اخبار هفته: واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

از خوزستان چه خبر؟

۳۰ شهریور تا ۶ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۶ مهر

اخبار حکومتی از وضع بد بیمارستانها و کمبود پرستار گزارش میدهند. از جمله احمد نجاتیان، رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری که به تازگی وضعیت کار گروه رسیدگی به وضعیت گروه‌های پرستاری در وزارت بهداشت را تشریح کرده و وضعیت نیروی انسانی در استان خوزستان را  فاجعه خواند و نسبت پرستار به تخت در این استان  را حدود ۰.۶ (شش دهم) اعلام کرد. کمبود پرستار و بالا بردن استاندارد بیمارستانها یکی از موضوعات اعتراضات پرستاران و کادر درمان است.

پنجشنبه ۵ مهر

حجت آل‌محمدی، شهروند ساکن ایذه در دوشنبه ۲۶ شهریور برای چندمین بار دستگیر شد و خبری از محل نگهداری او در دست نیست. این موضوع موجب نگرانی خانواده و نزدیکان وی شده است. حجت آل محمدی قبل از این نیز، در ۲۳ مرداد امسال دستگیرو چندی بعد از زندان شیبان اهواز آزاد شده بود. او همچنین پیشتر در ۲ خرداد ۱۴۰۲ دستگیر و نهایتا بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به ۹ ماه حبس محکوم شده بود. او  در تاریخ ۹ بهمن سال گذشته بعد از پایان دوره محکومیت خود آزاد شده بود. حجت آل محمدی در سال ۹۴ نیز دستگیر و تا  سال ۹۸ تحت بازداشت موقت بوده است.

چهارشنبه ۴ مهر

– جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی از شهرهای  باوی، سوسنگرد، حمیدیه و کارون در محل کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز در اعتراض به عدم پاسخگویی به مطالبات خود و محرومیت از حق درمان رایگان تجمع کردند.  در این تجمع بنری با نوشته “درمان رایگان حق مسلم ماست” قابل توجه بود و بازنشستگان شعار میدادند:”معیشت، منزلت، درمان، حق مسلم ماست”.

– خوزستان یکی از محرومترین استانهای کشور به لحاظ امکانات زیستی از جمله بیمارستان و مدرسه و بهداشت شهری است. در بسیاری از روستاها کودکان در کانکس های بدون کولر و فرسوده و بنایی ناتمام و نا امن درس میخوانند. یکی از این مدارس دبستان لقمان در روستای سادات نجات بزرگ از توابع  کرخه  است که سال تحصیلی جدید را در چنین مدرسه ای آغاز کردند.

 سه شنبه ۳ مهر

 با گذشت ۱ ماه از آخرین جلسه شورای تامین با دانشگاه علوم پزشکی اهواز در استانداری خوزستان و اخذ تعهد کتبی از دانشگاه علوم پزشکی این شهر در حضور بازرسان و هیات مدیره نظام پرستاری اهواز برای عملی شدن خواستهای پرستاران، هنوز اقدامی صورت نگرفته است. و پرستاران به این خلف وعده اعتراض دارند. معوقات پرستاران عبارتند از : تعرفه پرستاری تا پایان مرداد ۱۴۰۳، اضافه کار تا پایان مرداد ۱۴۰۳،  پرداخت فوق العاده خاص تا پایان شهریور ۱۴۰۳، حق مسکن و…

از پرداخت معوقات شش ماه اول سال ۱۴۰۳ خبری نیست.

– کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر در نهمین روز اعتراض خود دست به تجمع زدند. مطالبات فوری این کارگران عبارتند از: تبدیل وضعیت کارکنان مطابق با شرکتهای همجوار، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل پرسنل پیمانکاری،  پرداخت پتروکارت، کسر نکردن مبالغ پاداش‌های بهره وری، و رفع  مشکلات مکرر در پرداخت به موقع حق بیمه اجتماعی، پرداخت اضافه کاری ماه رمضان ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳،   اجرای مصوبات صورتجلسه مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۵،  تحویل البسه و عینک طبق قرارداد شرکت پیمانکاری بیسکو.

دوشنبه ۲ مهر

بازنشستگان مخابرات در اعتراض به عدم پاسخگویی به مطالباتشان تجمع سراسری داشتند و این تجمع در اهواز نیز برگزار شد.

– کوکب بداغی پگاه، از معلمان معترض در خوزستان، با دریافت ابلاغیه ای با تاریخ یکم مهرماه جهت اخذ آخرین دفاع به شعبه ۱۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز احضار شد. در این ابلاغیه از او خواسته شده بود که  ظرف مدت ۵ روز جهت اخذ آخرین دفاع از بابت اتهامات انتسابی در شعبه مذکور حاضر شود. کوکب بداغی پگاه اواخر تیرماه ۱۴۰۲، توسط شعبه دو هیات تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان به دلیل شرکت در اعتراضات معلمان و سخنرانی در جریان اعتراضات به انفصال موقت از خدمت به مدت یک ماه محکوم شده بود.

–  رضا عرب‌ پور، زندانی سیاسی، ۶۸۰ روز است که در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان شیبان اهواز بسر میبرد. او در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱  به همراه ۷تن دیگر از جوانان ایذه توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده بود.

– یک زن جوان در بهبهان  شامگاه جمعه ۳۰ شهریورماه، در حوالی میدان محسنی در حال حرکت به سمت یک آبمیوه ‌فروشی توسط دو سرنشین موتورسیکلت که یکی از آنها تحت عنوان “آمر به معروف” به وی تذکر داده بود، مورد ضرب و شتم قرار گرفت.  بنا بر گزارشات، گشت ارشاد دوباره به خیابانها می آیند و مردم خشمگین با آنها درگیر میشوند.

– کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر در ادامه اعتراضات خود برای هشتمین روز دست به تجمع زدند.

یکشنبه ۱ مهر

بازنشستگان تامین اجتماعی برای پیگیری مطالبات خود در شهرهای مختلف تجمع داشتند. و این تجمعات همچون هفته های گذشته در اهواز و شوش نیز برگزار شدند. دراهواز بازنشستگان در  میدان کارگر، روبروی سازمان تأمین اجتماعی تجمع داشتند و در شوش و شهرهای کرخه، هفت تپه و شوش گرد آمده و مقابل تامین اجتماعی شوش تجمع بر پا کردند.

– بازنشستگان فولاد دراهواز و در ادامه اعتراضات خود، در اعتراض به عدم پاسخگویی به خواستهایشان تجمع کردند. بازنشستگان شعار میدادند: “فولادی داد بزن حقتو فریاد بزن”

– اعتراضات کارگران شاغل در شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی ماهشهر برای پیگیری مطالبات پاسخ نگرفته خود وارد هفتمین روز شد. حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارگر شاغل در این شرکت کار اصلی بارگیری مواد شیمیایی از مخازن کشتی‌ها در اسکله را انجام میدهند. 

شنبه ۳۱ شهریور  

–  امان جلالی‌نژاد،  جعفر سلمان‌نژاد و  مهدی معمار، متهمان سیاسی در یک پرونده قضایی مشترک هستند که بیش از پنج ماه است به صورت بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز در  بازداشت،  بسر می‌برند.  گفته میشود که پرونده آنها در دادسرای اهواز در حال بررسی است. بنا بر گزارشات این زندانیان در اواخر خرداد سال جاری، در شعبه ۱۳  بازپرسی دادسرای انقلاب اهواز به ریاست بازپرس آذرنوش، با  اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه‌های مخالف نظام تفهیم اتهام شده اند.

– ساخت مجسمه ۱۰ میلیارد تومانی رئیسی جلاد توسط شهرداری اهواز بحث های اعتراضی را دامنه زده است. یکی از فعالین مدیای اجتماعی، عکس این مجسمه را به اشتراک گذاشته و مینویسد:‌ “شهرداری اهواز مجسمه۴متری و ۳تُنی آیت الله رئیسی را با هزینه ۱۰میلیارد تومان طراحی و در میدان فلسطین(استانداری) نصب کرده است.  این در حالی است  که مناطق کم برخوداراز امکانات اولیه شهری، همچون منبع آب حصیرآباد، ملاشیه ،عین۲ و گلدشت از کمترین خدمات شهری  فوق محرومند.”

 جمعه ۳۰ شهریور

– محرومیت ازدادن  داروهای مورد نیاز، به بازداشت شدگان درزندان، سیاستی جنایتکارانه از سوی حکومت اسلامی علیه زندانیان سیاسی و قتل خاموش آنهاست. بنا بر آخرین خبرها  فارس رماحی، زندانی سیاسی محبوس  در زندان شیبان اهواز از دارو و درمان محروم است. علیرضا مرداسی، معلم و متهم سیاسی، ۴۱۵ روز است که با حال نامساعد جسمانی در زندان شیبان اهواز در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد.  او با  اتهاماتی از جمله افساد فی‌الارض و عضویت در گروه باغی، تاکنون دادگاهی نداشته و نزدیک به ۱۵ ماه است که  در حالت بلاتکلیفی، و بدون رسیدگی قضایی، در زندان است. مرداسی در دهم مردادماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در اهواز بازداشت شد. او معلمی چهل ساله است و بیش از بیست سال، سابقه تدریس در مقطع ابتدایی دارد . مرداسی از بیماری ریوی رنج میبرد و همچون بسیاری از زندانیان، از درمان و دارو محروم است.

 همچنین محمد طهماسبی، در مرداد ماه سال جاری در ارومیه دستگیر و ابتدا به زندان شیبان اهواز و بعد به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شد.  او به بیماری چسبندگی روده مبتلاست و از درمان محروم است.

واحد خوزستان – کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

 ۶ مهر ۱۴۰۳، ۲۷ سپتامبر  ۲۰۲۴.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *