asqar-karimi

گزارش رئیس هیئت اجرائی حزب به پلنوم چهل و یکم کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ۷ و ۸ دسامبر ۲۰۱۳

asqar-karimi

اصغر کریمی ریس هیئت اجرائی حزب
گزارش عرصه های مختلف فعالیت کتبا برای رفقا ارسال شده است. این گزارش اولا چکیده این گزارشات و ثانیا یک ارزیابی فشرده از فعالیت و موقعیت حزب است. روشن است که درمورد برخی فعالیت ها بدلایل امنیتی نمیتوان چندان وارد جزئیات شد، بویژه درمورد فعالیت های داخل کشور حتی رئوس خیلی فعالیت های را هم نمیتوان توضیح داد.
در شش ماه گذشته حزب همچنان فعالترین حزب اپوزیسیون در داخل و خارج کشور بوده است و حجم گسترده ای از فعالیت موفق را در عرصه های مختلف به پیش برده و در زمینه هائی پیشروی محسوسی داشته است.
در داخل کشور فعالیت ما در این دوره کیفیتا پیشرفت کرده و برخی رفقا و شبکه های حزبی به سبک کار جدیدی روی آورده و پتانسیل رشد بیشتری از خود نشان داده اند…
در برخی از کانون های مبارزه تلاش ما به تغییراتی در طرح روشن تر مطالبات آنها منجر شده است که این یک پیشروی بسیار قابل توجهی است.
در جنبش کارگری روابط حزب و یا فعالین حزب با تعداد بیشتری از مراکز کارگری گسترش یافته و فعالیت های موثری انجام شده است. با اکثر اعتراضات قابل توجه و مهم در جنبش کارگری مستقیم یا غیر مستقیم در تماس بوده ایم و روابط ما با آنها تاثیرات محسوسی در ارتقاء مبارزه آنها داشته است. اینجا باید به نقش کانال جدید هم اشاره کرد که بدلیل طیف وسیع بیننده، مرتبا امکانات جدیدی در جنبش کارگری فراهم کرده است و بویژه در روزهای اخیر شاهد حضور وسیعتر کارگران کارخانه ها و مراکز صنعتی در کانال جدید بودیم. بینندگان کانال جدید طیف گسترده ای را تشکیل می دهند اما خانواده های کارگری بینندگان پر و پا قرص آن هستند و در سال های اخیر تاثیرات زیادی از این کانال گرفته و خیلی هایشان به مبلغین این کانال و مباحث آن تبدیل شده اند.
همانطور که مشاهده میکنید بدلایل امنیتی این گزارش خیلی کلی است. امیدوارم با گزارش شفاهی شهلا دانشفر دبیر کمیته سازمانده حزب تصویر روشن تری از فعالیت های حزب در داخل کشور بگیرید.
در کردستان در پلنوم قبل گفتیم که شاهد پیشرفتی در زمینه دخیل شدن تعداد بیشتری از فعالین حزب در بحث ها و جدل های سیاسی و فعالیت های حزبی هستیم. این روند در این دوره نیز ادامه داشته شده است. در زمینه دخالت در مباحث سیاسی ماکرو مربوط به نقد ناسیونالیسم کرد در منطقه، عراق و ترکیه و سوریه، دخالت ما تاثیرات قابل مشاهده ای در کردستان داشته و بویژه با استقبال طیفی از فعالین چپ مواجه شده است. برنامه های تلویزیونی کمیته کردستان نیز از نظر حجم گسترش یافته و از نظر محتوا بهتر شده است. یک اقدام خوب کمیته کردستان در این دوره مصاحبه با تعداد قابل توجهی از فعالین کمونیست خارج از حزب بوده است.
این فعالیت ها فضای مناسب تری را در جلب توجه به حزب و اتوریته سیاسی حزب بوجود آورده که باید به گسترش کمپین های سیاسی ما در کردستان ترجمه شود. چیزی که هنوز بعنوان یک نقطه ضعف اصلی در کردستان باید از آن اسم برد. سازماندهی پراتیک اجتماعی ما در کردستان هنوز ضعیف است. فعالیت های کمیته علیه اعدام در این زمینه در کردستان الگوی خوبی بود و نشان داد که اگر کمیته کردستان نیز این جهتگیری را داشت قطعا فعالیت های بسیار موثرتری شکل میگرفت.
در خارج کشور روی چند نکته باید تاکید گذاشت:
در این دوره با سر کار آمدن روحانی و بدنبال آن پروسه مذاکرات اتمی، غرب و مدیای غربی و حتی نهادهائی مانند امنستی در زمینه همان حقوق بشر نیم بند هم سکوت کردند و از این نظر فضای دشوارتری برای فعالیت وجود داشت. اما علیرغم این و علیرغم ضعف های خود ما، تشکیلات خارج حزب فعالترین بخش اپوزیسیون و بطور واقعی محور و ستون اصلی آکسیونها و کمپین های سیاسی بود. علیه اعدام، در دفاع از زندانیان سیاسی، در دفاع از کارگران زندانی، علیه اسلام سیاسی، در عرصه دفاع از حقوق پناهندگی، اینها مهمترین سنگرهای مبارزه علیه جمهوری اسلامی در خارج کشور بود که حزب و کادرها و نهادهای نزدیک به حزب در همه این عرصه ها در خط مقدم مبارزه قرار داشتند. از نظر آکسیونی پیشروی ما از جمله این بود که تقریبا در همه کشورها و شهرهائی که حضور داریم حزب یک ستون اصلی اعتراض است. اینرا مشخصا در زمینه اعتراض علیه اعدام میشد مشاهده کرد. موارد دیگری از شروع توجه بیشتر و نزدیکی بیشتر به حزب را نیز میتوان مشاهده کرد و اینها شاخصی از شرایط مناسبی است که حزب برای گسترش فعالیت هایش در خارج بدست آورده است.
در عرصه مبارزه با اسلام سیاسی فعالیت های زیادی در این فاصله صورت گرفته که مشخصا به فعالیت های مینا احدی و فعالیت های فشرده مریم نمازی گره خورده است. واحدهای اکس مسلم نیز در این دوره کشورهای بیشتری شکل گرفته و ابعاد فعالیت را بیشتر کرده است.
نکته سوم و اصلی کماکان شکل دادن به یک رهبری قوی در خارج کشور است که هر روز و در همه کشورها بتواند حضور داشته باشد، از فرصت ها و به کمک واحدها استفاده کند، از نظر سیاسی و نقد و جدل جریانات دیگر نقش ایفا کند و کلا حزب را در خارج کشور نمایندگی کند. طرحی در این زمینه برای رفقا ارسال شده است که باید در پلنوم به سرانجام برسد.

کانال جدید:
کانال جدید در همان روزهای پلنوم چهلم در ابتدای ماه ژوئن امسال برنامه های ۲۴ ساعته خود را شروع کرد و از آنجا که این کانالی معتبر و جا افتاده و شناخته شده در ایران است بسرعت بینندگان خود را بازیافت. برنامه های پخش مستقیم کانال جدید نشان میدهد که در سراسر کشور بیننده داریم و در فضای سیاسی جامعه و فرهنگ و تفکر سیاسی بینندگان نقش محسوس و قابل توجهی داریم. این پیشروی را قدم به قدم میتوان نشان داد. اکنون به وضوح همراهی مردم را با مجریان کانال جدید در زمینه مقابله با جمهوری اسلامی، علیه مذهب، علیه اعدام و در زمینه های مختلف سیاسی شاهد هستیم. درمورد حزب نیز داریم تلاش میکنیم که بینندگان صریح و روشن از حزب دفاع کنند، امر خود بدانند و این به یک مساله عمومی تر در تلویزیون تبدیل شود. علاوه در این دوره تلاش متمرکزتری برای جا انداختن مطالبات و فرموله تر کردن مردم بر سر خواستهایشان انجام شده است.
برنامه های لایو در این دوره از نظر کیفی بدرجاتی بهبود یافته است و رابطه مردم با برنامه ها نزدیک تر و سیاسی تر شده است. با اینهمه کار بیشتری توسط خود مجریان باید صورت گیرد و آمادگی در اجرای برنامه ها باید افزایش یابد.
از نظر سازمانی در این دوره شاهد بهبودی محسوس در کانال جدید بودیم. رفقای بیشتری بطور روزمره در هدایت کانال جدید و رفع نواقص آن دارند نقش ایفا میکنند و همکاران بیشتری مسئولیت بعهده گرفته اند. با اینهمه کانال جدید اگر بخواهد تصویری شود، برنامه های متنوع داشته باشد، تولید که الان خیلی کم است افزایش یابد، برنامه ها زنده تر باشد و از یکنواختی خارج شود به همکاران خیلی بیشتری نیاز دارد. از جمله برای موزیک و فیلم تا سرگرمی و کلیپ و تهیه گزارش در شهرهای مختلف و یا تولید کننده برای میزگرد و مصاحبه و همینطور کادر فنی برای کار در استودیوها و مخصوصا رفقائی که مثل جمیل فرزان همه چم و خم کارها را بدانند، در همه این عرصه ها نیاز به همکاران بیشتر است.
کماکان تصویری شدن کانال جدید، متحرک تر شدن آن، تنوع و ارتقای کیفیت فنی و محتوائی برنامه ها باید در دستور ما باشد. این مهمترین کانال تماس با جامعه است و باید بیش از این به فکر صرف نیرو برای آن باشیم.

نشریات و مدیای اجتماعی:
در زمینه نشریات به شیوه ای روتین فعالیت ها ادامه یافته و نشریات انترناسیونال، ایسکرا، کارگر کمونیست و جوانان منظما منتشر شده است. نشریه تئوریک کمونیسم کارگری مدتی است منتشر نشده است.
در زمینه مدیای اجتماعی پیشرفت بسیار کمی داشته ایم که اصلا جوابگو نیست. سازمان جوانان مستثنی است و مراجعه به سایتهای آن بالا است. بحث های خوب و راهگشائی در حاشیه پلنوم قبل و بعدا در هیئت اجرائی در زمینه مدیای اجتماعی داشتیم اما هیچکدام به نتیجه عملی نرسید. کاری که باید در این دوره به سرانجام برسانیم تا شاهد بهبودی جدی در این عرصه باشیم.
در این عرصه باید به دو نمونه کار موفق اشاره کرد که میتواند به الگوئی برای حزب و فعالین حزب تبدیل شود. یکی صفحه فیس بوک زندانیان سیاسی است که سیزده هزار عضو دارد و به یکی از معتبرترین صفحات تبدیل شده و بلاگ مریم نمازی که تا امروز بالای دو میلیون مراجعه داشته و روزانه هفت هشت هزار بازدید کننده دارد.

نهادهای نزدیک به حزب:
حجم عظیمی فعالیت توسط این نهادها انجام شده است. اکثر این نهادها در فاصله بین دو پلنوم پیشروی محسوسی داشته اند و نفوذ و اعتبار آنها افزایش یافته است. اکنون به جرات میتوان گفت در زمینه اعدام، زندانیان سیاسی و کارگران زندانی، دفاع از حقوق پناهندگی، کودکان و علیه اسلام سیاسی، نهادهای ما از هر نهاد مشابه دیگری شناخته شده تر و معتبرتر است. بطور مشخص لازم است درمورد فعالیت کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در این دوره تاکید ویژه تری بشود که بسیار شناخته شده تر شد. رسانه هائی که با شیوا محبوبی مصاحبه کردند دال بر کار موثر این کمیته در این دوره بود. البته موفقیت این نهادها در شش ماه گذشته یکسان نبوده است و رهبری حزب باید فعالانه در جهت انتقال سنت ها و تجارب مثبت هرکدام از این نهادها به نهادهای دیگر تلاش نقشه مندتری داشته باشد.
حضور فعال ما در جنبش های مختلف ناشی از یک دیدگاه بسیار سیاسی و طبقاتی، غیر فرقه ای به معنی عمیق کلمه، سبک نسبتا اجتماعی ما در این فعالیت ها، و ناشی از نوع معینی از کمونیسم، کمونیسم سیاسی، است. حضور فعال ما نیز ناشی از همین دیدگاه است و اینها اولا تفاوت قابل توجه ما را با بقیه چپ حتی حزب کمونیست ایران و حکمتیست ها ایجاد کرده و هم موجب حضور فعال تر حزب در صحنه سیاسی جامعه شده است. این نگرش در عین حال در عمل و نظر روی بخشی از چپ تاثیرات محسوسی باقی گذاشته و دیدگاهشان را بدرجات به ما نزدیک تر کرده است. این برای هژمونی کل چپ در مقیاس وسیع آن ضروری است.
همینجا این نکته را نیز اضافه کنم که تلاش آگاهانه و نقشه مند برای جذب فعالین سیاسی کمونیست که تعدادشان هم در ایران بسیار زیاد است باید بخشی از کار ما باشد. یعنی تلاش کنیم روی دیدگاههای آنها تاثیر بگذاریم و حقانیت دیدگاههای خود را در میان آنها جابیندازیم و این طیف وسیع را هژمونی کنیم. هرچند فضای بخشی از اینها طیف سنتی است اما ما قدرت این را داریم.
در زمینه مالی هزینه های حزب نسبت به قبل بدلیل تلویزیون ۲۴ ساعته بیشتر شده در حالیکه منابع درآمد ما تغییری نکرده است و به همین دلیل شروع به گرفتن وام کرده ایم. امکانات زیادی در کشورهای مختلف هست که لازم است با سازمان بهتری سراغ آنها برویم تا هم از پس هزینه های جاری برآئیم و هم با قوی تر کردن بنیه مالی حزب بتوانیم پروژه های بیشتری در دستور قرار بدهیم و نیروی حرفه ای بیشتری آزاد کنیم. قراری نیز در این زمینه به پلنوم ارائه شده و امیدوارم بعد از پلنوم شاهد کار فشرده و موثرتری در زمینه مالی داشته باشیم.

بعنوان یک جمعبندی:
مجموعه فعالیتی که مستقیما توسط واحدهای حزب و یا نهادها و کمپین های نزدیک به حزب انجام شده است، نشانه بارزی است که حزب در مقایسه با هر جریان اپوزیسیونی فعالیت بسیار وسیعتری داشته است و باعث شده است که حزب در مقایسه با سایر جریانات اپوزیسیون یک قدم جلوتر برود. اما علیرغم این و علیرغم وجود کانال جدید با تعداد بیننده زیاد اما نمیتوان احساس رضایت کرد. با اینهمه فعالیت، اینهمه جنبه های مثبت در مقایسه با هر جریان اپوزیسیون دیگر و با توجه به اوضاع سیاسی و بحران جمهوری اسلامی و شناخته شده بودن حزب، باید پیشروی خیلی بیشتری میداشتیم. یک مشکل مهم این است که ما هنوز شکل و شمایل حزبی برای کسب قدرت را نداریم و این کمبود را باید بسرعت برطرف کنیم. این بحث مهمی است که باید در مرکز ثقل توجه ما قرار گیرد و سرنخ های مهمی از مباحثی که در سال های گذشته داشته ایم را به جائی برسانیم.

مشکل از فعالیت ها نیست. همه فعالیت ها درخشان بوده اند. در حجم بالائی و با تلاش صدها نفر از فعالین حزب و بعضا منحصر بفرد. اشکال از چهارچوبی است که فعالیت ها در آن انجام میشود. ما نیاز مداوم به پروژه هائی داریم که ایمیج حزبی برای کسب قدرت را به جامعه بدهد. نه فقط حزبی خوب و مدافع مردم. نه فقط حزبی با تحلیل ها و تفسیرهای درست و خوب. این شامل پروژه هائی که حزب را به میان مردم میبرد، پروژه هائی که موقعیت حزب را در اپوزیسیون و رسانه ها تقویت میکند، ایمیجی که از رهبران حزب داده میشود، تصویری که هرروز از حزب میدهیم، نوع فراخوان ها، فعالیت هائی که مستقیما به تحکیم اعتماد مردم نسبت به حزب منجر میشود، تعداد رهبران و چهره هائی که مقابل جامعه قرار میدهیم، تلاشی که برای تکثیر بیشتر چهره های حزب میکنیم، در اشلی که ظاهر میشویم، نسبت به سوژه ها و مسائلی که عکس العمل نشان میدهیم، و دهها نوع فعالیت مشابه میشود. به یک معنی یک فکوس دائم روی حزب و تصویری که مردم، اپوزیسیون، و حتی صفوف حزب از حزب میگیرد. به سرانجام رساندن بحث اصالت پراتیک و تبدیل آن به انواع پروژه ها و سازماندهی های بزرگ و اجتماعی موفق از جمله اقدام مهم دیگر ما در این دوره باید باشد. امیدوارم در پلنوم این بحث پا بخورد و منشاء تغییرات بزرگی در راستای تبدیل حزب به یک حزب سیاسی بزرگ و موثر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *