فاجعه ای تکاندهنده در معدن زغال سنگ معدنجو

یک فاجعه دیگر و باز هم کارگرانی که تولید می کنند و در پای سرمایه قربانی می شوند! حوالی ساعت ۹  شنبه ۳۱ شهریور، انفجار بزرگی در دو تونل معدن زغال‌سنگ معدنجو در طبس رخ داد  و بار دیگر فاجعه ای انسانی به وقوع  پیوست و جان شماری از کارگران را گرفت. بنا بر آخرین گزارشات تا کنون تعداد ۵۱ نفر جان خود را از دست داده و شمار  دیگری مصدوم  شده اند که خطر افزایش شمار قربانیان وجود دارد. این فاجعه تکاندهنده همه کارگران در این معدن را دچار شوک و غم کرده است.

حزب کمونیست کارگری جاخباختن این عزیزان را به خانواده هایشان، به معدن چیان طبس و به همگان تسلیت میگوید.

عامل این انفجار نشست گاز ذکر شده است. اما کیست نداند که عامل آن سود جویی مشتی سرمایه دار چپاولگر و مفتخور است که ایمنی شرایط کار کارگران برایشان ذره ای اهمیت ندارد. سرمایه دارانی که در پناه حکومت آدمکش حامی خود بدون صرف کوچکترین بودجه برای امنیت و جان کارگران دارند هر روز در محیط های کار جنایت میکنند و قربانی میگیرند.

به گفته محمدعلی آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با استناد به گزارش  حاضران در صحنه در زمان انفجار احتمالا ۶۹ نفر در معدن مشغول فعالیت بوده اند .

این اولین یار و آخرین حادثه در معادن ایران نیست. معادن ایران که معادن مرگ نام گرفته اند. در حوادث مشابه آنچه که امروز در معدن زغال سنگر طبس روی داده است، گزارشات همواره از خبر قبلی وقوع چنین خطراتی و عدم توجه صاحبان جنایتکار معدن و  سکوت وزارت کار و مقامات دست اندر کار خبر داده اند. گزارشاتی که همدستی کامل کارفرمایان مفتخور و رده های مختلف حکومتی را در چنین جنایاتی میتوان دید. و وقتی حادثه روی میدهد آنوقت سر و کل “مدیریت بحران” و مقامات رنگارنگ حکومتی پیدا میشود تا مبادا اعتراضی شکل گیرد. خصوصا امروز در فضای انقلابی جامعه چنین فجایعی بیش از بیش حکومت را به هراس می اندازد.  

خبر انفجار در معدنجوی طبس قلب همه را به درد آورده است. بازنشستگان صنایع فولاد در اصفهان که امروز یکم مهرماه برای پیگیری مطالباتشان به خیابان آمده بودند، با شعار “معدنکاران طبس، تسلیت تسلیت”   خشم و نفرت خود را نسبت به این بساط توحش و بربریت فریاد زدند.

آنچه شب گذشته در معدنجوی طبس روی داد یک قتل و جنایت آشکار است . خانواده های کارگران طبس دادخواهند. همراهشان باشیم و در همه جا با فریاد محیط امن کار حق مسلم ماست،  صدای اعتراض  معدنچیان طبس و خانواده های جانباختگان این فاجعه انسانی را بازتاب دهیم.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱ مهر ۱۴۰۳، ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *