بازی دوگانه حکومت، کرنش در سازمان ملل، گردن‌کشی ازداخل- مهران محبی

پزشکیان روز سه‌شنبه در هفتاد و نهمین اجلاس سالانه سازمان ملل با موضوع “صلح، توسعه پایدار و کرامت انسانی” پشت تریبون قرار گرفت و به‌عنوانرئیس‌جمهوری اسلامی ایران به دروغ‌گویی و چرندبافی پرداخت.

ازآنجاکه برای اکثریت نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس معلوم بود که پزشکیان هم مانند رئیسی و رؤسای پیشین کثیف جمهوری اسلامی در سازمان ملل به دروغ‌گویی و تلاش برای ارائه تصویری خلاف واقع از جمهوری اسلامی خواهد پرداخت، قبل از شروع به سخنرانی او سالن را ترک کرده و به‌این‌ترتیب یک بی‌آبرویی و بی‌اعتباری دیگر در سازمان ملل برای حکومت اسلامی رقم خورد.

کلیت سخنان پزشکیان چیزی غیر از نشخوار چرندیات همیشگی رؤسای پیشین جمهوری اسلامی در اجلاس سازمان ملل نبود. اما سه نکته در سخنرانی‌اشقابل‌توجه هستند. اول، در ابتدا او رئیس‌جمهور شدن خود راوقیحانه حاصل اعتماد و رأی مردم به برنامه اصلاحات و اقتصاد پایدار و تعامل با جهان و شعار وفاق ملی خودشعنوان کرد و درحالی‌که کل دنیا از شکست انتخاباتی رژیم باخبر هستند، در یک جلسه جهانی دروغ گفت. دوم، از صلح‌طلبی و سر جنگ و دعوا نداشتن جمهوری اسلامی با دیگران حرف زد و سوم، از اعلام آمادگیحکومتش برای تعامل با اعضای آژانس اتمی برای حل بحران هسته‌ای صحبت کرد. علاوه بر این، برای حضور در نشست گفتگویبین‌الادیانی از لیور استرنفلد، استاد دانشگاه اسرائیلی – آمریکایی دعوت کرده و با او دیدار نموده است.

پزشکیان با گنجاندن موارد ذکر شده در سخنرانی‌اش هدف ارائه تصویری متفاوت با گذشته که جهان تا به امروز از جمهوری اسلامی به‌عنوان یک حکومت اسلامی با هویت ایدئولوژیکی ضدیت با آمریکا و اسرائیل و مشخصاً خواهان نابودی اسرائیل، پایگاه اصلی تروریسم اسلامیو منشأ تنش و ایجاد بحران و ناآرامی در منطقه و جهانشناخته و حکومتی که به یمن انقلاب “زن، زندگی، آزادی” در محاکم و مجامع جهانی محکوم به نقض حقوق بشر شده است، دنبال می‌کرد.

این “چرخش‌ها” را نباید به‌حساب پزشکیان گذاشت. خود او در زمان تبلیغات انتخاباتی و همچنین در روز تحلیفشبه‌عنوانرئیس‌جمهور، صراحتاً و قاطعانه اعلام کرد که همه چهارچوب‌ها و خطوط را خامنه‌ای تعیین کرده و او فقط مجری دستورات رهبر است و قرار نیست هیچ‌چیزتازه‌ای اضافه کند. پزشکیان در سازمان ملل فقط قرائت‌کننده متنی بود که منطبق بر شرایط بحرانی جدیدی که در داخل و خارج، حکومت را احاطه کرده واز پیش نوشته و به تأییدخامنه‌ای رسیده بود. این یک بعد از بازی حکومت بود.

بعد دیگر از بازی بلافاصله بعد از سخنرانی پزشکیان در سازمان ملل با واکنش فوریعباس عراقچی عضو تیم همراهی‌کننده دولت در نیویورکشروع شد که صحبت پزشکیانمبنی بر آمادگی جمهوری اسلامی برای کاهش تنش با اسرائیل را تکذیب کرد و به‌علاوه اعلام کرد که رژیم اسلامی نسبت به حمله اخیر اسرائیل به لبنان بی‌تفاوت نخواهد بود. دو روز بعد هم خامنه‌ای در دیدار با پیش‌کسوتان جنگ ۸ساله بر ادامه مخالفت جمهوری اسلامی با به‌زعم خودش نظام سلطه به سرکردگی آمریکا تأکید کرد و جنگ جبهه مقاومت و حزب‌الله با اسرائیل را از جنس جهاد فی‌سبیل‌الله دانست.

سپس حسن خمینی طرف‌دار اصلاحات در نامه‌ای به حسن نصرالله اعلام آمادگی برای حضور در هر سنگریبرای مقابله با اسرائیل که او لازم بداند، کرد و امام‌جمعه اردبیل قول اعزام جوانان استان‌های اردبیل و آذربایجان به لبنان را داد.روزنامه کیهان نیز در حمله به پزشکیان نوشت که سخنان نسنجیده و بسیار عجیب پزشکیان مبنی بر اینکه به شرطی که اسرائیل سلاح‌های خود را کنار بگذارد، ما هم آماده هستیم تا سلاح‌های خود را کنار بگذاریم، باعث شده دستاویز جدیدی برای رسانه‌هایبین‌المللی و منطقه‌ای دشمن فراهم کند.

این بازی دوگانه برای خامنه‌ای و حکومتش در این مقطعضروری بود. دست بالا پیداکردن اسرائیل در جنگ با حماس و حزب‌الله و برتری‌های نظامی و تکنولوژیکی و نفوذ امنیتی اسرائیل در بالاترین رده‌های اطلاعاتی و امنیتی نیروهای محور مقاومت و جمهوری اسلامی که طی چند ماه اخیر تعداد فراوانی از سران و فرماندهان اصلی و کلیدی اردوگاه تروریسم اسلامی را به‌راحتی ترور و از بین برده و به‌این‌ترتیب ترس و وحشت از ترورشدن به دل همه سران حکومت و خود خامنه‌ایانداخته، ضرورت چنین کرنشی از زبان پزشکیان که آگاهانه و عامدانه با مجوز خامنه‌ای بازیگر نقش کاذب موقعیت قطبی با باندهای اصول‌گرا شده، از دل تلاش برای کاستن از خشم اسرائیل نسبت به خود و کاستن از فشارهای سیاسی و اقتصادی بین‌المللیدرآورده بود.

اما از طرف دیگر هم خامنه‌ای مجبور بود که به طرف‌داران خود و گروه‌های تروریست وابسته‌اش بگوید استراتژی سیاسی و ایدئولوژیکی جمهوری اسلامی که همانا جهاد فی‌سبیل‌الله (جنگ نه برای دفاع از کشور، بلکه برای دفاع از اسلام در هر نقطه از جهان) تغییر نکرده و نمی‌کند و صف تروریسم خود را متحد و همراه با خود نگه دارد.خامنه‌ای برخلاف کسانی مانند عراقچی و کیهان شریعتمداری مستقیم به پزشکیان حمله نکرد و اصلاً نامی از وی و سخنرانی‌اش نبرد و این حاکی از اجرای یک طرح و موضع‌گیری دوگانه مهندسی شده حکومتی بود. حملات عراقچی و شریعتمداری و دیگران به پزشکیان هم بخشی از بازی از پیش برنامه‌ریزی‌شده حکومت در تکرار تلاش شکست‌خورده ایجاد دوقطبی کذایی و عوام‌فریبانه میان پزشکیان و خامنه‌ای و اصول‌گرایان بود.

ولی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی در بازی شکست خوردند. اکثر صندلی‌های سالن سازمان ملل هنگام سخنرانی پزشکیان خالی بودند، صحبت‌های او جدی گرفته نشدند و جو حاکم به ضرر جمهوری اسلامی بود و واکنش‌هایغربی‌ها به سخنرانی پزشکیان به‌روشنی بیانگر بی‌اهمیتگرفته‌شدن ادعاهایاو مبنی بر تغییر در سیاست جمهوری اسلامی در تعامل با جهان هستند. دراین‌رابطهاظهارنظر دستیار معاون وزیر امور خارجه آمریکاقابل‌توجه است که گفته است ایران باید در عمل تغییر کند، نه در حرف. او همچنینمی‌گوید که درحالی‌که پزشکیان سعی دارد این پیام را برساند که مایل به دیپلماسی و تعامل با جهان است، از زمان آغاز به کار دولتش برخی اقدامات نگران‌کننده از قبیل ارسال موشک بالستیک به روسیه و ادامه حمایت‌ها از گروه‌های تروریستی از سوی جمهوری اسلامیصورت‌گرفته و ما به استفاده از همه ابزارهای موجود برایپاسخگوکردن رژیم ایران ادامه خواهیم داد.

در درون حکومت و در میان گروه‌های تروریستی وابسته هم به‌خاطر هارت‌وپورت‌ها و درعین‌حالدرماندگی‌های عملی و میدانی جمهوری اسلامی در برابر اسرائیل که ۴۵ سال مدعی نابودکردنش بود، توان انسجام بخشیدن را به سیاق و حدود گذشته ازدست‌داده است و مهم‌تر از همه تشدید اعتراضات از داخل زندان‌های جمهوری اسلامی تا برگزاری تجمعات ایرانیان خارج کشور در اعتراض به حضور پزشکیان رئیس‌جمهور حکومت جنایت و کشتار و قاتل ده‌ها هزار معترض و مخالف، یاوه‌گویی‌های او را خنثی نمود.

جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها به بن‌بست رسیده و بی‌اعتبار شده است. در داخل و خارج زیر فشار و درمانده است و راهی برای برون‌رفت ندارد و عامل اصلی درماندگی‌ها و بن‌بست‌هایهمه‌جانبهآن، در جریان بودن انقلاب است. انقلاب است که حکومت را از مشروعیت انداخته و در سطح بین‌المللی رویش حسابی نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *