ادامه اعتصاب ۴۵۰۰ کارگر لاستیک بارز و تجمع کارگران نفت پالایشگاه ششم

امروز ۲۱ شهریور اعتصاب ۴۵۰۰ کارگر مجتمع لاستیک بارز وارد هفتمین روز خود شد. بنا بر گزارشات منتشر شده در جریان اعتراضات این کارگران دستکم سه نفر از کارگران بازداشت شده اند.  و این بازداشتها بر خشم و اعتراض کارگران شدت داده است.

دور جدید اعتراضات کارگران لاستیک بارز در اعتراض به سطح پایین دستمزدها و با مطالباتی چون حذف کسورات بیمه از مزد، افزایش پاداش تولید و پرداخت منظم آن، از پانزدهم شهریور آغاز شده و در این مدت هر سه نوبت کاری کارخانه تعطیل بوده است. در پانزدهم شهریور یکی از مدیران این مجموعه زیر فشار اعتراضات به کارگران وعده داده بود به مشکلات آن ها رسیدگی خواهد کرد، اما نه تنها به وعده ها عمل نشد بلکه چند تن از کارگرن بازداشت شدند. مدیریت همچنین اعتصاب کارگران را بی پایه خوانده و مدعی شده بود که حقوق آنان کمتر از ۲۲ میلیون تومان نیست اما فیش های حقوقی کارگرن نشان میدهد که مزد تعدادی از آنها بر اساس حداقل مزد پرداخت میشود و رقمی کمتر از سیزده میلیون است. با وجودی که نرخ تورم نجومی افزایش می یابد. “مجتبی مصباح”، مدیرکل کار و تعاون استان کرمان، با رد خواسته های کارگران، اعتصاب آنان را “خلاف مقررات” خوانده است. کارگران نیز به اعتصاب خود ادامه داده و  خواهان آزادی فوری همکاران بازداشتی و پاسخ به مطالباتشان هستند. کارخانه لاستیک بارز متعلق به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) است.

در این روز همچنین کارگران رسمی شاغل در پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی. SPGC در اعتراض به عدم پرداخت کامل حقوق و دستمزد و برای پیگیری خواسته هایشان دست به تجمع زدند. اعتصابات کارگران رسمی هر روزه شده و کارگران خواستار پاسخگویی فوری به مطالباتشان هستند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۱ شهریور۱۴۰۳، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *