انفجار پیجرها و جنگ تروریست‌ها – سؤال از حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۸۴۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کیوان جاوید: نظر شما درباره انفجار پیجرها چیست؟

حمید تقوائی: این انفجارها ادامه عملیاتهای تروریستی دولت اسرائیل در نوار غزه و کرانه باختری است.   منفجرکردن پیجرها و بی‌سیم‌ها و واکی‌تاکی‌های مورداستفاده نیروهای حزب‌الله هر جا و هر اندازه به کشتار مردم غیرنظامی منجر شده است باید قاطعانه محکوم شود. ولی تلفات نیروهای حزب‌الله در اثر این انفجارها مورد اعتراض ما نیست. بهتر است تروریست‌ها با چنین تاکتیک‌های با یکدیگر بجنگند تا بمباران و توپ باران هوائی و زمینی نظیر تهاجم اسرائیل به نوار غزه که تا کنون ده‌ها هزار کشته از مردم غیرنظامی بجا گذاشته است و یا موشکباران شهرها توسط حزب‌الله. کشتار نیروهای تروریستی از یکدیگر مورد اعتراض ما نیست ولی کل جنگ تروریست‌ها بخاطر قربانیانی که از مردم بیگناه می‌گیرد محکوم است و باید فوراً متوقف بشود.

این را هم باید در نظر داشت که تاکتیک‌های نظیر انفجار وسائلی مثل پیجر و واکی‌تاکی که بوسیله مردم عادی نیز استفاده می‌شود بالقوه می‌تواند به جنایات جنگی دولت‌ها و نیروهای تروریست ابعاد وحشتناکی ببخشد. اگر دولتی می‌تواند این وسائل را در دست افراد نظامی منفجر کند در صورتی که منافعش اقتضا کند این جنایت را به سطح کل جامعه  نیز بسط خواهد داد. همانطور که دولت‌های درگیر جنگ‌های صدسال اخیر، از جنگ اول جهانی تا جنگ جهانی دوم و تا جنگ ویتنام و جنگ خلیج و جنگ‌های متعدد دولت اسرائیل علیه فلسطینیان و غیره، از ریختن بمب‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای بر سر مردم غیرنظامی ابائی نداشته‌اند. از این نقطه‌نظر هر تکنولوژی تازه جنگی می‌تواند ابعاد تازه‌ای به جنایت جنگی ببخشد که باید در برابر آن هشیار بود و قاطعانه با کاربرد آن علیه مردم غیرنظامی  مقابله کرد.

کیوان جاوید: آیا این اتفاق خطر جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله و جمهوری اسلامی را بیشتر نمی‌کند؟

حمید تقوائی: به نظر من هیچیک از نیروهای درگیر در جنگ تروریستی جاری در خاورمیانه خواهان گسترش آن به یک جنگ مستقیم و تمام‌عیار نیستند. البته دولت نتانیاهو خواهان ادامه تهاجم به غزه و کرانه باختری و ادامه فضا و تنش جنگی هست چون می‌داند قطع جنگ غزه به برکناری دولت او و به‌احتمال زیاد محکومیتش از جانب مردم و نیروهای اپوزیسیون در خود اسرائیل منجر خواهد شد. اما درعین‌حال خواهان گسترش جنگ و درگیری مستقیم با حزب‌الله و بطریق اولی جمهوری اسلامی نیست چون نمی‌خواهد و توانش را هم ندارد که در باتلاقی بمراتب عمیق‌تر از غزه گرفتار شود. برای دولت نتانیاهو مطلوبیت عملیاتهائی نظیر ترور هنیه و فرماندهان نظامی حماس و حزب‌الله و سفرای جمهوری اسلامی و دیگر عملیات مقطعی و موردی مثل همین انفجار پیجرها حفظ خود در قدرت است بی‌آنکه به جنگ ابعاد غیرقابل‌کنترلی بدهد. در سوی دیگر حزب‌الله نیز ترجیح می‌دهد به موشک پراکنی‌های پراکنده بسنده کند چون گسترش جنگ به لبنان به خشم و اعتراض مردم و حتی نیروهای حکومتی آن کشور دامن می‌زند و موقعیت حزب‌الله در مناسبات و فضای سیاسی  لبنان را به خطر می‌اندازد. بعبارت دیگر حزب‌الله نیز مانند دولت نتانیاهو بخاطر حفظ موقعیت خود خواهان گسترش جنگ نیست. آمریکا و دولت‌های غربی نیز که خواهان قطع فوری جنگ غزه هستند به‌طریق‌اولی با گسترش جنگ به درگیری مستقیم اسرائیل با حزب‌الله و با جمهوری اسلامی کاملاً مخالف‌اند. در این میان جمهوری اسلامی نیز که اساساً تحت‌فشار جنبش انقلاب زن زندگی آزادی در موقعیت بسیار ضعیف و شکننده‌ای قرار دارد، نه می‌خواهد و نه می‌تواند وارد درگیری مستقیم با دولت اسرائیل بشود. دقیقاً به همین دلیل جمهوری اسلامی  در برخورد به  ترور اسماعیل هنیه و قبل از آن به هلاکت رسیدن قاسم سلیمانی و ترور سایر فرماندهان سپاه با وجود اینکه مستقیماً به جمهوری اسلامی مربوط می‌شد عکس‌العمل چندانی از خود نشان نداد. در مورد انفجار پیجرها نیز عکس‌العمل جمهوری اسلامی از خط و نشان کشیدن‌های توخالی فراتر نخواهد رفت.  به همه این دلایل به نظر من درگیری مستقیم  و جنگ تمام‌عیار اسرائیل با حزب‌الله و درگیری مستقیم با جمهوری اسلامی بسیار نامحتمل است.

کیوان جاوید: به نظر شما بالاخره در رابطه ‌با  جنگ جاری در خاورمیانه چه باید کرد؟

حمید تقوائی: ما همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم خواهان قطع فوری جنگ در غزه، آزادی گروگان‌ها، محکومیت نتانیاهو به جرم جنایت جنگی و کوتاه‌شدن دست حماس و حزب‌الله و جمهوری اسلامی از زندگی مردم غزه و کرانه باختری هستیم. راه‌حل انسانی و مطلوب مسالۀ فلسطین تشکیل و برسمیت شناختن دولت مستقل و متساوی‌الحقوق فلسطینی در مناطق اشغالی پس از جنگ ۶ روزه است (راه‌حل دو دولت). اما ین راه‌حل تا زمانی که دولت فاشیست اسرائیل و نیروهای تروریست اسلامی دو طرف این تقابل هستند ممکن نیست و جنگ و درگیری و نسل‌کشی در خاورمیانه ادامه خواهد داشت. باید این نیروها را از سر راه مردم کنار زد.

راه‌حل در دست مردم آزادیخواه در جهان و در منطقه است که علیه این نیروهای تروریست در اسرائیل و مناطق اشغالی و کشورهای اسلامزده در منطقه به میدان بیایند و به جنگ تروریست‌ها برای همیشه نقطه پایان بگذارند.

در این میان نقش مردم ایران که با جنبش شکوهمند زن زندگی آزادی جمهوری اسلامی را به سراشیب سقوط انداخته‌اند کاملاً تعیین‌کننده است. سقوط جمهوری اسلامی کل جنبش تروریستی اسلام سیاسی را در منطقه و در کل جهان کاملاً منزوی  و بی‌اعتبار خواهد کرد و راه‌حل انسانی و عادلانه مساله فلسطین را هموار خواهد ساخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *