مبارزات هر روزه کارگران در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدها

كارگران پارس متال باز هم دست به تجمع اعتراضی زدند
روز٢٠ بهمن كارگران كارخانه پارس متال واقع در کیلومتر ۸ جاده مخصوص کرج برای چندمین روز متوالی در اعتراض به یازده ماه دستمزد پرداخت نشده و خطر بیكار شدن خود، در كارخانه دست به تجمع زدند. این كارگران قبل از آن نیز در همین رابطه در مقابل وزارت كار جمهوری اسلامی در شادشهر تجمع داشتند. همچنین كارگران پارس متال در ٤ بهمن نیز در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع اعتراضی زده و خواستار رسیدگی به وضعیت فلاکتبار معیشتی خود شدند. كارگران پارس متال علاوه بر یازده ماه دستمزد پرداخت نشده، عیدی٬ بن کارگری و پاداش بهره وری سال گذشته را نیز دریافت نکرده اند. کارگران بازنشسته این شرکت از چندسال گذشته تاکنون موفق به دریافت مطالبات سنوات پایان خدمت خود نشده‌اند.
بنا بر اخبار منتشر شده كارخانه پارس متال از آذرماه امسال تعطیل شده است. و به دلیل بدهی یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی هزینه برق توسط سهامداران٬ برق کارخانه قطع گریده و تمامی فعالیتهای تولیدی در این کارخانه متوقف شده‌‌ است. در نتیجه ٣٨٤ كارگر این كارخانه با سابقه ١٨ تا ٢٠ سال كار در خطر بیكاری قرار دارند. كارگران پارس متال در تجمع های خود خواستار آغاز به كار كارخانه و پرداخت دستمزدهای پرداخت نشده خود و بهبود شرایط كاریشان شدند. زیر فشار اعتراضات كارگران به آنها قول راه اندازی كارخانه از روز ٢۴ بهمن ماه و دریافت حقوق معوقه شان تا قبل از عید، داده شده است. كارگران اعلام كرده اند كه تا رسیدن به خواستهایشان به مبارزات خود ادامه خواهند داد.

كارگران لوله سازی خوزستان ٢٠ ماه است دستمزد نگرفته اند
صبح روز ٢٠ بهمن ، بیش از ٦٠ نفر از كارگران معترض لوله سازی خوزستان در اعتراض به ٢٠ ماه دستمزد پرداخت نشده خود در مقابل ساختمان حراست كارخانه تجمع كرده و خواهان پرداخت فوری تمامی طلبهایشان شدند. كارگران میگویند كه مقامات محل و مدیر عامل و سهامداران شركت همگی تلاش دارند تا با سردواندن ما، موج اعتراض ما را خاموش كنند و ما را مایوس و خسته كنند. اما ما تا رسیدن به خواستهایمان به تجمعات خود ادامه خواهیم داد. تحت فشار اعتراض كارگران در این روز به آنان وعده داده شد كه تا اردیبهشت تلاش خواهند كرد كه طلب كارگران را بدهند. و از آنها خواستند كه محل را ترك كرده و به خانه هایشان بروند. اما كارگران نپذیرفته و گفتند حداقل در گام اول دستمزد ده ماه ما را پرداخت كنید. اعتراضات كارگران ادامه دارد.

تجمع اعتراضی كارگران كارخانه قند بردسیر كرمان
روز دوشنبه ١٨ بهمن بیش از ۵٠ نفر از كارگران كارخانه قند بردسیركرمان در مقابل فرمانداری این شهر گردآمده و خواستار دریافت ده ماه حقوق معوقه و راه اندازی مجدد كارخانه شدند. این كارخانه از آذر ماه به حال تعطیل در آمده و كارگران آن بلاتكلیف هستند. بنا بر خبر علاوه بر كارگران قند بردسیر چندین كارخانه دیگر در شهر كرمان با وضع مشابه كارگران این كارخانه روبرو هستند. كارگران قند بردسیر تا كنون چندین بار در مقابل فرمانداری بردسیر و استانداری كرمان و مراجع مختلف دولتی تجمع داشته و پیگیر خواستهایشان شده اند، اما با توجه به اینكه پاسخی به آنها داده نشده است، در تجمع روز ١٨ بهمن كارگران اولتیماتوم دادند كه اگر تا ٢٢ بهمن به خواستهایشان پاسخ داده نشود، دو باره به تجمعات خود ادامه خواهند دهند.

تجمع اعتراضی كارگران پوشینه بافت قزوین
روز سه شنبه ١٩ بهمن کارگران پوشینه بافت قزوین دراعتراض به عدم دریافت ١١ ماه دستمزد پرداخت نشده خود، مجددا دست به تجمع اعتراضی زدند . در این تجمع اعتراضی کارگران درب شرکت را به نشانه اعتراض بسته و مانع ادامه روال عادی کار شدند.
لازم به یادآوری است كه در رابطه با همین موضوع كارگران پوشینه بافت قزوین طی روزهای اخیر بارها تجمعات اعتراضی خود را برپا كرده و پیگیر خواستهایشان شده اند. از جمله روز یكشنبه ١٧ بهمن كارگران در مقابل استانداری قزوین تجمع اعتراضی برپا كردند. کارگران معترض خواهان عملی شدن عده و وعیدهای کارفرمایان شرکت٬ شخص احمدی نژاد٬ وزیر صنایع و معادن و دیگر دست اندرکاران استان قزوین هستند.
کارگران واحدهای تولیدی فرنخ و مه نخ و نازنخ و پوشینه بافت همگی معضلات مشابهی دارند. این كارگران سابقه ای طولانی در سازمان دادن حرکتهای اعتراضی برای کسب حقوق پایمال شده خود داشته و بارها اعتراضات همزمان و مشتركی را با یكدیگر سازمان داده اند. در آبانماه سال جاری کارگران پوشینه بافت قزوین هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد در قزوین به پرداخت نشدن دستمزدهای خود اعتراض کردند.
واحدهای نساجی فرنخ٬ مه نخ٬ نازنخ و پوشینه بافت چهارهزارو پانصد کارگر شاغل داشت٬ اما در پی بحرانی شدن وضعیت اقتصادی این واحدها به بخش خصوصی واگذار گردید و چندی بعد این شرکتهای تولیدی دست به بیکارسازی کارگران زدند که در نتیجه سه هزار و پانصد تن از کارگران هر سه شرکت بیکار شدند. وزارت صنایع و معادن در پی آن است که پانصد نفر دیگر از کارگران این واحدها را نیز تحت عنوان بازنشستگی بیکار کند. بنا بر خبرهای دولتی، هم اكنون بیش از ٦ هزار كارگر در قزوین با معضل دستمزدهای پرداخت نشده روبرویند كه بعضا تا ٣٨ ماه دستمزد خود را طلب دارند.

حزب كمونیست كارگری ایران از خواستها و اعتراضات كارگران حمایت میكند و همه كارگران را به مبارزه ای سراسری برای پرداخت فوری دستمزدها و افزایش چندین برابر دستمزدها و مقابله با اخراجها فرا میخواند.
حزب كمونیست كارگری ایران
٢٢ بهمن ١٣٨٩، ١١ فوریه ۲۰۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *