۲۵ شهریور سالگرد انقلاب، یک روز  پر از اعتراض در زندان، در کردستان و از سوی بازنشستگان و بخش های مختلف مردم

همانطور که در گزارش کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری آمده است امروز ۲۵ شهریور در سالروز انقلاب زن زندگی آزادی و قتل حکومتی مهسا امینی مردم شهرهای سراسر کردستان به فراخوان چندین حزب و سازمان سیاسی در کردستان از جمله حزب کمونیست کارگری، و نیز به  فراخوان «شبکه سراسری انقلاب زن زندگی آزادی»،  نهادهای مختلف مدتی و حقوق بشری  و تعدادی از خانواده های دادخواه دست به اعتصاب عمومی و یکپارچه زدند. بدینگونه مردم عزم خود را برای تداوم مبارزه برای سرنگونی حکومت اسلامی اعلام داشتند.  طبق اخبار تا کنونی در این روز شهرهای سنندج، سقز، مهاباد، دیواندره، بوکان، پیرانشهر، مریوان، اشنویه  و مناطقی از کرمانشاه  در اعتصاب هستند. اعتصاب عمومی در کردستان یک حرکت اجتماعی مهم در سالروز انقلاب زن زندگی آزادی است.

در این روز امجد امینی و مژگان افتخاری پدر ومادر ژینا امینی که گفته بودند مراسم گرامیداشت یاد دختر عزیزشان را  که بدست حکومت به قتل رسیده برگزار میکنند،  در حبس خانگی بسر بردند و مردم مبارز شهر سقز به سمت خانه آنها در حرکت بودند اما  نیروهای رژیم در محل حاضر شدند و تحت کنترل فضای امنیتی شدیدی قرارگرفتند. پدر ومادر ژینا تهدید شدند که اگر قصد برگزاری دومین سالگرد ژینا امینی و تجمع داشته باشند با خشونت و برخورد شدید روبرو خواهند شد. بدین ترتیب کردستان این کانون مهم  انقلاب و اعتراض امروز کانون اعتصاب عمومی و در عین حال کشاکش با سرکوبگران و جنایتکاران حاکم بود.

در کنار اعتصاب عمومی کردستان  زنان در زندان اوین با شعار دهی و حجاب سوزان و بازنشستگان با فریاد “اتحاد، اتحاد، علیه فقر و فساد” روزی پر از اعتراض را آفریدند.

در این روز  ۳۴ تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان اوین در گرامیداشت دومین سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی و کشته شدن مهسا (ژینا) امینی اعتصاب غذا کردند.  زنان زندانی در زندان اوین شب گذشته نیز فریاد آزادیخواهی سر دادند. شب گذشته ۲۵ نفر از این زندانیان در حیاط بند زنان اوین تجمع کردند. این زندانیان شعارهایی شعارهایی را روی مقوا نوشته و به دیوارهای زندان آویختند و با فریاد شعار و سرود خوانی در راهروها سالگرد انقلاب را گرامی داشتند.  آنها شعار میدادند:”آزادی، آزادی، آزادی”، “جان برود، سر برود، آزادی هرگز  نرود”، “بندزنان اوین، هم صدا و هم پیمان”، “تا لغو حکم اعدام، ایستاده ایم تا پایان”، “صدور حکم اعدام، انتقام حاکمان”، “از زنان و کردستان، تا هر گوشه در ایران”، “اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تموم ماجرا”. در این حرکت اعتراضی پرشور زندانیان معترض نام کشته شدگان و اعدام شدگان را فریاد میزدند و سرود  بلاچاو و به نام تو که اسم رمز ماست را دسته جمعی سردادند.  زندانیان زن در اعتراض به سیاستهای سرکوبگرانه حکومت به خاطر حجاب اجباری، در حیات زندان شال آتش زدند. شب گذشته در بیرون از زندان نیز در تهران و اصفهان شعاردهی شبانه صورت گرفت و شعارهای زن زندگی آزادی، نه به اعدام، مرگ بر دیکتاتور از جمله شعارهایی است که به این مناسبت بر دیوارهای شهرهای بسیاری نقش بسته است.

امروز همچنین بازنشستگان تامین اجتماعی بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده در شهرهای اهواز، کرمانشاه و تهران و بازنشستگان فولاد در اصفهان و اهواز تجمع کردند. درمان رایگان، فقط کف خیابان بدست میاد حقمون ، معیشت منزلت حق مسلم ماست، شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد، بنرهای قابل توجه این تجمعات بود. در کرمانشاه بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری و سایر صندوقها با هم تجمع داشتند و شعار میدادند: فقط کف خیابان بدست میاد حقمان، پرستار سلامت ، حمایتت می کنیم، اتحاد ، اتحاد ، علیه فقر و فساد، و بازنشسته داد بزن ، حقتو فریاد بزن.

در اهواز بازنشستگان مقابل تامین اجتماعی تجمع داشتند و با شعار”  ایرانو غارت کردن! ما رو بیچاره کردن!” صدای اعتراض خود را به بساط دزدسالار حاکم اعلام داشتند.  این بازنشستگان همچنین شعار میدادند:”درمان رایگان حق مسلم ماست”.

در اصفهان بازنشستگان فولاد در مقابل صندوق بازنشستگی در خیابان نشاط تجمع داشتند. این بازنشستگان با شعار ” میدری ، مولوی  ۳ روز دیگه وقت داری!” و به این شکل برای پاسخگویی به مطالباتشان اولتیماتوم دادند. میدری وزیر کار و مولوی از دیگر مقامات مسئول است.  شعارهای دیگر این بازنشستگان عبارت بودند از: “فولادی داد بزن، حقتو فریاد بزن”، “معیشت و درمان، نابودتر از هر زمان”، “اجرای همسانسازی بدون حقه بازی”.

دراهواز بازنشستگان فولاد شعار میدادند: تا  حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم”، “فقط کف خیابون، بدست میاد حقمون”.

آزادی اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته و شریفه محمدی فعال کارگری که حکم اعدام گرفته و حمایت از پرستاران از دیگر شعارهای قابل توجه تجمعات بازنشستگان است.

اعتراض بازنشستگان علیه فقر و فساد ، گرانی و تورم و تبعیضها، به حقوقهای چند برابر زیر خط فقر و بساط چپاولگری حاکم و به سرکوب هاست.  

گفتنی است که معلمان بازنشسته ۱۴۰۲ در رابطه با همین موضوعات و  بی پاسخ ماندن مطالباتشان در ادامه اعتراضات متوالی ای که داشته اند  برای فردا بیست و ششم شهریور و روز بعدش ۲۷ شهریور  جلوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش در تهران به تجمع فراخوان داده اند.

برگزاری تجمعات اعتراضی از سوی بازنشستگان در روزهای سالگرد انقلاب جایگاه مهم مبارزاتی آنها را نشان میدهد که همواره بلند گوی رسای اعتراض مردم هستند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *