چند خبر از اعتراضات كارگران

تجمع اعتراضی كارگران كارخانه پوشینه بافت قزوین
روز شنبه ١ آبان از ساعت ٨ صبح بیش از ١٠٠ نفر از كارگران كارخانه پوشینه بافت در اعتراض به ١٢ ماه دستمزد پرداخت نشده خود در مقابل درب این شركت تجمع كردند. لازم به ذكر است كه این كارگران در تاریخ ١٧ مهر، برای چهارمین بار از قزوین به تهران آمده ومقابل دفتر احمدی نژاد تجمع كردند وتنها با وعده پرداخت حقوقهای معوقه و راه اندازی مجدد كارخانه، به قزوین برگشتند و با عملی نشدن وعده ها به اعتراضات خود ادامه میدهند.
اعتراض كارگران سبلان پارچه
روز ٣ آبان كارگران کارخانه سبلان پارچه اردبیل با تجمع مقابل این شرکت، خواستار پرداخت دستمزدهای معوقه خود شدند. در مجموع شركت بیش از یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون تومان به كارگران و سایر طلبکاران بدهکار است. در نتیجه این وضعیت هم اکنون این کارخانه تعطیل است و كارگران میگویند، بدهی های كارفرما ربطی به آنها ندارد و خواهان دستمزدهایشان هستند.
كارگران آی سی تی نقده
روز سه شنبه ٢٧ مهرماه بیش از ٥٠ نفر از کارگران دفاتر ICT نقده، میاندوآب و مهاباد و کنتورنویسان شرکت آب و فاضلاب ارومیه در اعتراض به ٩ ماه دستمزد پرداخت نشده خود و وضعیت كاری شان در مقابل استانداری آذربایجان غربی تجمع کردند. این كارگران همچنین به شرایط برده وار استخدام خود از طریق شركت های واسطه پیمانكاری معترضند. به گفته كارگران شرکت‌های مذکور به ازای هر کارگر که معرفی کرده‌اند ٩٠٠ هزار تومان از شرکت آب و فاضلاب دریافت می‌کنند و از این میزان فقط ٣٠٠ هزار تومان به کنتور نویسان پرداخت میشود. این درحالیست كه اگر آنها موفق به قرائت یکی از کنتورها نشوند ١٠٠٠ تومان از حقوقشان کسر می‌شود. و هر كنتورنویسی موظف است در طول دو ماه ٥ هزار كنتور را بخواند. و تازه داشتن شغل دوم نیز برای این كارگران ممنوع است. بنا برگزارشهای منتشر شده از هفت ماه گذشته تا كنون دستمزد كارگران این شركت ها مرتبا كاهش یافته و بعضا كارگری كه ٢٥٠ هزار تومان دستمزد میگرفته است، كه خود كمتر از حتی حداقل دستمزد تعیین شده دولت است، اكنون به او ٩٠ هزار تومان پرداخت میشود. در میان آنان حتی كارگرانی یافت میشوند كه ١٢ سال سابقه كاری دارند. بنا بر گزارشات منتشر شده این كارگران ٤ سال است كه با این مشكلات درگیرند و در اعتراض به آن بارها تجمع برپا كرده اند ولی تا كنون جوابی نگرفته اند. بدین ترتیب تعویق پرداخت دستمزدها، حاكم نبودن هیچ قانونی بر شرایط كار و استخدامشان، عدم بیمه درمانی این كارگران همه و همه مشكلات كارگران شاغل در این شركتهاست. در تجمع اعتراضی این روز پس از صحبت مقامات مسئول با نمایندگان این کارگران، به آنها وعده داده شد كه تا شنبه هفته بعدی به كار آنها رسیدگی و نتیجه نهایی اعلام شود. كارگران این شركت ها خواهان كوتاه شدن دست شركت های واسطه استخدام و داشتن قرار دادهای رسمی و ثابت، برخورداری از حق بیمه و پرداخت فوری طلبهایشان هستند.
تجمع اعتراضی کارگران شهرداری آبادن
روز ٦ آبان حدود ٣٠ نفر از كارگران سازمان فضای سبز شهرداری آبادان در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق و بیمه خود در مقابل شهرداری مرکزی آبادان تجمع کردند. كارگران خواهان پرداخت فوری طلبهایشان هستند.
حزب كمونیست كارگری ایران
۶آبان ۱۳۸۹- ۲۸ اكتبر ۲۰۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *