زن، زندگی، آزادی- سوسن صابری

susan saberi

مردم زیادی دور شعله آتش جمع شده اند و فریاد میزنند مرگ بر دیکتاتور. زن جوانی رقص کنان حجابش را برمیدارد و درون اتش میاندازد. این صحنه و صحنه های مشابهی که زنان معترض یا حجابشان را پرتاب میکنند و یا آنرا میسوزانند ویا موهایشان را قیچی میکنند، صحنه های فوق العاده ای است که مردم جهان را به تحسین واداشته است. از جمعه ۱۶ سپتامبر که گشت ارشاد جمهوری اسلامی مهسا (ژینا) امینی ۲۲ ساله را بخاطر حجاب کشت ، شهرهای ایران هر روزه شاهد اعتراضات هر روزه زنان و مردان خشمگین بوده است. خشم و نفرت مردم از ۴۳ سال جنایت و خفقان و فقرو سرکوب زنان در دوران حکومت اسلامی، اینبار به جرقه دیگری برای انفجار احتیاج داشت. قتل وحشیانه مهسای جوان این جرقه بود. ایران و جهان این روزها شاهد صحنه های پر افتخار و تحسین برانگیز اعتراضات مردم شجاع در مقابل یک رژیم سرکوبگر و نیروهای مسلح وحشی اش است که فریاد میزنند: این اخرین پیامه، هدف کل نظامه.
توازن قوا بین مردم و حکومت اسلامی هم عوض شده است. دیگرمردم نمیترسند. دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند. اینبار نیروهای سرکوبگر هستند که از دست مردم فرار می کنند و کتک میخورند. با اینحال رژیم مسلح همچنان با شلیک به تظاهرات مردم از حیات خودشدفاع میکند. در جریان این تظاهراتها تا بحال دهها کشته و تعداد زیادی زخمی و دستگیر شده اند.
یک جنگ تمام عیار هر روزه بین نیروهای رژیم و مردم جان به لبآمده در کف خیابانها در جریان است. زنان شجاع رهبری این مبارزه بر علیه حکومت اپارتاید جنسی را در دست دارند. حجاب اجباری نمیخواهند. گشت ارشاد و پلیس اخلاق نمیخواهند. و دیگر به همین خواسته ها هم محدود نیستند. زنان و مردان در خیابانها فریاد میزنند مرگ بر خامنه ای. جمهوری اسلامی نمی خوایم نمی خوایم. حکومت ضد زن نمی خوایم نمیخوایم.
در مقابله با میلیونها زنی که حجاب اسلامی و قونین اسلامی را زیر پا میگذارند، رییس جمهور رییسی نطقی علیه انها ایراد کرد و خواستار شدید تر شدن برخورد با زنان شد. دستگیری و برخورد وحشیانه با مهسا و قتل وی مدتی پس از این سخنرانی رییسی اتفاق افتاد.
در همین روزها که مردم در ایران در اعتراض به قتل مهسا و سرکوب و جنایت ۴۳ ساله این حکومت بدون ترس و بقیمت جانشان در خیابانها هستند، رییسی،یکی از مسببین اصلی کشتار زندانیان سیاسی در سالهای ۶۰ و مشوق برخورد شدید با زنان بد حجاب، در روز ۲۱ سپتامبر به نیویورک میرود و در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی میکند. پذیرش این جانی بعنوان نماینده مردم ایران یک اقدام شرم آور از طرف سازمان ملل است که مردم ایران آنرا فراموش نخواهندکرد. رییسی و سایر سران حکومت نه تنها نباید در چنین مجامعی پذیرفته شوند،بلکه باید بجرم جنایت علیه بشریتمحاکمه شوند.
مردم و بویژه زنان ایران شایسته بیشترین و صمیمانه ترین حمایتها از طرف مردم دنیا و مشخصا مردم سوید هستند. اتحادیه هاو سازمانهای مدافع حقوق زنان و حقوق انسان و احزاب سیاسی باید سکوتشان را بشکنند وبا محکوم کردن رفتار وحشیانه رژیم با زنان، همبستگی خود را ابراز کرده و در کنار مردم ایران بایستند.دولت سوید میبایست از خواست مردم ایران مبنی بر بایکوت سیاسی جمهوری اسلامی حمایت کند. همصدا شدن مردم آزادیخواه سوید با مردم ایران و بایکوت سیاسی جمهوری اسلامی، بهترین کمک به زنان و مردم ایران برای رسیدن به حقوق حقه شان است.
جمهوری اسلامی با اجباری کردن حجاب، حکومت خود را مسلط کرد و بدست زنان مخالف حجاب سرنگون خواهد شد.
سوسن صابری
منتشر در روزنامه سوئدیSydsvenska بتاریخ ۲۳ سپتامبر۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *