همبستگی اجتماعی با معدنچیان طبس و خانواده هایشان ادامه دارد

بدنبال فاجعه معدن ایرانجوی طبس و جان باختن بیش از ۵۰ کارگر جامعه یکپارچه خشم و نفرت و اندوه است و همبستگی ها گسترش می یابد.

امروز سه شنبه سوم مهرماه کارگران معدن طزره درواکنش به این فاجعه تکاندهنده و در اعتراض به نداشتن امنیت در محیط کار دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.  در سال گذشته در ۱۲ شهریور بود که ریزش معدن طزره جان شش کارگر را گرفت و خانواده ها  همکارانشان را داغدار کرد.

امروز کارگران پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی که در ادامه سه شنبه های اعتراضی خود برای هشتمین هفته متوالی تجمع داشتند با معدنچیان طبس و خانواده های کارگران جانباخته ابراز همدردی کردند.

همچنین تشکلهای مختلف کارگری و بخش های مختلف مردمی با بیانیه های اعتراضی خود با کارگران معدن طبس اعلام همبستگی کرده اند.  گوشه هایی از این همبستگی ها را دراینجا بازتاب می دهیم:

شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران مینویسند: ما درد مشترکیم  .برای یافتن نان ،جان میدهیم . #ایرانم_اعتصاب را فریاد کن!  واقعه هولناک  #معدن_طبس بار دیگر  تن و جان همگان را لرزاند. ما پرستاران و کادر درمان ،شاهدان هر روزه فجایع کاری در ایران  هستیم.    مصدومان محیط های کاری از سوختگی  و برق گرفتگی تا پرتاب از ارتفاع و قطع عضو   از مراجعات هر روزه به مراکز درمانی هستند. شاهد جان باختن  کارگرانی هستیم  که جانشان را در دست گرفته و به محیط های کاری غیر ایمن وارد میشوند.  ما پرستاران و کادر درمان نیز که در نبود استانداردها و ایمنی لازم تجهیزات و نا ایمن بودن  محیط کار همواره  با بیماری ها و خطرات جانی روبرو هستیم با خانواده های فاجعه #معدن_طبس ابراز همدردی میکنیم. باید به این قتل هر روزه نیروی کار در ایران پایان داد . با اسماعیل بخشی از رهبران اخراجی اعتصابات نیشکر هفت تپه همصدا میشویم: #ایرانم_اعتصاب. خواست محاکمه عاملین چنین جنایاتی مطالبه همگانی و خواست عموم مردم است.”

– شورای بازنشستگان ایران نیز در بیانیه ای با عنوان “قتلگاه کارگران، گنج گاه سرمایه داران” مینویسد:  ” معادن ایران بوی مرگ میدهند! از کرمان تا شازند از یورت تا طبس، کارگران میمیرند”. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:” فاجعه معدن طبس یک کشتار جمعی به دست متولیان و مدافعان وضع موجود است. بیش از ۵۰ کارگر را کشته اند و بیش از ۵۰ خانوار کارگری در فقرِ طبس با نان آورشان دفن خواهند شد. اینها مرگ  ناشی از حادثه نیست همچنانکه  در یورت و  پلاسکو و  متروپل  نبود.  جنایتی بوقوع پیوسته و مسببان  باید در پیشگاه نمایندگان واقعی معدنکاران  و خانواده هایشان محاکمه شوند تا مشخص شود که کجا و چگونه برای تامین منفعت بیشتر با جان مردم بازی کرده اند.

اعلام عزای عمومی و اعلام “رسیدگی فوری به ماجرا”، سیاست نخ نمایی است که بجز خشم  بیشتر  طبقه کارگر و خانواده های مصیبت دیده را در پی نخواهد داشت. ما در یک قطار نیستیم. ” این حادثه طبیعی نیست، بی‌اعتنایی به جان کارگران است. کارگران به مسئولان هشدارهای می‌دهند، مسئولان اعتنا نمی‌کنند.منابع مطلع از رویداد انفجار معدن طبس گفته‌اند که کارگران از روز قبل درباره نشت گاز به مدیران اطلاع داده بودند، اما آنها با بی‌توجهی گفته بودند که به کار ادامه دهید”.

– شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان نوشته است: ” برای آنهایی که تنها کفش‌هایشان به جا مانده.  حادثه غم‌انگیز و دلخراش جان‌باختن ۵۱ نفر از کارگران معدن طبس را به خانواده این عزیزان، تمام کارگران و مردم ایران صمیمانه تسلیت می‌گوییم. …باید کمیته حقیقت‌یابی برای بررسی این فاجعه با حضور نمایندگان واقعی کارگران تشکیل گردد و عاملان و مسببان این فاجعه هولناک شناسایی شده و مجازات شوند”.

–  ۴ تشکل و گروه کارگری به اسامی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های مستقل کارگری و کارگران بازنشسته خوزستان طی بیانیه ای مشترکی تحت عنوان “سود و سرمایه –  مرگ و سانحه” صدای اعتراض خود را به این جنایت آشکار بلند کردند.

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نوشته است: ” عاملین جنایت در معدن طبس از جنس همان کسانی هستند که بارها و بارها همکاران ما را بخاطر نبود ایمنی محیط کار در دیگر معادن  و دیگر مراکز کارگری و در نفت که یک پارچه خطر است و بارها قربانی داده ایم. همان سودجویان کثیف و جنایتکاری که حاضر نیستند اندک هزینه ای برای ایمن شدن محیط های کار متقبل شوند. حاضر نیستند وقفه ای در چرخه تولیدشان صورت گیرد حتی اگر از قبلا به آنها خطر گوشزد شده باشد و دارند هر روزه جنایت میکنند.” 

-نهاد دادخواهان نوشته است: “ما همه دادخواهیم! همدرد خانواده های جانباختگان #معدن_طبس هستیم! عزیزان ما، به دست حکومت سرمایه داران  مفت خور  مافیایی، با گلوله و طناب دار به قتل رسیده اند. حکومتی که جان انسانها را  ،برای بقای چپاول و سود اندوزی  خود قربانی میکند! با همه خانواده هایی که عزیز و نان آورشان را در فاجعه  #معدن_طبس از دست دادند، همدرد و همراهیم! #نه_میبخشیم_نه_فراموش_میکنیم”.

-سندیکای شرکت واحد: سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن عرض تسلیت به خانواده های جانباختگان این فاجعه انسانی، علاوه بر کارفرما، کلیه مقامات ذیربط از جمله وزارت کار و اداره کار استان را به دلیل عدم بازرسی دقیق محیط کار به لحاظ ایمنی محکوم می کند و خواستار محاکمه عاملان این فاجعه جبران ناپذیر و پرداخت غرامت و حقوق و مزایا به خانواده های این عزیزان می باشد. صدمه به یک کارگر در هر جا، صدمه به همه ماست.

اتحاد بازنشستگان مینویسد: ” این حادثه طبیعی نیست، بی‌اعتنایی به جان کارگران است. کارگران به مسئولان هشدارهای می‌دهند، مسئولان اعتنا نمی‌کنند.  منابع مطلع از رویداد انفجار معدن طبس گفته‌اند که کارگران از روز قبل درباره نشت گاز به مدیران اطلاع داده بودند، اما آنها با بی‌توجهی گفته بودند که به کار ادامه دهید.

 شریفه محمدی این فعال کارگری که با حکم اعدام در زندان لاکان رشت بسر میبرد همدردی خود را با خانواده کارگران کشته شده در حادثه معدن طبس اعلام کرده است.

بازنشستگان کشوری در کرمانشاه نیز در اعتراض به قربانی شدن کارگران معدن زغال سنگ #طبس و تمامی کارگرانی که در معادن و کارگاهها و کارخانه های نا امن قربانی سیاست های سود محور حاکم بر کشور می شوند و  نیز کشتار   کولبران و  سوختبران، یک دقیقه اعلام سکوت کردند و به این جنایت اعتراض کردند.

 همانطور که قبلا گزارش کردیم اسماعیل بخشی کارگر اخراجی و  از رهبران کارگران نیشکر هفت تپه همگان را بخاطر جنایت تکاندهنده ای که در معدن طبس روی داد و مصائبی که هر روزه بر سر کارگران می آید  به اعتصاب سراسری فراخوان داده است.  هشتگ #ایرانم_اعتصاب به هشتگ این فراخوان تبدیل شده است.  در فضای انقلابی جامعه گفتمان بر سر اعتصاب سراسری قوت یافته است. وسیعا به تدارک آن برویم

حزب کمونیست کارگری ایران

۳ مهر ۱۴۰۳، ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *