kongere3

پيام شوراى مركزى سازمان سوسياليستهاى كارگرى افغانستان به كنگرۀ نهم حزب كمونيست كارگرى ایران

kongere3
توسط رفیق رحمانی خوانده شد

رفقا و حضارگرامی شرکت کننده در کنگره!
بدين وسيله شاد باش هاى رفيقانۀ ما را به مناسبت برگذارى موفقانۀ كنگرۀ حزب تان که خود یک رویداد خجسته و امید بخش است بپذيريد.

سازمان سوسياليستهاى كارگرى افغانستان با توجه به تلاش و مبارزۀ حزب کمونیست کارگری ایران در عرصه های مختلف مبارزه و با توجه به نقشی که به لحاظ تاریخی در جنبش کمونیستی ایران اداء نموده است و مهمتر از آن به دلیل درک انترناسیونالیستی، هم سرنوشتی و مشترکاتی که جنبش سوسیالیستی کارگری در جهت امر پیش برد مبارزۀ سوسیالیستی به ويژه در اوضاع جاری و مصائبی که بشریت در کل و جنبش سوسیالیستی طبقۀ کارگر به صورت اخص در سطح منطقه و جهان به آن مواجه است، اعتقاد دارد که جنبش سوسیالیستی کارگری در اوضاع و احوال جاری در منطقه و جهان به دور از درک های نادرست سکتاریستی رایج و مسلط بر برخی از نیروهای سیاسی چپ، بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به همکاری و همیاری دارد. از این رو این جنبۀ فعالیت و تقویت آن یکی از اهم وظائف ما را تشکیل می دهد. امیدواریم که کنگرۀ حزب شما در این زمینه بیشتر از قبل توجه مبذول بدارد و در امر تحقق آن به ویژه در سطح منطقه پیش گام باشد.

ما ميدانيم كه در اوضاع كنونى و با سَبُعِیَّتى كه سرمايه دارى جهانى براى جنگ طبقاتى پيشه كرده است، در حقيقت وجود بحران مزمن درونى خودش را به نمايش ميگذارد. نظام سرمايه داریِ معاصر برای رفع و رجوعِ بحران اقتصادی یی که در سطح جهانی به آن گرفتار آمده است و برای خروج از آن، دارد بشریت را به پرتگاه نابودی سوق می دهد. ملیتاریسم، رشد و توليد فاشيسم، تروريستم دولتى و اسلامى و قوم گرایی و ناسیونالیسم و بالاخره تجهيز و به كار انداختن هيولاى اسلام سياسى از تبعات بلافصل این سیستم و استراتژی تفوق آن بر جهان با هر ابزاری است. شكست خیزش های مردمى و مسخ آنها در شمال افریقا و خاورمیانه، دفاع از جنايات دولت فاشيستى اسرائيل، عروج فاشيسم در اوكرائين و تجهيز مادى و فكرى آن، شيوع أمراض خانمان برانداز، بيكارى و فقر و تشديد استثمار طبقۀ كارگر جهانى، شاخص هاى اين بحران را تشكيل ميدهند.

رهائی بشریت از نکبت نظام سرمایه داری و مصائب آن و حل معضل هاى سياسى، اقتصادى و اجتماعى گسترده در سطح جهان بر عهدۀ طبقۀ کارگر و جنبش سوسیالیستی کارگری است، گزینۀ سومی وجود ندارد. بدين جهت رسالت و مسؤولیت كمونيستها و سوسياليست هاى كارگرى به حيث يگانه اميد براى رهايی بشریت و نابودی نظام سرمایه داری و بربریت كارمزدی و بر پایی جامعۀ درخور و شایستۀ انسان امروز، سنگين تر از قبل شده است و صف اين مبارزين نيز دارد هر روزه گسترش مى يابد.

ما نيز همانند شما اعتقاد داريم كه جمهوری اسلامی سرمایه در ایران باید با قهر انقلابی طبقۀ کارگر و فعالین سوسیالیست و مردم آزادیخواه بزیر کشیده شود. جمهورى اسلامى و طبقۀ حاکم از بدو قدرت گیری نامیمونش پس از قیام با شکوه بهمن، از ترس بروز “فتنۀ بزرگ” يا همان “طوفان انقلابى” مردم آزادیخواه در پیشاپیش آن طبقۀ کارگر، تب مرگ بر تَنَش مُستَولی بوده و است. به قول زنده یاد منصور حكمت: “اين هيولا را نميشود در قوطى كرد”! طبقۀ کارگر و جنبش سوسیالیستی کارگری در ایران برای تحقق این امر شریف و انسانی نیاز به همدلی، اتحاد و تحزب دارد. بگذار اين کنگره مَحَکی باشد برای رفتن به پیشواز چنین امری خطیر.

رفقا!
همانسان كه شما خود به درستی تحلیل و بررسی كرده ايد، سازمان سوسیالیستهای کارگری افغانستان نیز معتقد است كه پيروزى انقلاب كارگرى در ايران می تواند جرقه یی باشد كه تمام خاورميانه را به سمت رهائی و تلاش برای آن، كمك نماید. با سرنگونى جمهورى فاشيستى اسلامى این دُژ ارتجاع و توحش سرمایه داری توسط طبقۀ كارگر، كمونيست ها و جنبش آزادی خواهانۀ مردم ایران، طبیعی است که تأثیر به سزا و الهام بخشی روی مردم محروم، طبقۀ کارگر و جنبش سوسیالیستی کشورهای همجوار و منطقه خواهد داشت و بالتبع مایۀ نگرانی و ترس نیروهای بورژوایی و نظام سرمایه داری. سازمان سوسياليستهاى كارگرى اميدوار است تا نتائج كار كنگرۀ شما گام بلندى باشد براى تسخير سنگر هاى جديد و اميد آفرينى هاى واقعى و بزرگ.

رفقا!
در افغانستانِ تحت اشغال آمریکا و ناتو ، بورژوازى بین المللی و بومی دارند مشق دموكراسى ميكنند. در “انتخابات” ی که اخیراً به راه انداختند آخرِ کار و پس از پایان کارنیوال انتخاباتی که در آن برخی از رأی دهنده گان از جانب اوباش جنایتکار اسلامی طالبان به دلیل مشارکت در انتخابات قطع عضو شدند و انگشتان شان را از دست دادند و برخی هم به قتل رسیدند ، حاصلِ آن “دولت وحدت ملى” از ترکیب دو جریان فوق ارتجاعی و صد البته با تایید دولت آمریکا و متحدانش در ناتو بود. قدرت حاکمه در آمریکا توانست بحران ناشی از انتخابات را که در آن دو جناح ارتجاع قومی- اسلامی صف آرائی نموده و داشتند باز حمام خون بپا می کردند، مدیریت نمود و پروژۀ “دموکراتیزاسیون” شان را از ورطۀ سقوط جدی نجات داد. با ايجاد و مهندسی “دولت وحدت ملی” به رهبری اشرف غنى احمدزی در حقیقت آمریکا و ناتو زمینۀ عقد پیمان امنیتی را فراهم نمودند تا بتوانند در پرتو آن حضور دایمی و ایجاد پایگاه های نظامی شان را ضمانت کنند و مشروعیت بخشند، چیزی که کرزی با نوعى از حس ناسيوناليستى از امضاى آن سرپيچى كرد. از نظر ما امضاى اين پيمان كه مُبَيِّن حضورِ گويا “قانونى” نظاميان ايالات متحده براى مدت هاى نامعلومی در افغانستان است، افغانستان را رسما در چنگال آمريكا و حوزۀ نفوذ آن قرار داد که ادامۀ بسط و تعميق هرچه بیشتر مناسبات سرمايه دارانه و بالتبع ظهور طبقۀ كارگر صنعتى را در بر دارد. حاکمیت ارتجاعی ترین نیروها و باورها و هم کاسه شدن آنها از یک جانب و بسط مناسبات کاپیتالیستی و مدغم شدن جامعۀ افغانستان در بازار جهانی و مبارزۀ طبقاتی ، وظايف ومسؤوليتهاى جنبش سوسیالیستی کارگری و سازمان ما را بیشتر از گذشته سنگين ميسازد.

سازمان سوسیالیستهای کارگری افغانستان در پیکار رهائی بخشی که شما رفقا و طبقۀ کارگر ایران درگیر آن هستید، خود را در کنار شما و شریک این مباره و پیکار می داند. جنبش سوسیالیستی کارگری در افغانستان در بدترین شرایط درگیر جدال سخت و سهمگینی با ارتجاع اسلامی و رژیم حاکم و حامیان آنها در کمپ بورژوازی بین المللی به رهبری آمریکا و ناتو می باشد. مبارزه با رژیم ارتجاعی حاکم و دفع سلطه جوئی نیروهای نظامی دولتهای سرمایه داری بدون مبارزه با مناسبات سرمایه داری حاکم و بدون همبسته گی و همیاری جنبش جهانی طبقۀ کارگر و نیروهای سوسیالیستی به پیروزی نمی رسد. امروز علاوه بر واقعیت جهان معاصر و ضرورت عینی همبستگی طبقاتی در سطح جهان، اوضاع سیاسی منطقه و همسرنوشتی و مختصات بارز و یکسان جنبش سوسیالیستی کارگری نیروها و وفعالین این جنبش را بیشتر از هر زمانی به هم دیگر پیوند می زند. سرنوشت جنبش سوسیالیستی کارگری و امر پیروزی جنبش طبقۀ کارگر در ایران و افغانستان بیش از هر زمان دیگری از ما می طلبد که در همۀ عرصه های این جدال دست در دست همدیگر قرار دهیم و ممد و همکار هم باشیم. امیدواریم که کنگرۀ نهم حزب شما بستری باشد برای زدودن فاصله ها و اختلافات فرعى ميان جنبش كمونيستى. براى شما رفقا آرزوى موفقيت هاى بزرگ در پياده كردن تصاميم اين كنگرۀ حزبى داريم.
اکتوبر ۲۰۱۴
زنده باد سوسیالیسم!
زنده و پاینده باد همبسته گی جنبش سوسیالیستی کارگری!
شوراى مركزى سازمان سوسياليستهاى كارگرى افغانستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *