۲۵ نوامبر و بایکوت سیاسی جمهوری اسلامی, گزارشی تلخیصی از میزگرد تلویزیون کانال جدید!

بایکوت سیاسی جمهوری اسلامی چگونه؟ موضوع میزگردی بود در تلویزیون کانال جدید با شرکت مینا احدی و بهرام سروش. سئوال محوری این بود که جمهوری اسلامی را چگونه میشود همه جانبه در انظار عمومی، در میان کشورها و دولت‌ها منزوی کرد، بایکوت کرد و تاثیر اینبایکوت سیاسی جمهوری اسلامی در ایران و در رابطه با مبارزات مردم و برای سرنگونی جمهوری اسلامی چه خواهد بود؟

از مینا احدی فعال در زمینه افشا و مبارزه با جمهوری اسلامی و در واقع فعال بایکوت جمهوری اسلامی سوال شد،شمایک بیانیه مهم راهمراه با بیستشخصیت هنرمند، نویسنده و کارگردان زن امضا کردید برای روز جهانی خشونت برزنان و این را به بایکوت سیاسی جمهوری اسلامی ربط داده اید در همین رابطه و در ابتدا در رابطه با همین بیانیه توضیح دهید چه اقدامی حول همین بیانیه می‌خواهید انجام دهید؟
مینا احدی در جواب به این سوال با اشاره به ۲۵ نوامبر که روز جهانی اعتراض علیه خشونت بر زنان است گفت،”ما مثل حزب کمونیست کارگری ایران از مدت ها پیش بایکوت سیاسی جمهوری اسلامی را مطرح کردیم که به نظر من یکی از پایه های اساسی سرنگونی رژیم اسلامی است.
درکشورهای مختلف ما سعی می‌کنیم که با دولت‌ها تماس بگیریم و آنها را تحت فشار قرار دهیم و افکار عمومی را تشویق کنیم که با دولت خود تماس بگیرندو کاری کنند تا دولتهایشان روابط سیاسی خود را با جمهوریاسلامی قطع کنند، سفارتخانه هایش را ببندند و مقامات حکومتی را از همه جا بیرون کنند. این بحثی است که نه فقط در عرصه نوشتاری بلکه بطور عملی دارد اتفاق می افتدبخصوص بعد از اعدام نوید افکاری که این بحث خیلی شدید و وسیع مطرح گشت. ما از پارسال تعدادزیادی از زنان فعال در آلمان، چه آلمانی، چه ایرانی وغیره که در کشور آلمان زندگی می کنند همه با هم یک بیانیه دادیم خطاب به دولت آلمان و خواستار این شدیم که سیاستشان را در رابطه با جمهوری اسلامی عوض کنند به خاطر اینکه این حکومت ،حکومت آپارتاید جنسی است. آن موقع ما کنفرانس مطبوعاتی گذاشتیم که انعکاس بسیار خوبی داشت در ادامه آن موضوع الان به مناسبت ۲۵ نوامبر روز جهانی اعتراض به خشونت علیه زنان یک بیانیه نوشتیم و فرستادیم برای سازمان‌ها و شخصیت‌ها و اساساً به خاطر اینکه مسئله زنان و فوکوس روی آپارتاید جنسی در ایران و اسلام در کشورهای اسلام زده، ما می خواهیم که علیه این موضوع به میدان آیند و تا حالا ۲۳ نفر شده ایم از زنانی که شخصیت های مهمی در عرصه حقوق زنان هستند مانند خانم شرودر نویسنده و استاد دانشگاه و یا شخصیت های دیگری که بعضا خبرنگار یا فیلمساز هستند در این سطح این نامه امضا شده و قرار است ۲۳ نوامبر علنی شود.یعنی برای همه رسانه ها فرستاده شوددر عین حال ۲۵ نوامبر ما یک کنفرانس خواهیم داشت که ۶ نفر سخنران از شخصیت های سرشناس دعوت کرده ایم. لازم است اضافه کنم که ما از زنان و مردان و سازمان ها درخواست کردیم برای حمایت این نامه را امضا کنند که تا به حال خیلی ها پاسخ مثبت داده و امضا کرده اند. هدف اصلی ما این است که بگوئیم جمهوری اسلامی را باید بایکوت سیاسی کرد بخاطر اینکه حکومت آپارتاید جنسی است”.

بهرام سروش در مورد عرصه های مختلف دیگری که حزب کمونیست کارگری بر آن فوکوس و تمرکز دارد تا جمهوری اسلامی را به انزوا بکشاند و خواهان بایکوت جمهوری اسلامی شود و اینکه این فعالیت ها چه هستند و چگونهانجام می پذیرند چنین توضیح داد:”مهم ترین عرصه ای که مینا احدی هم اشاره کرد بایکوت جمهوری اسلامی است اما در کنار این باید به مجموعه دیگری از بایکوت ها اشاره کرد که زیر چتر بایکوت سیاسی رژیم قرار می گیرند مانند بایکوت تسلیحاتی- نظامی، بایکوت هنری و ورزشی. معنی ساده بایکوت سیاسی یعنی جمهوری اسلامی نماینده مردم ایران نیست.و نه تنها این حکومت نماینده مردم ایران نیست بلکه قاتل مردم است. برای بقا و زنده ماندنش فقط می کشد. هیچ برنامه و پلاتفرمی برای آینده مانند یک حکومت متعارف ندارد و تلاش ما برای فشار آوردن به دولتها این است که وارد رابطه متعارف با این رژیم نشوند. باید این حکومت را از سازمان ملل، سازمان جهانی و دیگر نهادهای بین المللی اخراج کرد. ما نمونه تاریخی این اتفاق را داریم سرنوشت رژیم نژاد پرست آفریقای جنوبی که ما امروز این حرکت را آفریقای جنوبیزه کردن رژیم ایران نام گذاشته ایم. در آن دوران بسیاری از کشورهای جهان رژیم آپارتاید را منزوی و بایکوت کردند تا سرانجام سرنگون شد در حالیکه جنایت های بیشمار حکومت ایران بسیار بیشتر از جنایات و کشتاررژیم آپارتاید آفریقای جنوبی است. در کنار و به موازات این ما خواهان دستگیری مقامات و عوامل رژیم که به خارج کشور می ایند هستیم تا آنها را به جرم جنایت علیه بشریت به محاکمه بکشانیم و از این منظر باید خواستار برگزاری یک دادگاه بین المللی برای اینگونه محاکمات بود”.
از مینا احدی سوال شد که اینها، خواسته های شما رو به دولت‌ها است ولی اهرم های فشار بر دولت ها چیست؟ الان چطوری میشود دولت‌ها را سر عقل آورد؟ اینجوری نیست که آنها نمی‌فهمند در دنیا چه خبر است یا در ایران چه گذشته. در جواب به این سوال مینا احدی می گوید: “بنظر من یکی از مشکلات، خود این دولت ها هستند، می دانند که این رژیم چکاره است و در این ۴۰ سال چه جنایاتی مرتکب شده ولی دولت آلمان و دیگر کشورهای اروپایی بخاطر منافع سیاسی و اقتصادی، از مقامات ایرانی دعوت بعمل می آورند، خاتمی و احمدی نژاد و روحانی را دعوت می کنند،دست دوستی دراز می کنند و انها را نمایندگان مردم ایران قلمداد می کنند خب در چنین شرایطی راحت نیست به آنجلا
مرکل بگوئید ببینید این ها جنایت می کنند و روابط خود را با اینها قطع کنید.ابراز وجود و حضور مقامات ایرانی فقط به بودن در سفارتخانه ها و کنسولگری ها محدود نمی شود. آنها ده ها مسجد و مرکز اسلامی درست می کنند و از این طریق به سازمان دادن ترور و جاسوسی می پردازند مانند مساجد امام علی و مراکز اسلامی وابسته به رژیم. در این رابطه ما تلاش می کنیم مردم را به خیابان آورده و به دولت ها فشار بیاوریم با مقامات و با نمایندگان احزاب تماس می گیریم. جالب است که در همین آخر ماه نوامبر قرار است اسدی دیپلومات ایرانی بخاطر جابجایی بمب و اسلحه و برنامه ریزی برای ترور در بلژیک محاکمه شود. هفته پیش نیز یک امام جمعه رژیم در شهر اسلو بخاطر برنامه ریزی ترور مخالفین، از کشور نروژ اخراج شد”.

بهرام سروش در پایان صحبتهایش به برگزاری چندین کنفرانس منجمله کنفرانس ۲۵ نوامبر که به زبان آلمانی است یا کنفرانس سازمان جوانان کمونیست و کنفرانس حزب همچنین کنفرانسی به زبان انگلیسی که قرار است برگزار شود اشاره کرد و اهمیت این کنفرانس ها و تماس با شخصیت های مطرح این کشورها را در راستای سیاست بایکوت سیاسی جمهوری اسلامی برشمرد.
مینا احدی در پایان با اشاره به خیل عظیمی از ایرانیان فراری و متنفر از جمهوری اسلامی که ساکن کشورهای غربی هستند گفت: “واقعا ایرانیان خارج کشور می توانند نقش بزرگی در رابطه با بایکوت سیاسی رژیم و بستن سفارتخانه ها و مراکز اسلامیش که متاسفانه در بعضی جاها از دولت ها هم کمک مالی دریافت می دارند بازی کنند. باید با شرکت در تظاهرات های بزرگ در مقابل سفارتخانه های رژیم به دولت های خارجی فشار آورد تا این مراکز ترور و جاسوسی را ببندند و کمک هزینه هایشان را قطع کنند. ۲۵ نوامبر فرصتی است که ایرانیان مقیم خارج می توانند با شرکت در مراسم های گوناگونی که در جاهای مختلف برگزار میشود شرکت کرده و به این امر مهم یاری رسانند”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *