از خوزستان چه خبر؟ اخبار هفته: واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

 ۲۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۲۷ مهر

– بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای مختلف از جمله در اهواز و شوش در ادامه یکشنبه های اعتراضی خود فراخوان به تجمع داده اند. یک تاکید بازنشستگان در اعتراضاتشان اعتراض به سرکوبگریها و آزادی کارگران زندانی و از جمله آزادی اسماعیل گرامی بازنشسته زندانی است.

پنجشنبه ۲۶ مهر

حکومت اسلامی همچنان به کشتارهایش از زندانیان ادامه میدهد. انتقال چهار زندانی سیاسی محکوم به اعدام از جمله “علی مجدم”، “معین خنفری”، “محمدرضا مقدم” و “عدنان غبیشاوی (موسوی)” در روز سه‌شنبه ۲۴ مهر به منظور اجرای حکم اعدام از زندان شیبان اهواز به سلول‌های انفرادی در زندان سپیدار، با واکنش های اعتراضی بسیاری روبرو شده است. بر اساس اخبار منتشر شده در این روز، همزمان با  انتقال این چهار زندانی اداره وزارت اطلاعات اهواز تعدادی از زندانیان سیاسی محکوم به ابد، به اسامی سید یابر البوشوکه، عبدالامام زایری، محمدعلی عموری و یحیی ناصری  را که در زندان شیبان محبوس هستند به مدت دو ساعت مورد شکنجه و بازجویی قرار  داده است . هدف از این بازجویی ها بررسی وضعیت زندانیان و جلوگیری از بروز اعتراضات احتمالی در زندان، بدنبال اعدام چهار نفر نامبرده است. 

– سامانه پایش کیفی هوای ایران اعلام کرد که امروز پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ هوای ۱۰ شهر در  استان خوزستان آلوده است و وضعیت پنج شهر «ناسالم» و «قرمز» گزارش شده است. تخزیب محیط زیست، آلودگی هوا و  محرومیت از آب سالم از موضوعات اعتراضی مردم در خوزستان است.

چهارشنبه ۲۵ مهر

– مهران قره‌باغی، زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز، با وجود وضعیت جسمی نامساعد، و علیرغم درخواست مکرر وی برای درمان از دریافت خدمات تخصصی پزشکی و اعزام به مراکز درمانی محروم است. او مدت‌هاست از درد شدید چشم رنج می‌برد و تنها معاینات سطحی و تجویز قطره چشمی برایش انجام شده است. محرومیت از دارو و درمان بخشی از شکنجه های جنایتکارانه حکومت در زندانهاست.

– جاسم مقدم  زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز، پس از پایان دوران محکومیت قبلی خود با پرونده جدیدی مواجه شده که مانع از آزادی وی شده است. او در ۲۸مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در اهواز بازداشت و به کلانتری اهواز منتقل شد. در آنجا تحت شکنجه و بازجویی قرار گرفت و بابت اتهام “همکاری با رسانه‌های معاند و توهین به خامنه‌ای” تفهیم اتهام و به دو سال حبس محکوم شد. بعد از آن در دوم خرداد سال گذشته پرونده دیگری برای وی تشکیل شد و  در این پرونده به محاربه و بغی متهم شده است. اما دادگاهی برای وی تشکیل نشده است و اکنون علیرغم پایان دوران محکومیت قبلی خود  همچنان در زندان است و در  شیبان اهواز بسر میبرد.

– حوالی ساعت ۱۰ شب وقوع انفجار تانکر و آتش سوزی  در هنگام سوختگیری در پالایشگاه پترو شوشتر، واقع در شهرک صنعتی شماره یک این شهرستان منجر به قتل یک کارگر و مصدومیت ۶ نفر دیگر شد. جان باختن این کارگر را به خانواده اش و به همگان تسلیت میگوییم.

  طبق گزارشات، سه نفر از مصدومین این انفجار بدلیل جراحات و سوختگی ۹۰%، ۸۰% و ۳۰%، به بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی اهواز منتقل شده  و حالشان وخیم است. در رابطه با این انفجار محسن قلی‌زاده، مالک پالایشگاه پارس پترو شوشتر، با گفتن اینکه آنها در حال بررسی دقیق میزان خرابی در پالایشگاه هستند از اینکه حدودا ۷۰ درصد مخازن و ماشین‌آلات از بین رفته‌اند سخن میگوید و از امکان راه اندازی خط اول پالایشگاه برای دو ماه دیگر خبر میدهد.  در حالیکه کارگران قربانی نا ایمنی محیط کار شده اند، مدیر عامل بیرحم و جنایتکار پترو شوشتر نگرانی اش خوابیدن تولید است. جالب اینجاست که در همین رابطه وزیر نفت با گفتن اینکه پتروشیمی غیر دولتی است تلاش میکند که خود را  از زیر بار مسئولیت چنین جنایتی کنار بکشد و با وقاحت تمام راننده تریلی را مقصر خوانده و از اینکه آمار آخرین مصدومان را ندارند، خبر میدهد.  این اظهارات همدستی دولت با کارفریان مفتخور را در عدم ایمنی محیط کار و جنایت هر روزه ای که در محیط های کار صورت میگیرد و از کارگران قربانی میگیرد به روشنی نشان میدهد. باید کل بساط جنایت و توحش سرمایه داری حاکم را جارو کرد.

– بنا بر خبرها حیدر دهقان پور کارگر نگهبان خطوط راه آهن اندیمشک که پنج روز قبل هنگام گشت زنی در حوالی تونل شماره ۱۰ بلاک تله زنگ – شهبازان این شهرستان از پرتگاه به پایین سقوط کرده بود، متاسفانه در بیمارستان جان خود را از دست داد. در گزارش این خبر شورای بازنشستگان ایران مینویسد:”حادثه ها برای مردم است. مسئولین جدا از مردم، جدا از حوادث هستند. شرایط کار برای کارکنان  طوری شده کسی که مشغول کار و فعالیت است باید منتظر حادثه باشد. مرگ و آسیب شده بخشی از کار !!!”

– حکم یک زندانی به‌نام  رامین محمدوند که با اتهام “قتل عمد” به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در زندان دزفول به اجرا درآمد. بدینگونه یکی دیگر از قربانیان این سیستم سراپا فقر و بردگی بدست حکومت به قتل رسید.

– معلولان کشور در چندین شهر از جمله در شهر اهواز در خوزستان  در اعتراض به وضع مشقت بار معیشتی، محرومیت از درمان رایگان و با کیفیت و عدم اجرای قانون “حمایت از حقوق معلولان” و سایر مطالبات معوقه خود دست به تجمعاتی زدند.

 سه شنبه ۲۴ مهر

 –  بنا بر گزارشات منتشر شده، گارد حفاظت زندان مرکزی اهواز (شیبان) سه زندانی سیاسی محکوم به اعدام، علی مجدم، معین خنفری و محمدرضا مقدم را برای اجرای حکم اعدام به انفرادی زندان سپیدار منتقل کرده است. همچنین عدنان غبیشاوی (موسوی) چهارمین زندانی سیاسی در اهواز به سلول انفرادی منتقل شد. به نجات جانشان بشتابیم.

پیشتر در روز ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز علی مجدم، حبیب دریس، سالم موسوی، محمد‌رضا مقدم، عدنان موسوی و معین خنفری را به اتهام محاربه به اعدام محکوم کرده بود.

قاضی ادیبی‌مهر، رئیس شعبه ۴ دادگاه انقلاب شخصا در زندان شیبان حکم اعدام را ابلاغ کرد

شماری از خانواده های این زندانیان از جمله همسر و فرزند علی مجدم را برای تحت فشار گذاشتن او بازداشت کردند و بیش از ۶ ماه او را در سلول انفرادی نگه داشتند. نهایتاً پس از انتشار اعترافات فرزند و همسرش را آزاد کردند.

دوشنبه ۲۳ مهر

 – بازنشستگان مخابرات در ادامه دوشنبه های اعتراضی خود در اهواز تجمع و راهپیمایی کردند و با شعارهای اعتراض علیه فقر و بی تامین و بساط دزد سالار حاکم  و سرکوبگری های حکومت پیگیر مطالباتشان شدند.

یکشنبه ۲۲ مهر

-بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه اعتراضات سراسری یکشنبه های خود در شهرهای اهواز و شوش تجمع کردند. در شوش بازنشستگان از کرخه، شوش و هفت تپه جمع شده و دست به راهپیمایی زدند و در تجمع خود ضمن اعلام خوشحالی از لغو حکم اعدام شریفه محمدی، بر آزادی فوری و بدون قید و شرط وی تاکید کردند. همچنین با ابراز تاسف از جان باختن فالح سعدی از کارگران فصلی نیشکر هفت تپه که بدلیل عدم تمدید قرارداد خود از شدت خشم دست به خودکشی زده و جانش را از دست داد، با خانواده وی و کارگران نیشکر هفت تپه اعلام همبستگی نموده و بر پیگیری مسببن این جنایت تاکید کردند.

– بازنشستگان فولاد همچون هفته های گذشته در اهواز تجمع کردند و پیگیر مطالبات پاسخ نگرفته خود شدند.

شنبه ۲۱ مهر   

– کارگران آبفای ایذه در دوازدهمین روز اعتراض خود بدلیل عدم پرداخت حقوق سه ماه گذشته و معوقات مزدی شان از سال ۱۴۰۰، دست به اعتصاب و تجمع زدند. این کارگران مبلغی بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان طلب عقب افتاده دارند.

– بنا بر اخبار منتشر شده،  یکی از کارگران فصلی نیشکر هفت تپه  به نام فالح سعدی که بدلیل عدم تمدید قرارداد خود و از شدت خشم دست به خودکشی زده بود، جان  خود را از دست داد.  این موضوع موجب خشم بسیار کارگران شده است. درگذشت او  را به خانواده  اش ، به کارگران نیشکر هفت تپه و به همگان تسلیت میگوییم. سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه  ضمن گزارش این خبر  خواستار پیگرد مسببان این واقعه شد.

 جمعه ۲۰ مهر

– سخنگوی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مصدوم شدن سه مرد جوان در پی حادثه انفجار در یک معدن سنگ در کیلومتر ۲۰ محور هفتکل-باغملک خبر داده است. این کارگران ۲۴ ، ۲۶ ، و ۳۵ سال سن دارند و به بیمارستان مادر رامهرمز منتقل شده‌اند.  بدین ترتیب بار دیگر کارفرمایان در  معدنی  دیگر جنایت  آفریدند.  با  اعتراض سراسری جلوی این جنایات آشکار را باید گرفت.

واحد خوزستان – کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

 ۲۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۸ اکتبر  ۲۰۲۴.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *