۸ مرداد: اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش، اهواز و اراک

کارگر زندانی آزاد باید گردد

روز هشت مرداد بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه اعتراضاتشان در سه شهر اهواز، شوش و اراک در مقابل تامین اجتماعی تجمع کردند.

در اهواز بازنشستگان با شعارهای “کارگر زندانی آزاد باید گردد”، “و فقط کف خیابان بدست میاد حقمون”، پیگیر مطالباتشان شدند. در این تجمع بنرهایی با نوشته “افزایش دستمزدها به بالای خط فقر ۱۸ میلیونی”، “افزایش مستمری، طبق تورم”، “تاحق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم”، “خط فقر هجده میلیون، حقوق ما ۳ میلیون” جلب نظر میکرد و بیانگر خواستها و اعتراض بازنشستگان بود.

در شوش بازنشستگان برای پیگیری مطالباتشان مقابل تامین اجتماعی تجمع کردند. در این تجمع خانواده ابو جاسم فتلاوی نیز شرکت کرده بودند. ابوجاسم یکی از بازنشستگان معترض بود که علیرغم بیماری حاد کبدی همواره در تجمعات حضور داشت و متاسفانه روز چهارم مرداد ماه درگذشت. او کارگری محبوب و رزمنده بود و در روز گرامیداشتش بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش با سردست گرفتن عکس بزرگ او در جلو صف اعتراضشان بصورت راهپیمایی به میان خانواده و بستگان وی رفتند و مراتب تاسف و تسلیت خود را اعلام کردند. بدین ترتیب بازنشستگان شوش با ارج گذاشتن به مبارزات ابوجاسم فریاد اعتراضشان را به پاسخ نگرفتن خواستهای کارگر بازنشسته ای چون ابوجاسم بلند کردند. حزب کمونیست کارگری بار دیگر درگذاشت ابوجاسم را به خانواده وی و دوستانش تسلیت میگوید.

در تجمع روز هشت مرداد کارگران در سخنرانی هایشان از وضعیتی که بر سر ابوجاسم فتلاوی آمد سخن گفتند و یکی از سخنرانان با خشم و نفرت فریاد میزد و میگفت که چرا دولت پول صندوق بازنشستگی را که متعلق به ما کارگران است را به ما نمیدهد و سودش را به جیب خود زده است؟ دولت غلط میکند که جواب نمیدهد. در این تجمع بازنشستگان شعار میدادند: “فقط کف خیابون بدست میاد حقمون”، “خیلی دروغ شنیدیم، عدالتی ندیدیم”.

پنج ماه از آغاز سال میگذرد و هنوز تکلیف میزان افزایش حداقل مستمری بازنشستگان روشن نیست و آنها بین مجلس و دولت پاسکاری میشوند. بعلاوه اینکه دیگر مطالبات آنها پاسخ نگرفته است. بازنشستگان خواهان لغو مصوبه دولت مبنی برای افزایش ناچیز ده درصدی حقوقها هستند که یک تعرض آشکار به زندگی و معیشتشان است. اجرای همسان سازی و افزایش حقوقها به بالای خط فقر هجده میلیونی، درمان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن، آزادی بازنشسته زندانی اسماعیل گرامی که از فروردین ۱۴۰۰ با ۴ سال حکم در زندان است و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات از جمله خواستهای بازنشستگان است. بعلاوه پرداخت دیون دولت به صندوق بازنشستگی که اکنون به مرز ۴۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و پایان دادن به اختلاس ها و دزدی ها یک مطالبه دیگر آنهاست. بازنشستگان در اعتراضاتشان بارها بر حق تشکل مستقل خود تاکید کرده اند. از خواستها و اعتراضات آنها باید فعالانه پشتیبانی کرد و صدایشان را بازتاب داد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۸ مرداد ۱۴۰۱، ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *