اعتراضات گسترده کارگران به ندادن دستمزدها ادامه دارد!

کارخانه کيان تاير:
کارگران کارخانه لاستیک سازی کیان تایر برای چندمین بار در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای خود دست به اعتصاب زدند و با بستن درب انبارها مانع خروج لاستيک از کارخانه شدند! کارفرمای این مجتمع تولیدی درمقابل اعتراضات ممتد کارگران به عدم پرداخت دستمزدهایشان اعلام کرد كه در آغاز٬ دستمزدهائی را که ميزان آن حدود سيصد هزار تومان است پرداخت خواهد کرد. درعین حال کارفرما عمدا از تامین مواد اوليه و تعمير دستگاههای خط تولید کارخانه خودداری میکند تا به بهانه عدم تولید کافی از پرداخت دستمزد کارگران طفره برود. اين تمهیدات بیشرمانه، خشم کارگران را بشدت برانگيخته است.
کارگران خشمگین از روز پنجشنبه ٢٧ مرداد با تجمع در محوطه کارخانه و مسدود کردن درب انبارها٬ مانع خروج لاستيک از کارخانه شدند! در جلسه ای که روز شنبه ٣٠ مرداد ماه٬ با حضور نمايندگان کارگران و کارفرما در محل بخشداری چهاردانگه٬ برگزار شد٬ نماينده کارفرما با بیشرمی اعلام کرد که کارخانه پولی برای پرداخت دستمزد کارگران ندارد و قولی هم در این باره نميتواند بدهد. کارگران نيز ضمن اعتراض به بی مبالاتی کارفرما، بر خواستهای خود یعنی پرداخت فوری دستمزدها٬ مزایا و بن های پرداخت نشده پافشاری کردند.
نماينده کارفرما تهديد کرد که چنانچه کارگران روز ٣١ مرداد درب انبارها را برای خروج لاستيک باز نکنند، با دخالت مامورين انتظامی حكومت روبرو خواهند شد و خودشان اقدام به باز كردن درب انبارها خواهند كرد. جلسه نمايندگان کارگران و کارفرما بدون نتيجه پايان یافت. كارگران کیان تایر اعلام كرده اند تا رسيدن به خواستهايشان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
مجتمع فولاد هرمزگان
بیش از سیصد کارگر مجتمع فولاد البرز هرمزگان سه ماه است بدون دستمزد مانده اند. کارگران ازاول شهريور ماه در اعتراض به این مساله دست به تجمع زدن. در نتيجه فشار و اعتراض كارگران مسئولان شركت وعده داده اند كه تا دو هفته ديگر طلب كارگران را پرداخت كنند.
چيني البرز:
١٨٠ نفر از کارگران چینی البرز نزدیک به یکسال است دستمزدی دریافت نکرده اند! کارگران معترض و خشمگین در اعتراض به دستمزدهای پرداخت نشده خود روز دوم شهريور ماه در برابر این شرکت دست به تجمع زدند. كارگران چینی البرز بارها با برپایی تجمع اعتراضی به عدم پرداخت دستمزدهایشان اعتراض کرده اند.
آجر پزی سازمايه پاكدشت كرج:
کارگران کارخانه آجر ماشینی سازمایه پاکدشت دو ماه است دستمزدی دریافت نکرده ند. کارگران با بستن جاده دست به اعتراض زدند! روز شنبه ٣٠ مرداد کارگران با برپا کردن تجمع اعتراضی، جاده خاوران را بمدت یکساعت و نیم بستند! در پی ایجاد ترافیک سنگین٬ نیروی انتظامی خود را به محل رساند و با تهدید کارگران اقدام به باز کردن راه نمود. برای ممانعت از گسترده تر شدن دامنه اعتراضات اعلام گردید که درب كارخانه را پلمب كرده و كارخانه بفروش گذاشته خواهد شد. کارگران خشمگین اعلام کردند تا رسيدن به خواستهاي خود و دریافت تمامی طلبهایشان همچنان به مبارزه ادامه خواهند داد!
روز اول شهريور ماه٬ مجددا کارگران از ساعت ٩ صبح در مقابل كارخانه تجمع کردند و سپس در برابر اداره كار پاكدشت دست به تجمع اعتراضی زدند.
کارگران کارخانه آجر ماشینی سازمایه در ادامه، روز ٤ شهريورماه دست به تجمع زدند.
شهرداری منطقه یک آبادان:
كارگران شهرداری منطقه يك آبادان روز دوم شهريورماه در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه حق بيمه و دستمزدهای خود٬ اقدادم به تجمع اعتراضی کردند. سرپرست شهرداری آبادان با حواله دادن کارگران به پيمانكاری ادعا می کند که حق بیمه چهار ماهه کارگران که ميزان آن ٤ ميليارد ريال است به عهده پیمانکاری است. با این سیاست فریبکارانه، کارگران بین شهردارای و پیمانکاری دست به سر میشوند. تحت فشار اعتراض ممتد كارگران٬ شهرداری آبادان پذیرفت كه ٢٩٠ ميليون ريال یعنی بخش کوچکی از دستمزدهای عقب افتاده را بپردازد. همچنین با فشار اعتراضات كارگران، شهرداری آبادان مجبور شد در اواسط مرداد ماه دستمزدهای پرداخت نشده كارگران را تا پايان خرداد ماه پرداخت كند.
كارگران شهرداری آبادان خواهان پرداخت تمامی طلبهای خود و افزایش دستمزد ماهانه به میزان یک میلیون تومان در ماه هستند.
عدم پرداخت دستمزد٬ یک جنایت آشکار در حق کارگران است. به گرو گرفتن زندگی کارگران٬ و تحمیل معیشت اسفبار به خانواده های کارگری و از هم پاشیدن شیرازه زندگی خانواده های کارگری است. کارگران و خانواده های آنان قربانی کثیف ترین سیاستهای ضد بشری سرمایه داران هستند. این وضعیت نباید ادامه یابد.
مبارزات گسترده ای در مراکز مختلف علیه ندادن دستمزدها جریان دارد. متحد کردن این مبارزات در مقیاس چند کارخانه و یا یک شهر و یا در سطح سراسری، راه عقب راندن جمهوری اسلامی و اقلیت مفتخور سرمایه داران است. افزایش فوری دستمزد کارگران به میزان حداقل یک میلیون تومان و پرداخت بیمه مکفی به کارگران بیکار خواست فوری و بحق کارگران است و تنها با مبارزه متحد و یکپارچه میتوان به کارفرماها و دولت اسلامی آنها تحیمل کرد.
زنده باد انقلاب انسانی برای حکومت انسانی
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسياليستی
حزب کمونيست کارگری ايران
٨ شهریور ١٣۸۹، ٣٠ اوت ۲۰١۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *