اعتصاب در شهرهای کردستان در سالروز انقلاب زن زندگی آزادی

امروز یکشنبه ۲۵ شهریور در دومین سالروز انقلاب زن زندگی آزادی، روزی که مهسا/ ژینا امینی توسط حکومت به قتل رسید، مردم شهرهای سراسر کردستان به فراخوان چندین حزب و سازمان سیاسی در کردستان از جمله حزب کمونیست کارگری، و همچنین فراخوان «شبکه سراسری انقلاب زن زندگی آزادی» و دهها نهاد مدنی و حقوق بشری دست به اعتصاب عمومی و یکپارچه زدند تا عزم خود را برای تداوم مبارزه برای سرنگونی حکومت اسلامی نشان دهند. همچنین تعدادی از خانواده‌های دادخواه، جمعی از فعالین حقوق زن در سنندج و فعالین دیگری نیز فراخوان اعتصاب در کردستان داده بودند. بسیاری از احزاب و نهادها همچنین مردم را به گرامی‌داشت یاد مهسا/ ژینای عزیز و سایر جانباختگان فراخوانده بودند.

مردم کردستان به این فراخوان ها وسیعا پاسخ داده و از جمله شهرهای سنندج، سقز، مهاباد، دیواندره، بوکان، پیرانشهر، مریوان، اشنویه  و مناطقی از کرمانشاه دست به اعتصاب زدند و اعتصاب بزرگی در کردستان شکل گرفت.

رژیم تلاش زیادی کرد تا با احضار بسیاری از فعالین سیاسی و مدنی از جمله احضار ۱۴ نفر از معلمان سنندج، با یورش به منزل خانواده‌های برخی از جانباختگان و با حضور گسترده‌تر اوباش سرکوب خود در برخی شهرهای کردستان جلو اعتصاب را بگیرد. در سقز از روز قبل مسیرهای اطراف قبرستان آیچی، جایی که مهسا در آن به خاک سپرده شده تحت کنترل شدید قرار گرفت و یکی از مسیرهای رسیدن به قبرستان نیز با باز کردن آب از دسترس خارج شد. امروز نیز فضایی کاملا امنیتی در این شهر حاکم است، در قبرستان را پلمب کرده‌اند تا مردم وارد این قبرستان نشوند اما نام مهسا در سراسر جهان فریاد زده شد. یک فایل صوتی به بی‌بی‌سی فارسی رسیده است که حاکی از تجمع اعتراضی در بند زنان زندان اوین است.

لازم به توضیح است که به مناسبت دومین سالروز انقلاب زن زندگی آزادی بیانیه‌ها و پیام‌های شورانگیز بسیار زیادی توسط تشکل‌های کارگری، معلمان، پرستاران، زنان و بازنشستگان، کانون نویسندگان ایران، ۷۰ نفر از فعالین حقوق زن، صادر شده بود که فضای گرم اعتراض و مبارزه در سراسر کشور را منعکس می‌کند. زندانیان زن زندان اوین نیز روز ۲۴ شهریور دست به حرکت شجاعانه‌ای زدند، شعارهایی چون «اصلاح‌طلب اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» را روی مقواهایی نوشته و به دیوارهای زندان آویختند و سپس سرودهای انقلابی خوانده و شعارها را در راهروها و حیاط زندان سر دادند. فعالین سیاسی روی در و دیوار برخی شهرها شعارنویسی کردند، تراکت پخش کردند و در مدیای اجتماعی فضای انقلاب و سرنگونی فعال است . در خارج کشور نیز در دهها شهر تجمعات بزرگ و باشکوهی به مناسبت دومین سالگرد انقلاب برگزار شد.

اعتصاب عمومی در کردستان گام بزرگ دیگری در گسترش مبارزات آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه مردم برای ادامه انقلاب زن زندگی آزادی و جارو  کردن بساط جمهوری جنایت و چپاول اسلامی است.

حزب کمونیست کارگری به مردم کردستان، به خانواده‌های دادخواه، به زنان زندان اوین و به کلیه فعالین، تشکل‌ها و نهادهایی که به مناسبت سالروز انقلاب دست به فعالیت‌های گسترده و متنوعی زدند درود میفرستد و همه مردم در سراسر کشور، دادخواهان، زنان، دانشجویان، معلمان، کارگران، پرستاران، جوانان و کلیه نهادها و تشکل‌های مردمی و همه انسانهای آزاده را به گسترش اعتراض علیه اعدام و علیه حکومت جنایتکار و منفور اسلامی فرامیخواند.

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران

۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *