كارگران كيان تاير بعد از ٩ روز اعتصاب با عقب نشيتی مدیریت به اعتصاب خود خاتمه دادند

بنا بر گزارشهای منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدنبال نصب بیانیه ای از سوی کارگران کیان تایر بر روی تابلو اعلانات کارخانه و عزم آنان برای برپایی تجمع اعتراضی در ٢٦ دی ماه در مقابل وزارت صنایع، بعد از ظهر این روز مطالبات جاری معوقه این کارگران به حساب آنان واریز شد و كارگران با گرفتن بخشی از مطالبات خود به اعتصاب موفق ٩ روزه خود خاتمه دادند.
این كارگران از روز ١٨ دی در اعتراض به عدم پرداخت بموقع دستمزدهای جاری خود و نیز عدم پرداخت دستمزد مهر ماه امسال و ۴ ماه از دستمزد سالهای گذشته خود دست به اعتصاب زده بودند. تحت فشار این اعتراضات مدیریت ناگزیر شد مطالبات جاری كارگران را به حسابشان واریز كند و همچنین در این روز از سوی مسئولین وزارت صنایع با نمایندگان كارگران مذاكره ای صورت گرفت كه در آن مدیریت متعهد شد كه دستمزدهای كارگران هر ماهه بموقع پرداخت شود و وزارت صنایع نیز مقدمات واگذاری كارخانه كیان تایر به بانك سپه را كه طلبكار عمده این كارخانه است، فراهم سازد. بدین ترتیب تجمع روز ٢٦ دی كارگران كیان تایر در مقابل وزارت صنایع برگزار نشد و كارگران بعد از ٩ روز حاضر شدند كه به اعتصاب خود خاتمه داده و سركارشان باز گردند.
بنا بر همین گزارش کارفرمای فعلی کارخانه کیان تایر دستمزد مهر ماه این کارگران و مطالبات قبلی آنان را بر عهده خود نمیداند و طبق توافقهای قبلی قرار بوده است كه وزارت صنایع با اختصاص ٧ میلیارد تومان تسهیلات به این کارخانه، امکان پرداخت دستمزدهای معوقه سالهای گذشته این کارگران را فراهم کند. اما تاکنون به این وعده عمل نشده است و وزارت صنایع در حال حاضر احتمال واگذاری کارخانه به بانک سپه را مطرح کرده است تا پس از آن مطالبات معوقه سالهای گذشته کارگران پرداخت شود.
برای كارگران تفاوت نمیكند كه مالكیت كارخانه خصوصی باشد یا دولتی، وابسته به وزارت صنایع باشد یا بانك سپه یا هر موسسه دیگر دولتی. كارگران دستمزدهای پرداخت نشده خود را میخواهند. كارگران یك زندگی انسانی و دستمزدی كه بتواند زندگی آنها را تامین كند میخواهند.
یك رمز مهم موفقیت این كارگران متكی بودن آنها به مجمع عمومی بزرگشان و عمل متحد آنهاست. باید با اتكاء به مجمع عمومی این صف متحد را متحد تر كرد. موفقیت كارگران كیان تایر در این دور از اعتصاباتشان، بدون شك این كارگران را در موقعیت قویتری برای پیگیری طلبهایشان و دیگر مطالبات خود قرار داده است. كارگران نه تنها باید خواستار دستمزدهای پرداخت نشده خود باشند، بلكه باید خواهان افزایش فوری و چندین برابر دستمزدها باشند. همانطور كه قیمت اجناس افزایش می یابد باید دستمزد كارگران نیز منظما افزایش یابد. باید امروز پرچم افزایش دستمزدها فوری و در گام اول یك میلیون تومان را همه جا برافراشت. باید در هر حركت و اعتراض با شعار زندگی انسانی حق مسلم ماست، صف خود را متحدتر كرد و در برابر تعرضات هر روزه جانیان اسلامی به زندگی و معیشت خود ایستاد.
آزادی، برابری، حکومت کارگری
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٧ دی ١٣۸۹، ١٧ ژانویه ٢٠١١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *