پاسخ سرکوبگری های حکومت اعتراضات گسترده مردمی است « موج تازه بازداشت ها در استان خوزستان »

اعتراضات در سطح جامعه و بویژه در خوزستان گسترده است. ازجمله یک کانون داغ اعتراضات در این استان است. بعلاوه هر روزه شاهد اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف خوزستان هستیم. تجمعات اعتراضی بازنشستگان، معلمان، کشاورزان بخاطر بی آبی، اعتراضات مردم علیه قطعی آب و مسائل زیست محیطی از جمله نمونه هایی است که میتوان نام برد. بعلاوه در خیزش آبانماه در شهرهای مختلف خوزستان اعتراضات گسترده بود. جمهوری اسلامی در هراس از گسترش اعتراضات بخصوص اعتراضات کارگری در این استان دست به دستگیری و تهدید معترضین میزند تا دامنه آنها را محدود کند و این سیاست حکومت بطور سراسری در قبال جامعه ای است که در التهاب مبارزه میجوشد. در مقابل این سرکوبگری ها جامعه ایستاده با کارزارهای مبارزاتی اش هر روز بیشتر به جلو می آید و جنبش برای آزادی زندانیان سیاسی یک جنبش قدرتمند در ایران است.

برابر با خبرهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی؛ از تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه موج جدیدی از بازداشت در برخی شهرهای استان خوزستان آغاز شده است. علاوه بر اين دستگیری ها، از سوی دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی با برخی از افرادی كه سابقه بازداشت يا حبس داشته ند، تماس گرفته شده و این اشخاص احضار شده اند. دليل اين بازداشت ها تجمع در مقابل منازل کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸ و فعالان اعدام شده توسط جمهورى اسلامى در سال هاى اخير و سر دادن شعار علیه حکومت عنوان شده است. جمهوری از سر بلند کردن خیزش مردمی دیگری خصوصا در استانی چون خوزستان وحشت دارد. شمار بازداشت شدگان هفته اخیر به بیش از ۲۶ نفر میرسد و اسامی آنها به قرار زیر است:


بازداشت شدگان كوى علوى شهر اهواز: رسول زهیری، شاكر سيلاوى، محمد سيلاوى، قيس سوارى، وليد سوارى، حمزه چلداوى، سعد ساعدى، توفيق ساعدى، مالك ساعدى،عبدالله سوارى، سعيد سوارى، صادق سوارى، على موسوى، عبدالله موسوى، عباس زايرى خسرجى، حسين كعبى و صادق سواری.

اسامی بازداشت شدگان کوی زاویه شهر اهواز: بدريه حميداوى، حميد مزرعه، جميل حزباوى، امين امير حاتمى، حسن حزباوى، هادی حزباوی، محسن حزباوى، فیصل حزباوی، کرامات حزباوی و مجتبى صليحاوى. علاوه بر این، بازداشت های دیگری در شادگان و ماهشهر نیز صورت گرفته که تا کنون اسامی افراد بازداشت شده احراز نشده است. و علیرغم پیگیری های مستمر خانواده های بازداشت شدگان از محل دقیق نگهداری و اتهامات آنها اطلاعی در دست نیست.

بدریه حمیداوی که نام او در میان بازداشت شدگان اخیر در اهواز به چشم می خورد مادر علی تمیمی است که در اعتراضات آبان ماه سال ۹۸ در اهواز کشته شد. فرزند دیگر او به نام محمد تمیمی نیز در سال ۹۱ با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شده است.


در پی حضور شماری از شهروندان اهواز مقابل منزل خانم بدریه حمیداوى و همبستگی با این خانواده، خانم بدریه حمیداوی به استقبال آنها رفته بود و به همین دلیل بازداشت شده است. بدین ترتیب موجی از همبستگی مبارزاتی در میان مردم با خانواده های بازداشت شدگان به راه افتاده است. این حمایت ها و همبستگی ها را باید گسترش داد. واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری دستگیری فعالین و مردم معترض را شدیدا محکوم کرده و بر آزادی فوری و بدون قیدو شرط بازداشت شدگان و همه زندانیان سیاسی تاکید دارد. پاسخ سرکوبگری های حکومت را باید با گسترش اعتراضات سراسری علیه زندان و سرکوب داد.

کمیته سازمانده – واحد خوزستان
۲ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳ مه ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *