كارگران كيان تاير اعتراضات خود را از سر گرفتند

بنا بر گزارشهای منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز ١٦ بهمن ماه کارگران کیان تایر در اعتراض به عدم اجرای توافقات صورت گرفته با آنها برای پرداخت بموقع دستمزدهایشان و وضعیت بلاتکلیف کارخانه دست به تجمع زدند. تجمع کارگران از ساعت ٨ صبح شروع شد و در ساعت ٩ صبح حدود دویست نفر از كارگران با خارج شدن از کارخانه به مدت یکساعت در کنار جاده اسلامشهر و روبروی بخشداری چهاردانگه با آتش زدن لاستیک تجمع کردند. کارگران سپس در محوطه کارخانه تا ساعت ٢ بعدازظهر به تجمع خود ادامه دادند. بدنبال این اعتراضات فرمانداری اسلامشهر طی تماسی با نمايندگان کارگران اعلام کرد كه روز ١٧ بهمن فرماندار اسلامشهر به همراه هیئتی از سوی سازمان حمایت از صنایع برای رسیدگی به خواستهای کارگران به کارخانه خواهند آمد.
لازم به یادآوری است پس از اعتراضات کارگران کیان تایر که از روز ١٨ تا ٢٦ دی ماه گذشته صورت گرفت، کارگران این کارخانه با وعده های کارفرما مبنی بر پرداخت بموقع دستمزدهای جاری آنها و همچنین قول وزارت صنایع برای سر و سامان دادن به ادامه تولید در این کارخانه، از تصمیم قبلی خود برای تجمع خود در مقابل وزارت صنایع در روز ٢٦ دی صرفنظر کردند. اما عليرغم وعده هاي داده شده، دستمزد دی ماه کارگران در روز پنجم بهمن پرداخت نشد و فقط ۵٠ درصد آن در روز نهم بهمن پرداخت گردید. در نتیجه کارگران از روز نهم بهمن ماه بار دیگر اعتصاب خود را از سر گرفتند و در تداوم اين اعتراضات كارگران تجمع اعتراضی روز ١٦ بهمن را برگزار كردند.
كارفرمايان كيان تاير مدتهاست كه توطئه به تعطيلي كشاندن كارخانه و اخراج كارگران را در سر دارند. اما تا كنون زير فشار اعتراض كارگران ناگزير به ادامه توليد و حفظ اشتغال كارگران در كارخانه شده اند. همچنين كارگران همواره با اعتراضات متحد و پیگیر خود توانسته اند دستمزدهای پرداخت نشده خود را نقد كنند و اكنون اعتراض آنان بر سر پرداخت بموقع دستمزدهاست. تجربه كارگران كیان تایر، الگوی خوبی برای كارخانجات دیگری است كه با معضل عدم پرداخت دستمزدها و خطر بیكارسازیها روبرو هستند.
یك نقطه قوت مهم مبارزات كارگران كیان تایر اتكاء آنان به مجمع عمومی به عنوان مكانی برای تصمیم گیری جمعی با مشارکت همه کارگران و تحکیم اتحاد در میان آنها است. این نقطه قوت را باید هرچه بیشتر تحکیم کرد و مجمع عمومی را سازمان یافته تر ادامه داد.
تشكیل مجمع عمومی كارگری، انتخاب نمایندگان واقعی در این مجامع و پیشبرد متحد مبارزات با اتكا به این مجامع و تصمیگیری جمعی یك حلقه كلیدی در سازمانیابی و حركت قدرتمند مبارزات كارگری است. با اتكا به چنین صف متحدی است كه كارگران نه تنها میتوانند دستمزدهای پرداخت نشده خود را نقد كنند، بلكه حركتی تعرضی و سراسری با خواست افزایش فوری دستمزدها را سازمان دهند. قیمت ها چندین برابر افزایش یافته و دستمزدها نیز باید چند برابر شود.
آزادی، برابری، حکومت کارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی
حزب کمونیست کارگری ایران
١٧ بهمن ١٣۸۹، ٦ فوریه ٢٠١١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *