که مدیریت برنامه را دارد و سازمان جوانان تشکر میکنم بخاطر این برنامه بسیار حرفه ای و پرباری که ارائه دادید. در عین حال این برنامه انعکاسی از مبارزه پرشوری بود که امروز و روزهای گذشته به مناسبت اول مه اتفاق افتاد. همچنین میخواهم دست صدها فعالی که برنامه های اول مه را در هفت تپه و فولاد اهواز و دیگر مراکز کارگری سازمان دادند، تجمعات روزهای گذشته در شهرهای کردستان را سازمان دادند، صدها فعالی که تجمعات امروز در بیش از بیست شهر را سازمان دادند، قطعنامه ها و بیانیه ها را نوشتند، تمام آنهایی که شعارنویسی کردند، مادران دادخواه و زندانیان سیاسی و فعالین کارگری که پیام دادند و همه آنهایی که به اشکال مختلف اول مه امسال را را پربار کردند بفشارم. حدود چهل تشکل کارگری، معلمان و بازنشستگان و دانشجویان و فعالین حقوق زن به مناسبت اول مه بیانیه دادند، در بیش از بیست شهر تجمعات و میتینگ های اعتراضی برپا کردند، سخنرانی های پرشور و عمیقی کردند که بقول مصطفی صابر انگار برخی از این بیانیه ها را مارکس نوشته و بعضی از این سخنرانی ها انگار توسط مارکس انجام شده است.

اینها اتفاقات بسیار شورانگیر و جالبی در ایران است. امروز طبقه کارگر گام دیگری به جلو برداشت و قاطع تر از همیشه نشان داد که چه رهبر شایسته ای برای جامعه ایران و انقلاب در ایران است. با بیانیه هایش نشان داد، با تجمعاتش نشان داد و گوشه ای از قدرتش را اعلام کرد. کدام جنبش و کدام طبقه است که میتواند چنین برنامه هایی را در دهها شهر سازمان بدهد، دهها بیانیه بدهد و اینطور عمیق و همه جانبه خواست تمام مردم را نمایندگی کند؟

گفتند درمان رایگان برای همه مردم، واکسیناسیون رایگان و فوری و همگانی، تحصیل رایگان برای همه مردم، رفاه برای همه مردم، گفتند حجاب اجباری باید لغو شود، هر نوع بیحقوقی زن باید نابود شود، به حقوق کودک باید احترام گذاشته شود، مجازات اعدام لغو شود، زندان و شلاق و شکنجه از صحنه جامعه پاک شود، زندانی سیاسی آزاد شود، آزادی بی قید و شرط بیان و عقیده و اعتراض و اعتصاب و تشکل و تحزب را فریاد زدند. کدام جنبش و کدام طبقه اینطور کل جامعه را نمایندگی میکند؟ اینطور عمیق، اینطور با قدرت و با احساس به میدان میاید و قد علم میکند در مقابل جمهوری اسلامی، قد علم میکند در مقابل جامعه سرمایه داری و کل مظالم و مصائب که در این جامعه بیداد میکند. و این ادامه هشت مارس امسال بود که بسیار گسترده و اجتماعی بود. هشت مارس هم روزی متعلق به این جنبش عمیق طبقه کارگر است، جنبش رهایی زن، جنبش برابری و عدالت طلبانه.

آیا تردیدی در این هست که زمانی که توازن قوا عوض شود بلافاصله و شاید در عرض چند هفته در سراسر کشور و در کلیه کارخانه ها و مراکز کارگری، کارگران تشکل های خودشان و شوراهای خودشان را میسازند و اداره شورایی را به کرسی مینشانند، و میگویند کارخانه و کل کشور باید به شیوه شورایی اداره شود؟ و آیا آنوقت تردیدی در این میماند که تشکل های قدرتمند کارگری کیفرخواست کل جامعه، مردمی که ستم دیده اند، از مادران دادخواه و خانواده های دادخواه تا همه کسانی که عزیزانشان به خاک و خون کشیده شدند، به فقر و محرومیت و نابرابری محکوم شدند را نمایندگی میکنند؟ آنوقت چه کسی میتواند جلو این نیروی عظیم را که جامعه را هم پشت سر خود به میدان میاورد، بگیرد؟

و آیا کسی تردیدی دارد که آینده ایران جامعه ای سوسیالیستی است؟ و در چنین جامعه ای خبری از تبعیض و نابرابری و ستم و استثمار و سرمایه داری و ارگانهای سرکوب و جاسوسی و اعدام و شلاق و شکنجه و دخالت مذهب در زندگی علیه مردم نخواهد بود؟ امروز حتی نمایندگان اپوزیسیون بورژوایی هم دارند اذعان میکنند که آینده جامعه ایران سوسیالیستی است. اینها شکوهمندترین اتفاقاتی است که در ایران دارد می افتد و این ویژگی جامعه ایران است. من جایی سراغ ندارم که خانواده دادخواه و نویسنده و بازنشسته و کارگر و معلم و دانشجو و ال جی بی تی کیو کنار هم قرار بگیرند و بگویند زنده باد اول ماه مه و بیانیه ها و کیفرخواست های متحد و مشترک بدهند. طبقه کارگر به همه مردمی که اتحاد میخواهند نشان داد که تنها طبقه ای است که میتواند کلیه خواست های مردم را نمایندگی کند و جامعه سوسیالیستی را سازمان بدهد.

اول مه امسال روز باشکوهی بود. یکی از دوستان اعلام کرد که امسال سال طبقه کارگر است. امروز طبقه کارگر آینده خوشبخت بیش از هشتاد میلیون مردم رنجدیده ایران را با صدای بلند اعلام کرد و امسال متحدتر و متشکل تر به میدان خواهد آمد. فراخوان من به همه مردم، به همه آنها که آزادی و رهایی میخواهند، به همه آنها که فقر و محرومیت و تبعیض و سرکوب و بیحقوقی نمیخواهند این است که با امیدواری و اعتماد به نفس هرچه بیشتر به گرد برنامه سوسیالیستی طبقه کارگر و حزبش متحد شوید و گرد هم آیید.

زنده باد فعالین اول ماه مه
زنده باد اول مه‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *