اعتصاب قدرتمند سه هزار و پانصد کارگر کارخانه لاستیک سازی بارز در کرمان!

از صبح روز شنبه یازدهم دی ماه سال جاری سه هزار و پانصد کاگر لاستیک سازی بارز کرمان با خاموش کردن ماشینها دسته دسته به اعتصاب پیوستند. این سومين حرکت اعتراضی و اعتصاب کارگران این کارخانه در سال جاری است.
کارگران لاستیک بارز از ماهها پیش خواهان افزایش دستمزدهای خود و تبدیل قراردادهای یکماهه به قرارداد یکساله هستند. نود درصد کارگران لاستیک بارز با قرارداد موقت یکماهه در این کارخانه کار میکنند. دستمزد ماهیانه کارگران لاستيك بارز حدود چهارصد تا پانصد هزار تومان است که از این مبلغ حدود سی و هفت هزار تومان بعنوان مالیات بر مشاغل و مبلغي نيز بابت حق بیمه معمولی و تکمیلی از حقوق آنها كسر میشود. بعلاوه اينكه کارفرمای لاستیک بارز در ازای هفتاد ساعت اضافه کاری ماهانه٬ به این بهانه که کارگران در این هفتاد ساعت کم کاری میکنند به آنان فقط ماهیانه معادل چهل ساعت اضافه کاری پرداخت میکند. اين موضوع نیز یکی دیگر از موضوعات مورد اعتراض كارگران است.
همچنین در حال حاضر كارگران این کارخانه هر پانزده روز یکبار و آنهم فقط روزهای جمعه تعطیل هستند و یک خواست کارگران این است که تعطیلی به دو روز در هفته برسد. بعلاوه پاداش توليد کارگران هر نفر از پنجاه تا دويست هزار تومان کاهش یافته است و این نیز موضوع دیگر اعتراض آنها است.
پیش از این٬ کارگران لاستيك بارز برای دستیابی به مطالبات برحقشان در تاریخ چهارم مهرماه سال جاری بمدت چهار روز دست به اعتصاب زدند و با وعده تحقق خواستهایشان از سوی رئیس اداره کار کرمان به اعتصاب خود پایان دادند. اما پس از گذشت حدود یکماه این وعده ها متحقق نشد و کارگران هشدار دادند چنانچه تا اوایل آبانماه خواست هایشان برآورده نشود دست به اعتصاب مجدد خواهند زد. در این بین صاحبان شرکت با عوض کردن مدیر اداری کارخانه و انتصاب مدیر جدید دست به ترفند دیگری زدند. مدیر جدید٬ از کارگران دوماه وقت خواست تا برای تحقق خواست هایشان به او فرصت بدهند. اما این وعده نیز پس از دو ماه متحقق نشد و کارگران مجددا به کارفرماي کارخانه اولتيماتوم دادند که پس از انقضای مهلت و برآورده نشدن خواستهایشان دست از کار خواهند کشید. كارگران با مراجعه به مدیر اداری کارخانه و با طرح خواستهای خود که دو ماه پیش وعده اجرایی شدن آنها داده شده بود، خواهان رسیدگی به مطالباتشان شدند. در ادامه اين اعتراضات است كه كارگران لاستيك البرز از روز شنبه ١١ دي دست به اعتصابي يكپارچه زده اند.
در برابر اعتراضات كارگران، مدیر اداری جدید کارخانه حذف يارانه ها را بهانه کرده و تحت عنوان اينكه هزینه تولید افزایش یافته است میگوید ما نمی توانیم به وعده هایی که داده ایم عمل کنیم، خرید مواد خام برای تولید ممکن نیست٬ کل تولید در کشور با مشکل مواجه شده و این فقط واحد تولیدی ما نیست! او کارگران را مورد تهدید قرار داد که چنانچه دست یه اعتصاب بزنید و دست از کار بکشید به جرم اغتشاش دستگیر خواهید شد و بدینترتیب مدیر در نقش فرماندهان سرکوب قرار گرفت. اما کارگران در مقابل این تهدید، بر شدت اعتراض خود افزودند و با اعتصاب یکپارچه خود جواب دندان شکنی به او دادند. ٣٥٠٠ کارگر دستگاهها را خاموش کردند و يكپارچه وارد اعتصاب شدند.
اعتصاب قدرتمند کارگران لاستيك البرز همچنان ادامه دارد. بنا بر اخبار منتشرشده در سايت اتحادیه آزاد كارگران ايران، رئیس حراست کارخانه با حضور در میان کارگران و تهدید علنی آنان مبنی بر اینکه اگر کارگران به اعتصاب خود پایان ندهند، یگان ویژه ضد شورش وارد کارخانه خواهد شد و پوست شان را خواهد کند، کارگران را تهديد كرد كه تا بازداشت نشده اند به سر کار خود بازگردند. او گفت كه مطالبات شما دیگر موضوعیتی ندارد و هیچ چیزی به شما تعلق نمیگیرد و مدیریت کارخانه تصمیم گرفته است چنانچه اعتصاب را ادامه دهید شرکت را تعطیل کند. اما علیرغم همه اين تهديدها و ترفندها کارگران معترض و جان به لب آمده کارخانه لاستیک بارز٬ به اعتصاب قدرتمند خود ادامه ميدهند.

قلدری های مدیریت لاستيك بارز يك گستاخي آشكار در مقابل كارگران است. تنها با اعتصاب و مبارزه يكپارچه است كه ميتوان در برابر اين زورگويي ها ايستاد و تهاجمشان را عقب راند. به كارگر ربطي ندارد كه هزينه توليد گران شده است يا نه، كارگران خواهان دستمزدي كافي در حد داشتن يك زندگي انساني هستند. نرخ همه اجناس گران شده و دستمزد كارگران هم بايد افزايش يابد. اين پاسخ كارگران لاستيك بارز و همه كارگران به زورگويي هاي كارفرماها و دولت و طرح هدفمند كردن يارانه هايشان است.
بساط دم و دستگاه حراست باید از کارخانه جمع شود و کلیه خواستهای کارگران فورا پاسخ داده شود.
اتحاد یکپارچه كارگران لاستیک بارز و پیگیری و پافشاری آنان برخواستهایشان یک پیروزی و دستاورد مهم براي اين كارگران است. با اتكا به مجمع عمومي و تصميم گيريهاي جمعی، ميتوان اين صف را متحد و قدرتمند نگاهداشت. ٣٥٠٠ كارگر لاستيك بارز نيروي بزرگي هستند كه با خانواده هايشان چندين هزار نفر از مردم شهر كرمان را در بر ميگيرند. شركت فعال خانواده ها در اين اعتراضات و جلب حمايت وسيع مردم از اين مبارزات يك گام مهم در قدرتگيري و تداوم اين مبارزات است. بايد با تمام قدرت از اعتراض كارگران لاستيك بارز حمايت كرد.
نكته قابل توجه ديگر، تهديد كارگران معترض به دستگيري و زندان است. امروز كارفرمايان بيش از هر وقت با اتکا به حراست و ارگانهای سرکوب دولتشان، از اين حربه استفاده ميكنند تا مبارزات كارگران را عقب برانند. با حمايت وسيع از كارگران زنداني و تلاش براي آزادي آنها از زندان، اين ابزار را از دست اين جانيان بايد گرفت. خواست آزادي كارگران زندانی باید به یک خواست همه کارگران و اعتراضات آنها تبدیل شود.
حزب کمونیست کارگری از خواستهای بحق کارگران لاستیک سازی بارز قاطعانه پشتیبانی میکند و از کلیه مراکز کارگری و از مردم آزادیخواه کرمان می خواهد که کارگران این کارخانه را به هر شکل که میتوانند مورد حمایت گرم خود قرار دهند.
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسياليستی
حزب کمونيست کارگری ايران
١٥ دیماه ١٣۸۹، ٥ ژانویه ۲۰١١

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *