kongere15

پیام حزب کمونیست ایران به کنگره نهم حزب کمونیست کارگری ایران

kongere15
توسط رفیق نصرت تیمورزاده خوانده شد

رفقای عزیز !
صمیمانه ترین شادباشهای ما را جهت برگذاری کنگره نهم حزبتان بپذیرید.
کنگره شما در زمانی برگذار میشودکه ادامه بحران جهانی سرمایه داری،هرج ومرج، جنگهای نیابتی و قومی وعروج جریانات ارتجاعی اسلامی، سیمای جهان سرمایه داری وکشور های پیرامونی را ترسیم میکنند. در این میان بویژه خاورمیانه به مرکز تاخت وتاز ورقابت نیروهای امپریالیستی و قدرت های منطقه ای تبدیل شده است.

پدیده دولت اسلامی “داعش” و گسترش سریع آن در عراق وسوریه بدون تجاوز آمریکا به عراق و افغانستان، بدون گماشتن یک دولت شیعی و به غایت ارتجاعی در عراق، بدون به بیراهه کشاندن مبارزات مردم علیه رژیم دیکتاتوری بشار اسد، بدون کشمکش و دخالت قدرتهای ارتجاعی در منطقه نظیر ترکیه، ایران، عربستان، قطر و … در اوضاع عراق و سوریه قابل تصور نیست. همین واقعیات ماهیت به غایت ارتجاعی و دغلکارانه ائتلاف ضد “داعش” را به نمایش میگذارد. تحرکات “داعش” عملا به بهانه ای برای پیشبرد دور جدیدی از سیاستهای میلیتاریستی آمریکا و ناتو تبدیل شده است. تشکیل ائتلاف بین المللی علیه “دولت اسلامی” بخشی از تلاش آمریکا برای اعاده موقعیت از دست رفته در خاورمیانه و تأمین هژمونی بر دیگر بلوک بندی های سرمایه داری در جهان است.

جمهوری اسلامی ایران هم در دل اوضاع نابسامان کنونی میکوشد از یکسو از طریق سازش با آمریکا و دیگر قدرتهای غربی وهمسوئی با آنان در مواجهه با بحران های منطقه ای و از سوی دیگر با تشدید فضای سرکوب و اختناق در داخل ایران، بقای خود را به مثابه یک قدرت منطقه ای تضمین کند. با این وصف عمیقتر شدن بحران قتصادی، اجتماعی وسیاسی و تشدید منازعات جناحهای حکومتی و درماندگی رژیم در مقابله با این بحران ها گسترش اعتراضات کارگری و توده ای را در چشمنداز قرار داده است.

در بستر این هرج و مرج جهانی ومنطقه ای و با توجه به زمینه های عینی رشد اعتراضات توده ای در ایران هم فرصتها وهم مخاطرات در برابر جامعه قرار گرفته اند. اعتراضات میلیونی درکشورهای متروپل سرمایه داری و بویژه کشورهای جنوبی اتحادیه اروپا ، خیزش های توده ای وانقلابی در شمال آفریقا و خاورمیانه همان فرصتهایی هستند که در مقابل جامعه و ضرورتا در برابر نیروهای کمونیستی قرار گرفتند. همزمان فروکش این اعتراضات و شکست خیزش های انقلابی در غیاب یک جنبش اجتمای قدرتمند کمونیستی خطراتی را توضیح میدهند که ممکن است آینده جنبش انقلابی و توده ای در ایران را تهدید کنند. نیروی کمونیسم و چپ در ایران در بستر همین فرصتها ومخاطرات باید راه خویش را به جلو بگشایند.

تردیدی نباید داشت که بدون اجتماعی شدن کمونیسم در ایران، بدون تلاش برای ایجاد یک قطب چپ نیرومند در جامعه، امکان سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی و خنثی کردن تقلاهای بخش های مختلف اپوزیسیون بورژوائی ایران برای جابجائی قدرت از بالا موجود نیست. نیل به این اهداف بدون به میدان آمدن جنبش کارگری و دیگر جنبشهای اجتماعی پیشرو و تأمین رهبری کمونیست ها بر این جنبش ها میسر نیست. در جدال جاری در جامعه کمونیسم وقطب چپ جامعه باید موفق به تسخیر ذهنیت توده های مردم گردیده و افق یک جهان نوین را ترسیم نماید. هیچکدام از ما دراین جدال بیوظیفه نیستیم. اوضاع کنونی وظایف بس خطیری را بر دوش ما کمونیست ها قرار داده است.
بار دیگر برای نهمین کنگره شما آرزوی موفقیت داریم.

از طرف کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران
اکتبر ۲۰۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *