ده اکتبر روز جهانی علیه اعدام و بیانیه های اعتراضی علیه اعدامها

امروز ۱۹ مهر برابر با ده اکتبر روز جهانی علیه اعدام است. شماری از تشکلهای کارگری و اجتماعی از جمله شورای بازنشستگان، گروه اتحاد بازنشستگان، نهاد دادخواهان، و اتحاد بازنشستگان، طی بیانیه هایی صدای اعتراض خود را به اعدامها توسط جمهوری اسلامی بلند کرده و برلغو کامل مجازات اعدام تاکید کرده اند:

شورای بازنشستگان ایران در بیانیه خود مینویسد: “اعدام قتل عمد حکومتیست. هر اعدام یک قتل است. اعدام خشونت آشکار علیه مردم برای مرعوب کردن جامعه است. اعدام، پنهان کردن مقصران اصلی در چشم مردمیست که خود قربانی سیستم نابرابر و یا معترضین به این ساختار پر از تبعیض هستند. مجازات اعدام وقیحانه ترین و کثیف ترین شکل قتل عمد است. جهان در دهه سوم قرن بیست و یکم دیگر چنین مجازات غیرانسانی را تحمل نمی‌کند. بشریت متمدن و مردم پیشرو علیه مجازات اعدام به صف شده اند!!”

نهاد دادخوان در بیانیه خود از سه شنبه های نه به اعدام توسط زندانیان زندانهای مختلف حمایت کرده و به مناسبت ده اکتبر روز جهانی علیه اعدام مینویسد:”جنبش نه به اعدام و مبارزه علیه شنیع ترین ابزار سرکوب حکومتی بعد از انقلاب ” زن زندگی آزادی ” به مبارزه و جنبشی فراگیر و اجتماعی بدل شده است و در کارزار #سه شنبه های نه به_اعدام تبلور پیدا کرده است. مبارزه ای که از درون زندان و با اعتصاب غذای زندانیان قزل حصار ، در مخالفت با اجرای احکام اعدام آغاز شد و در هر سه شنبه تداوم و گسترش یافت. هر هفته بر تعداد زندانهایی که به این کارزار می پیوندند اضافه شده و مورد حمایت ۲۲ زندان در سراسر کشور قرار گرفته است. شخصیت ها، نهادها و بخشهای زیادی از مردم آزادیخواه به سه شنبه های نه به اعدام پیوسته اند. ما دادخواهان که سالهاست زخم خورده ی خنجر خونین اعدام و قتل حکومتی هستیم ، درآستانه ۱۰ اکتبر روز جهانی مبارزه علیه اعدام ،همه انسانهای آزادیخواه را فرا می خوانیم برای نابودی دستگاه اعدام و قطع این بازوی اصلی سرکوب ، به عنوان جنایت مستمر حکومتی”

اتحاد بازنشستگان ضمن اعلام اعتراض خود به حکم شنیع اعدام بعنوان نقض حقوق بشر مینویسد:”همه باهم به مجازات اعدام نه_بگوییم”.

و بالاخره گروه اتحاد بازنشستگان به مناسبت دهم اکتبر بیانیه داده و از جمله مینویسد: “وقتی کلان دزدان و برهم زنان امنیت جامعه در حاشیه امنیت هستند حکم محاربه و اعدام برای معترضان و حتی آن سارقی که ایجاد رعب نموده بی معناست. کلان دزدان علت معضل هستند و آن سارق، معلول شرایط کلان اقتصادی. باید آگاهی بخشید، اتحاد و همبستگی جمعی و عملی برای توقف اعدام را گسترش داد و نسبت به کاسبان حقوق بشر توهمی نداشت”.

در بیانیه «کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در این هفته نیز چنین آمده است:؛از نهادها و ارگان‌های سیاسی، مدنی و حقوق بشری داخلی و بین‌المللی می‌خواهد که برای نجات جان محکومان به اعدام در ایران حمایت کنند و جامعه جهانی را برای محاکمه و بازخواست سران حکومت ایران به دلیل چهار دهه جنایت علیه بشریت مجاب نمایند.

جنبش علیه اعدام یک جنبش قدرتمند درایران است . یکسر این جنبش در زندانها و در کف خیابانها و سردیگرش در اقصاء نقاط جهان است. اتحاد سراسری علیه اعدام و سرکوبگری های حکومت گام مهمی در پیشروی انقلاب زن زندگی آزادی است. از جمله بازنشستگان همواره با فریاد نه تهدید، نه سرکوب دیگر اثر ندارد، پیگیر مطالباتشان بوده و خواستهای اعتراضی کل جامعه را نمایندگی کرده اند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۰ اکتبر ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *