جمعه خونین زاهدان: نه فراموش می کنیم و نه می بخشیم!

روز  ۸ مهر ۱۴۰۱، روز جمعه خونین و سیاه زاهدان هرگز فراموش نخواهد شد. روزی که جنایتکاران یگان ویژه تجمع مردم خشمگین نسبت به تجاوز فرمانده نیروی انتظامی حکومت به یک دختر بچه ۱۵ ساله را به رگبار بستند و حداقل ۱۰۰ نفر از معترضین را به قتل رساندند، شمار زیادی را زخمی کردند، تعدادی از مغازه‌ها را به آتش کشیدند و بسیاری از جوانان را دستگیر کردند.

به دنبال این جنایت فجیع که برای مرعوب کردن و خانه‌نشین کردن مردم و ضربه زدن به انقلاب زن زندگی آزادی صورت گرفت، آتش اعتراض مردم زاهدان تندتر شد و اعتراضات در زاهدان به مدت یک سال بی‌وقفه ادامه یافت. این اعتراضات پرشور و شجاعانه نیز هرگز فراموش نخواهد شد. اعتراضاتی که در تاریخ مبارزات آزادیخواهانه مردم ثبت شد و به موجی از همبستگی با مردم سیستان و بلوچستان دامن زد. از جمله روز ۱۸ آبان ۱۴۰۱، در چهلمین روز این قتل عام، در کردستان و بسیاری از شهرهای دیگر مردم دست به اعتصاب زدند، دانشجویان چندین دانشگاه تحصن کردند و در تعدادی از شهرها در نقاط مختلف کشور تجمعات پرشوری شکل گرفت، شعارهایی مانند سنندج زاهدان چشم و چراغ ایران و کرد و بلوچ و آذری آزادی و برابری به شعارهای سراسری انقلاب تبدیل شد و خدانور لجه‌ای، که دو روز پس از جمعه خونین دستگیر و به قتل رسید، سمبل اعتراضات مردم زاهدان شد.

زاهدان و سیستان و بلوچستان یک سنگر مهم مبارزه و انقلاب برای به گورسپردن حکومت منحوس اسلامی است. در دومین سالروز این جنایت هولناک حکومت، گرامی می‌داریم یاد خدانور و کلیه جانباختگان جمعه خونین زاهدان و صدها جانباخته دیگر انقلاب زن زندگی آزادی را و مردم آزاده در سراسر کشور را فرامی‌خوانیم که ۸ مهر را به یک روز مهم اعتراض علیه جنایات حکومت و در همبستگی با مردم سیستان و بلوچستان تبدیل کنیم و صدای اعتراض این مردم در سطح جهان بشویم.

گرامی باد یاد همه عزیزانی که در جمعه خونین زاهدان به خاک افتادند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۵ مهر ۱۴۰۳، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *