Erdoğan’ın Hükümeti ve İslamcı Partisi Deşifre Edilip Soyutlanmalıdır

دولت اردوغان و حزب اسلامیش باید افشا و منزوی شوند

بیانیه حزب کمونیست کارگری ایران:

دولت ترکیه تهاجم نظامی تمام عیاری را علیه مردم مناطق کردستان به جریان انداخته است. بنا به گزارشهای مختلف از اواخر ماه ژوئیه که این لشکرکشی تحت عنوان مقابله با تروریسم “پ ک ک” شروع شد تاکنون صدها تن از مردم بیگناه به قتل رسیده و صدها هزار نفر آواره شده اند. در برخی شهرها مثل شهر جزیره در جنوب ترکیه حکومت نظامی برقرار شده و در حملات و تعرضات نظامیان به مردم طی یک روز بنا به برخی گزارشها حدود ٣٠ نفر غیر نظامی از جمله چند کودک در این شهر کشته شدند. این جنگ به مناطق کردستان ترکیه محدود نشده و ارتش ترکیه در مناطق کردنشین سوریه و عراق نیز هرروز بمباران و گلوله باران پایگاههای اپوزیسیون کرد را ادامه میدهد. بنا به اعلام رسمی دولت ترکیه عملیات نظامی ارتش ترکیه در خاک عراق با توافق و حمایت مسعود بارزانی انجام میشود. و این خود اوج تعفن ناسیونالیسم کرد را بر ملا میکند که بخاطر منافع حقیر فرقه ای و دیپلماتیک خویش حاضر است بر جنایات ارتش ترکیه علیه مردم منطقه تحت حاکمیت خود چشم بپوشد و حتی از آن حمایت کند.
بر متن فضای جنگی موجود، دولت اردوغان و دستجات متعلق به حزب اسلامی “عدالت و توسعه” بشدت بر تبلیغات و فضا سازی ناسیونالیستی و شوینیستی و “خون ترک” و تعصبات عقب مانده ترکی میکوبند، باندهای سیاه با پرچم و نماد عثمانی بشدت فعال شده اند و هرجا که مردم کرد زبان را گیربیاورند به آنها حمله میکنند. هفته گذشته چندین مورد حمله به کارگران کرد و فروشگاههایی که صاحبانش کرد زبان بودند جلوی چشم پلیس صورت گرفت. در سایه این فضای ناسیونالیستی و فاشیستی مخالفت با اردوغان و حکومتش عملا ممنوع شده است. گزارشهایی مبنی بر بستن برخی روزنامه های منتقد منتشر شده است.
روشن است که این جنگ و جو ناسیونالیستی که حزب عدالت و توسعه و اردوغان به آن خزیده است، نه فقط علیه مردم کرد زبان بلکه علیه هرگونه آزادیخواهی و انتقاد و مخالفت و علیه تشکلهای مستقل در سراسر ترکیه است. دولت اردوغان و حزب اسلامیش در تلاش است با اشغال سنگر ناسیونالیسم کرد در انتخابات بعدی که قرار است اول نوامبر برگزار شود آرای بیشتری را از جبهه ناسیونالیستها به سوی خود جلب کند، به آرای حزب “دموکراتیک خلقها” لطمه بزند و مانع حضور آنها در پارلمان شود، فضای مخالفت و اعتراض را عقب براند و زمینه را برای افزایش اختیارات اردوغان فراهم کند. اما از همه مهمتر، دولت اردوغان از پیشروی جنبش ضد داعش در منطقه کردستان سوریه و محبوبیت وسیع تشکل های ضد داعش و یگانهای زنان و یگانهای موسوم به یگانهای مدافع خلق به وحشت افتاده و نگران است که این محبوبیت و فضای آزادیخواهانه و خود مدیریتی که ایجاد شده در فضای سیاسی کردستان ترکیه و کل ترکیه تاثیرات خودرا بگذارد و میخواهد این موقعیت را از آنها بگیرد و آنها را عقب براند. تاکنون نیز یک اقدام سریع ارتش ترکیه وارد شدن به مناطق تحت کنترل نهادهای مردمی در سوریه و ایجاد حکومت نظامی در این مناطق بوده است.
بطور کلی حزب حاکم عدالت و توسعه و شخص اردوغان در حاکمیتش به سرازیری افتاده است و بویژه در یک سال گذشته با مخالفتها و مقابله و اعتراضات وسیع مردم روبرو شده و با مشاهده افت جدی آرایش در انتخابات اخیر موقعیت خودرا به شدت در خطر می بیند. حمایت آشکار اردوغان و دولتش از جریان سیاه و ضد انسانی داعش، نفرت عمیقی را در سطح بین المللی و در خود ترکیه علیه آنها برانگیخته است. افشای فساد و رشوه خواری و دزدیهای وابستگان دولت اردوغان در شرایط گسترش فقر و بیکاری در ترکیه نیز یکی از دلایل گسترش خشم و نفرت علیه حکومت اردوغان است. تلاش و تقلای دولت اردوغان در کنار زدن قوانین سکولار و جلو کشیدن قوانین و سنتهای اسلامی نیز یک عرصه جدی مخالفت و مقابله مردم با این حکومت است. در این شرایط اردوغان و حزبش در تلاشند در پرتو شعله فاشیسم و ناسیونالیسم ترک و در یک فضای جنگی و بلبشو و از طریق به میدان کشیدن باندهای سیاه اعتراضات را خفه کنند، مردم را مرعوب نمایند، انتخابات را مدیریت کنند و خودرا بر سر قدرت نگه دارند.
دولت اردوغان نشان داده است که یک تکیه گاه مهم ارتجاع و قوم گرایی و مذهب و تروریسم در منطقه است. حزب کمونیست کارگری ایران همه کارگران و مردم شریف و مترقی در ایران و در سطح جهان را به مقابله با جنایات و سیاستهای دولت اردوغان و حزب اسلامی “عدالت و توسعه” فرا میخواند. ما خودرا در کنار همه کارگران و نیروهای مترقی و مردم شریف ترکیه میدانیم که با دولت اردوغان مقابله میکنند. این جریان کثیف و ضد انسانی را باید منزوی نمود. یک صف قدرتمند و فعال از انسانهای مدرن و سکولار و چپ در سطح بین المللی باید علیه دولت اردوغان و حزب اسلامیش پا بگیرد و وارد عمل شود. جنایات این دولت علیه نیروهای اپوزیسیون کرد و همه تشکلهای کارگری و مستقل و حمایتش از “داعش” و دستجات فاشیستی در کردستان سوریه و در عراق و دیگر مناطق را باید افشا کرد و مورد اعتراض قرار داد. دولتهای حامی ترکیه نظیر دولت های آمریکا و آلمان و دیگر نیروهایی که از جنایات اردوغان و ارتش و پلیس ترکیه دفاع میکنند باید وسیعا افشا شوند. رسانه ها و کسانی که همچنان در مورد معجون مسخره ای بنام “اسلام میانه” نوع ترکیه ای توهم پراکنی میکنند باید منزوی و افشا شوند. به انزوا کشیدن دولت اردوغان و حزب اسلامیش یک گام مهم در پیشروی چپ و رادیکالیسم و آزادیخواهی در کل منطقه است.
حزب کمونیست کارگری ایران
١٧ سپتامبر ٢٠١٥

ترجمه ترکی این بیانیه را از طریق اینجا ملاحظه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *