جدید ترین

برگزاری روز معلم در تهران، اخراج اسماعیل عبدی، فراخوانهای اعتراضی بازنشستگان و پرستاران  و اعتراضات معدنچیان طزره- جنگ افروزی کافیه، سفره ما خالیه

بنا به گزارشات منتشر شده امروز  ۱۳ مهر به ابتکار کانون صنفی معلمان تهران مراسمی در بزرگداشت روز جهانی معلم ( پنجم اکتبر )  برگزار شد . در این برنامه شماری از معلمان شاغل و بازنشسته ،  فعالین دفاع از حقوق کودک و فعالین اجتماعی دیگر از هنرمندان و پژوهشگران حضور داشتند.

حاضران در این مراسم ضمن گرامیداشت این روز ، پیرامون مشکلات ساختار آموزش و پرورش و چگونگی تلاش برای بهبود وضعیت کودکان ، بویژه کودکان اقشار فرودست، بحث و گفتگو داشتند و بنرهایی در گرامیداشت روز جهانی معلم و نوشته “معلم زندانی آزاد باید گردد” در دست داشتند.  در این مراسم تجمع کنندگان همچنین یاد و خاطره زندانیان سیاسی   از جمله معلمان زندانی را  گرامی داشتند.

به مناسبت این روز همچنین بیانیه هایی منتشر شده است. از جمله شورای بازنشستگان ایران با گرامیداشت روز جهانی معلم  در بیانیه ای که منتشر کرده است مینویسد: “در حالی روز جهانی معلم را گرامی می‌داریم  که در این سرزمین غارت شده،  بسیاری از معلمان دغدغه مند و دلسوزمان که معترض به کالایی سازی آموزش ، معیشت نابسامان زندگی خود و اکثریت جامعه و علیه رویکرد آموزش ایدئولوژیک هستند، بجای کلاس درس یا در حبس  بسر می‌برند یا با آزادی مشروط به قید وثیقه های سنگین و یا اخراج و بازنشستگی زود هنگام روبرو شده اند”.

در ادامه این بیانیه آمده است:”ترس حکومت از حضور معلمان آگاه و معترض در کنار دانش آموزان و خانواده هایشان بی سبب نیست چرا که معلم هم تحت همان تبعیضات و فشارهایی است که ۹۹ درصد جامعه با آن درگیرند و علیه آن مبارزه میکنند. معلم رفاه ، برابری و آزادی برای خود و جامعه اش را می‌طلبد و دقیقا به همین دلیل است که سرکوب می‌شود و احکام پی در پی زندان و اخراج و بازخرید دریافت می‌کند.”.

در بخش پایانی این بیانیه  با اشاره به بحران در خاورمیانه آمده است:”بحران آفرینی‌ قدرت‌های منطقه ای در خاورمیانه و حمایت سرمایه های جهانی از طرفین متخاصم، سال جدید تحصیلی را بشدت تحت تاثیر قرار داده و نگرانی‌های جدی به دانش آموزان و خانواده هایشان تحمیل کرده است. در شرایطی که تامین نیازهای آموزشی  به معضل اکثریت مردم تبدیل شده ، فضای نظامی‌گری هم افزون بر مشکلات قبلی  و خارج از توان و تحمل مردمیست که هیچ نفعی از جنگ نخواهند برد بجز از دست دادن  جان و مالشان!” این بیانیه با هشتگ زن زندگی آزادی پایان می یابد.

قابل توجه است که اسماعیل عبدی، معلم محبوب و زندانی سیاسی پیشین، خبر داده است که در روز جهانی معلم، با رای “هیات تخلفات اداری آموزش و پرورش تهران”، بعد از ۲۴ سال خدمت و پس اینکه ۸ سال زندانی بوده، از حرفه معلمی اخراج شده است.  ننگ و نفرت بر حکومت ضد مردمی و ضد معلم و ضد کارگر!

 همچنین خبرهایی از اخراج معلمان  دیگری چون سمیه اخترشمار از معلمان معترض در مریوان منتشر شده است. این اخراجها اعتراضات بسیاری را بر انگیخته است. معلمان با خواست پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و  بسته شدن پرونده های امنیتی بر آزادی معلمان زندانی تاکید دارند و به اخراجهایی که صورت گرفته معترض هستند.

خبر دیگر اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی با همراهی بازنشستگان کشوری و مخابرات برای روز پانزدهم مهرماه فراخوان به تجمع اعتراضی دادند. این فراخوان با شعارهایی چون “جنگ افروزی کافیه، سفره ما خالیه”، “پرستار سلامت ، حمایتت میکنیم “، ” شاغل و بازنشسته، اتحاد ، اتحاد”، “تن برود، جان برود، آزادی از بین نرود”، “همصدا و هم پیمان ، علیه حکم اعدام”، “بیکاری، تورم ، بلای جان مردم”، “#اتحاد_اتحاد_علیه_فقروفساد” همراه است.  برای این روز پرستاران نیز به تجمعات سراسری فراخوان داده اند. پرستاران با  اعلام اینکه اقدام بعدی آنان در جهت احقاق حقوقشان فراخوان  اعتصاب روز پرستار خواهد بود. با شعارهایی چون “جنگ افروزی کافیه، سفره ما خالیه”، “یه اختلاس کم بشه حق ما داده میشه”، “حقمونو نگیریم شیفتامونو نمیریم”، “پرستار داد بزن حقتو فریاد بزن”  بر ادامه اعتراضاتشان تاکید دارند.

آخرین خبر اینکه حدود ۴۰۰ کارگر معدن طزره از دوم مهرماه تا امروز با تجمعاتی هر روزه و با راهپیمایی  در مقابل اداره  کار دامغان و استانداری سمنان پیگیر مطالباتشان خود هستند. تجمع دوم مهرماه این کارگران در  اعتراض به کشتار کارگران در معدن طبس و به وضع معیشتی و کاری شان انجام گرفت. این کارگران به  دزدی آشکار پیمانکاران و گزارش عناوین شغلی جعلی به تامین اجتماعی برای پرداخت نکردن حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور خود  اعتراض دارند. این در حالیست که آنها در آستانه بازنشستگی قرار دارند  و گفته میشود از دهه هشتاد تا کنون در فواصل طولانی مدت حق بیمه‌شان با عنوان شغلی «کارگر ساده» پرداخت شده است و در نتیجه حق بیمه کمتری به آنها پرداخت شده  و عملا شامل بازنشستگی پیش از موعد نمیشوند . کارگران معدن طزره اعلام کرده اند که اگر پاسخ نگیرند برای پیگیری اعتراضشان در مقابل مجلس اسلامی تجمع خواهند کرد. از اعتراضات کارگران معدن طزره حمایت و پشتیبانی کنیم.

.حزب کمونیست کارگری ایران

۱۳ مهر ۱۴۰۳، ۵  اکتبر ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *