کارگران پتروشیمی تبریز با موفقیت به اعتصاب پایان دادند

زنده باد مبارزات متحد كارگران
بنا بر اخباری که دریافت کرده ایم و همچنین برخی گزارشات منتشر شده، ١٧٠٠ کارگر قراردادی پتروشیمی تبریز که از روز شنبه ۷ اسفند ماه دست به اعتصاب زده بودند، روز سه شنبه ١٧ اسفند با موفقيت به اعتصاب یازده روزه خود پايان دادند.
خواست اين كارگران تبديل قراردادهاي موقت به قراردادهای دائم و حذف پیمانكار و قرارداد مستقیم با این واحد تولید بود. در نتیجه تداوم اعتصاب یكپارچه كارگران پتروشیمی و ترس مدیران کارخانه و مسئولین رژیم از كشیده شدن این اعتراضات به بخش های دیگر مراكز كارگری وابسته به صنعت نفت، كه دارای همین خواستها و همین شرایط كاری هستند، خواست كارگران پتروشیمی مورد قبول استانداری آذربایجان شرقی و وزارت كار و امور اجتماعی قرار گرفت و كارگران با گرفتن قول مساعد در ١٧ اسفند، به اعتصاب خود پایان دادند. اما حرف كارگران این است كه اگر به این وعده عمل نشود، در اشكال گسترده تری اعتراض خود را ادامه خواهند داد.
بنا بر خبر كارگران پتروشیمی تبریز هر كدام ١٥ تا ١٧ سال سابقه كار دارند و بدلیل استخدام پیمانی خود در قبال همان كاری كه توسط كارگران رسمی انجام میگیرد، دستمزد بسیار ناچیزی به آنها تعلق میگیرد. با موفقیت كارگران پتروشیمی در این اعتراضات و تبدیل استخدامهای آنها به استخدام های دائمی، دستمزد این كارگران نیز همسطح كارگران رسمی خواهد شد. بدین ترتیب این یك موفقیت بزرگ برای كارگران پتروشیمی تبریز و یك الگوی مهم برای همه كارگرانی است كه در شرایطی مشابه با كارگران پتروشیمی تبریز كار میكنند.
طی یازده روز اعتصاب كارگران پتروشیمی تبریز با مقاومت سرسختانه خود همواره توانستند صف خود را متحد نگاهدارند، مرتبا مدیریت و مسئولین را به حضور در جمع خود و مذاكره و گفتگو با نمایندگانشان وادار كنند، در برابر وعده و وعیدها و تهدیدات و تفرقه افكنی های آنها بایستند و سرانجام با عقب نشینی كارفرمایان و استاندار و وزارت كار و كل مقامات ردیف شده دولت، با موفقیت اعتصاب خود را به پایان برسانند.
حزب كمونیست كارگری ایران این موفقیت را به كارگران پتروشیمی تبریز تبریك میگوید.
هم اكنون بخش عظیمی از كارگران ایران بصورت استخدامهای پیمانی با قراردادهای موقت و بعضا سفید امضا به كار اشتغال دارند. شكلی از استخدام برده وار كارگر كه در آن دست كارفرما برای تحمیل بدترین شرایط كار به كارگران باز گذاشته شده و بیكارسازی و از دست دادن كار دائما كارگران را تهدید میكند. اعتصاب کارگران پتروشیمی تبریز با خواست قرارداد دائم برای کارگران یك اقدام مهم از سوی این كارگران است و راه را به سایر کارگران نشان میدهد.
اكنون ١٧٠٠ كارگر پتروشیمی تبریز در كنار دیگر كارگران این مجتمع نیروی بزرگی هستند كه میتوانند در تداوم همین تجمعات اعتراضی ای كه داشته اند، مجمع عمومی خود را بعنوان یك ركن پایه ای تشكلشان و بعنوان محلی برای تصمیم گیری و متحد ماندن خود، بصورت منظم و در موعدهای تعیین شده تشكیل دهند، نمایندگان واقعی خود را در این مجامع انتخاب كنند و با قدرت اعتراض جمعی شان خواستهای خود را به پپش برند. با چنین مبارزه متحدی كارگران پتروشیمی تبریز بدون شك نه تنها میتوانند در برابر زور گویی كارفرمایان بایستند، بلكه با طرح سایر خواستهای خود از جمله خواست افزایش چندین برابر سطح دستمزدها به جلو بیایند.
آزادی، برابری، حکومت کارگری
آزادی، برابری، حکومت کارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی
حزب کمونیست کارگری ایران
١٨ اسفند ١٣۸۹، ٩ مارس ٢٠١١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *