logo javanan

اصول سازمانی سازمان جوانان کمونیست

تصویب شده باتفاق آرا

این اصول کلى‌اى است که مقررات اساسنامه اى و موازین تشکیلاتى سازمان جوانان کمونیست بر آنها متکى است. مقررات و آئین نامه هاى مصوب سازمان جوانان نمیتوانند و نباید ناقض اصول مندرج در این سند باشند. تغییر در این سند در صلاحیت کمیته مرکزى حزب کمونیست کارگرى ایران است.

١- سازمان جوانان کمونیست، سازمان جوانان حزب کمونیست کارگرى ایران است که براى اشاعه مارکسیسم و کمونیسم در میان جوانان و به میدان آوردن آنان در راه تحقق اهداف برنامه یک دنیای بهتر و پیبشبرد سیاستهاى حزب در عرصه مبارزه حول مسائل جوانان تاسیس میشود.

٢- عضویت در سازمان جوانان و در حزب دو امر جداگانه هستند.عضویت در یکى به معناى عضویت در دیگرى نیست. براى عضویت در هریک از این سازمانها باید جداگانه تقاضا کرد.

٣- یک شاخص پیشروی سازمان جوانان گسترش روی آوری جوانان به حزب و پیوستن آنان به حزب است.

٤- عضویت در سازمان جوانان کمونیست امرى داوطلبانه است. کلیه افرادی که مایلند در رابطه با مسائل جوانان فعالیت کنند و منظما حق عضویت بپردازند میتوانند به عضویت این سازمان درآیند. کناره گیرى از سازمان نیز امرى آزاد و داوطلبانه است.

٥- اعضای سازمان جوانان میتوانند بر مبنای ضوابط این سازمان به سطح کادر ارتقا پیدا کنند. یک پیش شرط کادر شدن در سازمان جوانان کمونیست عضویت در حزب است.

٦- واحد پایه سازمان جوانان کمونیست در هر شهر یا محله  و یا در شبکه های اجتماعی در اینترنت تشکیل میشود.

٧- ارگان رهبری سازمان جوانان شورای مرکزی است. اعضای این شورا از میان کادرهای سازمان جوانان که خود را کاندید کرده اند بوسیله دفتر سیاسی حزب تعیین میشوند. انتخاب شورای مرکزی هر دو سال حداقل یکبار صورت میگیرد.  تعداد اعضای شورای مرکزی نیز بوسیله دفتر سیاسی تعیین میشود.

٨- هرگاه شرایط برای تشکیل کنگره با شرکت نمایندگان اعضای داخل کشور سازمان جوانان فراهم شد انتخاب شورای مرکزی بوسیله کنگره این سازمان صورت خواهد گرفت.

٩- شورای مرکزی از میان خود دبیر سازمان جوانان را انتخاب میکند. دبیر سازمان باید کادر حزب باشد و بتواند با چهره علنی فعالیت کند.

١٠- شورای مرکزی سازمان جوانان و یا هیات اجرائی حزب  میتوانند هر زمان لازم بدانند از دفتر سیاسی تقاضا کنند که انتخاب شورای مرکزی  تجدید شود.

١١- سازمان جوانان کمونیست ساختارها و سلسله مراتب تشکیلاتى خود را دارد. سلسله مراتب ستونى سازمان را یک سازمان هرمى متشکل از واحد‌هاى محلى میسازد که هر یک پیشبرد و هدایت فعالیت سازمان در محدوده جغرافیایى معینى را برعهده دارد. شورای مرکزی سازمان جوانان کمونیست در راس این هرم تشکیلاتى قرار دارد و کل فعالیت سازمان را در مقیاس سراسرى سازماندهى و هدایت میکند.

١٢- واحد ها و شبکه‌ها میتوانند برنامه فعالیت و سیاست هاى خود را تا آنجا که با سیاست ها و مصوبات سازمان جوانان در تناقض نباشد خود تعیین و اجرا نمایند.

١٣- مبناى تعیین وظایف و مسئولیتهاى هر عضو آمادگى و انتخاب آگاهانه خود او است. هیچیک از اعضا برخلاف تمایل خود به انجام هیچ وظیفه و یا قبول هیچ ماموریت و مسئولیتى موظف نمیشود. در عین حال پذیرش هر مسئولیت به معناى اعلام آمادگى آگاهانه فرد براى قبول وظایف، نرم ها و دیسیپلین و موازین تشکیلاتى ویژه آن پست یا ارگان است. قبول مسئولیت یک پیش شرط کادر شدن در سازمان جوانان است.

١٤- سازمان جوانان کمونیست در زندگى خصوصى اعضاى خویش کنکاش نمیکند. این حق همواره براى سازمان محفوظ است که هرجا رفتار و عملکرد اعضایش در زندگى اجتماعى ناقض پرنسیپ هاى سازمان باشد اقدامات انضباطى لازم، تا حد سلب عضویت فرد، را معمول دارد.

   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *