پزشکیان و برداشتن مرزهای میان کشورهای اسلامی- مهران محبی

پزشکیان که به دعوت نخست‌وزیر عراق به این کشور سفر کرده است، در دیدار با رئیس‌جمهور عراق پیشنهاد حذف مرزهای میان کشورهای اسلامی با الگوبرداری از اتحادیه اروپا را داده است!

این پیشنهاد پزشکیان در عین اینکه از نظر مناسبات سیاسی و اقتصادی و امنیتی در منطقه بسیار چرند و بی‌ربط است، ولی او نجات حکومتش از بحران‌های اقتصادی و منطقه‌ای و به‌علاوه باز کردن دست تروریسم اسلامی در منطقه را دنبال می‌کند. البته این پیشنهاد شدیداً از طرف رئیس‌جمهور عراق رد شده است.

پیشنهاد الگوبرداری از اتحادیه اروپا برای کشورهای اسلام‌زده جوک و مسخره است؛ چون هیچیک از معیارها و استانداردها و اهدافی که مبنای از میان برداشتن مرزهای میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده‌اند، در منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلامی نزدیک و هم مرز نه‌تنها وجود ندارند؛ بلکه اوضاع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کاملاً متفاوت و در نقطه مقابلی با اروپا حاکم است.مهم‌تر از همه جمهوری اسلامی در داخل ایران با بحران حاکمیت و عدم مشروعیت مواجه است و یک انقلاب قدرتمند برای سرنگون‌کردنش در جریان است و در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللیبی‌اعتبار و منزوی است و حتی در میان دولت‌های اسلامی همسایه هم مطرود و رانده شده است.

پزشکیان به‌عنوانپیشنهاددهنده چنین طرحی، رئیس‌جمهور و نماینده حکومتی است که بی‌ثبات‌کننده‌ترین حکومت در منطقه و حتی در جهان است. نماینده حکومتی است که تروریسم و جنگ‌افروزیمنطقه‌ای و کشتارجمعی و ایجاد ناامنی بخش مهم هویتش است.نماینده حکومتی است که خود بخشی از بحران و لاینحل ماندن مسئله فلسطین است و یکی از طرفین تروریسمی است که کشتار مردم بی‌دفاع غزه برایش مائده‌ای برای گسترش و تقویت تروریسم اسلامی در برابر تروریسم دولتی اسرائیل با سوءاستفاده از حقانیت مردم فلسطینبه‌حسابمی‌آید.نماینده حکومتی است که ۴۵ سال است در ایران هر گونه آزادی‌خواهی و هر گونه اعتراض اجتماعی را به شدیدترین شیوه سرکوب می‌کند. نماینده حکومتی است که نیمی از جامعه (زنان) را انسان به‌حسابنمی‌آورد و زندان‌ها را به بزرگ‌ترین قتلگاه زندانیان سیاسی تبدیل کرده و در خیابان‌ها معترضینرا قتل‌عاممی‌کند. نماینده حکومتی است که سرتاپا فاسد و چپاولگر است و از قاچاقچیان بین‌المللی مواد مخدر و قاچاق‌فروشان نفت و تخطی‌کنندگان از قوانین پول‌شوییبه‌خاطرتحریم‌هایبین‌المللی و قبول‌نکردنFATF است.نماینده حکومتی است که در سر هر خیابان و چهارراهی مزدوران اسلحه به دستش را برای حمله به زنان بی‌حجاب و هر تجمع اعتراضی مستقر کرده و پست‌های بازرسی در ورودی‌ها و خروجی‌های شهرها و در مسیر جاده‌هایبین‌شهری و بین استانی دایر کرده و شبانه‌روز خودروها و سرنشینان خودروهای عبوری را بازرسی و بازخواست می‌کند و این آن جنبه جوک و مسخره‌آمیز پیشنهاد فوق است.

اما واقعیاتی که پزشکیان در پشت بیان این مزخرفات دنبال می‌کند، یافتن روزنه‌هایی برای کاستن از فشارهای کمرشکن بحران‌هایی است که حکومتش را به‌زانودرآورده‌اند. جمهوری اسلامی به‌خاطرتحریم‌هایبین‌المللیشدیداً در فشار است و دیگر با قاچاق مواد مخدر و فروش قاچاق نفت هم توان تأمین هزینه‌های مالی خود را ندارد. پزشکیان صراحتاً در دیدارش با رئیس‌جمهور عراق از ضرورت خنثی‌سازیتحریم‌هابه‌وسیله وحدت میان کشورهای اسلامی یا همان ایجاد اتحادیه کشورهای اسلامی حرف زد.

جمهوری اسلامیبه‌شدت زیر فشار کمبود پول برای تأمین تروریسم و اداره حکومت خود ازیک‌طرف و سروسامان دادن حداقلی به اوضاع اقتصادی و کاهش بحران‌های انرژی از طرف دیگر است. طبق اعترافات سران حکومت ۲۰۰ میلیارد دلار براینگه‌داشتن تولید گاز به میزان فعلی و ۲۰۰ میلیارد دلار برای ادامه تولید برق در حد کنونی نیاز است و به گفته پزشکیان برای رشد اقتصادی (۸ درصدی!) به ۲۰۰ میلیارد دلار پول نیاز است که فقط ۱۰۰ میلیارد دلار آن در داخل موجود است و باید۱۰۰ میلیارد دلار ازسرمایه‌گذاری خارجیتأمینبشود.

معلوم است که منظور پزشکیانخنثی‌سازیتحریم‌هایی است که علیه جمهوری اسلامی اعمال شده‌اند و او به دنبال مجاب کردن دولت‌هایی مانند دولت عراق و اقلیم کردستان برای نقض تحریم‌های آمریکا و اروپا و رساندن دلار به جمهوری اسلامی برای حل مشکلات مالی خود است و این پروژه حکومت با شکست مواجه خواهد شد، مگر با فروش قاچاقی و زیر قیمت بازار جهانی آن هم معلوم نیست که دولت عراق و دولت اقلیم کردستان کی و چگونه پول کالاهای قاچاقی خرید کرده از جمهوری اسلامی را پرداخت کنند. بانک مرکزی عراق زیر فشار دولت آمریکا از روز اول سال میلادی جاری طرح ممنوعیت معاملات به دلار آمریکا و انتقال ارز به پنج کشور از جمله ایران را به اجرا گذاشته و در نتیجه امکان حل مشکل مالی و ارزی جمهوری اسلامی از طریق عراق تقریباًغیرممکن است.

اما بخش دیگر از هدف سفر پزشکیان به عراق، همکاری‌های امنیتی برای باز بودن بیشتر دست جمهوری اسلامی در قتل و ترور مخالفان سیاسی مخصوصاً در اقلیم کردستان است.

این سفر در حالی صورت‌گرفته است که بندوبست‌های امنیتی میان دولت عراق و دولت اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی در حال اجرایی‌شدن هستند. همین چند روز پیش بود که دولت اقلیم کردستان به خواست جمهوری اسلامی شروع به بستن اردوگاه‌ها و مکان‌های اسکان سازمان‌های مستقر در کردستاناپوزیسیون رژیم اسلامی در سلیمانیه و انتقال آن‌ها به مناطق دیگر از جمله “سورداش” و خلع سلاح نیروهای آنها کرده است.

جمهوری اسلامی با سرنگون‌شدن حکومت صدام حسین از طریق حمله نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق، از طریق ایجاد و تقویت گروه‌های اسلامی و تروریستی به واسطه نفوذی که از قبل بر احزاب ناسیونالیستی مانند اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان عراق و باند اسلامی حکیم داشته، نفوذ سیاسی و نظامی خود را در آن منطقه تقویت کرده و عملاً عراق را به بخشی از جبهه محور مقاومت به سرکردگی خود تبدیل کرده است. با چنین نفوذی در عراق است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در هر کجای خاک عراق خواسته‌اند، دست به ترور فعالین سیاسی گریخته از ایران زده و فراتر از آن طی دو سال گذشته که انقلاب “زن، زندگی، آزادی” در ایران در جریان است، حکومت برای کم‌رنگ و کم‌تأثیرجلوه‌دادن اوضاع انقلابی و فشاری که برخودش حاکم گردیده، با گرفتن چراغ‌سبز از دولت اقلیم بارها اردوگاه‌های احزاب سیاسی مستقر در خاک کردستان عراق را توپ‌باران و موشک‌باران کرده است.

هدف اساسی پزشکیان از سفر به عراق و دیدار با سران دولت عراق و سران اقلیم کردستان، گرفتن اطمینان بیشتر و محکم‌تر برای سلب امکان هر نوع تحرک نظامی احزاب مخالف مستقر در کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی است. یکی از اهداف حکومت این است تا از طریق خلع سلاح و محصور نمودن آنها در منطقه‌ای که برایش خیلی راحت و کم‌هزینه است تا بمباران و توپ‌بارانشان کند، بتواند هر بلایی بر سرشان بیاورد و کشتار و قتل‌عام به راه بیندازد.

پزشکیان این اطمینان محکم را از نچیروان رئیس اقلیم کردستان عراق گرفت. نچیروان در استقبال از سفر پزشکیان به اقلیم کردستان قاطعانه قول داد که اجازه ندهد هیچ اقدامی از خاک کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی صورت بگیرد و معلوم است که منظورش خلع سلاح و محصور کردن نیروهای اپوزیسیون حکومت اسلامی است که روند آن را آغاز کرده است.

برای جمهوری اسلامی که زیر فشار انقلاب “زن، زندگی، آزادی” هر روز بر شتاب روند سرنگونی‌اش افزوده می‌شود، بسیار مهم است که بخشی از نیروهای مخالف خود را از طریق دولت اقلیم کردستان زمین‌گیر کند و در عین درماندگی برای روحیه بخشیدن به صفوف به‌هم‌ریخته خود و نشان دادن درجه بی‌حد درنده‌خویی و سبعیت و آدم‌کشی خود برای ارعاب جامعه، دست به کشتار و قتل‌عاممخالفین خود در کردستان عراق بزند. نقشه شومی که باید علیه آن دست به افشاگری زد و مانع از هرگونه تعرض حکومت اسلامی به این بخش از اپوزیسیون شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *