اعتراضات کارگران معدن چادرملو، آبفای ایذه، سیمان لامرد، سنگ آهن بافق، و درگذشت کارگر هفت تپه


۲۱ مهرماه: اعتراضات کارگری در نقاط مختلف

امروز ۲۱ مهرماه هفتمین روز اعتصاب کارگران پیمانکاری #معدن_چادرملو بود. اعتراض این کارگران به وضع بد معیشتی و بازداشت چهار همکارشان بود. بنا بر آخرین گزارشها  زیر فشار این اعتراضات،‌ کارگران بازداشتی با قرار وثیقه آزاد شدند اما برای شمار دیگری از کارگران پیام احضار آمده است. کارگران چادرملو برای پیگیری مطالباتشان و علیه سرکوبگریهای حکومت اعتراضات خود را ادامه می دهند.

کارگران شرکت پیمانکاری آسفالت طوس در معدن چادرملو نیز همانگونه که قبلا گزارش کردیم از شنبه هفته گذشته در اعتراض به دریافت حقوقی کمتر از کارگران قرارداد مستقیم و بی‌کیفیت بودن بیمه تکمیلی اعتصاب و تجمع کرده‌اند. بنا بر خبرها در تجمع روز گذشته این کارگران تعدادی از خانواده های کارگران نیز شرکت داشتند. شرکت خانواده ها در اعتراضات کارگری تاثیر مهمی در تقویت این مبارزات و قدرت اجتماعی این مبارزات دارد. خواست مهم این کارگران افزایش مزد و مزایای مزدی و بهبود وضعیت بیمه تکمیلی است. به گفته کارگران  کارفرما اعلام کرده ترمیم حقوق امکانپذیر نیست و کارگران با ادامه اعتراضشان بر مطالبه خود مصر هستند.

امروز دوزادهم مهرماه همچنین  کارگران آبفای ایذه بدلیل عدم پرداخت حقوق سه ماه گذشته و معوقات خود از سال ۱۴۰۰، دست به اعتصاب زدند. در این روز این کارگران مقابل اداره آبفا تجمع کردند. به گفته این کارگران آنها مبلغی بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان طلب عقب افتاده دارند.

خبر اعتراضی دیگر در این روز  مربوط به ادامه اعتراضات کارگران سیمان لامرد در استان فارس به دلیل پرداخت نشدن حقوق و سایر مطالبات است. کارفرما تا اطلاع ثانوی کارخانه را  تعطیل اعلام کرده است و کارگران اعلام کرده اند که به اعتراضشان ادامه میدهند.

در این روز همچنین همزمان با حضور مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی در نماز جمعه بافق، کارگران این شرکت به محل نماز جمعه رفتند و در آنجا شعارهای اعتراضی خود را علیه او سر دادند و بعد هم خارج شدند.  

متاسفانه در این روز یعنی روز ۲۱ مهرماه از سوی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه خبر درگذشت یکی از کارگران فصلی این شرکت به نام فالح سعدی که بدلیل عدم تمدید قرارداد خود و از شدت خشم دست به خودکشی زده بود، رسانه ای شد. فالح سعدی در نوزدهم مهرماه دست به خود کشی زده بود و با کمال تاسف بعد از ۴۸ ساعت بستری در بیمارستان اهواز، جان خود را از دست داد. درگذشت او  را به خانواده  اش ، به کارگران نیشکر هفت تپه و به همگان تسلیت میگوییم.

بدین ترتیب یک بار دیگر کارفرمایان و سرمایه داران مفتخور و جنایتکار جان کارگر دیگری ر اگرفتند. کارگران حکومت اسلامی، قانون کار و کارفرمایان جنایتکار را مسئول مرگ همکار خود می دانند. سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه  ضمن گزارش این خبر  خواستار پیگرد مسببان این واقعه شد.

آخرین خبر اینکه امروز  ۲۱ مهرماه شعبه ۳۶ دادگاه حکومتی تجدید نظر تهران، حکم شش ماه و یک روز حبس برای محمد حبیبی معلم محبوب و معترضی که سالها در زندان بود را تایید کرد. اتهام محمد حبیبی تبلیغ علیه نظام اعلام شده است. معلمان به امنیتی کردن مبارزات و پرونده سازی برای همکاران خود و صدور احکام زندان و سرکوبگریهای حکومت اعتراض دارند. خواست فوری آنها بسته شدن تمامی پرونده های امنیتی و آزادی فوری و بدون قید و شرط معلمان زندانی است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *