گزارشات کوتاهی از اعتراضات مردم بدنبال حذف یارانه ها

مردم همه جا خشمگین اند
بلافاصله پس از شروع حذف یارانه ها، فضائی از التهاب و خشم و اعتراض، سراسر کشور را فراگرفته است. مردم همه جا عصبانی هستند و به سران رژیم بد و بیراه میگویند. در اتوبوس و صف بانک تا پمپ بنزین ها مردم بشدت عصبانی هستند. در روزهای اخیر در کانال جدید نیز مردم از نقاط مختلف کشور روی خط آمده و خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی و دست زدن به اعتصاب عمومی شده اند. حتی در صف های درازی که مقابل بانکها برای دریافت کمک نقدی ایجاد شده است، عصبانیت در میان مردم موج میزند.
قیمت کالاهای اساسی بعضا چندین برابر شده است. قیمت نان دو تا سه برابر شده، بنزین و گازوئیل بشدت افزایش یافته، کرایه تاکسی و اتوبوس و حمل بار نیز در حال افزایش است.
جمهوری اسلامی که میداند هرلحظه ممکن است آتش خشم مردم، به تظاهرات تبدیل شود، سراسر کشور را بشدت نظامی کرده است. اوباشان حکومت در میدانها و اطراف پمپ بنزین ها و نقاط حساس مستقر شده اند تا مانع شکل گیری تجمعات اعتراضی شوند. ٢٧٠٠٠ آخوند به نقاط مختلف کشور اعزام شده اند تا همراه با اوباش خود مانع اعتراض مردم شوند.
رانندگان کامیون ها و تاکسی ها از جمله اقشاری هستند که بلافاصله دست به اعتراض زدند. در شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان، همدان، قم، بندرعباس و در شمال و جنوب کشور دست به اعتصاب و تجمعات اعتراضی زده اند. آنها خواهان تجدید نظر در قیمت سوخت و یا افزایش کرایه مسافر و بار شده اند.
در اینجا چند گزارش به اطلاعتان میرسد:
یکی از خبرنگاران حزب کمونیست کارگری از شمال ایران میگوید:
با اجرای طرح حذف سوبسیدها قیمت هر لیتر گا زو ئیل از شانزده تومان به صدوپنجاه تومان و قیمت هر لیتر بنزین کارتی از صد تومان برای تاکسی ها با سهمیه ماهی سیصد لیتر و شخصی برای صد لیتر، به چهارصد تومان رسیده است. قیمت بنزین بدون کارت، نامحدود، به لیتری به هفتصد تومان رسیده است.
قیمت نان در یکی از شهرستانهای گیلان:
نان لواش عددی از ٣٠ تومان به ١٠٠ تومان
نان بسته ای بسته ای از ٣٠٠ تومان به ٥٠٠ تومان
بربری از ٧٠ تومان به ٢٥٠ تومان
در تمام روز بانکها بشدت شلوغ است و صف های طولانی تا اتمام وقت اداری ادامه دارد. بعضی از بانکها اعلام کردند پول تمام شده است و فضای روانی و ناامنی جامعه را فرا گرفته است. در همه جا مردم با خشم و اعتراض علیه رژیم صحبت میکنند.
ساری و نکا، اول دیماه:
طبق گزارش یک خبرنگار حزب، رانندگان تاکسی در ساری و نکا دست به اعتصاب زدند. در ساری در پی اعتصاب و تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی، نیروهای سرکوب دفترچه های آنها را پاره کردند. رانندگان نیز تاکسی ها را رها کرده و متفرق شدند. در شهر نکا نیز تاکسی رانان دست به اعتصاب زدند که شش ساعت به طول انجامید. با قول مسئولین برای افزایش کرایه، اعتصاب پایان یافت.
تهران، ٢٩ آذرماه:
گزارش یک راننده کامیون به کانال جدید: امروز تعدادی از رانندگان در نقطه ای جمع شدیم تا درمورد اعتصاب صحبت کنیم. لباس شخصی ها شماره پلاک ها را یادداشت کردند و ما مجبور به ترک محل شدیم. طبق این گزارش تعدادی از رانندگان، کامیون های خود را خوابانده اند و دولت نیز برای جلوگیری از گسترش اعتصاب کامیونداران، بلافاصله هشتصد لیتر سوخت سهمیه ای به آنها داده است.
طبق گزارشاتی، در قم، اصفهان و همدان رانندگان تاکسی، در بندرعباس کامیونداران و در قشم ناخداهای اتوبوس های دریائی دست به اعتصاب و یا تجمعات اعتراضی زدند و خواهان تجدید نظر در قیمت بنزین و گازوئیل شدند. صاحبان گلخانه های یزد نیز دست به تجمع زدند تا اعتراض خود را به گران شدن سوخت گازوئیل گلخانه ها اعلام کنند. برای جلوگیری از شلوغی بیشتر، نیروهای پلیس مسیر بلوار دانشجو را بستند. طبق این گزارش، تعداد زیادی از وانت های حامل نیروهای سرکوبگر زره پوش آماده حمله به جمعیت معترض بودند.
دانشجویان خواجه نصیر:
روز ٣٠ آذر جمعي از دانشجويان خواجه نصير، در اعتراض به حذف يارانه ها، دست به حرکتی اعتراضي زدند. دانشجويان ابتدا با پخش تراکت با عنوان “دانشجو ميميرد، ذلت نمي پذيرد” و سپس با قاشق زني در سلف دانشگاه واکنش خود را نشان دادند. نيروهاي حراست مانع از شکل گيري تجمع شدند.
دانشجویان در تراکتی که پخش کرده اند نوشته اند:
پيرو اجراي اين طرح و ايجاد فضاي رعب و وحشت با يورش نيروهاي امنيتي به خيابان هاي تهران، ما دانشجويان دانشگاه خواجه نصير به عنوان بخشي از مردم اعتراض خود را فرياد ميزنيم تا بار ديگر به حاکميت بفهمانيم : “دانشگاه زنده است.” و در مقابل اين چنين سياست هاي ضد مردمي مي ايستد.
معلمان، جزیره کیش:
گفته میشود که معلمان جزیره کیش نیز در اعتراض به حذف یارانه ها دست به اعتصاب زده اند.
درگیری در محلات تهران:
طبق گزارشات متعدد، در برخی شهرها میان مردم و نیروهای سرکوب رژیم درگیری هائی روی داده است. در آریاشهر تهران به گزارش یکی از خبرنگاران حزب میان جوانان و سرکوبگران درگیری شد. در محله اتابک تهران نیز گفته میشود ماموران سرکوب مورد حمله جوانان قرار گرفته، خودروی آنان به آتش کشیده شده و ماموران آن نیز توسط جوانان خلع سلاح شده اند.
حزب کمونیست کارگری ایران
١ دیماه ١٣٨٩، ٢٢ دسامبر ٢٠١٠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *