اعتراضات کارگران پارس متال، آجر سازمايه، پوشينه بافت و نئوپان شموشک عليه پرداخت نشدن دستمزدها

كارگران پارس متال: ما کار کرده ایم دستمزدهایمان را می خواهیم!
کارگران پارس متال در پی اعتراضات ممتد خود باز هم در روز شنبه ١٦ بهمن ماه، دست به اعتراض زدند٬ بیش از دویست و پنجاه نفر از کارگران پارس متال در اعتراض به یازده ماه دستمزد پرداخت نشده خود و نيز در اعتراض به وضع بلاتكليف كارخانه دست به تجمع اعتراضی زدند و در مسجد كارخانه تجمع کردند. دوهفته پیش٬ صد نفر از کارگران این واحد تولیدی در روز دوشنبه ٤ بهمن ماه برای دریافت دستمزد و مطالبات پرداخت نشده و نقض مکرر قوانین کار توسط کارفرمایان در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع اعتراضی زده بودند و خواستار رسیدگی به وضعیت فلاکتبار معیشتی خود گردیدند.
کارگران این واحدتولیدی ماه قبل در روزهای هشتم تا دهم ديماه نیز در اعتراض به نپرداختن دستمزدها٬ اخراج همکارانشان و خطر تعطيلی کارخانه و بيکاری دست به تجمع اعتراضی زدند.
پیشترهم سیصد نفر از کارگران پارس متال در تیرماه گذشته٬ با تجمع مقابل دفتر احمدی نژاد نسبت به عدم پرداخت دستمزد خود و اخراج کارگران قراردادی توسط کارفرما ، تحصن اعتراضی برپا کردند!
کارگران پارس متال عیدی٬ بن کارگری و پاداش بهره وری سال گذشته را نیز دریافت نکرده اند٬ کارگران بازنشسته این شرکت از چندسال گذشته تاکنون موفق به دریافت مطالبات سنوات پایان خدمت خود نشده‌اند.
بدلیل سخت‌ و زیان‌آور بودن کار در این واحد تولیدی و عدم توجه کارفرما برای تهیه لباس و ابزار کار مناسب٬ بسیاری از کارگران شاغل و بازنشسته این کارخانه درمعرض ابتلا به انواع به بیماریهای تنفسی و گوارشی ناشی از گازها و غبار مسموم فلزات هستند.
به دلیل بدهی یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی هزینه برق توسط سهامداران٬ برق کارخانه قطع گریده و تمامی فعالیتهای تولیدی در این کارخانه متوقف شده‌‌ است.
هم اکنون دراین کارخانه حدود ۳۸۴ کارگر با سابقه ۱۸ تا ۲۰ سال آماده به کار هستند که متوسط دستمزد ماهانه آنها دویست هزار تومان است درحالیکه برابر مصوبات شورای عالی کار در سال ۸۹ دستمزد یک کارگر ساده نباید از سیصد و سه هزار تومان کمتر باشد. کارفرمای شرکت حتي بدون توجه به مصوبه شورای عالی کار دستمزد هرکارگر را هفته‌ای ۵۰ هزار تومان تعیین کرده است، دستمزدی که پنج برابر زیر خط فقر اعلام شده از جانب دولت است.

اعتراض كارگران كارخانه آجر سازمایه مقابل دادگستری پاکدشت
روز یکشنبه هفدهم بهمن ماه از ساعات اولیه بامداد٬ بیش از دویست نفر از کارگران اخراجی کارخانه آجر سازمایه در پاکدشت تهران، در اعتراض به یکسال دستمزدهای پرداخت نشده در مقابل دادگستری شهرستان پاکدشت واقع در محل مصلی نزديك پارك معلم دست به تجمع اعتراضی زدند.
چهارصد و پنجاه نفر از كارگران آجرپزی سازمايه (تولید کننده آجرهای بهمنی) هر کدام حداقل پانزده تا بیست ميليون تومان از شرکت طلبکار است. کارگران خشمگین٬ خواهان يك سال دستمزد پرداخت نشده خود هستند.
کارفرمای شرکت پیش از این تجمع اعتراضی٬ برای تفرقه انداختن در صفوف متحد کارگران و فریب آنها٬ اعلام کرده بود که به تعدادی از کارگران هشتصدهزار تومان پرداخت خواهند کرد٬ طلب باقی کارگران را نیز بعدا خواهند پرداخت. اما کارگران با آگاهی از نیرنگ کارفرما قاطعانه در مقابل این فریبکاری ایستادند و اعلام کردند باید تمام دستمزدهای پرداخت نشده همه کارگران را یکجا بپردازید! پبش از کارفرمایان شرکت اعلام کرده بودند که در پی آن هستند تا با فروش زمینهای کارخانه٬ بدهی کارگران بپردازند٬ اما تمام کارگران هوشیارانه این حیله کارفرمایان شرکت را نیز بی اثر کردند.
کارگران معترض در مقابل دادگستری پاکدشت اعلام کردند٬ اگر این اعتراض و تجمع به نتیجه مطلوب نرسد٬ محل تجمع بعدی مقابل فرمانداری پاکدشت خواهد بود.

تجمع اعتراضی كارگران پوشینه بافت در مقابل استانداری قزوین
ساعت ٩ بامداد روز یكشنبه ١٧ بهمن بیش از ٦٠ نفر از كارگران پوشینه بافت قزوین در اعتراض به ١١ ماه دستمزد پرداخت نشده خود، مقابل استانداری قزوین تجمع کردند. کارگران معترض خواهان رسیدگی نسبت به وعده و وعیدهای پوشالی کارفرمایان شرکت٬ شخص احمدی نژاد٬ وزیر صنایع و معادن و دیگر دست اندرکاران استان قزوین هستند.
کارگران واحدهای تولیدی فرنخ و مه نخ و نازنخ و پوشینه باف سابقه طولانی در سازمان دادن حرکتهای اعتراضی برای کسب حقوق پایمال شده خود دارند و بارها اعرتاضات وسیعی را سازمان داده اند. در آبانماه سال جاری کارگران پوشینه بافت قزوین هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد در قزوین به پرداخت نشدن دستمزدهای خود اعتراض کردند.
واحدهای نساجی فرنخ٬ مه نخ٬ نازنخ و پوشینه بافت چهارهزارو پانصد کارگر شاغل داشت٬ اما در پی بحرانی شدن وضعیت اقتصادی این واحدها به بخش خصوصی واگذار گردید و چندی بعد این شرکتهای تولیدی دست به بیکارسازی کارگران زدند که در نتیجه سه هزار و پانصد تن از کارگران هر سه شرکت بیکار شدند.
وزارت صنایع و معادن در پی آن است که پانصد نفر دیگر از کارگران این واحدها را نیز تحت عنوان بازنشستگی بیکار کند.

كارگران كارخانه نئوپان شموشك ۲۰ ماه است دستمزدی دریافت نکرده اند.
٣٠٠ نفر از كارگران كارخانه نئوپان شموشك روز یازدهم بهمن در اعتراض به بیست ماه دستمزد پرداخت نشده خود در مقابل اداره كار و امور اجتماعی استان گلستان تجمع كردند. این كارگران سه روز قبل از آن نیز در رابطه با همین موضوع در مقابل استانداری گلستان تجمع اعتراضی برپا كرده بودند.

جمهوری اسلامی با گروگان گرفتن دستمزد کارگران٬ حمله به معیشت ناچیز کارگران را بیشرمانه ادامه میدهد. گرانی و بیکاری بیداد می کند٬ و سرمایه داران و کارفرماهای مفت خور در حمایت و پشتیبانی حاکمیت سیاه جمهوری اسلامی هزاران خانواده کارگری را به خاک سیاه نشانده اند.
این وضعیت قابل تحمل نیست. کارگران کار کرده اند و باید نه تنها دستمزدهای خود را بلافاصله دریافت کنند، بلکه افزایش دستمزدی که زندگی و معیشت و حرمت کارگران و خانواده های آنان را تامین کند، حق مسلم آنهاست.
سازمان دادن اعتراض سراسری و اتحاد همه بخشهای کارگری علیه تحمیل فقر و فلاکت به کارگران و خانواده های آنان ضامن به عقب نشاندن یورش سرمایه داران به زندگی و معیشت کارگران است.
حزب کمونیست کارگری با پشتیبانی قاطع از اعتراضات بحق کارگران از همه مراکز کارگری می خواهد که منظما مجامع عمومی خود را برگزار کنند و بطور دسته جمعی درباره ادامه مبارزات خود تصمیم گیری کنند. حزب کلیه فعالین و رهبران کارگری را فرامیخواند که اقدامی سراسری و متحد را علیه وضعیت فاجعه بار کنونی سازمان بدهند. تغییر وضعیت فلاکتبار خانواده های کارگری در گرو بهم پیوستن اعتراضات پراکنده و سازمان دادن مبارزه ای سراسری و متحد است. سرمایه داران و دولت آنها فقط با ابراز وجود متحد و قدرتمند کارگران و مردم زحمتکش وادار به عقب نشینی میشوند.

مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی
حزب کمونیست کارگری ایران
١۸بهمن ماه ١٣۸۹، ۷ فوریه ۲۰١١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *